PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

2 mhz? gheheh ,. appletje uit 1977 ofzo? 8o)

Ja psies,.. RME,.. 0% cpu load,.. dabbedoel ik!! :okdan:
En daadwerkelijk,..latency,..freezen en samplen en premixen,.. beetje slim arrangeren en groupen.

@ topicstarter,..Ik heb t over grote arrangementen,.. dus veel vocaltracks,.
veel samples,. weinig midi,. plugjes erop,.. en hop,..dan krijg je al gauw een kraakstottersputterverhaal.
Als je t niet te bont maakt komt t heus wel goed met jou.
Die maya is volgens mij niet per se een cpu ontlaster zoals rme dat bv doet.
Maar Ableton en Reason zijn best wel cpu-zuinig vergeleken met bv een Koebeest.

Maar hoofdzaak,. ram bijprikken verricht wonderen!!

ikheb een 1.4 ghz [GHZZZZZ]
AMD MET 1G DDR RAM BYNA T ZELFDE DSU
EN EEN PHASE 28 KAART
Die wel outputs bied ...maar afhankelijk wat ik aan zet in cubase [sx ] krijg ik dus timings problemen met mn rest setup ,..[dinsync spul/ drum external

dus aleen ask bv een stuk of 4a5 vst dik aan heb staan met fx

zeta / massive

dus slim programeren en audio renderen [mac ies jullie t freeze ?? ]

hardware gaat r hier nog niet uit :gaap:
en software neemt t nog niet overook ...wel lekker sommige plugins

Vooral gaat het bij mij nu om het samenstellen van den juiste PC:

Ik heb me al jaren niet meer verdiept in heel het PC gebeuren. Maar gezien het overloaden van de CPU bij diverse tracks moet ik er toch aan gaan geloven.

Heb op dit moment een PC die 2 GB intern geheugen heeft een een processor die 3,06 Ghz draait. Koelpasta moet ik nu om de maand vervangen want die is gewoon binnen maandje zwart haha! Kortom fikt aardig die processor...

Maar wat moet ik nu aanschaffen als DAW systeem... Dual core of Quad core en heeft het zin om te kiezen voor een Quad Core met de huidige VST's of gaat er al een wereld voor me open bij een Dual Core?

Ik heb destijds de hoofdzaak van mijn PC laten samenstellen bij Feedback dtpc ofzow...

Maar wat moet ik nu?

Geluidskaart RME is nog steeds prima, dus daar hoef ik niet voor te kijken!

minimaal een quad core en nog beter een i7

kijk eens bij eye4systems ze hadden laatst een super review in interface

minimaal een quad core en nog beter een i7

kijk eens bij eye4systems ze hadden laatst een super review in interface

ok! Maar blijft de vraag heeft dit nut voor de oudere vst's? dus van 2007 etc...

Ga ik checken thanks alvast! Zie ook iets bij verhagen muziek staan...

ja hoor, ik heb diverse muziek vrienden die zo'n doos hebben.

en zij werken ook met oudere plug-ins en de prestatie's zijn geweldig

meer dan 18 vst's en de cpu meter slaat amper uit

ja hoor, ik heb diverse muziek vrienden die zo'n doos hebben.

en zij werken ook met oudere plug-ins en de prestatie's zijn geweldig

meer dan 18 vst's en de cpu meter slaat amper uit

dat klinkt erg goed dan :koffie:

maar euhm misschien een "domme" vraag. In mijn PC zitten nu IDE harddisks en geen SATA geeft dit een probleem?

dat klinkt erg goed dan :koffie:

maar euhm misschien een "domme" vraag. In mijn PC zitten nu IDE harddisks en geen SATA geeft dit een probleem?

Dan moet je nieuwe moederbord dus voldoende IDE apparaten ondersteunen. De meeste huidige mobo`s hebben maar plek voor 1 IDE flatcable, waar je dus 2 apparaten op aan kunt sluiten. (hd`s en cd`s). Dus houd daar rekening mee.

Als je teveel ide-aparaten hebt en die per se wilt houden, dan kun je een pci-controllertje kopen om het alsnog aan te kunnen sluiten.

Ik zou ik jou was die IDE's mooi in je bestaande peeceetje laten zitten. Als je toch een nieuw systeem samenstelt is het veel makkelijker om over te stappen op SATA met de hele rimram (hdd's CD/DVD brander/lezer etc). Het prestatieverschil tussen de standaarden is enorm en als je toch voor IDE zou gaan, zou dat zwaar ten koste gaan van de overall performance van je nieuwe bak.

hmm daar heb je een puntje daan! Zeker als je zegt dat ten koste gaat van de performance. Heb al zitten checken het e.e.a. en moet zeggen dat ik lekker zelf mijn systeem ga bouwen te meer om de oude pc te laten voor wat die is. Alleen moet ik is even kijken hoe ik omga met al mijn projects, samples, sample cd's en soundbanks...

Thanks tot nu.

Tips zijn altijd welkom!

Tip 36:

Koop bij aanschaf van je samengestelde pc ook een externe (lege) hdd behuizing met IDE aansluiting en USB (oid) aan de buitenkant. Dan plug je daar je oude harddisk in en pleur je alles over naar je SATA's.

Tip 37:
Koop twee hdd,s en maak meerdere partities aan. Zet op de eerste hdd je OS en op de tweede je samples.

Tip 38:
Maak van de eerste sector van je tweede hdd je recordingspace, zeg 50 a 60 GB. Dit is het snellere deel van je hard schijf. Ook is regelmatig formatteren makkelijker (minder groot dan 1x 500 GB of 1 TB).

Of je van RAID gebruik wenst te maken laat ik aan eigen inzicht over. Ben je zuinig op je data is een RAID in Mirror wel aan te bevelen (2 schijven zijn elkaars kopie). Maar ook hier heb je meerdere varianten. Met 3 schijven kun je met ik geloof RAID 5 best of both worlds realiseren (snelheid én zekerheid).

Voor de kast: Stilte!!! Neem zoveel mogelijk passief gekoelde zaken in je pc (moederbordkoelers, passief gekoelde grafi. kaart etc. Voor de kast gebruik ik een Antec Sonata II met 2x 120 mm Fan die door m'n Asus mobo op lage RPM wordt gehouden. Perfecte combi.

Happy gathering of components toegewenst!!!

Happy gathering of components toegewenst!!!

thanks en ook voor de tips :)

ga eens beetje shoppen... Ga ook maar een nieuwe kast aanschaffen alleen moet ik daar zoveel mogelijk power voor hebben? Je heb ze met 380 en 430 watt...

Kan het wel bij zo'n pc boer vragen maar ben dan weer bang dat ze het niet snappen en uitgaan van 1 of andere game freak...

edit: zie net deze staan Sonata III 500

Echt zware voeding is alleen belangrijk als je er zware gaming grafi. kaarten in gaat zetten. Je weet wel met zo'n dual opstelling. Dan trekken die kaarten alleen al 200 Watt. Voor een standaard (én stil) systeem is een zware voeding helemaal geen must. Mijn Sonata II heeft een standaard voeding die redelijk stil is.

Mocht je voor een andere kast zonder standaard voeding gaan let er dan op dat die voeding ook een low noise is (minder dan 30 dB). Passief gekoeld komen ze ook, maar dan kost alleen de voeding al 170 euro...

Nog een belangrijk gegeven: Grotere cooling fans (in diameter) verplaatsen meer lucht tegen een lagere RPM dan kleinere. Lagere RPM is minder geluid.

Echt zware voeding is alleen belangrijk als je er zware gaming grafi. kaarten in gaat zetten.

Het mobo waar ik nu voor ga is de ASUS p5q SE2 vraag me alleen af wat hier qua ram het beste op loopt...

Nou ja ga maar voor die sonata III denk ik :)

Verder ach moet het qua bouwen wel gaan lukken... en bespaar ik al snel een 300 euro! Voordeel is nu dat ik geen haast heb met bouwen en dat mijn andere pc nog werkt (voorlopig)

Check even de site van Asus met welke DDR II(?) Ram het mobo compatible is. Zelf gebruik ik 2x 1 GB DDR II op 800 Mhz (PC6400). Ik geloof Corsair Dragon series o.i.d.

(check anders de site van sallandautomatisering eens, daar vindt je ook veel achtergrond info over gear)

Back