PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Hallo,

Weet iemand hier een goede laptop voor Live optredens on stage, muziek afspelen etc. Wat er op deze laptop gebruikt gaat worden:

*Native Instruments Komplete 5 (alle programma's)
*Goede muziekspeler
*Solfege programma's
*Ear trainings programma's e.d

Er komt geen:

*Spelletjes op
*Geen Internet

Puur alleen voor de Muziek.

Mijn budget is zo rond de 850 - 950 euro.

Ik zat zo te denken aan de volgende specificaties:

Quad core processor
Minimaal 4GB Ram
Bagger slechte Videokaart (toch niet nodig)
slechte audio kaart (heb toch firmwire kaart dus ach)
Snelle HD , Liefst 1TB of meer (extern of Intern)

Weet iemand waar ik dit het goedkoopst en met de meeste kwaliteit kan kopen? of kan ik beter zelf een laptop bouwen ( behuizing kopen, mobo plaatsen e.d) want ik ben namelijk wel een beetje handig met pc's.

Als iemand betere specificaties in gedachten heeft, of adviesen attendeer mij hierop a.u.b , dat is ook de reden waarom ik dit draadje open, omdat ik niet weet welke laptop precies voor mij geschikt is.

Had al het een en ander gehoord dat Intel proc's slecht waren.

Mvgr, Kebap:geslaagd:

Zelf een laptop bouwen ? heb ik de laatste ontwikkelingen gemist ofzo ?

Ik kan je niet vertellen welke laptop je moet kopen, wel kan ik je vertellen welke je niet moet kopen.

Heb zelf een acer gekocht heb er een jaar geleden voor gekozen omdat het een van de weinige laptops was met nog xp erop, firewire en bleutooth, dubbele monitor uitgangen , geheugen kaartjes ingang etc en erg snel was, maar het was de grootste miskoop ooit.

hij loopt verder goed, nooit problemen met software of muziek hardware, maar de behuizing (van acer zelf dus) is waardeloos.

Ik heb een speling van 5 cm op mijn beeld scherm scharnieren (gemeten boven aan het beeldscherm natuurlijk) wat zeer irritant is. Daarnaast zitten er grote barsten in de behuizing van het beeldscherm bij de scharnieren van het vaak open en dicht klappen. Mijn toetsenbord zit niet goed vergrendelt in de laptop behuizing en dus staat hij bol, ik kan hem wel terug vast klikken in de behuizing maar 10 seconden later schiet hij weer los. De accu draait hooguit 1 uur dan is hij leeg, zelfs op minimaal vermogen profiel. De lader was na een half jaar al kapot en wisten ze mij in de winkel te vertellen dat ik geen garantie had op de lader (die heb ik daarna los gesloopt en zelf gerepareert) De lak is helemaal weg gesleten op de plaatsen waar je met je polsen op de laptop rust en ook op het touchpad met bijbehorende muis knoppen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, al met al is het dus een laptop die je vooral niet mee moet nemen buitenshuis en het liefst nooit open klapt.

hmm, ik heb zelf nu momenteel ook een acer laptop, nog geen problemen gehad.
Edit: wel last van vastgedrukte F1 knop op het toetsenbord!

is Firewire aansluiting trouwens alleen voor apple of ook voor windows laptops?

Last edited by a moderator:
trouwens, is een dual boot maken niet verstandig?

2x windows xp prof instaleren? dan van 1tb hd 2 partities maken, bijv voor de muziek windows xp 900gb gebruiken. En voor je normale windows xp 100gb (voor dreamweaver, photoshop etc).

Of gaat dat ten koste van je pc stabiliteit en snelheid?

Ik had even een vraag, (Edit: zijn een aantal vragen geworden zie ik 8~)
Heeft hier iemand ervaring met de Focusrite Saffire in combinatie met een PC (i.p.v. MAC). Want ik wil graag een externe geluidskaart om eventueel hardware aan te koppelen in de toekomst. Kijk ik dan bij het juiste soort externe geluidskaart?
Nu heb ik een Nano Patch om mijn volume te regelen op mijn bureau. Alleen een koptelefoon aansluiten gaat hier niet bij.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een apparaat waar dit wel bij mogelijk is, en ik kom steeds bij de Saffire uit.

Ik kon alleen tutorials vinden voor het aansluiten op een Mac met Ableton, maar mag ik aannemen dat dat voor een PC met FL Studio geen probleem moet zijn om deze aan te sluiten?
En als deze externe geluidskaart correct is aangesloten gaat voortaan alle audio via mijn Saffire Firewire aansluiting, dus heb ik dan geen line-out kabel meer nodig van mijn PC? Kan ik mijn oude geluidskaart hiernaa weg doen?
Hoe zit het eigenlijk precies met de latency op een externe geluidskaart. Ik heb hier wel wat over gelezen maar werd niet veel wijzer. Ik weet dat FL Studio vaak problemen heeft met hardware etc. als het op Latency aan komt en "Het gelijk zetten" van hardware en software.
Is het mogelijk dat een Saffire er voor kan zorgen dat deze latency minder word tussen bijv. een TI Snow en FL Studio door deze er tussen te plaatsen. (Het is maar een gedachte)

Ik ben een leek in dit soort dingen, dus misschien dat het voor jullie makkelijk te beantwoorden vragen zijn.
Misschien heeft iemand hier ervaring mee,

Alvast bedankt,
M.v.g. Rick.

Je specificeert niet precies welke Focusrite Saffire je wilt gaan gebruiken. Op de site van Focusrite staan stuurprogramma's voor zowel Windows als Mac, dus het zou moeten werken. Of dat ook met FL het geval is weet ik niet, je zou ook eens rond kunnen neuzen op de Imageline fora.

Een geluidskaart tussen een pc en een Virus TI Snow lijkt mij een beetje dubbel, immers de TI's zijn zelf al geluidskaarten op zichzelf. (Total Integration)

Latency is iets wat van zeer veel verschillende factoren afhangt. Ter info, ik haal met Cockos Reaper een lagere latency dan met Ableton Live lite 7 (7 om 22 ms met een Core2Duo 6750/2GB/XP home en een Edirol FA66). In beide gevallen vind ik het acceptabel genoeg om mee te werken.

p.s. die Focusrites zijn erg goed maar niet bepaald goedkoop! Bedenk vooraf goed hoeveel in en uitgangen je nu (en in de toekomst) denkt nodig te hebben, anders moet je (net als ik) al snel naar een mixer/mengpaneel(tje) omzien...

http://www.imuso.co.uk/images/Legacy/Product/ST00547.jpghttp://www.harmony-central.com/ProductImages/Large/000000103.jpg

Die bedoel ik, Focusrite Saffire LE
Alleen hoe zou ik dan (om maar bij een virus ti snow te blijven) deze dan aan kunnen sluiten op mijn PC zonder dat deze door mijn Saffire gaat? (Ik ben een leek als het aankomt op Hardware aansluiten op computers, als er geen tutorial voor mijn neus ligt)
Ik ga niet veel hardware synths kopen in de toekomst, dus ik denk dat ik wel gedraaid kom met die 2 stereo input poorten. Ik heb alleen maar een mengpaneel om aan te sluiten en bijvoorbeeld een Virus (in de toekomst). Maar mijn PC hoeft hier dan geen input van te gebruiken begrijp ik, omdat het geluid daarvan gewoon via de Firewire kabel in de Saffire komt?, of begrijp ik dit verkeerd.

Misschien is het een idee om je eerst eens in te laten met het hele TI concept. De site van Access zit erg goed in elkaar. Ook vindt je er brochures.

TI's werken (voor zover mij bekend) met audio over USB(2.0, geloof ik). Hierbij zou je dus niet per definitie een andere geluidskaart nodig hebben.

Wel is een geluidskaart handig voor het verwerken van het geluid. Ook worden er vaak effectplug-in's meegeleverd.

Ik hoop dat je begrip kunt opbrengen voor het feit dat ik in deze draad niet teveel op zaken inga die niet on-topic zijn. Ik kan je alleen adviseren de zoekfunctie te gebruiken en check ook deze pagina's:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93504

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=67701

deze is echt top:
http://www.tweakheadz.com/guide.htm

Succes!

ps je mag me ook pm-en met specifieke vragen (dan hoop ik dat ik die kan beantwoorden)

D

Ik ben gistere al veel wijzer geworden door de manual te lezen van een TI Desktop en een TI Snow. Hier stond alles in over het aansluiten van zo'n apparaat. Dit gaat inderdaad via USB. Alleen Midi is ook een optie als je er een midi controller op aansluit als ik mezelf niet vergis.

Maar nu kwam ik tot de uiteindelijke vraag.
Als ik iets via die Focusrite Sapphire LE koppel aan mijn DAW (bijvoorbeeld een Roland SH 201) dan word het opgenomen via een audiospoor als ik hem aansluit met gewone analoge Jack-Kabel? En als ik hem aansluit met een midi kabel dan word hij opgenomen met een midi-spoor waardoor ik geen geluid heb maar alleen de Partituur? Het gebruiken van een Roland SH 201 is dus niet mogelijk in een Pianorol van bijvoorbeeld FL-Studio?
En kun je een Virus wel als VST in een DAW zetten waardoor je gewoon op de Piano Roll in je DAW in kan spelen, en deze vervolgens de geluiden neemt van de Virus, of moet je hiervoor perse zelf alles inspelen.
Zijn een paar vragen. Als dit duidelijk is dan ben ik er helemaal uit :D

Ik ben echt een leek, en ik probeer mezelf te verdiepen in de stof. Ik ben in een paar dagen al veel wijzer geworden door het "onderzoek" alleen sommige dingen hoor ik liever van een ervaren persoon, omdat ik dalijk zit te kijken met spullen waarvan ik dacht dat het "zo" werkte, maar het later anders blijkt te zijn. En dan kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan.

Maar in ieder geval bedankt voor de informatie die ik tot nu toe heb gekregen :okdan:

Midi werkt (mits zo aangesloten) in twee richtingen. Van je synth (midi-out) naar je DAW (midi-in) betekent idd dat je je 'partituur' opneemt. Van je DAW (midi-uit) naar je synth (midi-in) maakt dat je je synth opdracht geeft de piano-roll van je DAW-miditrack weer te geven (wat je dan weer als audio op zou kunnen nemen).

In beginsel kun je dus elke (met midi uitgeruste) synth als klankbron gebruiken voor je software.

Even alles samen: :)

Dus als ik het goed begrijp zou ik een virus via midi aan kunnen sluiten op een Focusrite Saffire LE door heen en terug midi kabels te trekken.
Vervolgens kan ik op mijn piano roll in mijn DAW iets intekenen met mijn muis, en dan trekt hij vervolgens geluid uit mijn virus om deze af te spelen in mijn DAW.
En als ik dan aan mijn knoppen op de virus draai, dan veranderend het geluid in mijn DAW?
Ik heb hier dus niet perse een keyboard voor nodig om zelf dingen in te spelen om mijn virus te laten horen, de pianoroll van de DAW is voldoende.
Want als dit helemaal juist is wat ik zeg, dan ben ik er helemaal uit.

Dan wil ik je in ieder geval alvast bedanken voor alle hulpvolle informatie :D

Even alles samen: :)

Dus als ik het goed begrijp zou ik een virus via midi aan kunnen sluiten op een Focusrite Saffire LE door heen en terug midi kabels te trekken.
Vervolgens kan ik op mijn piano roll in mijn DAW iets intekenen met mijn muis, en dan trekt hij vervolgens geluid uit mijn virus om deze af te spelen in mijn DAW.
En als ik dan aan mijn knoppen op de virus draai, dan veranderend het geluid in mijn DAW?
Ik heb hier dus niet perse een keyboard voor nodig om zelf dingen in te spelen om mijn virus te laten horen, de pianoroll van de DAW is voldoende.
Want als dit helemaal juist is wat ik zeg, dan ben ik er helemaal uit.

Dan wil ik je in ieder geval alvast bedanken voor alle hulpvolle informatie :D

Dit klopt helemaal. Je bent al een eind op weg!
Je moet met deze werkwijze echter wel rekening houden met latency van je geluidskaart (saffire). Stel dat je input latency dan 20ms is, je triggert een hardware bak vanuit de pianorol van je DAW, dan loopt je hardware dus 20ms uit sync met de audio of vsti die al in je DAW zitten. Snap je? Dit kun je uiteraard handmatig corrigeren door de midifile die de hardware aanstuurt 20ms naar voren te halen, maar dat is tegenwoordig al redelijk ouderwets. Er zijn Daw's die alles automatisch voor je kunnen compenseren. Zoals bvb de volledige Cubase versies vanaf SX3. FL studio kan dit NIET.

Cubase versies vanaf SX3. FL studio kan dit NIET.

Ja, ik had al van meerdere mensen te horen gekregen dat dit echt een probleem van FL Studio is.
Maar ik had ook begrepen dat sommige mensen er helemaal geen problemen mee hebben. Verschilt nogal per geval.
FL Studio heeft wel de mogelijkheid om alle andere kanalen te delayen met de latency die op een bepaald kanaal zit. Hierdoor zou het gelijk moeten lopen volgens Image-Line.
Nou moet ik het nog maar zien mocht ik in de toekomst nog een hardware synth kopen of iets dergelijks, alleen ik heb er de volste vertrouwen in. Anders maar de overstap naar Cubase met FL Studio in Slave Mode :)

In ieder geval allemaal bedankt voor de informatie. Ik ben klaar voor de Hardware zal ik maar zeggen :okdan:

EDIT: Door de ASIO driver op de Focusrite Saffire LE word de latency toch sterk verminderd, in vergelijking met andere geluidskaarten die geen ASIO driver hebben. Nu heb ik er in ieder geval één zonder deze ASIO toepassing, dus door een Focusrite Saffire LE te kopen ga ik er toch al op vooruit mocht ik later nog een Hardware synth en Cubase aan moeten schaffen.
Een miskoop is dus al bijna niet meer mogelijk naar mijn idee :)

Laatst gewijzigd:
Synthers, ik ben bezig met mijn nieuwe DAW en twijgel enorm tussen de x58 (s1366) met tripple channel of P55(s1168) met dual channel geheugen. In principe heb ik het geld voor een mooie x58 setup, maar ik vraag me af of het overkill is.

Ik gebruik veel vsti's in combinatie met Ableton 8.

Ik ga morgen de Focusrite Saffire LE halen dankzij al de goede feedback die ik kreeg hier. Bedankt
En nu nog even sparen voor een hardware synth :)
Bedankt in ieder geval

Synthers, ik ben bezig met mijn nieuwe DAW en twijgel enorm tussen de x58 (s1366) met tripple channel of P55(s1168) met dual channel geheugen. In principe heb ik het geld voor een mooie x58 setup, maar ik vraag me af of het overkill is.

Ik gebruik veel vsti's in combinatie met Ableton 8.

Hey Tijlemanz,

Je geeft erg weinig info over de overige componenten die van plan bent te gaan stoppen in je nieuwe DAW.

Mijn ervaring is dat je een systeem bouwt en in tussentijd niet of nauwelijks upgrades uitvoert, geen nieuwe processor/geheugen op zelfde mobo, hooguit een extra harde schijf. Dus hoef je niet persé voor een state-of-the-art pc te gaan (tenzij je dat zelf wilt natuurlijk).

Ik zou meer kijken naar de hoeveelheid PCI(e) slots, USB 2.0 poorten Fire-Wire poorten om eventuele geluidskaarten en/of DSP kaarten in je systeem te stoppen.

Hey Tijlemanz,

Je geeft erg weinig info over de overige componenten die van plan bent te gaan stoppen in je nieuwe DAW.

Mijn ervaring is dat je een systeem bouwt en in tussentijd niet of nauwelijks upgrades uitvoert, geen nieuwe processor/geheugen op zelfde mobo, hooguit een extra harde schijf. Dus hoef je niet persé voor een state-of-the-art pc te gaan (tenzij je dat zelf wilt natuurlijk).

Ik zou meer kijken naar de hoeveelheid PCI(e) slots, USB 2.0 poorten Fire-Wire poorten om eventuele geluidskaarten en/of DSP kaarten in je systeem te stoppen.

Hey Daan79, belang is er inderdaad voor een aantal firewirepoorten, nieuwe geluidskaart(extern) moet nog aangeschaft worden. USB ook een stuk of 10 poorten, zodat ik in ieder geval niet te kort kom.

Maar zoals al gezegd, een externe geluidskaart dus de hoeveelheid pci(e) sloten maakt niet heel erg veel uit, wil er zowiezo een firewire kaart bij plaatsen.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk met welk platform kan je het beste uit de voeten met je DAW, in mijn geval Ableton en een berg VST's, de s1366 of s1156.

Las trouwens laatst wel het volgende: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3661

Het betreft een artikel over de socket van Foxconn die op erg veel p55 moederboard (s1156) is te vinden. Het beschrijft wel dat men ernstig heeft overgeklokt, maar er zijn ook vele mensen te vinden die niet overgeklokte hebben, waar de stabiliteit niet top is en de vraag oprijst of dergelijk problemen in de toekomst groter zullen worden.

waarom

waarom

waarom krijg ik allemaal email berichten elke keer als er een nieuwe reply word geschreven op deze discussie,word er gek van.heeft de beginner van dit onderwerp mijn email adres gebruikt?:stupid

waarom krijg ik allemaal email berichten elke keer als er een nieuwe reply word geschreven op deze discussie,word er gek van.heeft de beginner van dit onderwerp mijn email adres gebruikt?:stupid

ben je nou echt serieus? :bekdicht:

even bij je gebruikersinstellingen kijken zou ik zeggen... iets met abonnement... dus... Je vraagt je toch ook niet af waarom je elke dag de krant krijgt?

Hey Daan79, belang is er inderdaad voor een aantal firewirepoorten, nieuwe geluidskaart(extern) moet nog aangeschaft worden. USB ook een stuk of 10 poorten, zodat ik in ieder geval niet te kort kom.

Maar zoals al gezegd, een externe geluidskaart dus de hoeveelheid pci(e) sloten maakt niet heel erg veel uit, wil er zowiezo een firewire kaart bij plaatsen.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk met welk platform kan je het beste uit de voeten met je DAW, in mijn geval Ableton en een berg VST's, de s1366 of s1156.

Tja om op voorhand zeker te weten welk systeem lekker draait...

Ik denk dat je zelfs met een 'oudere' Quadcore (Q9300 bijvoorbeeld) en voldoende werkgeheugen al een hele goede preformance krijgt. It all comes down tot hoeveel geld jij wilt uitgeven (of over de balk wilt smijten). Ik zou in ieder geval ook geld willen overhouden voor andere zaken.

Het beschrijft wel dat men ernstig heeft overgeklokt, maar er zijn ook vele mensen te vinden die niet overgeklokte hebben, waar de stabiliteit niet top is en de vraag oprijst of dergelijk problemen in de toekomst groter zullen worden.

Op Tweakers.net staat ook een heel artikel. Met die 1156 loop je dus altijd een klein risico dat het zo'n Foxxonn ding is.

Als je echt zeker wilt weten dat je een goed getuned systeem hebt voor multitracken enzo zou je ook bij I 4 music kunnen buurten.

Back