PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Staat een core i7 van mij in de markt bij te ruil
deze is nagenoeg het snelste wat er op dit moment te koop is en SUPERSTIL
enige wat je evt nog zou kunnen upgraden is SSD voor systeemschijf

hij staat te ruil, maar kopen mag natuurlijk ook:

laagste tweakers prijzen:
Coolermaster Centurion5 Miditower (zwart/alu) 45,00
Intel Core i7 950 Processor 221.00
OCZ 12GB DDR-3 1600Mhz triple channel geheugen 140,00
Asus P6X58e Mainboard 199.00 (1366Mhz bus)
Asus V4350 ATI passive videokaart met DVi + HDMI 49,00
2x 160GB Hitachi HDD in Raid als systeemschrijf 100,00
1x WD Caviar 500GB als dataschijf 69,00
1x SAMSUNG 24x speed DVD Drive 19,00
Bequiet 480w 91% eff. voeding 59.00

totale nieuwprijs 901,00

mijn prijs 600,00

Staat een core i7 van mij in de markt bij te ruil
deze is nagenoeg het snelste wat er op dit moment te koop is en SUPERSTIL
enige wat je evt nog zou kunnen upgraden is SSD voor systeemschijf

hij staat te ruil, maar kopen mag natuurlijk ook:

laagste tweakers prijzen:
Coolermaster Centurion5 Miditower (zwart/alu) 45,00
Intel Core i7 950 Processor 221.00
OCZ 12GB DDR-3 1600Mhz triple channel geheugen 140,00
Asus P6X58e Mainboard 199.00 (1366Mhz bus)
Asus V4350 ATI passive videokaart met DVi + HDMI 49,00
2x 160GB Hitachi HDD in Raid als systeemschrijf 100,00
1x WD Caviar 500GB als dataschijf 69,00
1x SAMSUNG 24x speed DVD Drive 19,00
Bequiet 480w 91% eff. voeding 59.00

totale nieuwprijs 901,00

mijn prijs 600,00

Ik zou DJ-dupa toch aanraden om de configuratie te nemen zoals die hier in deze thread tot stand is gekomen. De i7 2600K is sowieso krachtiger dan de i7 950, je kan de 2600K eerder vergelijken met de hexa core i7 970. Bovendien is de 2600K veel zuiniger en wordt deze minder warm. Ook vind ik sommige nieuwprijzen die je hebt genoemd wat aan de hoge kant.
100 euro voor 2 160GB schijfjes..

Sorry Raphie, maar voor 600 euro vind ik het niet een geweldige deal.

Succes met de verkoop!

ASRock is geïntroduceerd door het moederbedrijf van Asus als een budget alternatief. Dus.. aan de ene kant bedienden ze mensen met Asus en aan de andere kant konden ze mensen bedienen met ASRock.

Ondertussen is ASRock niet meer het budget merk dat het vroeger was. Ze maken nu bordjes die prima kunnen concureren met Asus/Gigabyte/MSI etc... De afgelopen anderhalf jaar heb ik ongeveer 20 mensen voorzien van een computer met een ASRock moederbord. Tot nu toe geen problemen ondervonden!

Gigabyte ben ik overigens ook goed over te spreken hoor. :)

Kan best zjin dat ASrock beter is geworden maar het blijft een budget lijn en dat betekent naar mijn idee een goedkopere productie met bijvoorbeeld goedkopere onderdelen. Ik zou dan gelijk voor ASUS gaan.

Kan best zjin dat ASrock beter is geworden maar het blijft een budget lijn en dat betekent naar mijn idee een goedkopere productie met bijvoorbeeld goedkopere onderdelen. Ik zou dan gelijk voor ASUS gaan.

Je zegt het goed: "naar jouw idee"
Hoeveel ervaring heb je met het bouwen van computers en hoeveel ervaring heb je met ASRock moederborden?

Ik ben al zo'n 15 jaar actief in het samenstellen en bouwen van computers. Tegenwoordig een beetje als hobby, "vroeger" was het een paar jaar mijn werk. Ik maak misschien muziek, maar ben ook wel een tikkeltje computernerd! ;-)

Wat ik overigens een paar dagen terug al heb gezegd: iedereen komt met ander advies. Iemand die ooit een moederbord van MSI heeft gehad die kapot is gegaan zal al snel zeggen "stay away from MSI" terwijl je ook mensen hebt die bijvoorbeeld een slechte ervaring hebben gehad met Asus of Gigabyte. Die mensen zullen ook geneigd zijn om Asus en Gigabyte af te raden. Ach ja...

Ik dwaal af.. My point is: uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je geen slecht product in huis haalt met een ASRock, de Extreme serie van hun is qua componenten echt niet meer een budget plankje te noemen. :-)

Ik zou DJ-dupa toch aanraden om de configuratie te nemen zoals die hier in deze thread tot stand is gekomen. De i7 2600K is sowieso krachtiger dan de i7 950, je kan de 2600K eerder vergelijken met de hexa core i7 970. Bovendien is de 2600K veel zuiniger en wordt deze minder warm. Ook vind ik sommige nieuwprijzen die je hebt genoemd wat aan de hoge kant.
100 euro voor 2 160GB schijfjes..

Sorry Raphie, maar voor 600 euro vind ik het niet een geweldige deal.

Succes met de verkoop!

Prijzen kan je zelf prima controleren op tweakers, boars is een high end x58 board met tripple channel geheugen, de schijfen krijg je er nagenoeg gratis bij, systeem is zonder 2x 160GB nog steeds 800 euro nieuw. hele circus sheelt " maar" 400 euro met een core i7 2600K (die maar trouwens 10% sneller is volgens dawbench)

ik heb zelf een nu ASUS Sabretooth en i7 2700K en 16GB 2200Mhz ripjaws. Het e.e.a is wel sneller maar niet meer dan zo'n 30% geheugen throughput is zelfs langzamer volgens Ssandra

Prijzen kan je zelf prima controleren op tweakers, boars is een high end x58 board met tripple channel geheugen, de schijfen krijg je er nagenoeg gratis bij, systeem is zonder 2x 160GB nog steeds 800 euro nieuw. hele circus sheelt " maar" 400 euro met een core i7 2600K (die maar trouwens 10% sneller is volgens dawbench)

ik heb zelf een nu ASUS Sabretooth en i7 2700K en 16GB 2200Mhz ripjaws. Het e.e.a is wel sneller maar niet meer dan zo'n 30% geheugen throughput is zelfs langzamer volgens Ssandra

En toch heb je nu zelf een i7 2700K en verkoop je de oude configuratie met de i7 950.. Zelf heb je dus ook gekozen voor een Sandybridge cpu terwijl je al een geweldige pc had. :)

Je zult het vast goed bedoelen, maar waarom zelf het nieuwste van het nieuwste kopen (naja, bijna) en dan iemand anders die op het punt staat iets te halen wat vergelijkbaar is opeens adviseren jouw "oude" computer te kopen.. Ik voel hier toch een beetje belangen verstrengeling opspelen.. Hehe

Nogmaals, je bedoelt het vast goed, maar het is niet gek dat ik het een beetje verdacht vind overkomen toch?

Je zegt het goed: "naar jouw idee"
Hoeveel ervaring heb je met het bouwen van computers en hoeveel ervaring heb je met ASRock moederborden?

Hoeveel ervaring ik heb? Gaan we nou piemels vergelijken? :P Naar mijn idee ja. Iedereen zal wat anders vinden. Maar wat is het verschil volgens jou dan nog tussen Asus en Asrock. Puur branding/naam?
Ik heb de prijzen van beide de laatste tijd niet getjekt hoor.

Hoeveel ervaring ik heb? Gaan we nou piemels vergelijken? :P Naar mijn idee ja. Iedereen zal wat anders vinden. Maar wat is het verschil volgens jou dan nog tussen Asus en Asrock. Puur branding/naam?
Ik heb de prijzen van beide de laatste tijd niet getjekt hoor.

Laten we vooral geen piemels gaan vergelijken.. :duivels:

Wat ik in de afgelopen jaren gewoon heel veel merk, ook op andere gebeiden overigens, is dat mensen vaak iemand advies geven puur op basis van wat iemand DENKT te weten over iets.. of gewoon een onderbuikgevoel.

"Ik ken merk A niet zo goed, dus dan raad ik iemand het af om die maar te kopen, want ik heb goede ervaringen met merk B, dus merk B is beter"

Snap je.. advies op basis van een simpele mening die niet te onderbouwen is.

Ik zeg niet dat ik je daarvan beschuldig, maar het is iets wat ik gewoon enorm vaak tegenkom en af en toe wat ik daar een beetje moe van. Al mijn advies bedoel ik goed en ik heb er vertrouwen in dat iedereen het hier goed bedoelt. Laten we er gewoon over ophouden.. DJ-dupa kan vast wel iets met al het advies wat hij tot nu toe heeft gekregen. Hij koopt vast een geweldige computer waar hij heel tevreden mee zal zijn!

Dus... over naar de orde van de dag: muziek maken/mixen/schrijven/lusiteren :dj::biertje:

Het scheelt ook 40% v/d prijs Marando, voor 400 euro koop je net die mooie LCD en controller of externe soundcard ;) doe nou niet net alsof ik het voor dezelfde prijs probeer te verkopen.

Asrock, Asus, of Gygabyte moederbord met firewire aansluiting, lastig lastig lastig, zoveel meningen en toch ook aardig prijsverschil, < niet dat prijs de doorslag geeft, ga voor kwaliteit en een directe firewire aansluiting voor me externe geluidskaart (TC Elektronic Desktop Konnekt 6)
En een test die bovengenoemde actuele modellen voorzien van firewire met elkaar vergelijkt is er helaas niet (Althans niet kunnen vinden). Neig naar Asrock gezien de goede ervaringen van Marando, maar Asus is weer bekender en dat geeft ook een goed gevoel. Op Tweakers werd echter de Gygabyte weer geadviseerd met tot gevolg dat ik het niet meer weet...... Hoop dat iemand met een heel sterk punt me kan overtuigen anders blijf ik twijvelen!?!??? Weet dat jullie je advies allen goed bedoelen!

Ook de CPU koeler vind ik nog lastig, twijvel nu nog tussen Mugen 2 en de Thermalright Archon, of jullie moeten een nog stillere ( en toch goed koelende) CPU koeler weten te adviseren!??!

zal zo me huidige samenstelling even posten, voor een goed totaalbeeld...

IEDEREEN heel erg bedankt voor alle tips en advies!

Hoe zit het eigenlijk met de wat duurdere (<1000)geluidskaarten? Ik ben op zoek naar een 2 ins en 2 outs kaart, welke kaarten doen dat heel erg goed?

zo ga jullie nog 1 keer lastig vallen, en hoop op wat nuttige reacties:

dit is hem zoals ik denk dat ik een goede, STILLE en vooral nog betaalbare computer heb, waar ik weer wat jaartjes mee verder kan:

1Asus DRW-24B3ST Zwart€ 19,95 DVD brander

1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-

1Nexus Prominent R€ 73,90 stille behuizing

1Noctua NH-D14€ 65,90 stille processorkoeler

1Arctic Cooling MX-2 Thermal Compound (4g)€ 4,50 lijm om koeler op processor te lijmen

1Intel Core i7 2600K Boxed€ 264,50

Cooler Master Silent Pro M600 € 77,-

1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 168,05

1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 68,97

1 Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 116,-

Totaal€ 943,77

zo met alle tips ben ik nu tot het volgende gekomen, grotere en vooral stillere behuizing,
hele stille processorkoeler,

moederbord met firewire, mij leek dit gezien dat velen deze adviseren (hier en op Tweakers) dit wel een

goede met veel aansluitingen sata enzo en de voor mij oh zo belangrijke firewire.

grotere ssd harddisk

stille en krachtige voeding.

Vraag me nu eigenlijk nog maar een ding af (en zou het tof vinden als iemand van jullie hier het antwoord op weet): Moet ik als ik enkel met fruityloops xxl 10 (signatur bundle) en vele grote en zware vst(i)'s ga werken op deze computer (((DUS GEEN GAMES))), wel een grafische kaart in de kast inbouwen of zal ik voor mijn toepassing met 2 tft schermen ook zonder grafische kaart kunnen werken?????? Hoop dat iemand hier het antwoord op weet!???

OOk andere verbeteringen (als dat tenminste nog kan, zonder dat het een computer van 10.000 euro wordt) zijn welkom, graag dan even onderbouwen waarom iets vervangen met jou voorstel....

THANKS a LOT!!!

groet Arne

Laatst gewijzigd:
wel een grafische kaart in de kast inbouwen of zal ik voor mijn toepassing met 2 tft schermen ook zonder grafische kaart kunnen werken?????? Hoop dat iemand hier het antwoord op weet!???
Zonder PCI-E grafische kaart en mét een grafische ship op je moederbord bedoel je zeker? (dat laatste is trouwens niet per se vanzelfsprekend).
Je hebt gewoon 2 aansluitingen nodig voor 2 monitors. (D-Sub/DVI/HDMI/Displayport/etc... en 2 ervan moeten tegelijk werken)
Ikzelf zou altijd minsens een goedkope passieve PCIe steken. Een GT210 ofzo.

Als je geen audio interface (nodig) hebt om een hele hoop inputs *tegelijk* op te nemen is een met USB(2) al meer dan voldoende.

En er zijn altijd mensen die hun aanraders niet afstemmen op de behoeften van de vrager.

Ja die firewire aansluiting is een vereiste omdat ik een TC electronic Desktop Konnekt 6 heb en die is op firewire en ik wil hem graag kunnen blijven gebruiken, kan dan ik de toekomst als ik meer in en outputs wil op me externe geluidskaart altijd nog een grotere kopen op usb 3,0

Zonder PCI-E grafische kaart en mét een grafische ship op je moederbord bedoel je zeker? (dat laatste is trouwens niet per se vanzelfsprekend).
Je hebt gewoon 2 aansluitingen nodig voor 2 monitors. (D-Sub/DVI/HDMI/Displayport/etc... en 2 ervan moeten tegelijk werken)
Ikzelf zou altijd minsens een goedkope passieve PCIe steken. Een GT210 ofzo.

Het door mij gekozen moederbord: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 heeft deze aansluitingen, kan niet ontdekken of ik er 2 tft schermen gelijktijdig op kan laten draaien.

wilde inderdaad puur op de grafische chip van het moederbord draaien zonder extra grafische kaart, dit omdat ik er geen games op ga spelen...

wilde inderdaad puur op de grafische chip van het moederbord draaien zonder extra grafische kaart, dit omdat ik er geen games op ga spelen...
Een grafische kaart dient niet enkel om games te spelen. Zeker zo'n GT210 niet.
Oa. dedicated memory op een kaart, terwijl een chip je gewone RAM gaat gebruiken.

Back