PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

nieuwe pc in aanschaf te besteden 1000 eurie

nieuwe pc in aanschaf te besteden 1000 eurie

Oke ik wil dus een nieuwe pc aanschaffen, alleen voor muziek,
te besteden 1000,-. Waar moet ik op letten?/wat moet er zeker in
ik heb echt geen verstand van die dingen maar met een boodschappenlijstje op zak, kan ik me wat meer orienteren

mvg Stephan

moet het een pc zijn, of mag een mac ook?
laptop of desktop?
wat is je setup/software?
etc

Je hoeft maar een naam te onthouden.
I4

ik heb wel goeie ervaring met hardware van SEK'D (prodif plus pci kaart). tegenwordig marian.de je zou hier naar kunnen kijken. heb ook een firewire m-audio audiophile, maar dat klinkt echt ruk.

http://www.marian.de/ (note wintendo only)

fwiw

emu schijnt wel goed te klinken (volgens mn homey bobaphat), en motu ultralite (iets boven je budget)

ik kan je idd de emu 1212m aanraden. Klinkt uitstekend, is goedkoop en heeft 2 gebalanceerde uitgangen voor je monitors en 2 gebalanceerde ingangen waar je een phono pre-ampje aan kunt hangen.

Eventueel kun je later altijd nog 8 extra in- en uitgangen aansluiten via de adatpoort.

Bericht door een moderator:
thread van converse123 samengevoegd

Vraagje aan de kenners:

ik ben bezig om een nieuwe muziek pc samen te stellen, ik nu draai Cubase SX, Kontakt2 en af en toe wat VST's op een 1,4ghz... gaat allemaal net niet. Ik wil nu een nieuwe pc kopen omdat ik nu ook bezig ben om vocals op te nemen met de pc en dit trekt ie niet meer. Ben op het volgende systeem uitgekomen:

- AM2 AMD Athl64 X2 5000 2.6/EE/BOX 85.90
- Asus AM2 M2A-VM V/S/R/GBL/µATX 51.90
- 2048MB DDRII/800 Kingston CL5 KIT 45.90

- Codegen M401CA 450W zwart-zilver 49.90
- PSU Codegen 480W ATX Dual 36.90

- 160GB West.Dig.WD1600AAJS 8/S 45,90
- 250GB West.Dig. WD2500AAKS 16/S 57,90
- Asus DRW2014L1T 20x RET zw+zi Sa 28.90

- Assemblage / testen 29.90

totaal = ongeveer 433,10

ik heb zelf een pci kaart van M-Audio en misschien nog een Delta44 voor erbij.

Ik heb het mobo uitgekozen omdat daar een VGA en een DVI uitgang opzitten en ik dit ook nodig heb voor 2 monitoren. (die ik al heb)

Iemand suggesties om iets te veranderen of juist niet?

ja man, vaag had het hele lijstje gekopieerd.. een CPU lijkt me wel een must... hij staat er bij..

Vraagje aan de kenners:

ik ben bezig om een nieuwe muziek pc samen te stellen, ik nu draai Cubase SX, Kontakt2 en af en toe wat VST's op een 1,4ghz... gaat allemaal net niet. Ik wil nu een nieuwe pc kopen omdat ik nu ook bezig ben om vocals op te nemen met de pc en dit trekt ie niet meer. Ben op het volgende systeem uitgekomen:

Ik heb het mobo uitgekozen omdat daar een VGA en een DVI uitgang opzitten en ik dit ook nodig heb voor 2 monitoren. (die ik al heb)

Iemand suggesties om iets te veranderen of juist niet?

Er zijn twee zaken die mij opvallen aan bovenstaande config:

Je gaat voor een mobo in het micro-ATX formaat. Op zich is hier niet mis mee, maar deze bordjes zijn weinig flexibel als je eens wilt gaan uitbreiden met extra pci-kaarten o.i.d. Daarnaast zijn vaak ook het aantal USB2.0 aansluitingen minder dan op een regulier ATX bord, ivm de ruimte op het bord. Als ik jou was ging ik voor een full-ATX mobo met bij voorkeur een FireWire-poort.

Daarnaast wil je gebruik gaan maken van onboard VGA. Dit betekent dat je onboard chip geheugen trekt van je centrale werkgeheugen, hetgeen direct van invloed is op de algemene prestaties van je DAW. Als het enigszins kan zou ik voor een "losse" grafische kaart gaan. Dit helemaal als je met twee schermen toch wel een pittige resolutie gaat draaien.

Succes!

Handiger is het om via een van de grotere pc-webwinkels zoals Alternate of via Tweakers.net op zoek te gaan naar een ATX mobo. Als ik die lijst even snel bekijk staat daar idd niet bij of het gaat om een micro-atx of een grotere editie. Afgaande op de foto's denk ik dat die M2 V-X een full Atx is, zie ook onderaan de lijst op bijgevoegde link:

http://nl.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=101&l3=305&l4=0&model=1613&modelmenu=2

Als je op de pagina van Asus direct op specificaties klikt kom je steeds op pagina's zoals bovenstaand.

Succes!

dringend hulp gevraagd ...,

dringend hulp gevraagd ...,

beste forum leden ,

ik zit met het volgende probleem , ik heb net een daw gebouwd bestaande uit een extreme maximus ddr3 edition moederbord , 2048 - 1066 mhz ddr3 geheugen en een quadcore die nu op een 3.0 ghz draaid.
nu kreeg ik bij da moederbord een prutskaartje ( soundkaart ) een supreme fx2 of zoiets , die vliegt er dus uit .
ik werk vooral met cubase , fl-studio en ableton.
nu weet ik echt niet welke geluitskaart geschikt is voor mij .
ik werk dus vooral software gericht.

nu heb ik een lijstje met sounkaarten en wilde eens informeren dewelke volgens jullie het beste bij me past:confused:

m-audio delta 1010 lt
rme fireface 400
rme hdsp 9632
rme hdsp 9652
rme hdsp 9632
motu traveler
motu 828 mk lll
motu 828 mk ll
focusrite saffire
focusrite saffire le
focusrite saffire pro
presonus firebox
presonus fire studio
tc electronic konnekt 24d

zo ik hoop wat suggesties te krijgen ivm deze kaartjes ,
bedankt op voorhand in ieder geval .

mvg,
timothy

Ik zou zeggen: Als je niet met een laptop werkt, ga dan niet voor firewire based. Kies voor een goede stabiele PCI.

Als je alleen met software werkt, heb je ook geen preamps of AD converters nodig. Ik ga er dus van uit dat je niet met synths, (digitale) mixers of outboard gear werkt.

Dan zou je in mijn ogen een kaart moeten zoeken met een hoge kwaliteit DA. Dat is alles. Hoeveel inputs en outputs is dan niet van belang. Je lijstje omvat vooral kaarten met veel input en output mogelijkheden. Je kunt je afvragen of je die wel nodig hebt.

hmm,

ja dat was ik ook al aan het denken en idd ik haal alles uit software .
nu opnemen met een mic dus een goede pre amp is wel noodzakelijk en natuurlijk midi en men uitgangen voor men monitors .eventueel ook een digitale in en out erbij.
m.a.w. dan heb ik aan de focusrite saffire wel iets denk ik .
het gaat me ook om de kwaliteit van de kaart , ze mag dus iets duurder zijn.
en ik ben van de mening dat wat extra in en uitgangen geen kwaad kunnen.
er is me ook al dikwijls gezegd dat een externe kaart beter zou zijn , weet niet wat er van aan is.

mss moet ik maar voor die focusrite saffire gaan dan , oftewel de rme fireface 400:)

bedankt voor de reactie in ieder geval :biertje:
mvg
timothy

hoihoi,

nu moet ik wel zeggen dat ik er ook een korg d1200mkll heb aanhangen.
die heeft dan weer wel vrij veel in en outs maar das op het apparaat zelf , dus niet op men daw , mss is men korg dan wel overbodig geworden.
ik weet me dus echt geen raad eingelijk.
doe ik de korg weg en koop ik beter een goede soundkaart ?
heb er nu 3 opt oog :
- focusrite saffire
- rme fireface 400
- motu 828 mkll

dank bij voorbaat.
mvg
timothy

Je gaat eerst een computer kopen en dan pas nadenken over hoe je het geluid wilt hebben?
Als je met een DAW begint is het eerste wat je kiest een fatsoenlijke geluidskaart. Dat is je uitgangspunt.

En qua argumentatie sluit ik me bij OJS aan. PCI/PCI-e is het beste bij een DAW zoals deze.
En een mic preamp zou ik los kopen.

Back