PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Als amateur mag je best een systeem uitzoeken dat budgetvriendelijker is. Ik vraag me af waarom jij denkt dat Salland geen ruk van DAW's afweet? Heb je daar ervaring mee dan?
Heb wel eens wat daar gehaald idd, want kom wel eens die kant op. Maar vergeet het maar om DAW vragen te stellen.

Qua budget zijn internet shops gewoon het goedkoopste en wat service betreft moet je gewoon nooit al teveel verwachten.

Moeilijk allemaal

Moeilijk allemaal

ik zit zelf ook te twijfelen over een nieuwe setup, ik wil mijn pc als belangrijkste item in de studio gaan gebruiken... wat ik voor ogen heb:

een q6600 qua systeem. Verder gebruik ik een ProjectMix van M Audio, via firewire. Er komt dus een firewire kaartje in... Ik gebruik Pro Tools M Powered maar heb gelezen, dat PT nog niet 4 processors ondersteunt en dit soms voor instabiliteit zorgt. Is dit waar? En zijn er mensen met PTMpowered die met een q6600 Systeem werken?

Verder komt er een UAD kaart in en zit ik te denken om te gaan sparen voor een TC powercore of ssl Duende via firewire... Kan dit icm met een firewire Projectmix? (Bandbreedte en dergelijke?)

Een q6600 lijkt me met het oog op de toekomst de verstandigste keus, of is een dual core systeem snel genoeg? (Ga uit van Hypersonic, PT, Trilogy, Stylus, Miroslav Philharmonik, en wat verbs etc. (Hoewel de effecten dus straks via UAD, TC of Duende gaan lopen))

Ik wil gewoon geen gezeik meer, werk nu op een Pentium IV 2,8 GHZ met 2GB ram en deze is gewoon niet snel genoeg? Ik wil lekker bezig zijn, niet meer wachten op laadtijden en niet meer zorgen maken over CPU. Iemand?

Sinds een half jaar werk ik hiermee:

- ASUS P5K-E
- Intel E6850
- 4x1GB Kingston KHX6400D2LLK2 CAS4
- Western Digital Raptor 74GB als systemdisk
- Seagate Barracuda 320GB x2 in een RAID opstelling (mirrored) als werkdisks
- 500GB Seagate voor samples
- NVidea Geforce 6200 videokaart (mischien te zwak? films haperen soms)
- MOTU PCIe 424 geluidskaart
- monitor 24" breedbeeld Dell 2407DFW

De hele mik is overgeklokt zodat de CPU op 3200MHz draait. Kannie prima hebben :okdan:

Ik heb er veel fans inzitten zodat de boel lekker koel blijft. Over de herrie maak ik me geen zorgen, de PCkast staat ver weg in een kast in de gang. Alle kabels zijn 10m verlengd incl. die van de powerswitch. Ik zie mijn PC alleen als ik een CD brand. :doei:

Er staat een dual boot XP op, een voor internet, office, grafische programmas, firewall en virusscanners enzo en de andere alleen voor audio zonder internetverbinding.

Ik heb gekozen voor een E6850 ipv een Q6600 omdat ik dan voor alle programmas extra CPU power heb en niet alleen voor de quadcore geoptimaliseerde. Het zit wel in de planning om de CPU te upgraden naar een nieuwe generatie 45nm quadcore.

Ik heb een UAD kaart omdat de plugins zo lekker zijn maar voor de extra CPU power heb ik hem niet meer nodig. Hopelijk worden de UAD plugins snel native net als de Sony Oxford plugins. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen VSTi synths gebruik.

Het draait vrijwel probleemloos maar af en toe heb ik heftige spikes op de Cubase CPU meter en dan kraakt het geluid. Zelfs al draai ik nog geen enkele plugin. Die meter meet geloof ik de wachttijden voor de FSB ofzo, op de XP inspector is op de CPU usage grafieken niets te zien van zulke spikes.
Het zou aan de HDs, de videokaart, de UAD kaart of iets anders kunnen liggen, maar ik heb zelf te weinig kennis om het spike probleem op te lossen.

Ik heb liever één groot scherm dan twee kleinere. Als ik bij anderen werk die 2 of 3 monitoren hebben krijg ik altijd het gevoel dat ik naar een tenniswedstrijd zit te kijken. In Cubase heb ik verschillende workspaces gemaakt zodat ik snel kan switchen van views: fullscreen arrangement window, uitgeklapte mixer, sampler, audio inputs met stemapparaten, alle send FX plugins etc.

Een efficiency musthave vind ik de Contour Shuttle Pro: 15 extra knoppen en twee dials waar je allerlei shortcuts en zelfs macros aan toe kunt wijzen.

Het zal niet lang meer duren voordat je op de allergoedkoopste pc probleemloos muziek kunt maken zonder zorgen over te weinig capaciteit :okdan:

Sinds een half jaar werk ik hiermee:

Mooi systeem! :)

Wat betreft die peaks in de CPU meter, toch interessant om eens uit te zoeken. Op welke latency/buffer setting draai je eigenlijk? En helpt het als je hiermee speelt? Is het niet je CPU die aan het clockthrottlen is om bep. reden?
Dit is misschien een related issue? http://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=88414

Het klinkt verder alsof je weet waar je het over hebt, misschien zinvol om eens in de bios / setup rond te kijken naar evt. IRQ sharing die je zou kunnen vermijden (steeds lastiger, ik weet het... vaak ook een beetje omprikken, bijv. met je grafische kaart).
Maar m'n eerste gedachte is: memory timings checken en met je overclocked instellingen ook zeker eens goed nalopen met Memtest86+.
Zeker bij overclocked systemen moet je al gauw òf je timings losser zetten (of de command rate lager zetten, niet te onderschatten wat dat doet met je effectieve doorvoer) òf je krijgt (soms ongemerkt) last van geheugencorruptie. En dat kan zich in gekke dingen uiten.
Heb bij mezelf gemerkt dat de meest ultimate CPU overclock niet automatisch leidt tot de beste DAW prestaties, juist om bovenstaande reden.

Verder misschien eens pielen met de instellingen voor je sata driver; NCQ aan/uit, je weet het nooit. In principe zou een Raptor het best draaien zonder NCQ, voor de Cuda's weet ik het niet. Is het verder niet je (soft)RAID die opeens iets begint te doen?

Laatst gewijzigd:
Hey Hanz, bedankt voor je reactie :mega:

Met verschillende asio latencies verdwijnt het probleem niet. Mijn CPU multiplier is gelocked, dit heb ik gecheckt met CPU-Z.

Mijn videokaart zit op het aanbevolen primary PCIex16 slot.
De geluidskaart zou ik wel in het andere PCIe slot kunnen proberen maar shared in het huidige slot alleen met 1 USB controller. Het andere PCIe slot wordt gedeeld met de SATA en USB controllers.
Mijn UAD kaart zou wel in een ander PCI slot kunnen, deze shared nu met de SATA controler en er is een ander PCI slot vrij dat alleen shared met de LAN controller die uitstaat in mijn muziek boot.

Mijn geheugen is niet overgeclockt en draait op de aanbevolen settings (4-4-4-12 Command Rate 2T en 2.1V) maar een geheugentest is een goed idee.

Wat HDs betreft kan ik me herinneren dat ik met NCQ en write-back cache settings heb geëxperimenteerd en dat die nu optimaal zijn.
Het is wel duidelijk merkbaar als mijn RAID controller met een controle-cyclus bezig is om de data op beide schijven te vergelijken. Er is jammer genoeg nergens een instelling in de RAID software om dat uit te kunnen stellen. Ik heb eraan gedacht om eens te proberen om de RAID software (niet de driver) te de-installeren op mijn audio XP boot maar ik betwijfel of de RAID dan nog wel goed werkt.

Ken jij toevallig software waarmee je de gebruikte en beschikbare capaciteit (snelheid) van je harde schijven kunt uitlezen terwijl je aan het werk bent?

Ik voel me nu zo ontzettend knudde en lullig.
Ik heb een heleboel vsts op de pc staan van de juno-60 tot de superwave p8.

Maar ik krijg binnenkort cubase sx4 van een vriend.

Mijn pc zelf heeft deze specs,En voor een nieuwe is mijn budget 150-200euro.
Amd duron 800.
320mb ram.
32mb videokaart.
windows xp professional met sp2.
Cd rom speler.
FLoppy drive
2xusb
2x midi compatible geluidskaart.

Welke vsts zijn echt goed voor deze?
En kan cubase hier op draaien?

En wat is volgens julie een goede pc voor rond de 200?

Een complete pc voor €200... Dat redt je dan alleen 2e hands en dan is het nog maar de vraag of dat systeem het bovenstaande aan kan. Daarnaast denk ik dat je Cubase SX3 bedoelt, want voor zover mij bekend bestaan er van versie 4 alleen de full edition en de 'studio' versie, die aanmerkelijk goedkoper is.

Voor €200 kun je een upgradekit overwegen, nieuw moederbord, processor en werkgeheugen. Afhankelijk van de kit en de winkel/internetshop waar je deze bestelt zit je dan rond je budget.

Met de upgrade gebruik je dan zoveel mogelijk van je 'oude' hardware zoals je systeemkast. Een systeem gebaseerd op een Duron 800 zal zeer waarschijnlijk ook nog een AGP grafische kaart hebben, die je voor 90% zeker niet meer op moederborden van nu kunt plaatsen. Houdt er dus rekening mee dat een nieuwe grafische kaart ook met de upgradekit meegenomen moet worden (= +€50 minimaal).

Probeer als het enigszins kan je budget te rekken, want €200 investeren garandeert zeker nog geen vloeiend DAW-systeem. Richt je pijlen in ieder geval op een AMD-systeem.

Succes!

Richt je pijlen in ieder geval op een AMD-systeem.

Waarom? Heb ik dat eerder in de discussie gemist?

Ik heb net een nieuw systeem besteld met een Q6600. Heb ik iets over het hoofd gezien waardoor ik die beter niet had kunnen nemen?

Waarom? Heb ik dat eerder in de discussie gemist?

Ik heb net een nieuw systeem besteld met een Q6600. Heb ik iets over het hoofd gezien waardoor ik die beter niet had kunnen nemen?

Nee hoor OJ, die reactie van mij was op post 146,

Ik voel me nu zo ontzettend knudde en lullig.
Ik heb een heleboel vsts op de pc staan van de juno-60 tot de superwave p8.

Maar ik krijg binnenkort cubase sx4 van een vriend.

Mijn pc zelf heeft deze specs,En voor een nieuwe is mijn budget 150-200euro.
Amd duron 800.
320mb ram.
32mb videokaart.
windows xp professional met sp2.
Cd rom speler.
FLoppy drive
2xusb
2x midi compatible geluidskaart.

Welke vsts zijn echt goed voor deze?
En kan cubase hier op draaien?

En wat is volgens julie een goede pc voor rond de 200?

Met een beperkt budget levert AMD meer prestatie. Als je iets meer te besteden hebt is Intel met zijn Dual- of Quadcore veruit de beste optie. Don't worry!

intel duo core systeem upgrade is rond de 200 euro ,moederbord met video kaart en 1 gb geheugen

http://www.alternate.nl/html/index.html

is zat power , je moet alleen goed met je plugins omgaan , effecten en eq , daar gaat al die power inzitten

Een q6600 lijkt me met het oog op de toekomst de verstandigste keus, of is een dual core systeem snel genoeg? (Ga uit van Hypersonic, PT, Trilogy, Stylus, Miroslav Philharmonik, en wat verbs etc. (Hoewel de effecten dus straks via UAD, TC of Duende gaan lopen))

Ik wil gewoon geen gezeik meer, werk nu op een Pentium IV 2,8 GHZ met 2GB ram en deze is gewoon niet snel genoeg? Ik wil lekker bezig zijn, niet meer wachten op laadtijden en niet meer zorgen maken over CPU. Iemand?

Ik zou zeggen neem de Q6600.

Ik wilde in het begin een pc samengestellen met een Dual Core. Q6600 is wel prijzig Euro 220. Gezien de upgrade mogelijkheden ed in de toekomst zal dit toch het beste uitpakken.

Het was wel een ruk uit mijn budget maar zo be it...

Dual Core is voor sommige producers de oplossing en ze zijn er zeer tevreden over. Zo lees ik iig.

Succes ermee man!

Ja, dat klinkt redelijk logisch. Ik ben er min of meer ook al uit... Ik ga eerst een nieuwe PC kopen en ik spaar gewoon een tijdje door, totdat ik 1300/1400 E aan een nieuwe PC kan spenderen.

Of zou je ergens voor zo'n bedrag ook een fatsoenlijke (even snelle) Mac kunnen krijgen?

Is opzich geschikt maar voor dat geld kun je bij Azerty of Salland een beter gespecificeerde pc kopen. Ik mik zelf op een systeem met XP gebaseerd op een E6750, met 2 GB werkgeheugen, 2 harde schijven van 400GB elk op een Gigabyte moederbord (DS3R) in een Antec Sontata III kast. kost me dan ff iets meer dan €800.

Eee Pc

Eee Pc

Volgen jullie deze cutie ook?

De Asus Eee PC.. een zeer kleine en vooral goedkope laptop. Nieuwprijs is vanaf 300,-

Hij draait standaard Linux, maar kan ook XP draaien.. dus als kleine midi sequencer kan hij interessant zijn..
Ik weet niet hoe hij BV Cubase trek qua specs..

http://www.eee-pc.nl/eee/fotos.html

Attachments

• eee_pc.jpg
    eee_pc.jpg
    33,9 KB · Bekeken: 145
  • eee.jpg
    eee.jpg
    59,5 KB · Bekeken: 150
En er dan een Atari emulator op draaien.
Krijg je een soort STacy. :D

Ik houd hem al een tijdje in de gaten. Eerst was ik lirisch toen ik 200 dollar hoorde. Maar de prijs vliegt steeds omhoog.

Ik vind het vooral een leuke ontwikkeling! Goedkope, kleine en snelle (hd op flash) laptopjes! Zo vlug als de prijs 250 euro is, koop ik er 1! (Niet voor muziek overigens)

Leuk ding, al vind ik de specs een beetje jammer.

uitleg.jpg

En gebruikt hij dus blijkbaar geen hardeschijf maar flasgeheugen van max 8 gb.

Als ik zo de lijst van games er op na lees welke games hij kan draaien en welke matig spelen, dan denk ik dat hij als daw aardig gaat tegenvallen, natuurlijk wel leuk als goedkope laptop om mee te nemen, lekker compact, leuk voor midi, recorden, fx processor, wat simpele dingetjes voor live.

Al zou ik zelf het liefste de 8g hebben en die zit al op 500 dollar, zal hier in nl wel 500 euro worden en daar heb je wel wat snellers voor.

Ja, leuk ding! Hoewel de eerste versie nog niet in Nederland te koop is, is de nieuwe versie al aangekondigd. Er komen 8, 9 en 10 inch versies en de 9" heeft een touchscreen.
Onder aan die eee-pc.nl pagina staat een foto van de 8" versie, ziet er ideaal uit.
Ik verwacht niet dat je met dit ding cubase SX of iets dergelijks fatsoenlijk kunt gebruiken (specificaties zijn niet echt geweldig), maar met een oude versie van fruity loops bijvoorbeeld kun je denk ik een hoop lol hebben met dit ding. Zeker zo'n touchscreen versie is ideaal.

Er is ook al wat concurrentie in de maak voor dit ding, van onder andere msi en gigabyte als ik het goed heb. Hopelijk gaat dat de prijs drukken.

Back