PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Blij dat ik dit kan zeggen :okdan:
Het probleem is verholpen.
Voor de mensen die het probleem niet hebben gelezen, het probleem was:

Ik gebruike al mijn hele leven een on-board geluidskaart. Ik besloot een externe geluidskaart te kopen met meerdere inputs etc. zodat ik mijn mengpaneel en eventuele hardware in de toekomst aan kon sluiten. Ik koos toen voor een Focusrite Saffire LE, wat volgens veel mensen hier op het forum een goede keus zou zijn.
Ik kocht hem en sloot hem aan op de On-Board Firewire aansluiting in mijn pc. Het 1e probleem deed zich voor, hier had ik echter al snel een antwoord op aangezien meerdere mensen dit probleem hadden. Het geluid viel namelijk elke keer uit en het kraakte super erg. Dit kwam in mijn geval door een verkeerde chipset in mijn Moederboard voor mijn Firewire aansluiting. Vervolgens heb ik een Belkin PCI 3-port FireWire gehaald en toen viel het geluid niet meer uit en kraakte het niet meer continu.
Nu was er weer een nieuw probleem. Elke keer als ik geluid afspeelde op mijn pc en ik ging vervolgens bijvoorbeeld scrollen in een internetpagina dan ging mijn geluid kraken. Niet echt heel erg (ik weet dat hier meer mensen gewoon mee leren leven), maar ik stierf na 3 dagen bijna af van irritatie.
Hierna ben ik een zoektocht begonnen naar het gouden antwoord op mijn vraag. Hoe krijg ik dat irritante geluid weg. Door de zoektocht kwam ik met verschillende mensen in aanraking die me allemaal verschillende tips gaven die niet hielpen. Ik las toen op een moment dat het aan mijn Harde Schijf kon liggen, omdat mijn PC dan teveel moeite had met wegschrijven van de verkregen informatie. Dit bleek al snel niet waar, dus ik moest weer verder.
Toen leek het me misschien wel mogelijk dat het aan een verouderde Videokaart Driver kon liggen, aangezien hij dan misschien teveel moeite moest doen met Visualiseren van de nieuwe content op de site etc. waardoor hij dan zou gaan kraken. Ik vernieuwde de driver, en weg probleem. Ik hoop dat dit voor meer mensen een oplossing is die er al langer mee hebben leren leven. Ik moet in ieder geval nog iemand een PB sturen die graag het antwoord zou weten, mocht ik er nog ooit achter komen. :)
Dus bij deze de lange uitleg van mijn probleem en de uiteindelijke oplossing. Mochten er nog mensen zijn met vragen m.b.t. dit soort problemen. Door mijn zoektocht ben ik een soort van Expert geworden in het oplossen van dit soort problemen :), dan hoor ik het wel.

In ieder geval ook bedankt voor de mensen die me op weg hebben geholpen. :halleluja Ik ben in ieder geval zeer tevreden, kan ik eindelijk weer fatsoenlijk aan de gang met produceren. :doei:

Welke geluidskaart van de twee?

Hey,

ik heb een geluidskaart nodig en twijfel tussen de volgende 2:

Alesis IO|2 (USB-geluidskaart)

• 24-bit, 48 kHz operation with high-end A/D and D/A conversion through integrated USB audio interface
  • 2 XLR mic inputs with 48V phantom power plus 2 1/4" balanced line inputs that can accept guitar level signals
  • 1/4" balanced main outputs
  • 1/4" TRS inserts on input channels
  • 1/4" TRS headphone output
  • Dedicated four segment signal/clip LED meter on both channels
  • Ultra low-latency ASIO 2.0 drivers (with zero-latency hardware monitoring)
  • 24-bit S/PDIF I/O for direct digital recording
  • MIDI Input/Output
  • USB powered—no external AC power supply necessary
  • Low power usage for minimal laptop battery drain
  • Bundled with Steinberg Cubase LE software
  • Mac OS X, Windows XP (32-bit) and Vista (32-bit) compatible
en

ESI Maya 44 E (PCI-kaart)

• 24-bit / 96 kHz A/D converter and 24-bit / 96 kHz D/A converter
  • 4 simultaneous input and 4 simultaneous output channels
  • microphone preamp with +48V phantom power
  • Hi-Z instrument input to directly input guitar signals
  • simultaneous full-duplex recording and playback
  • S/PDIF coaxial and optical output, S/PDIF coaxial input
  • PCIe x1 interface card, works in x1 and x16 PCIe slots
  • full DirectWIRE support
  • low-latency EWDM driver: MME, WDM, DirectSound and ASIO 2.0 support
  • compatible with Microsoft Windows XP / Vista 32-bit / Vista 64-bit
  • compatible with Mac OS X (10.4.4 and higher)
  • bundled with Cubase LE 4 from Steinberg
Ik heb krijg volgende week mijn M-Audio Axiom Pro 49 binnen en wil er ook een microfoon en gitaar op aan kunnen sluiten. Ten opzichte van de PCI-geluidskaart vind ik het wel handig dat de USB-kaart makkelijk mee is te nemen. Maar mocht de PCI-kaart nou veel beter zijn dan overweeg ik het toch om daarvoor te gaan.

Misschien zie ik eigenschappen over het hoofd die belangrijk zijn of veel van elkaar in kwaliteit verschillen dan hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank!

hoi jongens,

ik heb een sh*tload aan VSTs (freeware maar ook enkele aankocht) + Fruity Loops die ik momenteel zonder al teveel problemen draai op een Dell Latitude D820. (T5600 @ 1.83Ghz + 2Gig RAM)
Probleem: deze laptop is voor het werk en nu wil ik graag eentje dedicated voor muziekproductie. Soms stortert die ook wel eens.

Ik zit echter met een hele hoop "algemene" vragen:
- 64bit: gaan mijn reeds aangekochte VSTs daar nog compatibel mee zijn ?
- Win7 / Vista: zelfde vraag als hierboven. Veel hardware gear heb ik niet (zie signature) dus daar maak ik me minder zorgen over.
- wat is het verschil tussen een "Dual Core" en een "Core 2 Duo" processor van Intel ? Of zijn het synoniemen ?

Mijn gebruik: vooral live performance (3-4 VSTs tegelijk aansturen + wat effecten). Daarnaast ook wat bescheiden produceren op Fruity Loops.

eventjes mezelf beantwoorden: :P

- 64bit: gaan mijn reeds aangekochte VSTs daar nog compatibel mee zijn ?
Naar wat ik gelezen heb, is het mogelijk om 32bit apps te draaien op een 64bit OS. Windows beschikt hiervoor over een WOW64 layer (een hoopje dlls). Nu vraag ik me nog enkel of of mijn 32bit VSTs dan wel zullen functioneren binnen een 64bit DAW ?

- Win7 / Vista: zelfde vraag als hierboven. Veel hardware gear heb ik niet (zie signature) dus daar maak ik me minder zorgen over.
"Windows XP mode" binnen Win7 zou hier een oplossing kunnen bieden. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Of is het beter om radicaal een XP 32bit te installeren naast mijn Win7 64bit ?

- wat is het verschil tussen een "Dual Core" en een "Core 2 Duo" processor van Intel ? Of zijn het synoniemen ?
Geen synoniemen maar toch ook weer niet zo verschillend: http://www.chotocheeta.com/2007/09/...-2-duo-vs-intel-dual-core-vs-intel-pentium-d/

Laatst gewijzigd:
eventjes mezelf beantwoorden: :P

Naar wat ik gelezen heb, is het mogelijk om 32bit apps te draaien op een 64bit OS. Windows beschikt hiervoor over een WOW64 layer (een hoopje dlls). Nu vraag ik me nog enkel of of mijn 32bit VSTs dan wel zullen functioneren binnen een 64bit DAW ?

"Windows XP mode" binnen Win7 zou hier een oplossing kunnen bieden. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Of is het beter om radicaal een XP 32bit te installeren naast mijn Win7 64bit ?

Geen synoniemen maar toch ook weer niet zo verschillend: http://www.chotocheeta.com/2007/09/...-2-duo-vs-intel-dual-core-vs-intel-pentium-d/

Je kunt 32-bits plugins draaien onder een 64-bits DAW, mits deze daar functionaliteiten voor heeft. Er is ook iets voor te koop: Jbridge. In Cubase zit het standaard (VSTbridge), maar dat schijnt niet 100% te zijn. Zelf heb ik er nog geen ervaringen mee. Zodra ik mijn W7 64-bit geĂŻnstalleerd heb, kan ik het je vertellen. Maar momenteel heb ik nog geen zin in het hele gedoe. Nu draai ik nog W7 RC 32-bit.

XP mode: op de Microsoft site gelezen dat dit geen hardware ondersteunt. Dus dat zal waarschijnlijk niet gaan werken. Al je Audio- en MIDI interfaces zullen er niet (goed) op draaien. Is meer voor boekhoudsoftware etc. En het zit in Professional en Ultimate, terwijl je voor audio overweg kunt met Home Premium (die heb ik hier liggen om tzt dus te gaan installen).

Je laatste vraag kan ik niets zinnigs over melden.

thx arno,

ik ga gewoon blijven verderwerken met mijn 32bit VSTs en DAW op mijn Win7 64bit. Dan haal ik niet meteen een voordeel uit 64bit maar het zal wel allemaal blijven werken.
Voor mijn midi-keyboard zijn er Win7-drivers beschikbaar dus dat is al geen issue meer.

Voor alle andere compatibiliteitsprobs installeer ik gewoon een XP 32bit naast mijn Win7.

Volgens mij loop ik dan geen risico meer.

De laptop die ik voor ogen heb:
Intel Core2 Duo T6600
4Gig RAM DDR3
500Gig HD
NVIDEA GeForce GT240M (mooi meegenomen)
17,3" TFT
Windows7 64bit - Home

Laatst gewijzigd:

Hey,

ik heb een geluidskaart nodig en twijfel tussen de volgende 2:

Alesis IO|2 (USB-geluidskaart)

• 24-bit, 48 kHz operation with high-end A/D and D/A conversion through integrated USB audio interface
  • 2 XLR mic inputs with 48V phantom power plus 2 1/4" balanced line inputs that can accept guitar level signals
  • 1/4" balanced main outputs
  • 1/4" TRS inserts on input channels
  • 1/4" TRS headphone output
  • Dedicated four segment signal/clip LED meter on both channels
  • Ultra low-latency ASIO 2.0 drivers (with zero-latency hardware monitoring)
  • 24-bit S/PDIF I/O for direct digital recording
  • MIDI Input/Output
  • USB powered—no external AC power supply necessary
  • Low power usage for minimal laptop battery drain
  • Bundled with Steinberg Cubase LE software
  • Mac OS X, Windows XP (32-bit) and Vista (32-bit) compatible
en

ESI Maya 44 E (PCI-kaart)

• 24-bit / 96 kHz A/D converter and 24-bit / 96 kHz D/A converter
  • 4 simultaneous input and 4 simultaneous output channels
  • microphone preamp with +48V phantom power
  • Hi-Z instrument input to directly input guitar signals
  • simultaneous full-duplex recording and playback
  • S/PDIF coaxial and optical output, S/PDIF coaxial input
  • PCIe x1 interface card, works in x1 and x16 PCIe slots
  • full DirectWIRE support
  • low-latency EWDM driver: MME, WDM, DirectSound and ASIO 2.0 support
  • compatible with Microsoft Windows XP / Vista 32-bit / Vista 64-bit
  • compatible with Mac OS X (10.4.4 and higher)
  • bundled with Cubase LE 4 from Steinberg
Ik heb krijg volgende week mijn M-Audio Axiom Pro 49 binnen en wil er ook een microfoon en gitaar op aan kunnen sluiten. Ten opzichte van de PCI-geluidskaart vind ik het wel handig dat de USB-kaart makkelijk mee is te nemen. Maar mocht de PCI-kaart nou veel beter zijn dan overweeg ik het toch om daarvoor te gaan.

Misschien zie ik eigenschappen over het hoofd die belangrijk zijn of veel van elkaar in kwaliteit verschillen dan hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank!

@Herrieschopper: ik heb geen ervaring met de ESI Maya maar de Alesis heb ik zelf en ik ben er niet heel erg tevreden mee. De draaiknoppen kraakten al vrij snel en ik heb ook niet het idee dat de ASIO driver super stabiel is. Ik moet Cubase nogal eens opnieuw opstarten.

prijs I7

prijs I7

Hi,
Ik wil binnenkort een I7 aanschaffen 100% gericht op muziek.
Nu heb ik een mooie gezien voor € 1.299, een I7-920 met Firewire ingangen, PCI-Express ingangen, stille voeding, moederboord Intel X58 etc oftewel helemaal volgens de specs die je vaak ziet.

Mijn vraag is: is € 1.299 nog wel een reeele prijs anno november 2009 (of jan/feb/mrt 2010 wanneer ik 'm wil kopen). Dit aangezien ik ook al een I7 voor minder dan € 700 voorbij heb zien komen...
Ik ben zeker niet van plan om 'm zelf te (laten) bouwen.

Alvast bedankt,
Paul

ik ben aan het rond kijken voor een nieuwe 'low-budget' systeem, maar vind het een beetje lastig om nu een juiste systeem samen te stellen. komt vooral omdat ik niet precies weet waar je voornamelijk op moet letten als je een systeem wilt bouwen puur voor een DAW en een aantal VST's. in review's van CPU's word altijd wel gekeken naar het coderen/decoderen, en op het grafische vlak, maar hoe een CPU scoort voor audio gebruik nemen ze niet mee...

budget is 500 eurie incl scherm... (ja dat kan wel, want ik moet ook nog geld over houden voor een synth :D)

het slimste (goedkoopste) lijkt me een AMD systeem met AM3 socked, en 4gig aan DDR3. maar welke van onderstaande zou voldoende moeten zijn voor een DAW dedicated systeem.

Phenom II X2 545
3.00 GHz 3600 MHz

Phenom II X3 720 Black Edition
2.80 GHz 4000 MHz

Phenom II X4 810
2.60 GHz 4000 MHz

Phenom II X4 945
3.00 GHz 4000 MHz

de laatste van deze 4 zou eigenlijk iets te duur zijn, en moet ik bezuinigen op het geheugen. dus dan geen 4gig, maar 2gig in eerste instantie in het systeem hangen. ervan uit gaande dat je met normaal gebruik ook voldoende hebt aan 2gig.

het is voor Cubase AI4 (ga nog overstappen naar 5) en Ableton Live.

Hi,
Ik wil binnenkort een I7 aanschaffen 100% gericht op muziek.
Nu heb ik een mooie gezien voor € 1.299, een I7-920 met Firewire ingangen, PCI-Express ingangen, stille voeding, moederboord Intel X58 etc oftewel helemaal volgens de specs die je vaak ziet.

Mijn vraag is: is € 1.299 nog wel een reeele prijs anno november 2009 (of jan/feb/mrt 2010 wanneer ik 'm wil kopen). Dit aangezien ik ook al een I7 voor minder dan € 700 voorbij heb zien komen...
Ik ben zeker niet van plan om 'm zelf te (laten) bouwen.

Alvast bedankt,
Paul

Deze prijs zegt pas iets als je ALLE specs opgeeft. Dus alle componenten met merk en type.

In mei heb ik er een gekocht (zonder OS/toetsenbord/muis/beeldscherm) voor € 1350. Daar is dan nu nog een Windows 7 64-bit bijgekomen.
Dat was een i7 systeem:
Intel i7-920 CPU
ASUS P6T mobo
HP 6GB DDR3 RAM 1333MHz
1x WD Caviar 500GB HDD
2x WD Caviar 1TB HDD
ASUS EN9500GT videokaart
Voeding ? 600W
Kast ? (beetje tussen Midi en Big tower in)

Deze heb ik laten samenstellen bij de lokale PC boer.
Prijzen zijn bijna dagprijzen en dat kan nogal fluctueren.

Misschien ben je hier beter bediend op zo'n PC site.

Hi,
Het gaat om de volgende (zie bijlage). Het is een 100% op DAW gerichte PC excl. OS (zou nog eens zo'n € 100 meer kosten voor XP maar is dan wel "getweaked en getuned") excl. scherm, toetsenboord etc.
Meer specs dan in de bijlage heb ik niet maar ik denk dat het dezelfde config heeft als een i4muzique i7-pc heeft

Ben ook van plan er een geluidskaart bij te kopen van RME waarschijnlijk en cubase 5

Enerzijds wil ik voor de service etc best wel meer betalen dan het absolute minimum maar aan de andere kant heb ik er ook geen behoefte aan om meer te betalen dan redelijk is en ik heb het idee dat de prijzen inmiddels wel redelijk aan het dalen zijn.

Overigens heb ik nog geen contact gezocht met de leverancier en ik verwacht ook wel een redelijke prijs te kunnen maken aangezien ik meerdere zaken tegelijkertijd koop maar ik ben wel benieuwd wat jullie ideeen zijn....

Attachments

• i7.jpg
    i7.jpg
    122,1 KB · Bekeken: 107
Ultieme samenstelling produceer pc?

Ultieme samenstelling produceer pc?

Ik ben een redelijke computer/producernoob, dat even op voorhand gesteld. Ik wil een nieuwe pc gaan aanschaffen en ik zou graag wat advies willen inwinnen over de beste samenstelling. Ik heb een vriend (die wel verstand van muziek en pc's heeft), die mij een 64 bit systeem i.c.m. Windows 7 en ddr3 geheugen afraadt. Hij is van mening dat muziek produceren het beste op een 32 bit systeem kan i.c.m. 4 gb ddr2 werkgeheugen. Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen. Ik wil de pc voor meerdere dingen gaan gebruiken, ook voor gaming. Ik gebruik Cubase sx2 als producing programma. Ik had zelf het idee (maar nogmaals, ik ben best wel pro noob), om een Intel i7 processer te nemen i.c.m. Asus Sabertooth moederbord en 8 gb ddr3 geheugen. En owja, Windows 7 64 bit.

Ben benieuwd :)

ik zou als eerste ff updaten naar cubase 5, sx2 is al een tijdje oud (als je dan toch gaat investeren).

Hier werke ik met een quadcore 2,4 ghz van 2 jaar oud met 3 gb ram op win xp sp3, en ben nog nooit aan de max gekomen.
Ik denk dat de tegenwoordige specs zelfs van een goedkopere pc al ruim voldoende zijn (mits je niet extreem zware prg's gaat draaien).

ik zou als eerste ff updaten naar cubase 5, sx2 is al een tijdje oud.

Hier werke ik met een quadcore 2,4 ghz van 2 jaar oud met 3 gb ram op win xp sp3, en ben nog nooit aan de max gekomen.
Ik denk dat de tegenwoordige specs zelfs van een goedkopere pc al ruim voldoende zijn (mits je niet extreem zware prg's gaat draaien).

Ja, dat is uiteraard een idee om naar Cubase 5 te gaan, maar dat is van mij op dit moment niet echt aan de orde, omdat ik met sx2 ook wel uit de voeten kan. Daarnaast wil ik wel graag zware plugins draaien zoals Omnisphere en bepaalde ewql plugins.

Ik snap niet waarom je vriend een 64bits systeem afraadt, voor het geld hoef je het niet te laten, 32bits software draait er prima op en op dit moment wordt steeds meer software in 64bits uitvoering aangeboden. Anders wil je volgend jaar misschien toch een 64bits systeem en dan ben je uiteindelijk toch duurder uit.

Als je een licentie voor Windows7 koopt, heb je dan niet meteen de 32bits en de 64bits uitvoering in 1 koop? Dan kun je er nog voor kiezen om voorlopig de 32bits uitvoering te installeren, maar waarom je dat zou willen is mij niet helemaal duidelijk.

Bericht door een moderator:
dit forum is er voor gemaakt. verplichte leeskost: PC specificatie thread

Kijk hierrr: http://tweakers.net/reviews/1429/tweakers-punt-net-best-buy-guide-editie-november-2009.html - altijd nuttig. Dump de onderdelen die je niet nodig hebt (uberdikke grafische kaart), vervang goedkope kasten door wat prijzigere en stillere exemplaren, en kies je processor-koeling bewust; het enige wat in je studio geluid mag maken zijn de speakers.

Verder boeit de keuze van je OS niet in die zin dat het nutteloos is om een 64-bits W7 te installeren als je stomweg nog geen (goedwerkende!) 64-bits W7 drivers hebt voor al je apparatuur, of als je plugins het vertikken. Ik heb nu W7 32-bits proefdraaien en vind alles fantastisch - behalve de drivers. Bij MP3tjes afspelen op m'n E-mu 1212m krijg ik hele rare ringmodulatie-effecten en meer gekraak dan zitten op een zak chips, en m'n RME Fireface doet 't helemaal niet. Nog even terug naar XP dus, voor mij.

Back