Module versie van Yamaha S serie?

De S30 en S80 zouden gelijk zijn aan CS6X (volgens Vintage Synth Explorer). Daarvan is de rack versie CS6R, maar die ben ik nog nooit in het echt tegengekomen. (Staat er wel één op eBay in Duitsland).

S90 is een Motif met extra piano samples, zonder sampler en sequenser. S90 zelf is geen rack van, maar met Motif rack kom je dus een eind (mis je alleen de mooiste piano samples, maar scheelt een hoop gesleep).

Dus als ik je goed begrijp zijn de verschillen tussen de S30/80 groot vergelijken met de S90?

Volgens mij is de S90 grofweg de opvolger van de S80.
Wel net zoveel polyfonie, meer sample ROM, meer geheugens, groter display, dial, sliders, etc. Vergelijk maar op:
http://www.vintagesynth.com/yamaha/s30.shtml
http://www.sninety.com/about/s90_specs.php

S80 heb ik nooit op gespeeld (heb zelf wel S90). Yamaha kennende is S90 gewoon stapje verder (lekker, maar niet schokkend).
Motif module is wel vaker 2e hands te krijgen, hoewel sommigen er wel erg veel voor vragen. Als je toch bezig bent is een Motif ES module het overwegen waard; die zie je nu veel (sinds XS uit is) en biedt wel redelijk veel meer in termen van geluiden en effecten. Maar goed, ligt er natuurlijk aan wat je er mee wilt en wat je er voor over hebt.

De S30 en S80 zouden gelijk zijn aan CS6X (volgens Vintage Synth Explorer). Daarvan is de rack versie CS6R, maar die ben ik nog nooit in het echt tegengekomen. (Staat er wel één op eBay in Duitsland).

S90 is een Motif met extra piano samples, zonder sampler en sequenser. S90 zelf is geen rack van, maar met Motif rack kom je dus een eind (mis je alleen de mooiste piano samples, maar scheelt een hoop gesleep).

Dat is niet helemaal waar. In de S80 zit een veel betere piano dan in de CS6x. En nog een aantal andere samples. Voor de rest kun je bijna alle patches uitwisselen. Dus een CS6r is en mooie rack oplossing. Ik heb zelf een CS6x en voor de piano sound heb ik een PLG150PF (Piano kaart, er is nu ook een nieuwere) kaart in de CS6x gestoken. Dit kan ook met de CS6r. Op marktplaats kom je ze zo nu en dan tegen. Overigens kun je nog meer kaarten er insteken (max 2) moet je maar eens op de Yamaha site kijken voor de beschikbare kaarten.

In principe kan ik redelijk goedkoop aan een S30 komen, een plank heb ik altijd wel vrij maar ik heb eigenlijk geen toetsen nodig.

Is een Yamaha S30 sowieso een goede koop?

OK dat van die S80 zat ik dan verkeerd. Is eigenlijk wel logisch; S90 heeft sample ROM van Motif + extra pianos. S80 zal dan sample ROM van S30 hebben + extra piano's.
Architectuur is ongeveer zelfde (4 elements) als Motif, alleen geen sampling en minder sample ROM. Ik zie net S30 op marktplaats staan waarop 220 wordt geboden. Als ik m daarvoor zou kunnen krijgen zou ik het zeker doen.
Lijkt me best een leuk apparaat (en niet zo zwaar). Voordeel tov module is ook nog knoppen en sliders. Vind het altijd wel fijn om tijdens spelen nog wat daarmee te rommelen.

S80 zal dan sample ROM van S30 hebben + extra piano's.

Nee, de S30 en de S80 hebben exact hetzelfde onder de motorkap: dezelfde samples. Het enige verschil is hardwarematig: 61 vs. 88 toetsen, en ik geloof dat de S80 ook een mono input heeft, die de S30 ontbeert.
Verschil CS6X vs. S30/S80 is inderdaad, dat de S30/S80 wat meer samples hebben.
Racktechnisch zou ik idd kijken naar een Motif Rack of Motif ES Rack. Maar de S30 is op zich een goed klinkende en best diepe synth.

Fortron neem even contact met me op...

Back