PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ik krijg via mijn stage een Tascam DM-3200 met firewire kaart.

Dus 24 sporen opnemen en uitsturen.

Ik zou graag willen weten wat voor pc/mac heb ik minimaal nodig om dit te kunnen doen. Plugins softsynths ect is niet nodig. Puur opname en edit.

Ik wil dit gaan doen met , adobe audition of steinberg cubase ?? , of logic.
Of kan dit alles ook met ableton live 6?

Ik gebruik nou een macbook 1,83ghz , 2gb geheugen , 60 gb/5400 toeren schijf.

Er is mij verteld dat de harde schijf van mijn macbook te sloom is om 24 sporen tegelijk op te nemen. Vandaar deze vraag.

Ik zou graag willen weten wat voor pc/mac heb ik minimaal nodig om dit te kunnen doen. Plugins softsynths ect is niet nodig. Puur opname en edit.

Er is mij verteld dat de harde schijf van mijn macbook te sloom is om 24 sporen tegelijk op te nemen. Vandaar deze vraag.

24 sporen simultaan opnemen?
Ga je live registraties doen, of demo's van bandjes in 1x opnemen?
Anders vraag ik me nl. af waarom je 24ch tegelijk op wilt/moet gaan nemen.

Maar je HD is idd niet de snelste. En je processor ook niet (hoewel, ik heb enkel wat kennis van PC, niet van Mac). Maar als je geen 24ch gelijktijdig op hoeft te nemen, is dit misschien ook geen belemmering.

Ik gebruik hem thuis voor mijn muziek en eventueel losse projectjes.

Maar ik wil ook live registraties kunnen doen.
Of als oefening een bandje opnemen waarbij ik live monitors of front doe mixen.

en dat thuis dan afmixen ect.

Wat heb ik er bij een pc voor nodig? (ik heb in mijn macbook dual core 1 in zitten)

Hoeveel sporen zou ik ongeveer tegelijk kunnen opnemen?
En hoeveel tegelijk uitsturen. (hoeft niet persee tijdens het opnemen)

Denk dat Logic8 voor jouw het goedkoopste is en je er makkelijk alles mee kan doen.

Alleen via firewire 24 sporen en een externe firewire HD gebruiken gaat niet werken denk ik.
Maar je zou goed een externe USB2 HD kunnen nemen. En dan thuis goed testen. (Als het niet werkt heb je altijd nog een leuke backup drive)

Wil jij zeggen dat ik via mijn macbook en een usb hd wel 24 sporen tegelijk kan opnemen?

Ik heb een extrerne usb 2.0 schijf liggen.

Als ik via mijn macbook 24 sporen kan opnemen en daarna weer terug de mixer in kan sturen dan vind ik dat geweldig.

Alvast bedankt,

Was het niet zo dat je mischien wel 24 sporen tegelijk (of meer ) kan opnemen alleen dan niet meer nabewerken (wat wel kan met firewire)
?

En volgens mij kan je dan het beste de interne hd (tegenwoordig ook al tot 1 a 2 tb) en ram (max 3,86/4 gb) upgraden (kost tegenwoordig niet zo veel meer, kijk eens op t mac forum) en idd Logic 8 aanschaffen (heb deze gezien tijdens de presentatiein de HMH , waar Relax werd opgenomen en je dat kon volgen op big screen, prachtprogramm helemaal met MainStage erbij) heb je altijd een compacte comp bij je en geen gezeul met losse hd.

Mijn kennis is gering. Is er geen mogelijkheid om je Hardeschijf uit te breiden in 2 schijfen? (op een Mac dan)

Dit las ik misschien heb je er wat aan:

De processorkracht die je nodig hebt is uiteraard afhankelijk van de werkwijze waarop je gaat werken. Een PC die enkel als midi-sequenser voor hardware gaat dienen, heeft nauwelijks processorkracht nodig. Als je daarentegen een ganse band live wil gaan opnemen, 22 sporen tegelijkertijd, en daarna dit alles nog wil gaan afmixen met compressie, reverb, en ik weet niet wat nog allemaal, heb je enorm veel processorkracht nodig. En zelfs als je enkel met midi-hardware werkt, kan je niet zeker weten of dat in de toekomst zo gaat blijven. Dus mijn raad is: hoe krachtiger hoe beter.
Een processor kleiner dan een Pentium IV 2GHz (of een AMD equivalent daarvan) is ten zeerste af te raden.

Dit is pc gerelateerd en misschien geldt dit priciepe ook voor Mac's?

Bron:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1251210/0

Succes.

Hey Jongens,

Aller eerste beste wensen voor het Nieuwejaar!:okdan:

Intel Q6600
Gigabyte GA-P35-DS3R
2Gb DDR2 PC2-6400 x 2
Samsung Spinpoint T166 500Gb HDD
nVidia 7100GS ( serie 8000 misschien beter)

Nou kreeg ik een antwoord van Salland (Die ik heb gemaild omdat Daan79 daar goede ervaringen heeft).

Zie hier bericht:

De configuratie die u noemt is een zeer goede keuze, op het gebied van producen heb ik geen ervaring en kan ik u niet aangeven wat goed is.

Ik kan wel aangeven dat M-audio zeer goed geluid produceert en dat de Intel Q6600 zeer snel is voor dit soort doeleinden.

De 8000 serie van Nvidia is een betere keuze, maar aangezien het niet bedoelt is voor games maakt dit heel weinig uit.

Het volgende geheugen is een goede keuze bij dit systeem:

http://www.naarsa.nl/?pid=38486

Met vriendelijke groet,

Salland Automatisering

---

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1251210/0 Interessante info.
Na ik dit gelezen heb kwam ik tot de conclusie dat ik graag 2 Hardeschijven wil.

2 Harde Schijven Beide met een snelheid van minstens 7200rpm
-De eerste (kleinere) harde schijf moet dan dienen om je besturingssysteem,
je DAW-software, en al je plugins op te installeren. De tweede (grote) harde schijf
dient dan om je sample-libraries, de data van je plugins, de audio-bestanden van je opnames, je nummers, enz...
op op te slaan. De voornaamste reden voor het gebruikt van 2 harde schijven ligt in het feit dat er bij
het opnemen of afspelen van je nummers niet enkel de software waarmee je werkt word gelezen van je HD,
maar ook de audio.

Nou mijn vraag:

Ik wil graag minstens 2 Gig geheugen hebben is dit een goede, die Salland adviseerde? (Voor producties dan)

Het is wel verstandig om meerdere sloten te hebben voor upgrades ed.. kan ik dit met de samenstelling van de Pc hierboven ook?? hebben deze wel genoeg sloten? (Het hoefen er van mij ook geen 10 te zijn maar 3 ofzo lijkt me wel handig. Ik heb nu bijvoorbeeld mijn USB ook ge-upgrade met een 2.0 PCI Card.

"Losse" GeluidsKaart zoals Daan79 aangaf vond ik een zeer handige tip dit wil ik graag ook meenemen om deze pc samen te stellen.
Hoe en wat hierin?
Moet ik dit gewoon aangeven bij het samenstellen of wanneer ik dit in elkaar wil laten zetten door een Shop?? heb ik hier dan extra componenten nodig??

Het lijkt wel hoe meer ik lees des te meer verwarring en twijfel er is.

Graag wil ik weten wat mijn PC wordt in de samenstelling zodat ik dit EINDELIJK kan laten doen! Elke dag dat ik wacht lijkt wel een eeuw.

Intel Q6600 (100% Zeker van)
Gigabyte GA-P35-DS3R (60% Zeker van)
2Gb DDR2 PC2-6400 x 2 (Salland's Advies beter?)
Samsung Spinpoint T166 500Gb HDD (100% Zeker van) Hoe moet het dus hier met 2 schijfen Zoals in mijn vraag hierboven
nVidia 7100GS ( serie 8000 misschien beter) Niet voor gaming dus niet echt van belang!

Geluidskaart van M-Audio type ben er nog niet uit.
19 inch scherm die mooi bij de pc aansluit.

Alvast :halleluja voor de reacties en ik hoop dat ik dat duidelijk ben geweest in mijn verhaal en dat het niet al te warrig overkomt.

grtz,
Milano

Wil jij zeggen dat ik via mijn macbook en een usb hd wel 24 sporen tegelijk kan opnemen?

Ik heb een extrerne usb 2.0 schijf liggen.

Als ik via mijn macbook 24 sporen kan opnemen en daarna weer terug de mixer in kan sturen dan vind ik dat geweldig.

Gewoon proberen zou ik denken.
Misschien helpt dan ook formatteren en een optimaal filesysteem uitkiezen (Mac heeft toch meerdere type file systemen en sommige zijn wat trager voor dit soort werk).
Punt is wel dat USB2 wel CPU nodig heeft dus zal de latency van je drivers niet op het aller laagste stand kunnen denk. Eerder veilig hoog dunkt me.

Hej Milano, ook jij nog de beste wensen voor 2008!

Voordat ik inga op een aantal 'loose ends' in jouw queste naar een goede pc-config, eerst even mijn laatste specs en de afwegingen erbij:

Systeemkast: Antec Sonata III (mooie kast gericht op stille werking, mét 500W voeding!)
Moeberbord: Asus P5k Pro (bijna hetzelde als Gigabyte DS3R, maar dan wel met FireWire)
Processor: E6750 (of E8200/8400 als deze beschikbaar zijn begin februari)
Processorkoeler: Thermaltake Silent 775D (niet erg duur en als ik de specs moet geloven erg stil)
Geheugen: GeIl DDR2 Ultra series dualchannel, 2 gb totaal, caslatency van 4, PC6400. (Volgens mij één van de goedkoopste 2GB dualchannel kits, rond de 48 euro bij Salland Automatisering!)
Grafische kaart: Gigabyte Geforce 8600 GT 512 mb Silent (passief gekoeld, onder de €100)
Harde schijven: 2x 400 Gb Samsung Spinpoint T166, Sata II, 7200 Rpm 16 mb buffer (Samsung heeft volgens meerdere tests de stilste schijven op de markt, terwijl de prestaties niet onderdoen voor de concurrentie).
Drives: Waarschijnlijk ook Samsung, wil in ieder geval stille drives, ga me hierover nog laten adviseren door o.a. Saland Automatisering deze week.

Software: XP Home en Ubuntu Studio(=Linux DAW) in Dualboot.
Alleen de processor en koeler laat ik installeren en de rest (assemblage en installatie software) doe ik zelf.

Totaal zit ik met de bovenstaande config op ongeveer €830. Mijn budget ligt iets hoger, maar ik wil de mogelijkheid openhouden nog full-edition DAW software te kopen als ik eruit ben welk pakket het dan moet worden. Daarom kies ik dus ook niet voor een Q6600 want dan zou ik mijn budget bijna op moeten maken.

Oja ik had al via het forum een m-audio audiophile 192 aangekocht, die dus in dit systeem komt. Dit is een interne, PCI-kaart. Daarnaast heb ik gericht op de toekomst een moederbord gekozen met FireWire zodat ik op termijn mogelijk een FireWire geluidskaart of mixer zonder extra benodigdheden kan aansluiten.

En nou de reactie op de post van Milano:

Het zou helpen als je ons een idee geeft van het budget dat je hebt te besteden. Zoals je hierboven bij mijn eigen afwegingen kunt lezen kies ik niet voor het snelste van het snelste om de doodeenvoudige reden dat ik geld wil overhouden voor andere zaken zoals bijvoorbeeld software (Cubase SX3, €149, FruityLoops €129, Ableton Live LE €149 om maar wat aan te geven).

Voor de keuze van geluidskaart is het dus belangrijk te weten wat je budget is, want hierin is alles mogelijk, van een M-audio 24/96 voor ongeveer €90 tot kaarten van bijvoorbeeld RME, Focusrite en MOTU die tussen de €3/400 en €1500 kosten. Deze laatst genoemde merken werken 9 van de 10 gevallen via FireWire, dus het is handig om hiermee rekening te houden met bijvoorbeeld je moederbord. Met een Gigabyte DS3P of die Asus die ik ga nemen zit je dan goed.

Als laatste nog even over die Geforce 7100 GS. Ik kies zelf voor die 8600 GT omdat over 2 DVI uitgangen beschikt, zodat ik eventueel in de toekomst met twee schermen kan werken, wat met geluidsbewerking heel vaak prettig werkt (in het ene scherm je VST(i)'s en in het andere scherm je sequencer.
Daarnaast betwijfel ik de geschiktheid van deze kaart voor Vista. Iets waar je nu nog niet heel erg druk over hoeft te maken, daar je nog XP zal gaan draaien, maar het is zo zonde om op termijn weer te moeten upgraden terwijl je nu, met een extra investering van ongeveer €50 van alle problemen af kunt zijn.

Goed, een ietwat uitgebreid verhaal....

Kort samengevat in tips, je bent vrij om ermee te doen wat je wilt:

- Ga voor een betere grafisch kaart dan die 7100 GS;
- bepaal wat voor geluidskaart je budget toelaat;
- Ga in eerste instantie voor 2 GB werkgeheugen, je kunt er altijd nog 2 repen bijplaatsen als dat nodig mocht zijn;
- Houd budget over voor software, de meeste zijn redelijk prijzig.

Succes!
Je mag me ook een PB sturen als je wat meer weet of met vragen zit. Ondanks het feit dat ik redelijk verstand heb van computers is het samenstellen van een Digitale-Audio-Werkstation ook voor mij nieuw, dus zal ik vast niet op elke vraag antwoord weten...

Daan

Heb zelf ook een 8600 silent en die beestjes worden toch wel redelijk warm en dan zijn 2 (grote) casefans toch wel aan te raden.
En bij m'n Sonata I kast zat een te zwakke voeding na een upgrade van mobo/graka en was doorgefikt en m'n HD heeft meegenomen in z'n graf. Dus een goede (en stille) voeding is zeker van groot belang.
Qua CPU koeling ben ik altijd zeer tevreden met de Zalman met grote fans geweest. Wel met een toerental regeling, wat qua lawaai heel erg veel uitmaakt.

En wat Salland Automatisering betreft zijn het gewoon dozenschuivers en weten geen ruk van DAW's af. Ga dan shoppen bij een winkel die dagelijks zelfs DAW's bouwt en aan klanten aflevert als je er je geld mee moet verdienen.

Heb zelf ook een 8600 silent en die beestjes worden toch wel redelijk warm en dan zijn 2 (grote) casefans toch wel aan te raden.

Oké, die tip neem ik mee...

En wat Salland Automatisering betreft zijn het gewoon dozenschuivers en weten geen ruk van DAW's af. Ga dan shoppen bij een winkel die dagelijks zelfs DAW's bouwt en aan klanten aflevert als je er je geld mee moet verdienen.

Als je je brood ermee zou moeten verdienen is idd een investering in een stabiel systeem met fatsoenlijke support van essentieel belang en dat mag dan ook wat meer kosten.

Als amateur mag je best een systeem uitzoeken dat budgetvriendelijker is. Ik vraag me af waarom jij denkt dat Salland geen ruk van DAW's afweet? Heb je daar ervaring mee dan?

Het zelf samenstellen van een systeem, de installatie en configuratie is voor mij onderdeel van de hobby muziek en pc, het kopen van een kant en klaar DAW zou deze pret dus beperken.

Maar goed, ieder z'n ding.

Hej Milano, ook jij nog de beste wensen voor 2008!

Voordat ik inga op een aantal 'loose ends' in jouw queste naar een goede pc-config, eerst even mijn laatste specs en de afwegingen erbij:

Systeemkast: Antec Sonata III (mooie kast gericht op stille werking, mét 500W voeding!)
Moeberbord: Asus P5k Pro (bijna hetzelde als Gigabyte DS3R, maar dan wel met FireWire)
Processor: E6750 (of E8200/8400 als deze beschikbaar zijn begin februari)
Processorkoeler: Thermaltake Silent 775D (niet erg duur en als ik de specs moet geloven erg stil)
Geheugen: GeIl DDR2 Ultra series dualchannel, 2 gb totaal, caslatency van 4, PC6400. (Volgens mij één van de goedkoopste 2GB dualchannel kits, rond de 48 euro bij Salland Automatisering!)
Grafische kaart: Gigabyte Geforce 8600 GT 512 mb Silent (passief gekoeld, onder de €100)
Harde schijven: 2x 400 Gb Samsung Spinpoint T166, Sata II, 7200 Rpm 16 mb buffer (Samsung heeft volgens meerdere tests de stilste schijven op de markt, terwijl de prestaties niet onderdoen voor de concurrentie).
Drives: Waarschijnlijk ook Samsung, wil in ieder geval stille drives, ga me hierover nog laten adviseren door o.a. Saland Automatisering deze week.

Software: XP Home en Ubuntu Studio(=Linux DAW) in Dualboot.
Alleen de processor en koeler laat ik installeren en de rest (assemblage en installatie software) doe ik zelf.

Totaal zit ik met de bovenstaande config op ongeveer €830. Mijn budget ligt iets hoger, maar ik wil de mogelijkheid openhouden nog full-edition DAW software te kopen als ik eruit ben welk pakket het dan moet worden. Daarom kies ik dus ook niet voor een Q6600 want dan zou ik mijn budget bijna op moeten maken.

Oja ik had al via het forum een m-audio audiophile 192 aangekocht, die dus in dit systeem komt. Dit is een interne, PCI-kaart. Daarnaast heb ik gericht op de toekomst een moederbord gekozen met FireWire zodat ik op termijn mogelijk een FireWire geluidskaart of mixer zonder extra benodigdheden kan aansluiten.

En nou de reactie op de post van Milano:

Het zou helpen als je ons een idee geeft van het budget dat je hebt te besteden. Zoals je hierboven bij mijn eigen afwegingen kunt lezen kies ik niet voor het snelste van het snelste om de doodeenvoudige reden dat ik geld wil overhouden voor andere zaken zoals bijvoorbeeld software (Cubase SX3, €149, FruityLoops €129, Ableton Live LE €149 om maar wat aan te geven).

Voor de keuze van geluidskaart is het dus belangrijk te weten wat je budget is, want hierin is alles mogelijk, van een M-audio 24/96 voor ongeveer €90 tot kaarten van bijvoorbeeld RME, Focusrite en MOTU die tussen de €3/400 en €1500 kosten. Deze laatst genoemde merken werken 9 van de 10 gevallen via FireWire, dus het is handig om hiermee rekening te houden met bijvoorbeeld je moederbord. Met een Gigabyte DS3P of die Asus die ik ga nemen zit je dan goed.

Als laatste nog even over die Geforce 7100 GS. Ik kies zelf voor die 8600 GT omdat over 2 DVI uitgangen beschikt, zodat ik eventueel in de toekomst met twee schermen kan werken, wat met geluidsbewerking heel vaak prettig werkt (in het ene scherm je VST(i)'s en in het andere scherm je sequencer.
Daarnaast betwijfel ik de geschiktheid van deze kaart voor Vista. Iets waar je nu nog niet heel erg druk over hoeft te maken, daar je nog XP zal gaan draaien, maar het is zo zonde om op termijn weer te moeten upgraden terwijl je nu, met een extra investering van ongeveer €50 van alle problemen af kunt zijn.

Goed, een ietwat uitgebreid verhaal....

Kort samengevat in tips, je bent vrij om ermee te doen wat je wilt:

- Ga voor een betere grafisch kaart dan die 7100 GS;
- bepaal wat voor geluidskaart je budget toelaat;
- Ga in eerste instantie voor 2 GB werkgeheugen, je kunt er altijd nog 2 repen bijplaatsen als dat nodig mocht zijn;
- Houd budget over voor software, de meeste zijn redelijk prijzig.

Succes!
Je mag me ook een PB sturen als je wat meer weet of met vragen zit. Ondanks het feit dat ik redelijk verstand heb van computers is het samenstellen van een Digitale-Audio-Werkstation ook voor mij nieuw, dus zal ik vast niet op elke vraag antwoord weten...

Daan

Daan,

Je weet iig wat je wilt en de combinatie ziet er wel goed uit als ik Google mag geloven :okdan:

Mijn budget is van Euro 650 nu 750 met 100 euro gestegen.

Geluidskaart daar ben ik het nog het één en ander aan het lezen maar ik kom hier niet echt uit. (gaat ie weer met z'n twijfels)
Ik wil nl geld investeren in een geluidskaart om het niet te vervangen over een paar maanden het moet gewoon lang mee gaan.

Ik weet ook niet of een M-audio zoals jij aangaf Los kan fungeren zonder al te veel power van de processor te halen.
Ik wil nl niet dat mijn Q6600 onder doet omdat ik te veel synths tegelijk werk en ook nog de sterke geluidskaart die nog meer Juice pakt. Het is al mooi dat mijn keuze in de moederbord goed genoeg zal zijn.

Dus meer dan 200 euro hoeft het van mij niet te kosten. Het mag van mij wel lager ;) Anders zoek ik gewoon naar een tweedehandse als deze Nieuw duur is.

Wat adviseer jij me?

- Ga voor een betere grafisch kaart dan die 7100 GS; (Check! heb ik nl toch nodig vroeg of laat)
- bepaal wat voor geluidskaart je budget toelaat; (zie hierboven)
- Ga in eerste instantie voor 2 GB werkgeheugen, je kunt er altijd nog 2 repen bijplaatsen als dat nodig mocht zijn; (Check! 2 GB wilde ik ook)
- Houd budget over voor software, de meeste zijn redelijk prijzig. (Check! Xp zal het worden dat zal maar erbij moeten komen op het bestaande budget anders zit ik weer met een WGA :D)

Graag nog effe je reactie voordat ik je Post zal bestoken met leek vragen :bekdicht:

cheers!

aller eerst iedereen een gelukkig nieuwjaar.

Bij mij is het nog amateur achtig maar ik zou er wel kwaliteit dingen mee willen kunnen maken.

Ik wil gewoon met die mengtafel kunnen afmixen.

eerst opnemen en dan afmixen. dus terug de tafel insturen.
Het is niet de bedoeling om software effecten te gebruiken voornamelijk alleen hardware/interne effecten.

Als dit met een macbook kan dan doe ik het daar voorlopig mee.

Voor de mensen die een goeie grote geluidskaart zoekt focusrite pro 26 i/o.
8 analoge in en uitgangen en 16 adat in en uitgangen.
Eventueel met tehringer ada8000 converters. of duurdere.

Bedankt voor alle informatie.

Daan,

Je weet iig wat je wilt en de combinatie ziet er wel goed uit als ik Google mag geloven :okdan:

Mijn budget is van Euro 650 nu 750 met 100 euro gestegen.

Dit is voor de hele pc? hmm zet die Q6600 dan maar snel uit je hoofd want ik kwam met mijn config en een Q6600 en 2x 320 GB hdd al uit op €880, wat dus ruim €130 boven je budget ligt.

onderstaande link is een FireWire geluidskaart die m.i. zeker zal voldoen aan je eerste behoefte:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=90159

Even een ruwe rekensom voor jouw specs:
- Q6600 €220
- P5K pro ongeveer €100
- 2 gb geheugen €50
- XP home €80
- syskast €100
- Drives €50
- 19 inch monitor €250
- grafische kaart €100
- 2x 500 Gb hdd? ongeveer €190

totaal €1140? en dit is nog exclusief iets als Cubase Fruity Loops oid....

Je begint toch met niets of heb je al een systeem waar je op door kunt bouwen of kunt upgraden?

Als €750 euro je max. is kun je overwegen toch voor Amd te gaan, dat scheelt wel. Ik denk dat bij 'normaal' gebruik je met een gemiddelde dualcore prima uit de voeten kunt. Met virtuele instrumenten en effecten is het voornamelijk geheugen dat sneller vol raakt, ten minste dat heb ik hier op diverse plaatsen gelezen. De meeste geluidskaarten kunnen de hoeveelheid in en outputs waarmee ze zijn uitgerust prima aan, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Daan

Thanks wederom voor het meedenken kerel :halleluja

Ik heb effe het één en ander vergeleken en kwam tot nu toe uit op:

Intel Q6600 (Euro 216)
Gigabyte GA-P35-DS3R (Euro 94,-)
Mushkin DDR2 SP2-6400 Dual Channel 4096 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2 (Euro 89,-)
Samsung Spinpoint T166 500Gb HDD (Euro 84,50)+ Spinpoint T166 320 GB (Euro 64.39)= (Euro 149)
Grafische kaart Euro 100,-
Drives Euro 50,-
---------------
Euro 700 euro

Scherm hoeft voor mij geen Euro 250 te kosten. Tweedehandse is voor mij ook een optie.
Systeem kast erbij 800 euro
Xp home Euro 880

Dus met kosten en al kom ik idd uit op 1100 euri? Als het moet dan moet het! Ik moet nl die Q6600 gewoon hebben. Ik wil absoluut geen andere processor.

Edit: Ik verkoop mijn huidige pc+ Pc gaat op de zaak dus allemaal ex! Dit in totaal moet wel 300 euro op leveren!

hey Milano,

Die ex BTW verklaart een hoop en scheelt een hoop.

Verwacht trouwens niet teveel van de verkoop van een 2hands pc-systeem. Het aanbod in deze markt is enorm en de vraag laag. Dit komt voornamelijk doordat nieuwe systemen, dus met garantie, vaak niet veel duurder zijn. Meerwaarde van een 2ehands systeem zit dus vooral in de meegeleverde software.

Als je persé die Q6600 wil, zal ik je niet tegenhouden, maar ik checkte vanochtend nog de BestBuyGuide van Tweakers.net en de benchmarks van die Q6600 vs die E6750 en voor de meeste huidige applicaties wordt er niet of nauwelijks meer rendement uit die extra cores gehaald. Bovendien draaien die van de Q6600 op een lager kloksnelheid dan de beter dualcores. Ik vind dan nog steeds het prijsverschil, ongeveer €60, erg veel.

Maar goed keuzes zijn er om gemaakt te worden.

Ben je er al uit welke geluidskaart je gaat gebruiken?

Daan

Daan,

Ik verwacht niet meer als 200 euro voor de pc die ik nu heb. Ik heb m'n geld er al lang uit anyway!

Qua geluidskaart
Ik zat sinds je laatste reply te kijken naar welke geluidskaart precies Delta1010Lt van M-Audio sprak me zeer aan.

http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT-main.html

Ik zou denk enkel voor de midi deze kaart nemen. Zeker weten dat ik er spijt van krijg als ik deze niet neem.

Toch zal het na veel gelezen te hebben op deze forum Emu 1212m worden, volgens mij wel een juiste keus.
Euro 145,- en volgens de reviews heb ik zeker een zeer goede geluidskaart met 24BIt/192 khz convertors.

http://www.emu.com/products/product.asp?product=9872

http://www.tach-tally.nl/shop/hardware.htm (hier een waslijst met veel kaarten op een rij)

Wat vind jij?

@ Daan: Wat je schrijft over quad-vs-dual core (q6600 vs e6750), dat het voordeel van quadcore niet echt benut wordt, gaat misschien op voor veel programma's maar niet voor bijv. cubase (4.1).
Check cubase.net waar je meerdere positieve berichten vindt over gebruikers van Q6600. Vooral als je voor ultra-low latency gaat.

Het lijkt er trouwens op alsof voor de 'out-of-the-box' DAW-machines de Q6600 dè processor van keuze is, momenteel.
Dat-ie iets langzamer is dan de E6750, nja... Knappe jongen als je zo'n processor weet te maxen met een DAW... :D

Zelf zou ik nog even twijfelen over P35 (inmiddels redelijk bewezen) of X38 (de meer highend versie) chipset. Ik vind daar nog niet veel over, lijkt me op zich wel een interessante keus.
Zou ik een P35 nemen, dan zou ik denk ik gaan voor de Gigabyte DS3P v2 (met firewire dus), waar vaak standaard voor de Asus P5K's gekozen wordt.
Persoonlijk vind ik Asus tegenwoordig nogal overclock-zonder-dat-erom-gevraagd-wordt-minded (niet het eerste waar ik aan denk bij een DAW) en die Gigabyte borden claimen terecht long-life onderdelen die ook nog eens koeler draaien (het Ultra Durable 2 verhaal). Komt je stabiliteit (ook op de langere termijn) zeker ten goede, en dat lijkt me erg wenselijk.

Maar goed, alles is relatief. Je kan ook nog hèèl even wachten op de desktopversie van de penryn, de quadcore op 45nm. Aan de andere kant, zo blijf je altijd wel ergens op wachten.

Laatst gewijzigd:
Die Emu 1212m lijkt mij voor die prijs een prima optie. Staar je niet blind op de midi die de M-audio meer biedt. Ik denk dat wij beiden op termijn, mits we allebei meer hardwaresynths gaan verzamelen en deze allemaal moeten gaan aansturen, we toch wel een midipatchbay nodig gaan hebben. Deze werken dat vaak met 1,2,4 of 8 in/out en communiceren met je PC via Usb.

Ik verwacht zelf al snel tegen de beperkingen qua in en uitgangen op te lopen die die Audiophile 192 kent... Een audio en Midipatchbay zullen naar verwachting dit jaar nog wel op de lijst van aan te kopen gear komen :D

succes met de afwegingen!

@ Hansz,

Bedankt voor je input! Dit is zeker bruikbare info. Het blijft gewoon lastig om met een bepaald budget, dat naar mijn mening toch niet te beperkt is met 850 a 900 euro, een juiste balans te vinden in de gebruikte onderdelen.

De introductie van die Quad Penryns zijn ivm de problemen die Amd kent met hun Phenoms uitgesteld tot medio maart, helaas. Het blijft dus moeilijk om te kiezen tussen de Q6600 op 1066 FSB, de E6750 op 1333 FSB of misschien toch een E8200/8400 op 1333 FSB. Ik denk sowieso dat je deze processoren niet snel kunt maxen met audiotoepassingen, nja met een shitload aan Vst(i)'s zal het misschien wel eens lukken....

het wordt er niet makkelijker op....

Back