quad core voor reason en cubase?

Lijkt me simpeler om je opname op te delen in stukken, of hier en daar een partij per instrument renderen naar audio om rekenkracht te sparen. :) Scheelt ook een hoop aanpaswerk met CPU- en RAM-instellingen.

Hmm,.. ik snap niet precies wat je bedoelt,.. opname delen???

Maar,.. ik ben niet op zoek naar manieren om rekenkracht te sparen.
Ik zoek juist meer brute kracht zodat datsoort gekkigheid niet hoeft.

En zowieso,.. is van alles los gaan renderen niet echt tijdsbesparend.
En dan verlies je gelijk ook een hoop tweakmogelijkheden.

Nog steeds niemand die nou precies weet hoe t zit met Reason en Live rewired???? :confused:

Waarom zou je uberhaupt al die zooi virtueel aan elkaar willen knopen?
(je vergeet trouwens FLStudio er nog vij te noemen)

Als je Cubase 4 aangeschaft hebt kun je toch alles? blijf dan bij 1 DAW, zo'n virtuele Warez box is voor mietjes.......

Als je Cubase 4 aangeschaft hebt kun je toch alles? blijf dan bij 1 DAW, zo'n virtuele Warez box is voor mietjes.......
en echte mannen hebben een kamer met gear
dat is echt zo 2008

En waarom ik dat zou willen?
Wa'sda nou voor een vraag?
Waarom wil ik al mn hardware aan elkaar knopen met midi kabels?
Waarom wil ik zoveel verdeeldozen voor de electriciteit?

De vraag is:.... WAAROM NIET?

Het kan toch? Dan moet t!

En wie schaft er nou wat aan???.. software kopen is voor mietjes!!!
En FL ook!!!

Damn wat een domme praat wordt er hier gedaan zeg. Sofftware kopen is voor mietjes?

De mensen die het kopen zorgen er uiteindelijk wel voor dat er nog wat illegaal te downloaden valt voor alle warezbunnies. Want een bedrijf dat niets verdiend is een bedrijf dat failliet gaat....en een failliet bedrijf zal weinig software produceren.

Wat betreft octacore. In principe kunnen de cpu fabrikanten 2 dingen doen.

1. De performance per clockcycle verbeteren door middel van tweaks aan de architectuur (Zie Core i7 van intel).
2. meer Cores toevoegen.

Ik denk echter dat beiden niet zo heel boeiend zijn. Hoeveel mensen krijgen de performance die een snelle quadcore kiest nu echt vol? Wie draait er 20 instances van massive bijvoorbeeld?

Er zullen ongetwijfeld nieuwe cpu's met meer cores gaan komen maar het concrete nut daarvan voor eindgebruikers is natuurlijk discutabel.

Laatst gewijzigd:
Nog een beetje uitleg over multicore processors (of meerdere fysieke processors), applicaties en windows; ruwweg gezegd zijn er een aantal vuistregels.

* Windows kan programma's verdelen over verschillende cores
De meeste software draait standaard op 1 core (tenzij specifiek geprogrammeerd voor multicore, zie hieronder); windows verdeelt de verschillende programma's over de beschikbare cores, waarbij meerdere programma's op 1 core kunnen draaien. Multitasking dus, maar standaard programma's zullen dus nooit meer dan 1 core tegelijkertijd aanspreken.

* Software moet specifiek geprogrammeerd zijn voor multicore processing om gebruik te kunnen maken van meerdere cores
Applicaties kunnen gebruik maken van meerdere cores indien zo geprogrammeerd. Vaak houdt dat in dat de verschillende rekenonderdelen (bv. vsti's, plugins etc.) van het programma kunnen worden verdeeld over verschillende cores (in verschillende threads).
Voorbeeld: Cakewalk Sonar (vanaf versie 5) ondersteunt multiprocessing. Verschillende plugins en processen binnen Sonar worden verdeeld over de verschillende cores. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het draaien van een aantal zware plugins op een quadcore enorm veel beter gaat dan op een P4 2.8. Zowel de cpu-indicator in Sonar zelf als windows taskmanager laten een mooie verdeling zien.

Allemaal leuk en aardig dat soort instellingen maar ik ken nog geen enkele audio applicatie die met een multithreaded audioengine werkt. Deze lopen altijd dedicated op 1 core omdat dit gewoon een te kritiek proces is en je met realtime audio nu eenmaal geen wachttijden kunt gebruiken (een betrouwbare implementatie hiervan is extreem complex en moeilijk om te maken).
Wat versta je dan precies onder "audioengine"? Het deel van de applicatie dat de audio-data leest/schrijft van de harde schijf en basic geluidsbewerkingen uitvoert (level/pan/mute/edits etc)? Ik denk inderdaad ook niet dat zo'n onderdeel multithreaded is, maar in vergelijking met plugins en vsti's dusdaning weinig rekenkracht vergt dat dat ook helemaal niet nodig is. Een applicatie kan daarnaast de andere rekentaken gewoon uitverdelen onder de verschillende cores (daar reken ik bij ook standaard geimplementeerde dynamics/eq etc, want ik vermoed dat dat aparte rekentaken zijn, niet onderdeel van de "standaard audio engine", wat dat ook precies moge zijn).

Nog een antwoord op de vraag van de topicstarter: Cubase ondersteunt multicore processing; rewired programma's als Ableton en Reason zouden door windows inderdaad kunnen worden toegewezen aan andere cores dan Cubase. Echter hoe de scheidslijn hierin ligt.... geen idee. Zijn die andere 2 programma's ook geschikt voor multiprocessing? Dan zullen ze elkaar hoogstwaarschijnlijk gaan overlappen. Maar is dat een probleem? Lijkt mij niet zolang er per core voldoende rekenkracht beschikbaar is...

ps. niet gaan rommelen met het instellen van processor-affiniteit zolang je geen problemen hebt met de software. Windows is in pricipe in staat een acceptabele verdeling te maken. Het instellen van affiniteit wordt nog wel eens gebruikt om oude programma's compatible te maken met multiprocessing environments.

Prima toch? scheelt een hoop ongeinteresseerde loze noobvragen En kunnen we het eindelijk weer eens over echte zaken hebben. Piratebay verslaafden gaan maar lekker naar AIR of H2O voor dit soort onzinnige vragen. Kijk bijv eens op de Cubase.net forum daar ben je zo weer weg als je geen key of USB serienummer in je profiel zet. Als je 500 euro kan uitgeven aan een nieuwe quadcore, dan kan dat ook voor Cubase.

Mensen die niet willen investeren in SW moeten hier ook geen vragen over stellen.

Misschien wil ie weten hoe die programmas zich gedragen op multicores voordat hij de programmas aanschaft.

[Ik kop um zelf even in]

Maar dan kan je ook gewoon de desbetreffende ontwikkelaars mailen?

Ja, dat is wel verstandig misschien ...

Knock it off guys....

hopelijk heeft de topicstarter inmiddels voldoende info gekregen om z'n vraag te beantwoorden... zoniet, blijf dan gewoon on-topic.

Knock it off guys....

hopelijk heeft de topicstarter inmiddels voldoende info gekregen om z'n vraag te beantwoorden... zoniet, blijf dan gewoon on-topic.

Uhhh,.. Ja,..Je hebt volkomen gelijk,.. sorry,.. menigmaal mijn oprechte excuses aan het hele forum,..en alle aanhang!!
Multicore daw hadden we t over. :engel:

Ableton Live heeft ook een "multicore" optie in de preferences. Zal wel iets uitmaken, denk ik?

Knock it off guys....

thnx ripsaw
d8 net zelfde
ik heb ook en redelijk oudere pc 1 processor
d8 hier wat te gaan lezen ; mbt instellingen maken ...odat mn processor nioet vol loopt doetie gauw dus
ik heb 1 g werk geheugen ,..
lijkt allemaal niks tov julliue quad zooi
ok kijk ook eerst de kat uit de boom ...koop dan eens een keertje leuk pctje

maar ask t zo lees ...duo/quad core doen tov eigenlijk niet zoveel extra ,.... behalve asje t aanspreekt ...zn vermogen
dus ask idd meer dan 10 dikke poly vsts heb draaien en veel fx

hoe ik dit nu om zeil,.... structureler werken
dus bv leuk basis stuk maken [op een bepaalde toonsoort ...]
met bv drie vst synth ...meestal van die biggo pads sounds uit oa massive absynth
fm 8 =lekker
en t juiste setje mooie / brede fx sausje erby

renderen naar een audio file

rest uitzetten
zakt acuut mn taak beheer meter
en daar na werk ik met hardware erby , div drums/ monosynthjes
das toch lekker real time met je spullen !
aleen is cubase dan dus de sequencer met dus een audio file !

voor mij zou dus een duo/ quad core processor een flinke stap vooruit zijn ..
snap ook wel ,..maar k hoor / zie / lees dus nu nog wels verhaaltjes
dat t nog niet afdoende is ??

maar kdenk dat zo als ik werk nu ,...en in de " future " dus ook veel meer wil gaan opnemen ...hardware in mn pc dmv mn soundcart [doe k nu gewoonweg niet ...omdat k zoon slak pc heb :D],k wel moet beginnen aan bv een beter setje
eglukkig wordt t steeds sneller/ ook geod kopert

off topic ; kheb nog nooit software gekocht
cubase niet vsts niet ...

air / h2o zijn mn beste maatjes :doei: thnx makkers ....:luv:
try before ya buy
ask allle muziek / films / software zou moeten ...kopen die ik gebruik / gekeken / beluisterdt heb ,...dan zouk dus ook geen tyd hebben om muziek te maken / te forumen ...omdat ik zo hard moet werken ,..om dat alles te betalen

yoke iig bepalen we dat lekker allemaal zelf
is zo dat asniemand koopt t ..ook weer niet goed gaat
ik maak ook geen geld met mn muziek [zoals raphie-die zn muziek wil aanbieden by major labels...keuzes +keuzes = trouble
we hebben teveel keuzes theses days :bekdicht:

Back