quad core voor reason en cubase?

mario010

kijk diep in mijn ogen
Iemand vetelde me zojuist in een msn-discussie het volgende,.

Als je cubase draait kan ie twee cores van je quad core processor aanspreken en als je dan ableton en reason rewired kunnen die de andere twee cores aanspreken.

Klopt dat????? :confused:

Als je cubase draait kan ie twee cores van je quad core processor aanspreken en als je dan ableton en reason rewired kunnen die de andere twee cores aanspreken.

Klopt dat????? :confused:

k draai met 1 processor amd 1400
oud dus
kzie de mogelijkheden tegen woordig egt de pan uit rijzen
alleen weet nog niet helemaal te bepalen ,..wat k wat / waar voor nodig heb

zoals jet stelt zou t moeten werken
wat komter straks 8 core ?

t lijkt me niet dat bv een core wordt gebruik tydens cubase en asje effe internet erby de volgende core en bv ff cd branden de volgende core geactiveeerd

t gaat volgens mij zo van aster genoeg gevraagd wordt van je pc ...schakelt de volgende core erby ...
kwacht deze draad welk ff af

ben benieuwd
t moet r maars keertje van komen - goed pc setje inkaar zetten
wat / welke ????????:Z

dat is mogelijk
maar het gebeurt niet automatisch ....

Bij mij gebruikt cubase 4 gewoon alle vier de cores van m'n quad core.

Uit m'n hoofd zeg ik dat je via windows taakbeheer wel kan aangeven op welke cpu een programma moet draaien maar daar kan je er volgens mij maar 1 opgeven. Zelf heb ik daar nog nooit gebruik van gemaakt en zelfs bij mijn werk met 8 cpu of meer unix systemen gebruiken we de optie om een programma op 1 cpu te draaien nooit.

Aan de andere kan heb je met 4 cores een redelijke hoeveelheid rekenkracht tot je beschikking zodat het keihard toewijzen van cores aan programma's eigenlijk ook al geen zin heeft.
Nog afgezien van toestanden zoals cpu cache wat gedeeld wordt tussen de verschillende cores.
Een multicore cpu is namelijk niet hetzelfde als meerdere cpu's

taakbeheer -> processen -> R-klik -> affiniteit instellen
(ook net uitgevonden; mooie functie!)

Okee,..Cool ,.. tnx,. weer een stap dichterbij.

Maar,..

Wat nu,. ????
ik zie een hele berg processen,. die allemaal van dezelfde cores gebruik maken.
Bij mij nu nog 2 maar binnekort quad dus.
Hoe moet je dat dan t beste instellen voor t dikste resultaat?
En hoe kom je erachter welke processen bogus zijn en die je dus beter uit kunt gooien?

screen shot maken van een verse os + alleen de nodig prgs, is wat ik heb gedaan. Dan weet je wat je kan weggooien zonder dat je systeem inƩƩnstort :D

Slim,.. goed idee,..alleen denk ik dat er ook op een verse os nog wel wat overbodige servicebagger draait.
Weet niemand misschiens een proggie dat daar goed voor is?
En al die services zijn dan verdeeld over de beschikbare cores,.. is t slim om ze bv allemaal aan 1 core toe te kennen en dan de musicappz over de rest te verdelen?

Misschien kent iemand een ubernerd die daar uitsluitsel over kan geven? of een ubernerdforum ergens?

taakbeheer -> processen -> R-klik -> affiniteit instellen
(ook net uitgevonden; mooie functie!)

kl;opt dit du ik soms al wel ask bv cubase aan hebt staan ,..trekt mn pc best
ook met bv 10 synthjes [ niet de grootste maar ]
dan wilk soms effe internetten soms geen zin om cubase aftesluiten
dan zet bv op firefox de priority realtime ...
ik draai tiny xp heb 6 keuzes by taakbeheer / processen rechter muisknop erop / hoogst instellen

internet is wel zwaar voor mn pc /tje

loopt mn processor dicht
lijkt me een quad core goed tegen kunnen die verdeeldt dat ....
vroegre hadje hyper trading d8ik
werkte zo ; dat dat taken beter werden verdeeld
:doei:

Slim,.. goed idee,..alleen denk ik dat er ook op een verse os nog wel wat overbodige servicebagger draait.
En al die services zijn dan verdeeld over de beschikbare cores,.. is t slim om ze bv allemaal aan 1 core toe te kennen en dan de musicappz over de rest te verdelen?

Misschien kent iemand een ubernerd die daar uitsluitsel over kan geven? of een ubernerdforum ergens?

d8 dat bv fuse ...met 160.000 post die dus !
aardig onderlegd was met problemen met pc,s / recording en instellen enso
heeft me t asio magishe verhaal vroeger wels simple uitgelegd:slotje:

Was vergeten erbij te zeggen dat ik dan eerst wel de bekende tips heb toepgepast om onnodige zooi uit te schakelen (auto updates etc). De site waar ik die vandaan had is offline mar hier staat ook wat over in de SOS: http://www.soundonsound.com/sos/sep06/articles/pcmusician_0906.htm

En tweakui is ook wel leuk voor erbij: http://www.schoonepc.nl/optim/tweakuixp.html
Directe link op ms site: http://download.microsoft.com/downl...a6-b352-839afb2a2679/TweakUiPowertoySetup.exe

Je moet je afvragen of complete programmas op verschillende cores draaien wel zin heeft. Als je een versie van Cubase hebt die overweg kan met meerdere cores, maar je beperkt het vervolgens tot maar 1 of 2 cores, dan ben je al het voordeel van meerdere cores kwijt wat betreft het draaien van Cubase.

Ik heb zelf geen multicore op dit moment, maar ik denk dat je het gebruik van de cores over het algemeen beter aan de programmas zelf kan overlaten dan zelf cores te gaan aanwijzen aan programmas.

Jip en Janneke?

Nie mauwen, instellen en gebruiken.
Werkt het niet hebbie pech.

Zo goed?

De tijd en moeite die je er aan besteed kun je beter besteden aan het kopen van een betere computer of betere onderdelen.

Services uitzetten in Windows is redelijk zinloos, behalve als je een dikke virus/spywarescanner hebt draaien (en dat moet sowieso niet). De vaak herhaalde guides op dit gebied bestaan uit een hoop bakerpraatjes - als er ergens in staat dat je Prefetch moet leeggooien weet je dat je te maken hebt met cargo-cult optimalisering.

Allemaal leuk en aardig dat soort instellingen maar ik ken nog geen enkele audio applicatie die met een multithreaded audioengine werkt. Deze lopen altijd dedicated op 1 core omdat dit gewoon een te kritiek proces is en je met realtime audio nu eenmaal geen wachttijden kunt gebruiken (een betrouwbare implementatie hiervan is extreem complex en moeilijk om te maken).

Verder kun je er vanuit gaan dat tijdens de implementatie van multicore support bij een applicatie al voldoende is nagedacht over hoe threads verdeeld moeten/kunnen worden over de beschikbare cores.

Een groot nadeel van met de affinity setting werken is namelijk dat je een applicatie ook echt limiteerd tot het gebruiken van de cores die jij hebt ingesteld. Loopt de vraag aan cpu cycles van een applicatie buiten de beschikbare cycles op deze cores dan is het einde verhaal.

Van reason heb ik geen idee hoe multithreading is geimplementeerd, van Cubase en Ableton weet ik dat de audioengine op 1 core draait en de rest met behulp van threads over de beschikbare cores wordt verdeeld.

De tijd en moeite die je er aan besteed kun je beter besteden aan het kopen van een betere computer of betere onderdelen.

Ja psies,.. Betere spullen,..
Dat is de opzet,.. dat ik erachter kom of t nut heeft om 4 cores te gaan draaien.

Als ik een betere kompjoeter met betere onderdelen ga kopen wil ik ook graag weten hoe ik daar optimaal gebruik van kan maken. En dat kost helaas ook tijd en moeite. :P Ik maak ook liever gewoon muziek. Maar heb helaas niet de up-to-date-parate kennis om direct de winkel te plunderen en dan met de juiste zooi thuis te komen.

En zowiezo,.. sommige mensen,.. (gelukkig ik al een tijdje niet meer maar ik kan t me nog best herinneren,..) hebben wel veel tijd en moeite maar geen centen om nieuwe spullen te kopen.

Mgoe,..Cubase is dus uitgerust voor multicore-dinges.
Iemand die weet hoe t zit met ableton, reason gerewired en alle plugs,.???
:confused:

Lijkt me simpeler om je opname op te delen in stukken, of hier en daar een partij per instrument renderen naar audio om rekenkracht te sparen. :) Scheelt ook een hoop aanpaswerk met CPU- en RAM-instellingen.

Back