PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

hmm,

ik heb dit systeem nog maar net gebouwd en denk toch dat het een degelijk systeem is , qwa software slikt hij alles en ik kan vrij ver gaan met vst's plugins.
financieel zat het er niet in een soundkaart te kopen.dat systeem was effe duur genoeg helaas.
bij deze heb ik nu dan wat overschot om een degelijke soundkaart te gaan kopen:)

hebben jullie mss een aantal voorbeelden van goede pci kaarten?

mvg,

Emu 0404 (als je nog XP draait) en met spdif van/naar je d1200.

idd,

ik draai nog xp , had eerst een dubbele boot voor zowel vista als xp maar de vista heb ik er af gegooid.
die emu kaart is idd niet slecht zo te lezen en is al zeker een mooi voorbeeld van wat ik zou kunnen gebruiken:)

als ik nu duurder zou gaan ( want vind ze erg goedkoop ) is dat dan niet beter ? ( waarscheinlijk domme vraag,,,maar ik stel ze toch )

ik zou er toch een 4 a 500 euro willen aan geven.

mvg,
timothy

na wat gegoogeld te hebben ,

zag ik deze te koop staan , namelijk de E-mu 1820M.
lijkt me toch ietsje beter denk ik.
mss ga ik daar dan maar voor :biertje:

nog eens bedankt voor de reacties,

mvg,

Je koopt een kaart die doet wat je wilt (zover je hier hebt gezegd) maar niet omdat hij te goedkoop is?

Het is jouw geld. :)

Ik zou nou juist zeggen ga NIET voor een pci kaart maar voor firewire.
Op nieuwe moederborden kom je steeds vaker pci express sloten tegen en vrijwel geen pci meer, conclusie: pci gaat er uit, net zoals vesa localbus en isa in het verleden. Een mac Pro heeft bijvoorbeeld al geen pci sloten meer.
Wil je ook in de toekomst nog iets aan je audio interface hebben dan lijkt firewire mij de beste keuze daar usb nogal eens problemen oplevert met verschillende chipsets.

daar usb nogal eens problemen oplevert met verschillende chipsets.

Maar dat geldt ook voor Firewire, waar je voor veel kaarten een TI chipset nodig hebt en voor andere juist weer niet. Een meer legitieme reden om voor Firewire te kiezen zou kunnen zijn dat de geluidskaart vaak het enige firewire device is, itt tot bij usb.

Overigens denk ik zelf dat het niet zoveel zin heeft om dit soort spullen "op de toekomst" te kopen. Wie weet gaat over vijf jaar alles draadloos en is ook Firewire de prullenbak in.

welwel,

zo zie je maar , ik had het dus toch bij het rechte eind:koffie:
ik ga dus voor een firewire systeem !

enige voorstellen voor een goede kaart ?
de motu's lijken me wel wat .

mvg,

Ben momenteel aan het oriënteren op een nieuw systeem. Ik vind persoonlijk de Apple MacPro nog te duur. Het eye4 systeem ga ik zaterdag bekijken. Prijs-Kwaliteit verhouding staat me heel erg aan. Check PDF, waarin dit systeem word vergeleken met Apple:

http://www.i4-muzique.nl/pdf/IF112_eye4.pdf

hiephoi allemaal, ik heb nu een aantal zaken veranderd in mijn nieuwe pc-configuratie (als een paar posts hiervoor),
Eerst een onboard VGA nu een VGA pci-e kaart om geen intern geheugen te pakken van je mobo... en een full ATX mobo...

hier de config:

- ASUS AM2+ M2N-X plus
- AM2 AMD Athl64 X2 5000 2.6/EE/BOX
- 2048MB DDRII/800 Kingston CL5 KIT
- ASUS nVi EN7300GT Silent 256
- Codegen M401CA 450W zwart-zilver
- 250GB West.Dig. WD2500AAKS 16/S (2 maal)
- Asus DRW2014L1T 20x RET ZW/ZI Sata

iemand nog suggesties?

Trouwens op deze Asus videokaart zit een DVI-I aansluiting en als ik het goed heb kan hier een crt monitor op aan sluiten met
een dvi 2 VGA adapter? Klopt dit? Dit is trouwens wel een vereiste voor mij dat ie een dual monitor setup kan draaien....

Ziet er goed uit! Die asus grafische kaart zal net als de meeste grafische kaarten met alleen DVI-aansluitingen, een converter meegeleverd krijgen.

Die AM2+ mobo is een goede keuze als je op termijn misschien wilt upgraden naar de Phenom-serie, een AM2+ processorsocket is daarvoor een vereiste.

Voor een AMD-based setup lijken mij deze specs dus een goed uitgangspunt.

hiephoi allemaal, ik heb nu een aantal zaken veranderd in mijn nieuwe pc-configuratie (als een paar posts hiervoor),
Eerst een onboard VGA nu een VGA pci-e kaart om geen intern geheugen te pakken van je mobo... en een full ATX mobo...

hier de config:

- ASUS AM2+ M2N-X plus
- AM2 AMD Athl64 X2 5000 2.6/EE/BOX
- 2048MB DDRII/800 Kingston CL5 KIT
- ASUS nVi EN7300GT Silent 256
- Codegen M401CA 450W zwart-zilver
- 250GB West.Dig. WD2500AAKS 16/S (2 maal)
- Asus DRW2014L1T 20x RET ZW/ZI Sata

iemand nog suggesties?

Trouwens op deze Asus videokaart zit een DVI-I aansluiting en als ik het goed heb kan hier een crt monitor op aan sluiten met
een dvi 2 VGA adapter? Klopt dit? Dit is trouwens wel een vereiste voor mij dat ie een dual monitor setup kan draaien....

Thanks voor je reply... .ja ik denk zelf dat ik ook beter af ben met dit moederbord en een losse grafische kaart. Dat er een later een quad-core op kan had ik niet eens bij stil gestaan eigenlijk... ik ga deze configuratie zo bestellen dan maar.

Oja, er zat alleen een standaard voeding (volgens mij 400 watt) bij en een standaard koeler op de CPU, geen idee of dit een beetje geruisloos is. Ik zie wel en anders kan ik dit later nog veranderen... naja bestellen zo maar en hopelijk vrijdag ophalen.. .

Welke geluidskaart?

Welke geluidskaart?

heej
ik produceer nu al een tijdje house/eclectic(en nog veel meer) en dat met een behringer uca202.
nu wil ik toch een nieuwe geluidskaart, want die behringer is heel heel erg leuk om mee te producen, maar betekend eigenlijk weinig goeds als het tot de kracht van die kaart komt.

belangrijk is; zo min mogelijk latency, geen prutkwaliteit, en geen firewire(kan usb op pmcia zijn, ik heb een laptop)
een midi-device'je heb ik al, dus er hoeft niet perse midi op te zitten(maar het zou wel fijn zijn, die midi device die ik nou heb die geeft vaak bluescreen als je m afkoppelt:bekdicht:)

over de laptop gesproken
dit is een HP Compaq 820s; 2ghz, 2gb RAM, 160gb, 17" scherm.
Ik werk voornamelijk met Propellerheads Reason 4.0 & Ableton Live (en hier en daar wat in FL Studio, als ik vlug iets moet sequencen)

Ik zat te denken aan een;
M-Audio Audiophile USB, vanwege de prijs/kwaliteit (150 euro, met midi)

een E-MU 1616M ,vanwege de 192 khz(wat ik zover hiervan begrepen heb is dat dit getal voor een groot gedeelte de latency bepaald)
en de dsp, en een hoop legale (LE) software, nadeel is dat ik niet zoveel in/out nodig heb(maar dit kan in de toekomst nog van pas komen)(450 euro, geen midi)

of een Digidesign MBox 2 Mini(320 euro,half midi(hiervoor heb ik een adapter nodig)),
vanwege protools(maar ik denk dat ik ook makkelijk zonder protools kan leven)
maar waar ik dus bang voor ben, is dat als ik vsti's ga gebruiken met deze kaart, dat er toch behoorlijk wat latency ontstaat?
of welk gegeven verteld je dit eigenlijk?

BVD Erik Verhoeven

Laatst gewijzigd:
Hallo Erik,

Ik krijg de indruk dat je een aantal zaken door elkaar haalt.

Die 192 Khz van de E-mu 1616m heeft niets te maken met de latency, maar alles met de geluidkwaliteit van je track.

Zie onderstaand:

Sampling Rate

When it is necessary to capture audio covering the entire 18-20,000 Hz range of human hearing, such as when recording music or many types of acoustic events, audio waveforms are typically sampled at 44.1 kHz (CD) or 48 kHz (professional audio). The approximately double-rate requirement is a consequence of the Nyquist theorem.

There has been an industry trend towards sampling rates well beyond the basic requirements; 96 kHz and even 192 kHz are available.[1] This is in contrast with laboratory experiments have failed to show that ultrasonic frequencies are audible to human observers, however in some cases ultrasonic sounds do interact with and modulate the audible part of the frequency spectrum (intermodulation distortion). It is noteworthy that intermodulation distortion is not present in the live audio and so it represents an artificial coloration to the live sound.[2]

One advantage of higher sampling rates is that they can relax the low-pass filter design requirements for ADCs and DACs, but with modern oversampling sigma-delta converters this advantage is less important.
(Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Sampling_(signal_processing))

Latency (audio)
From Wikipedia, the free encyclopedia
(Redirected from Audio latency)
Jump to: navigation, search

Latency refers to a short period of delay (usually measured in milliseconds) required for the conversion between analog and digital representations of the sound data. Devices such as computers can only process digital data. Thus, the analog data it receives on microphone or line-in inputs must be converted to digital data. After processing of data, the processed data must be converted back to an analog signal before it can be output to speakers and played back.

This conversion between analog and digital takes a short amount of time, which is known as latency. Although this process consumes a very small interval, the majority of latency issues arise from the data being handed off by several layers of software, particularly elaborate in current Windows audio platforms and much less so in Apple's OS X and most Linux operating systems. A popular workaround is Steinberg's ASIO, which bypasses these layers and connects audio signals directly to the sound card's hardware. Most professional and semi-professional audio applications utilize the ASIO driver, allowing Windows users to work with audio in real time, i.e. digital multitrack recording.

One example of latency is a keyboard connected to a computer. When the user hits a key, an audio signal, which is analog, is transferred along the connecting wire in the form of electrical current. The computer would then convert the signal to a digital format and process it according to any settings input by the user. After the processing is complete, the processed digital signal is converted to an analog sound wave (represented by current in the wire), which is then sent to the speaker.

Hoe latency aan te pakken:
http://www.practicalpc.co.uk/computing/sound/latency1.htm

Ik denk dat je, als je een low-latency oplossing wilt, toch het beste voor een FireWire box kunt gaan in combinatie met een FireWire PCMIA kaart. Welke is afhankelijk van je budget en de hoeveelheid i/o's die je nodighebt. Zelf vindt ik dit een mooie deal: http://www.musik-produktiv.com/shop2/shop04.asp/artnr/100049907/sid/!x03nlnlc/quelle/listen

Krijg je een uitgebreidere versie dan Sonar LE zoals bij de Edirol producten. De box is identiek aan de Edirols.

ok, ja ik ben gister bij de udense muziekhandel langsgeweest, en daar kreeg ik dat ook te horen.(van dat latency-verhaal)
toch bedankt dat je me gewezen hebt op zo'n package.
ik ben er vanochtend ook achter gekomen dat die emu niet compatible is met mijn laptop, omdat ik een expresscard(54) slot heb. nu zijn er wel(tot nu toe heb ik er 2 gevonden) van die adapters om van pcmcia naar expresscard(32) te gaan, dus dan zou het verholpen zijn. maar dit kost toch ook weer een hoop.

zijn er ook andere packs(andere merken) omdat ik nou nie perse op sonar zit te kijken

----
en toch blijf ik die e-mu als optie zien, omdat ik van alle kanten hoor dat doordat het via pcmcia is, een hoop cpu terugdringt, en omdat ik hier veel langer mee door kan ik de toekomst.

Laatst gewijzigd:
Als ik de diverse FireWire boxen vergelijk en daarbij ook let op de meegeleverde software, dan merk ik toch dat de meeste software behoorlijk is uitgekleed. Dit zou mij persoonlijk snel storen, daar je in je workflow redelijk snel te maken krijgt met die beperkingen (zoals limieten op Audio/Miditracks per project). Als je dat voor lief wilt nemen, houdt er dan rekening mee dat je naast de aanschaf van de box dus nog geld moet reserveren voor een software-upgrade. Daarom wees ik ook op die Powerstudio, die overigens ook in USB2.0 smaak te verkrijgen is.

Een algemeen overzicht (helaas wordt de meegeleverde oem-software niet weergegeven in dit overzicht):

http://www.tweakheadz.com/audio_interface_fw_comparison_chart.htm

hmm.. stel ik zou voor dat power studio pack gaan. dan krijg ik sonar 6, niet 7.. zit hier veel verschil tussen??

Ja wel wat. 7 heeft wat meer toeters en bellen. Maar de overweging is ook meer economisch te benaderen:
Edirol FA66 met Sonar LE (€299 ongeveer)
Cakewalk FA66 met Sonar studio(!) 6 (bij muzik-productiv €333)

Mocht je dan op termijn willen upgraden naar studio 7 dan kost dat met de Cakewalk bundel dus minder als met de Edirol...

check http://www.cakewalk.com/Products/DAWs.asp

7 heeft volgens mij wat meer (modernere) VST's en VSTi's. Maar 6 is een prima pakket, naar mijn beste weten, want ik draai het hier (ook) nog niet.

dan wil ik eigenlijk nog een ding weten;
is firewire 'gezonder' voor je cpu dan usb??
of wat zijn de voordelen van een fw audiokaart ten opzichte van een usb?

Back