mini-laptops zwaar genoeg voor audio-producties?

Kozmik

Stamgast
heeft iemand al geprobeerd om zo'n mini-laptop te gebruiken in z'n setup?
ik ben aangenaam verrast toen ik de prijzen voor zo'n ding ontdekte (meesten liggen tussen de €200 en €500).
nu vroeg ik me af of deze dingen zwaar genoeg zijn om de taken van mijn pc over te nemen. volgens de spec's (ram-geheugen, kloksnelheid etc.) zou het vlot moeten lukken want zelfs de goedkoopste mini-laptops zijn qua spec's op ieder vlak beter als mijn huidige pc. maar dan lees ik in reviews dat ze minder geschikt zijn voor zware toepassingen etc... in mijn situatie moet het ableton live 7 aankunnen dat voornamelijk gebruikt wordt om 3-4 synth's te sequencen en te syncen, af en toe eens een soft synth met wat fx

mocht er iemand zijn die hier ervaringen mee heeft hoor ik het graag

Staar je niet blind op de 1.6 Ghz van die Atom's. Qua rekenkracht komen ze niet veel verder dan een op 900 Mhhz geklokte Celeron. Je kunt wel sequencers draaien op een netbook alleen niet de laatste versies. Persoonlijk denk ik dat je beter af gaat zijn met een "normale" laptop of misschien zelfs een (2ehands) Macbook.

op zich is het wel mogelijk, maar dan moet je wel het systeem leegtrekken en vervolgens goed finetunen.

Met een paar lichte vsti's kan ik fl studio 8 aardig draaien op mijn eee pc.

Wat ook goed werkt is virtual dj, een keer uit noodzaak geboren omdat vlak voor dat ik moest draaien en op het betreffende feest net hun pioneers kaduuk waren gegaan. Mp3'tjes inladen en gaan met de banaan (verder wel een geestdodende ervaring trouwens :stupid)

Niet aan beginnen, op mijn EeePC 900 kan ik fruityloops en reason niet draaien zonder dat het al vrij snel gaat stotteren en kraken omdat hij het gewoon niet trekt. De EeePC 901 en hogere modellen hebben een Atom processor maar die is niet tot nauwelijks sneller, vooral zuiniger.
Ik gebruik wel vaak Minihost met één VSTi en dat gaat wel aardig, maar ook aan de cpu-intensieve synths hoef ik niet te beginnen.

Alleen een sequencer draaien om hardware aan te sturen moet wel lukken, maar in combinatie met softsynths: vergeet het maar. Met mini-laptops van andere merken heb ik geen ervaring maar verwacht ongeveer hetzelfde. Gewoon een fatsoenlijke laptop of pc gebruiken voor audio dus :L

Ik leest toch ook regelmatig op verschillende fora, dat men reason 4 en ableton 7 samen prima kan laten draaien op de wat nieuwere eee pc's.
heeft iemand hier ook ervaringen mee?

Let op z'n minst op de harde schijf (ruimte).
Kun je je huidige (en toekomstige) samplelibrarie wel kwijt op zo'n ding.
Ik heb ze gezien waar 8 GB flash op zit.
Daar zou ik echt niet mee uit kunnen komen.

Aan de andere kant... Een vriend van mij is rapper en hij speelt er alleen muziek mee af om erbij te rappen.

Ik denk dat ableton wel zou kunnen draaien maar verwacht niet dat het compleet vlekkeloos zal gaan.

Ik draai Ableton Live 6 op een eee PC (die eerste) en dat werkt prima. Moet ik natuurlijk eerlijk bij vertelllen dat ik het alleen als midisequencer en audioloopert draai. VSTi's begin ik niet aan hoor. Om hardware aan te sturen is het een erg practisch ding. Droge audio vergt niet zo veel.

Ik heb zelf een Acer One, en die is veel te licht om fatsoenlijk mee te produceren. 1 of 2 lichte plugins gaat nog wel, maar daar houdt het ook mee op ...

Heb een Medion ( van de Aldi ) ATOM 1.6 Ghz 1 GIG en Windows XP en draai Ableton 7 met daarin GURU ( 2 engines) en 3 instances van pro 53 en zit dan op 52% CPU.

Dus ja op zich kun je wel eea draaien, en bent zeer mobiel, maar je levert toch flink wat power in tov een laptop.
Externe synths aansturen lijkt mij niet echt het probleem dat kost nauwelijks CPU power.

Ik kan er goed mee uit de voeten, zeker als je vaak naar audio redered.
Sta op het punt een lange reis te maken, dus ik zie dit wel als een fijn reismaatje Hierdoor is size op dit moment wel erg belangrijk, als dit niet het geval zou zijn zou ik toch echt proberen een iets zwaarder systeem te kiezen.

Jojo

Ik heb op mijn EEE 700 (de kleinste en lichtste die er is) Ableton 4 proberen te draaien, werkt voor geen meter, veel te traag. Heb al een tijdje Audacity erop draaien om samples te bewerken dat werkt helemaal geweldig en ook Wavepad gaat prima en sinds gisteren heb ik een VST host erop staan (Chainer) met Audiorealism Bassline. Werkt ook prima, ik heb nog niet geprobeerd meerder vst's in Chainer te zetten en ook daadwerkelijk te gaan gebruiken. Moet ik nog even uitzoeken...

Back