PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ik heb zelf ook lang gewacht op de E8XXX serie, maar die is op dit moment zelfs nog erg slecht leverbaar. Die Q6600 val je geen buil aan.

Die snelheidswinst van de Raptor bij opstart is niet iets wat de meerwaarde én meerprijs(!) rechtvaardigd. Er zullen altijd gebruikers zijn die zweren bij 10K RPM. Ik zweer bij een stil systeem, zeker binnen een studio. Dus:

Stille kast( heb je al in 't vizier)
Grote casefans (liefst 120mm)
Zoveel mogelijk passief gekoelde hardware zoals videokaart en moederbordchipset (De P5K Pro is passief gekoeld).

De P5K Pro heeft net als de meeste andere Asusborden ook de mogelijkheid om je Case en CPU-fan(s) in te stellen op stilte (via aansluitingen op het bord en instellingen in de BIOS). Ook met die instelling houd je systeem het cool genoeg ;) is mijn ervaring.

Die "Kit of two" heeft te maken met het DualChannel principe. Hierbij dienen de modules zo identiek mogelijk te zijn (dus bij voorkeur van dezelfde productiebatch). Daarom worden ze ook in paren verkocht. Opzich is het logisch dat je je hier vergiste, daar de prijzen van de modules drastisch lager zijn dan zeg een 1,5 jaar terug.

Dit heeft mede te maken met de enorme voorraden geheugenchips van de fabrikanten welke ze ivm de introductie van Vista hadden aangelegd om in de grote vraag te voorzien. Nu iedereen de kat uit de boom kijkt met die geheugenslokop, blijven ze met een flink overschot in hun maag zitten... Got to love those guys from Redmond ;)

naar aanleiding hiervan en wat gegoogle valt de raptor af. Een seagate barracuda komt hiervoor in de plaats.

Nu heb ik tijdens dat gegoogle ook veel gelezen over problemen van een pk5 moederbord in combinatie met die samsung spinpoint schijven. Je zou deze alleen in sata 150 kunnen draaien anders herkent windows de schijf niet. Nog even uitzoeken dus.

Het geheugen heb ik nu naar 2 gb teruggeschroefd. Ik heb begrepen dat windows xp op 32 bit draait en daarom niet meer dan 3 gb geheugen aankan. Nu las ik dat er een win xp pro 64 bit is, ik ga er van uit dat deze dit probleem niet heeft. Wellicht interessant om dit OS te gaan draaien en dan veel geheugen erbij te kopen. Kan van pas komen bij het layeren van VST's.

Ik las overigens dat je je zou laten adviseren bij salland over stille drivers. Ik ben benieuwd welke het geworden zijn.

Laatst gewijzigd:
Die snelheidswinst van de Raptor bij opstart is niet iets wat de meerwaarde én meerprijs(!) rechtvaardigd. Er zullen altijd gebruikers zijn die zweren bij 10K RPM. Ik zweer bij een stil systeem, zeker binnen een studio.

Dat roep ik nu al meer dan een jaar. Maar ik was gek. :peukie:
En in die tussentijd zijn de harde skijven al weer vet gedaald in prijzen.
1Tb voor 140 euries.

ik heb sinds vorige week een raptor 150GB

maakt idd meer herrie,
maar vind het niet echt een storend geluid (geen gezoem of gesis, het lees/schrijf geluid is betrekkelijk luider.. Doet enorm aan SCSI denken.

naar aanleiding hiervan en wat gegoogle valt de raptor af. Een seagate barracuda komt hiervoor in de plaats.

Nu heb ik tijdens dat gegoogle ook veel gelezen over problemen van een pk5 moederbord in combinatie met die samsung spinpoint schijven. Je zou deze alleen in sata 150 kunnen draaien anders herkent windows de schijf niet. Nog even uitzoeken dus.

Het geheugen heb ik nu naar 2 gb teruggeschroefd. Ik heb begrepen dat windows xp op 32 bit draait en daarom niet meer dan 3 gb geheugen aankan. Nu las ik dat er een win xp pro 64 bit is, ik ga er van uit dat deze dit probleem niet heeft. Wellicht interessant om dit OS te gaan draaien en dan veel geheugen erbij te kopen. Kan van pas komen bij het layeren van VST's.

Ik las overigens dat je je zou laten adviseren bij salland over stille drivers. Ik ben benieuwd welke het geworden zijn.

Ik heb zelf de Spinpoints in de T166 400 GB smaak. Alles werd direct herkend. Echter ik draai deze niet in een RAID config, wat volgens mij ook voor de "problemen" zorgde. De oplossing zat 'm volgens mij in het op diskette zetten van de RAID-drivers, om deze voor de installatie van het OS al te kunnen configureren.

Of XP pro 64 bit wel meer geheugen aankan dan 3 GB weet ik niet, zou je even moeten checken via de site van MicroSoft...

Ik neem aan dat je met stille drivers doelt op harddisks en DVD-branders? Die Spinpoints zijn in ieder geval bij normaal gebruik lekker stil. Alleen bij het openen van mappen met veel bestanden hoor ik ze ratelen. Als DVD-brander heb ik gekozen voor een Samsung SH-S203P. Advies van Salland over hardware beperkt zich tot of het e.e.a. compatible met elkaar is. Volgens mij leveren Pioneer en Asus ook drives die je met software aan kunt passen zodat ze niet teveel herrie maken...

Van Salland moet je sowieso niets meer verwachten dan levering van wat je besteld hebt. Toen ik mijn systeem op ging halen en ik bedacht dat ik nog een extra USB-kabel nodighad, hebben ze een compleet nieuwe orderbon gemaakt. Omdat de bestelling onder een de 45 euro zat, kwam daar nog een toeslag bij, 't werd zo een vrij duur kabeltje! Maarja je gaat natuurlijk niet zitten zeiken als je bezig wilt met het bouwen van je systeem waar je ,in mijn geval, al maanden naar uit hebt gekeken... Maar om van service te spreken, 't is meer plichtmatig dan gewoon en het is een 100% internetwinkel, in die zin dat de winkel in Raalte meer een afhaal/betaalpunt is dan een winkel. Maar goed, je krijgt alles tegen een nette prijs, wat veel goed maakt.

PS, die Sonata III is een schitterende kast, maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik kiezen voor de variant zonder een klepje voor de Drivebay (zoals de Sonata Designer). Dat klepje is naar mijn smaak irritant en doet afbreuk aan de rest van de (afwerking van de) kast.

Ik heb zelf de Spinpoints in de T166 400 GB smaak. Alles werd direct herkend. Echter ik draai deze niet in een RAID config, wat volgens mij ook voor de "problemen" zorgde.

.Volgens mij leveren Pioneer en Asus ook drives die je met software aan kunt passen zodat ze niet teveel herrie maken...

goed maakt.

kast.

zogoed als alle fabrikanten maken hd met akoustic managment die je zelf kan instellen, voor raid kan je het beste twee identieke schijven gebruiken zelfde batch en firmware , zelfde akoustiesche instelling lijkt me ook logiesch
http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/Support_HUTIL.html

dat werkt in dos , opstarten van flopy of cd rom

Daan, bedankt voor alle reacties man! :okdan:

Ik heb een reactie van salland automatisering gekregen op mijn systeem:

"De gekozen configuratie ziet er prima uit, ik verwacht hiermee geen problemen.

De fan die standaard in de behuizing zit is zeer stil en levert voldoende airflow, andere of meer fans zijn niet nodig en zorgen enkel voor meer geluid.

De hardeschijven worden standaard in de rubbers geschroefd, dit zit bij assemblage inbegrepen.

Met het moederbord zijn in het verleden nogal eens problemen geweest, ik zou u dan ook willen aanraden het volgende alternatief te nemen:
GigaByte GA-P35C-DS3R

Dit moederbord is op dit moment de betere keuze."

Ik waardeer de snelheid van hun reactie (bij i4muzique bijv. heb ik nooit iets teruggekregen toen ik meer dan een maand geleden mailde).

Wat betreft de fans, ik heb hier specifiek gelezen dat het loont om 2 extra fans te nemen, grote zalman 120 mm heb ik dus gekozen. Zegt deze gast dat het overkill is :frons:

Wat betreft het moederbord, om problemen te vermijden ga ik mee in zijn advies voor een Gigabyte. Die heeft echter geen firewire, moet ik daar maar ff een los kaartje voor kopen.

Nog ff wat kleine veranderingen en dan is het systeem wel klaar denk ik. Ik post het nog wel ff, bedankt voor de hulp

Ik draai de P5K pro, zonder problemen... Je zou ook de Gigabyte DS3P kunnen overwegen, die is duurder dan de R, maar met FireWire. Een los kaartje krijg je niet voor de meerprijs geloof ik.

Die Standaard casefan kun je niet traploos instellen zoals een apparte fan van Coolermaster of Zalman, hij kent drie standen stil, luider, luidst ;). Ik heb in ieder geval gekozen voor een extra fan (Coolermaster 120mm) aan de voorkant van de behuizing voor aanzuiging van "koele" lucht, ook ivm mijn passief gekoelde graf. kaart (Asus 8600 GT Silent).

Waarschijnlijk wordt dit het systeem:

Antec Sonata III 500 Zwart, 500 Watt behuizing
GigaByte GA-P35-DS3P moederbord (mét firewire, thnx daan)
Intel Core 2 Quad Q6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 8 MB , Boxed processor
GeIL DDR2 Ultra Series Dual Channel 2 GB geheugen
GigaByte GeForce 8600 GT 512 MB, PCI-e 16x videokaart
Seagate Barracuda 7200.10 250 GB systeemschijf
2 KEER EEN Samsung SpinPoint T166 500 GB werkdisks
Zalman CNPS7700-ALCu Aluminium, Koper CPU koeler
Zalman ZM-F3 LED Fan 120 Mm, LED, Blauw 120 mm case fan
Samsung SH-S203P S-ATA, Bulk, Zwart DVD brander

Salland Assemblage Desktop 1 Jaar

Totaal 800 euro incl BTW

1 case fan geschrapt
raptor vervangen door barracuda
geheugen verminderd
diskettestation geschrapt

Bedankt voor de commentaren :okdan:

Hey,

Heeft iemand een Indigo DJ (gehad) ?
Of kan iemand hier wat advies over geven?
Het lijkt de oplossing voor mijn probleem...
(ik gebruik af en toe Virtual DJ en Ableton Live Lite 6)
Ik zoek een goedkope adio-interface, simpelweg om mijn latency te verminderen en een extra output te verkrijgen. (dus 1 in en 2 uit, meer is welkom, maar budget is zeer beperkt)
Als iemand een beter idee heeft, (vooral prijsgericht dan, leve het studentenleven) is die altijd welkom!

P.S. opgelet, ik werk enkel op mijn laptop, dus met USB (en/of Firewire 1394 4pins? ik ken daar niet veel van...) of een kaartje om er in te ploppen.

edit: Wat met een Alesis IO/2 ? Dat lijkt me ook wel hetgeen me perfect zou passen, maar ik vrees wat voor vista, iemand ideeen?

ciao

Laatst gewijzigd:
Pff, heb hierboven systeem gepost, stond op het punt te gaan bestellen, hoor ik van een collega dat die quad core een slechte keus zou zijn. Minimale snelheids winst tov een dual core volgens hem.

Nu heb jij ook een dual core in je systeem ipv een quad core daan, op basis waarvan heb jij deze keuze gemaakt? Is quad core het prijs verschil waard of ben ik beter af met een snelle dualcore?

Daarnaast moet ik volgens hem voor corsair geheugen kiezen omdat die geheugen strips van 2 gb hebben dus meer uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst, en dit geheugen is passief gekoeld.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Ik wilde in eerste instantie een E8XXX processor, mede om de aantrekkelijke prijs en het feit dat de Quad tegenhanger van dié serie nog niet verkrijgbaar was in februari.

Ik heb uiteindelijk de E6750 besteld. Hier heb ik nog geen moment spijt van gehad. Ik vond de meerprijs destijds van de Q6600 en het feit dat deze op een lagere FSB werkt (1066 vs 1333 Mhz) een overweging die in het voordeel van de Core2Duo uitviel.

Daarnaast ben ik van mening dat de komende jaren, als er meer en meer multicore-processoren de markt bestormen, dat de ondersteuning van software verder zal toenemen. Voor nu zal 't verschil beperkt zijn, naar mijn mening.
Tuurlijk zijn er zat DAW-programma's die 't gebruik van meerdere processorkernen ondersteunen, zoals 't door mij gebruikte Sonar. Maar goed de meerprijs zou je ook opzij kunnen leggen voor andere gear, (soft)synths of software...

Wat betreft geheugen, ach, zolang 't compatible is met het mobo waar je het opprikt zal 't weinig uitmaken, ik denk dat't belangrijker is daarbij te letten op dat je geheugen hebt van dezelfde CAS-latency (meestal 4 of 5) en dat de snelheid hetzelfde is (in mijn geval PC6400 oftewel draaiend @ 800 Mhz).

Succes met 't denkwerk!

Ps... bedenk ook dat je er waarschijnlijk sowieso op vooruit gaat ten opzichte van je huidige situatie. Als ik mijn huidige sys vergelijk met mijn vorige op basis van een AMD XP 1800+.... dat verschilt lichtjaren ;) Verschil zul je altijd merken dus! :D

Audiofire 2

Audiofire 2

Hey,

Ik was op zoek naar een simpele audio interface, en ik heb er eentje gevonden, de audiofire 2, juist alles wat ik nodig heb, zit er in.
Maar ik vroeg me 1 klein dingetje af.
de custom S/PDIF-kabel, wat doet deze juist?

telkens als ik dacht " nu weet ik wat s/pdif is" kom ik weer iets nieuws tegen...

iemand een simpel advies? eventueel enkel over die kabel? misschien is dit enkel een verloopkabel naar cinch of jack ofzo?

thx

Om ruimte op/in 't kastje te besparen hebben ze een gecombineerde stekker gemaakt voor MIDI en S/PDIF. Het is inderdaad een soort van verloopkabel om je MIDIstekkers van je synth oid aan te sluiten en je synth (voor zover mogelijk) digitaal aan deze box te hangen. Dan kun je digitaal (zonder verlies) opnemen.

Om ruimte op/in 't kastje te besparen hebben ze een gecombineerde stekker gemaakt voor MIDI en S/PDIF. Het is inderdaad een soort van verloopkabel om je MIDIstekkers van je synth oid aan te sluiten en je synth (voor zover mogelijk) digitaal aan deze box te hangen. Dan kun je digitaal (zonder verlies) opnemen.

ah, dus eigenlijk een verloopje naar 2 midiplugjes? I/O?

edit: mijn controller is toch met usb, dus dat heb ik eignelijk niet nodig?

thx

ah, dus eigenlijk een verloopje naar 2 midiplugjes? I/O?

In combinatie met dus die coax/cinch/tulp/"RCA" S/PDIF in/output. Maar aan deze heb je dus alleen iets als je bijvoorbeeld een synth of mixer hebt die ook over een S/PDIF beschikt.

edit: mijn controller is toch met usb, dus dat heb ik eignelijk niet nodig?

Ik heb zelf een M-audio audiophile 192 met MIDI i/o en een Edirol FA66 met MIDI i/o. Mijn Yamaha MO6 zit wel met USB aan mijn PC, omdat ik dan niet beperkt word tot 16 channels i/o. Die niet gebruikte MIDI i/o's komen in mijn situatie ooit nog eens van pas als ik extra gear eraan wil gaan hangen. (hoef ik niet direct een MIDI-USB converter of zelfs een MIDI-patchbay te kopen ;) )

Ik ben sinds gisteravond de gelukkige eigenaar van een nieuwe pc.
De specs:
2,6ghz(Single core)
384mb ram(max 1 gb)
64mb videokaart.
floppy drive.
dvd speler.
40gb schijf(7200rpm)
2x usb voor met aparte hoofdtelefoon aansluiting(altijd handig)
4x achter.
Het is een dell en dat is natuurlijk top.
Ik heb er 2 geluidskaarten bij gekregen van mijn vader.
Een sweex sc001(die zit er nu in en heeft heeeeeeeeeeel weinig latency)
EN een aztech n270(kan ik geen drivers voor vinden dus weet niet of die beter is)
Het is een perfecte pc voor reason 4.
En door de 6usb poorten kan ik er 6hd,s aan hangen van BV 1 tb perstuk:D.

De pc is al aan het downloaden en er zit een virus scanner op en de webcam draait:P
IK ben elvis compleet aan het downloaden en dat geld ook voor the stones jean michel jarre Queen en The red hot chilli peppers.
(ik moet binnekort toch 500gb gaan aanschaffen:P)

Ook met softsynths draait de pc toppie.
De gratis minimoog van glennsteiner verbruikt 0,9 procent!!.

Dit was het wel.
groetjes

PC-Studio

PC-Studio

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje m.b.t een studio pc. Ik zou graag willen weten wat voor soort type pc ik nodig heb als ik samples van 96 khz wil afspelen op meerdere sporen in cubase sx3.

Ik wil natuurlijk ook gebruik kunnen maken van meerdere plugins zonder dat de pc gaat haperen.

Ik heb al een pc staan : 3,2 ghz pentuim 4 hyperthreating met 2 gig aan werk geheugen.

Wat ik zou willen weten is wat voor soort type moederbord met processor.

Alvast bedankt....8)

Back