PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Hartelijke dank voor de reacties!

Graag gedaan, zo helpen we mekaar... :)

Nu nog iets om de CPU te koelen. Suggesties?
Er gaat bij mij waarschijnlijk een Thermaltake Ultra 120 Extreme op.
Maar dat is nog niet helemaal zeker... (zoals niets in het leven...)

Arctic Freezer is inderdaad ook altijd een safe buy. Niet het allerstilst, maar voor die prijs mag je niet kniezen.

Voor CPU koelers kan je kijken naar de Zalman serie of naar Scyte. Die Krijgen altijd goede reviews, maar kosten ook wel iets meer dan gemiddeld.
Maar als je een I7 DDR3 setup kan betalen, dan heb je daar ook nog wel geld voor. :P

Misschien moet je voor de voeding toch ook eens kijken naar Enermax.
Die zijn retestabliel, superstil en modulair. Ben je lekker flexibel met je kabels.
Je kan trouwens gerust alles passief nemen.
Maar dan raad ik je aan om 2st. 12cm casefans te nemen, waarop je dan een fancontroller (om op min. toeren te schakelen) of schakelaartje (om de fans even helemaal stil te leggen) aansluit voor de keren dat je via je mic opneemt.

Nou, 't zwikkie zit in elkaar... i7 920 setup zoals eerder beschreven.
Was een prettige build, met dat Gigabyte moederbord. Alleen die LEDjes, wat een kermis... :D

1 ding: vergeet die Intel stock cooler maar.
Stil zolang je weinig doet, maar even OCCT draaien en je CPU temperatuur stijgt (vrijwel direct) naar griezelige hoogten (tot uiteindelijk plm. 85 graden C). Het noiselevel is dan trouwens meteen ook niet leuk meer.

oke dus ik kan beter voor de audiophile gaan? (goedkoper)

of heeft de EMU echt goeie extra's ofzo?
ik zit nog steeds te twijfelen, ook omdat ik misschien toch wel een externe geluidskaart wil kopen.. maar wordt de latency dan ook meer?

wat kan ik het beste kopen als ik met een midi keyboard een software synthesizer wil bespelen met vrijwel geen latency?

Laatst gewijzigd:
Interne kaart heeft doorgaans minder latency dan een externe via USB/Firewire.

Interne kaart heeft doorgaans minder latency dan een externe via USB/Firewire.
oke dan wordt het toch een interne..

maar kan ik met een M-Audio Audiophile 2494 de latency vrijwel 0 maken? of moet ik dan ook een betere pc kopen?

Je moet de specs van de Audiophile gewoon even lezen.
Daarin staat dat de latency ZERO is.

Je moet de specs van de Audiophile gewoon even lezen.
Daarin staat dat de latency ZERO is.
ultra low staat er.. maar goed, ik vraag me dan af of mijn - niet al te snelle - pc de latency niet hoger maakt? want de buffer length moet nu (met ASIO 4 ALL) redelijk hoog staan, anders begint hij te schokken. en hoe hoger de buffer length (van de samples ofzoiets) hoe hoger de latency.
als ik een snellere pc zou hebben, zou ik de buffer length een stuk lager kunnen zetten en dus ook een stuk minder latency.

maar nou vraag ik mij dus af of ik met een goede geluidskaart nog steeds met zon buffer length zou werken en/of mijn latency dan wel, ondanks mijn trage pc, vrijwel 0 is?

maar nou vraag ik mij dus af of ik met een goede geluidskaart nog steeds met zon buffer length zou werken en/of mijn latency dan wel, ondanks mijn trage pc, vrijwel 0 is?

Kun je een Ferrari-motor bouwen in een Pandaatje... (is flauw, ik weet het, er moet een beetje zout op ;) )

Om kort te zijn klopt je stelling, een betere geluidskaart in een langzame computer zal maar marginaal sneller zijn dat je huidige setup.

Hoe goed de audioprocessing van de interne of externe geluidskaart ook is, de hardware is ook sterk afhankelijk van de snelheid/kwaliteit van de overige componenten in de pc. Hierbij moet je denken in een mix tussen de (verwerkings)snelheid van het geheugen (bussnelheid), de harde schijf (bijvoorbeeld 7200 RPM), de centrale processor en niet in de laatste plaats de chips (north/southbridge) op je moederbord die verantwoordelijk zijn voor de onderlinge interne communicatie van de pc componenten.

Je begrijpt wel dat als je systeem op het niveau van een Fiat Panda zit en je daar figuurlijk gesproken ineens een Ferrari V8 in zou leggen, dat de Panda zachtsgezegd niet is gebouwd op die power. Zo'n KungFu-Panda zou verdere tuning nodig hebben (beter onderstel, fatsoenlijke remmen :D).

Deze parallel kun je ook trekken met een pc. Beter een ietwat goedkopere geluidskaart en geld over hebben voor een redelijke upgrade, dan een superkaart met een ruk performance.

Hoop dat dit verhaal (hier en daar off topic :D ) het één en ander verduidelijkt...

Kun je een Ferrari-motor bouwen in een Pandaatje... (is flauw, ik weet het, er moet een beetje zout op ;) )

Om kort te zijn klopt je stelling, een betere geluidskaart in een langzame computer zal maar marginaal sneller zijn dat je huidige setup.

Hoe goed de audioprocessing van de interne of externe geluidskaart ook is, de hardware is ook sterk afhankelijk van de snelheid/kwaliteit van de overige componenten in de pc. Hierbij moet je denken in een mix tussen de (verwerkings)snelheid van het geheugen (bussnelheid), de harde schijf (bijvoorbeeld 7200 RPM), de centrale processor en niet in de laatste plaats de chips (north/southbridge) op je moederbord die verantwoordelijk zijn voor de onderlinge interne communicatie van de pc componenten.

Je begrijpt wel dat als je systeem op het niveau van een Fiat Panda zit en je daar figuurlijk gesproken ineens een Ferrari V8 in zou leggen, dat de Panda zachtsgezegd niet is gebouwd op die power. Zo'n KungFu-Panda zou verdere tuning nodig hebben (beter onderstel, fatsoenlijke remmen :D).

Deze parallel kun je ook trekken met een pc. Beter een ietwat goedkopere geluidskaart en geld over hebben voor een redelijke upgrade, dan een superkaart met een ruk performance.

Hoop dat dit verhaal (hier en daar off topic :D ) het één en ander verduidelijkt...

Conclusie: beter nieuwe banden dan een nieuwe motor :kont:

oke nouja ik heb hem nu op iets minder dan 30 ms staan (zo héél bout is me pc ook weer niet, maar toch al wel 5 jaar oud -> toen wel ongeveer nieuwste van het nieuwste)
als ik de buffer length lager zet, gaat hij haperen en schokken qua geluid

hoeveel latency zal het helpen om er een audiophile in te gooien denk je? zal het dan zo tussen de 0-5 zijn, 5-10 of 10-20?

Een goede kaart moet toch wel binnen de 10 ms zitten en liever binnen 5 a 6 ms want dan merk je de latency bij real-time spelen al stukken minder.
Zowieso heeft alles digitaal altijd latency. (Al was het maar de sample frequentie zelf)

Uhhh,. De audiophile met een ferrarimotor vergelijken lijkt me ietwat overdreven.
Eerder een golf3 ofzo.

Die dinkies kosten 50 euri tweedehands en je performance zal er echt vet op vooruit gaan vergeleken met wat was t ookweer? onboard? of creative?
Nou ja,..stop met nadenken,..koop zo'n ding,.. prik wat rammetjes bij,. en ga lekker muzieken.

Veel plezier,..

PC Configuratie voor DAW PC

PC Configuratie voor DAW PC

Ik ben eruit!
De spullen gehaald en ben hem nu aan het in
elkaar zetten?
Helaas is het plugje van de cpu cooler niet passend op het moederbord dus gaat nu maar permanent draaien, heb geen zin om hier een oplossing voor te bedenken. Ik laat nog wel horen hoe het werk! Heb inmiddels Sonar 8 Producer ook binnen. Om dat ik mijn andere pc voor andere dingen gebruik heb ik nu een poortje op mijn ADSL modem tekort dus nog even switch halen.

Dit is de configuratie:

processor: Intel® Core i7-920
moederbord: GigaByte EX58-UD3R
geheugen: Corsair DIMM 3 GB DDR3-1333 Tri-Kit
grafische kaart: Asus EAH3650 Silent/HTD
Harddisk 1: Samsung HD642JJ 640Gb OS
Harddisk 2 & 3: Samsung HD103UJ 1Tb
Sound: EMU 1820
DVD writer: Sony NEC Optiarc AD-7201A
Voeding: Zalman ZM500-HP
Cpu cooler: Noctua NH-U12P SE1366
kast: Lian Li PC-A59A
toetsenbord: Logitech Media Keyboard
muis: Logitech S96 Optical Wheel Mouse
KVM switch: LevelOne KVM-0260

Ben weer een stapje verder!
Heb mijn ideen over de door mij gewenste config wat verder uitgewerkt.
Graag jullie mening over de onderstaande samenstelling.
Processor: Intel® Core i7-920
Moederbord: GigaByte EX58-UD3R
Geheugen: Corsair DIMM 3 GB DDR3-1333 Tri-Kit
Grafische kaart: Asus EAH3650 Silent/HTD
HD voor progs: Samsung HD642JJ 640Gb OS
HD voor samples & proj: Samsung HD103UJ 1Tb
DVD-writer: Sony NEC Optiarc AD-7201A
Voeding: Thermaltake Toughpower QFan 500W
Kast: Procase CE-C4B-F+ CE-SP1101
KVM Switch monitor: LevelOne KVM-0260

Over de voeding ben ik er nog niet uit. Is dat een geschikte of is de veel duurdere Silverstone ST45NF fanless echt veel beter of is er nog een alternatief?
Wat voorcpu cooler zouden jullie mij aanraden?
Is een aparte HD voor de samples én een voor mijn projecten veel beter?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen cq mening!

Probleem TC Electronic KONNEKT8 in Windows Vista

Probleem TC Electronic KONNEKT8 in Windows Vista

Ik heb pas mijn nieuwe laptop binnen (Sony VAIO AW11 S/B) en draai hierop Windows Vista.

Nu heb ik voor mijn geluidkaart (TC Electronic KONNEKT8 ) de nieuwste drivers gedownload en heb zelfs ASIO for all geprobeerd, maar ik heb problemen met het geluid.
Als ik bijv. een track afspeel valt op een gegeven moment het geluid eventjes weg en daarna komt het weer terug en begint het steeds meer te kraken en valt daarna helemaal weg.

Iemand nog meer dit probleem of eventueel de oplossing hiervoor?
Ik kom er zelf in ieder geval niet meer aan uit...

Jengelsm, hoezo past het plugje niet?
Ik weet vrij zeker dat er op de DS3R zowel 3 polige (SYSTEM) fan aansluitingen als een 4 polige (CPU) aansluiting zit.

<EDIT> Umm... ik denk dat je dit adaptertje even moet zoeken tussen je spullen... ;)
Rechter plugje moet op je moederboard. Ik lees iets over keuze uit 2 adapters, eentje low noise en eentje ultra low noise.

17094025190l.jpg

Overigens wil je er echt *wel* even moeite in steken, want de enige aansluiting die automatische regeling (vanuit het systeem) ondersteunt is de CPU fan aansluiting. Of je moet helemaal bezig gaan met een fan controller. En die heb je zo te zien niet gekocht.
Maar je koopt toch geen dure Noctua om er vervolgens alsnog mee in de herrie te zitten?

Als je zover bent dat je systeem in elkaar zit, geef even een seintje.
Download eerst dan even de DPC latency checker, en als je van de resulterende paniek bent bijgekomen zal ik je wel verder helpen... :D

Hij zit in elkaar, maar......

Hij zit in elkaar, maar......

Hoi Hanz en andere expert DAW bouwers,

Toch maar even de cooler die bij cpu zat gemonteerd. De cpu heeft nl 4 draden nodig, de cooler die los gekocht had maar 3.
Maar nu heb ik een ander probleem. Als ik de boel opstart dan krijg ik vrijwel direct een zoemertje dat aangeeft dat de cpu te heet wordt.
Ik was net op tijd om even pc health te kijken: over 90 graden.
Heb ik de voeding verkeerd aangesloten of zou ik ergens sluiting hebben. Alle fans (ook cpufan) draaien.
Beide dubbel checked en geen vreemde zaken gevonden.
Wie weet raad?

Jengelsm, hoezo past het plugje niet?
Ik weet vrij zeker dat er op de DS3R zowel 3 polige (SYSTEM) fan aansluitingen als een 4 polige (CPU) aansluiting zit.

<EDIT> Umm... ik denk dat je dit adaptertje even moet zoeken tussen je spullen... ;)
Rechter plugje moet op je moederboard. Ik lees iets over keuze uit 2 adapters, eentje low noise en eentje ultra low noise.

Overigens wil je er echt *wel* even moeite in steken, want de enige aansluiting die automatische regeling (vanuit het systeem) ondersteunt is de CPU fan aansluiting. Of je moet helemaal bezig gaan met een fan controller. En die heb je zo te zien niet gekocht.
Maar je koopt toch geen dure Noctua om er vervolgens alsnog mee in de herrie te zitten?

Als je zover bent dat je systeem in elkaar zit, geef even een seintje.
Download eerst dan even de DPC latency checker, en als je van de resulterende paniek bent bijgekomen zal ik je wel verder helpen... :D

Laatst gewijzigd:
Dan heb je waarschijnlijk de koelpasta OF te dik aangebracht OF helemaal niet aangebracht.
Wat je ook nog kan checken is of je CPU fan überhaupt wel draait, dus moet je je kast even open laten zodat je dit kan checken.

Tja, als je de intel boxed fan hebt gebruikt, dan zou het gewoon moeten werken.
Daar hoef je ook niet voor met koelpasta aan de gang, want die intel fan is standaard al voorzien van thermal tape (niet super, maar beter dan niets). Met de intel fan zou je normaliter niet warmer moeten komen dan 40-45 graden, en wordt het zwikkie pas echt warm als je heftige prestaties gaat vragen.
Heb je de koelpasta na het verwijderen van de Noctua wel opgeruimd voordat je de intel erop plakte?

Je probleem klinkt me in ieder geval eerder als een kwestie van juiste montage van de cpu koeler dan van iets anders (onjuist aangesloten voeding klinkt me bijv. nogal onlogisch). Op zich is die intel fan monteren echt niet zo heel lastig, maar ik vraag me af of je er inmiddels niet beter even een 'expert' bij kan halen (dwz. bijv. een lokale computerwinkel)... want ik krijg de indruk dat het je een beetje boven de bol groeit...

Op zich is die intel fan monteren echt niet zo heel lastig, maar ik vraag me af of je er inmiddels niet beter even een 'expert' bij kan halen (dwz. bijv. een lokale computerwinkel)... want ik krijg de indruk dat het je een beetje boven de bol groeit...

Dit is ook het enige waar ik zelf niet dol op ben, het installeren van CPU en koeler. Bij de laatste samenstelling heb ik dan ook een beperkt bedrag (8 euro) betaald voor deze werkzaamheden. Het zal je maar gebeuren dat je onverhoopt de pinnen van de CPU buigt of beschadigt... Dag hart van je compu :doei:

Back