PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Bericht door een moderator:
dit forum is er voor gemaakt. verplichte leeskost: PC specificatie thread

Kijk hierrr: http://tweakers.net/reviews/1429/tweakers-punt-net-best-buy-guide-editie-november-2009.html - altijd nuttig. Dump de onderdelen die je niet nodig hebt (uberdikke grafische kaart), vervang goedkope kasten door wat prijzigere en stillere exemplaren, en kies je processor-koeling bewust; het enige wat in je studio geluid mag maken zijn de speakers.

Verder boeit de keuze van je OS niet in die zin dat het nutteloos is om een 64-bits W7 te installeren als je stomweg nog geen (goedwerkende!) 64-bits W7 drivers hebt voor al je apparatuur, of als je plugins het vertikken. Ik heb nu W7 32-bits proefdraaien en vind alles fantastisch - behalve de drivers. Bij MP3tjes afspelen op m'n E-mu 1212m krijg ik hele rare ringmodulatie-effecten en meer gekraak dan zitten op een zak chips, en m'n RME Fireface doet 't helemaal niet. Nog even terug naar XP dus, voor mij.

Dat er nog geen drivers zijn voor een 64 bit systeem kan ik begrijpen, maar betekent het dan dat je gezeik gaat krijgen? Of dat hij automatisch overschakelt naar 32 bit? Zoals al vermeld werd, hoef je het voor het geld niet te laten. Maar als ik er gezeik mee ga krijgen omdat er geen drivers voor zijn, dan kan ik natuurlijk beter een 32 bit systeem nemen :D

Gezeik van je drivers ligt aan de gebruikte hardware (met name de geluidskaart). Aangezien je nog niet gemeld hebt welke dat is kunnen we slechts raden naar de compatibiliteit van deze met een 64bits OS...

Daar zit wat in. Ik heb een Motu Ultralite mk2. Als het waar is dat je, als je W7 koopt zowel een licentie hebt voor 32 bit als 64 bit, dan zou dat dus niet zoveel uitmaken lijkt me.

Dat er nog geen drivers zijn voor een 64 bit systeem kan ik begrijpen, maar betekent het dan dat je gezeik gaat krijgen? Of dat hij automatisch overschakelt naar 32 bit? Zoals al vermeld werd, hoef je het voor het geld niet te laten. Maar als ik er gezeik mee ga krijgen omdat er geen drivers voor zijn, dan kan ik natuurlijk beter een 32 bit systeem nemen :D

Dat valt wel mee met die drivers, dit is al weer achterhaald, de laatste maanden is alles goed verkrijgbaar.
Zelfs de spullen van tc electronics.
Je kan met een gerust hard op een 64 bit system gaan werken.
Check wel de specificaties op de steinberg website voor welke chipsets je moet hebben/gebruiken op je moederboard. Dit is zeer zekers belangrijk bij laptop gebruikers. Verder als je omnisphere full (alle 8 outputs dus)wil gebruiken heb je 8 gig aan ram nodig 64 bit system en liefst een goede quard core.
En dan moet je nog af en toe nog je buffer verhogen maar het werkt goed en prettig.
Op een 32 bit system en omnisphere en 4 gig kan je al bij 2 outputs de max ram raken.
Succes

Klein detail: 32bits systeem m.b.t. Windows spreekt niet meer dan 3gb aan v.d. 4gb. Simpelweg een beperking van 32bits systemen. Zelfs Windows 7 32bits gaat niet verder dan de 3gb. Dus wil je flink wat ram aanspreken wordt het onder Windows 7 sowieso 64bits.

Succes met je pc-puzzel!

Daarvan was ik ook wel op de hoogte, dat je met een 32 bit systeem maximaal 3 gb kan aanspreken. Zou dat alleen al niet de reden zijn om voor een 64 bit systeem te kiezen? Voor plugins zoals Omnisphere en ewql. Ik wil natuurlijk geen gezeik krijgen, maar als overal al drivers voor te krijgen zijn, dan moet dat toch geen probleem zijn. Ik heb alleen een Motu Ultralite en een Novation 49 sl mk2 midicontroller. Daarnaast zou ik er nog een uad 2 solo in willen hebben.

Multicore support is er zeker pas vanaf SX3, dus als je je systeem upgrade en niet je DAW is het alsof je een Ferrarimotor in een 2CV zet, die auto heeft geen idee waar ie met dat vermogen heen moet.

De 64bit drivers had ik inderdaad over het hoofd gezien. Bij mij werkte alles al prima sinds de RC versie van W7. M-Audio Delta1010, Cakewalk UM-3G. Tot ik een Virus TI kocht, deze had alleen 32bit drivers beschikbaar, maar sindskort zijn de 64bit drivers voor de Virus ook beschikbaar.

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Computer/Desktop-Pc-S/cat-COMPUTER-PCMDESKTOP

Ter indicatie... Paul ik denk dat als je hecht aan een extreem goede en stabiele preformance dat een getweaked systeem echt voordelen biedt. Maar als je net als ik er een eenvoudige thuisstudio om na wilt houden dan is 48+ multitrackrecording toch niet aan de orde en is die maximale tweak ook minder noodzakelijk.

ter info, ik draai behoorlijk stabiel een Core2Duo E6750 met 2 GB werk geheugen een passief gekoelde Nvidia 8600 en 2x 400 GB Samsung spinpoints... op XP home 32 bit (nauwelijks getweaked)

ik zou als eerste ff updaten naar cubase 5, sx2 is al een tijdje oud (als je dan toch gaat investeren).

Hier werke ik met een quadcore 2,4 ghz van 2 jaar oud met 3 gb ram op win xp sp3, en ben nog nooit aan de max gekomen.
Ik denk dat de tegenwoordige specs zelfs van een goedkopere pc al ruim voldoende zijn (mits je niet extreem zware prg's gaat draaien).

en hiermee draaide Cubase 5 en een aantal VST's etc gewoon soepel?
en was het een AMD of Intel (wat die 2,4ghz betreft). zit nog wel aardig wat verschil in ;)

Als die programmeurs van tegenwoordig nou gewoon wat efficiënter programmeren, dan zijn al die belachelijke geheugen hoeveelheden helemaal niet nodig.
Maar dat zal wel te veel tijd kosten.

Persoonlijk vind ik de i4Muzique PC erg duur. Ik heb hem net nog even bekeken op hun site. Hij is ook weer duurder geworden. Hij heeft maar 3GB RAM en 2 kleine HDD's (80GB en 250GB). In mijn systeem heb ik het dubbele aan RAM en 1 HDD meer, en ook veel groter (500GB en 2x 1TB). Voor minder geld! En de aanschaf van mijn PC was een half jaar geleden! En we hebben het hier over dezelfde processor en moederbord!

Daarnaast vraag ik me af waarom je er nog XP op wilt laten zetten. Over een jaartje ofzo gaat de support eraf. Windows7 draait als een zonnetje. En je kunt ermee uit de voeten met Vista of zelfs nog XP drivers voor je hardware.

De i5 van Music Store lijkt me dan een betere optie.
De 'grote' PC's van Music Store vind ik trouwens ook niet goedkoop!

en hiermee draaide Cubase 5 en een aantal VST's etc gewoon soepel?
en was het een AMD of Intel (wat die 2,4ghz betreft). zit nog wel aardig wat verschil in ;)

Intel, en cubase essential 5, dus er zit al een limiet op het max aantal pluggins :D

32 kanalen met individuele compressors, effecten en instrumenten kom ik meestal niet aan dus ik weet niet of jij dat misschien wél nodig hebt en of dat mogelijk is met deze setup. Sowieso zit je dan al sneller aan dsp kaarten dan aan een "dikkere" processor.

In ieder geval trekt ie meer dan 2x zoveel als mijn laptop (AMD dualcore 1,7 ghz met 3gb ram xp sp3)

Intel, en cubase essential 5, dus er zit al een limiet op het max aantal pluggins :D

32 kanalen met individuele compressors, effecten en instrumenten kom ik meestal niet aan dus ik weet niet of jij dat misschien wél nodig hebt en of dat mogelijk is met deze setup. Sowieso zit je dan al sneller aan dsp kaarten dan aan een "dikkere" processor.

In ieder geval trekt ie meer dan 2x zoveel als mijn laptop (AMD dualcore 1,7 ghz met 3gb ram xp sp3)

nee daar heb ik wel genoeg aan ;) maar wel relaxt dat ik dan nu weet wat ik ongeveer aan kracht nodig bij het kiezen van een nieuwe CPU. dan valt het me nog wel mee :D

Thanks voor jullie reacties!
Nog een vraagje naar aanleiding van de 32/64 bit discussie:

Ik begreep dat het geen problem is om een 64 bit OS te installeren zolang je geluidskaart dit onderteunt. Om het gezeur met weigerende vst's (bijv. Virtuel Guitarist 2) op te vangen kan je dan op dit systeem de 32 bits versie van Cubase installeren met je 32 bits vst's zonder dat dit elkaar bijt. Heb ik dit goed begrepen?

Maar wat is dan nog je voordeel van 64 bits ervanuitgaande dat je je computer alleen gebruikt als DAW? Spreek je dan nog steeds meer geheugen aan dan met een 32 bits OS of limiteert je software (Cubase5 32 bit) het aanspreken van je geheugen?

@PaulB: dat van die 32 bit Cubase op een 64 bit OS heb je goed begrepen. Werkt perfect. Het voordeel is dat je voor Cubase zelf 4 GB geheugen kan gebruiken, terwijl je bij een 32 bit OS voor heel je Windows omgeving max. 3,5GB geheugen kan gebruiken. Voor Cubase blijft er dan nog een pak minder over, want van die 3,5 GB wordt al een behoorlijk deel door je OS opgesoepeerd. (De voorwaarde is hier uiteraard dat je meer dan 4 GB in je PC stopt bij een 64 bit systeem...)

Er bestaat software waarmee je met een 64 bit Cubase toch perfect 32 bit VST(i')s kan draaien: http://jstuff.wordpress.com/jbridge/

@iemand die hierboven iets vroeg over firewire (weet de naam al niet meer ... :) )

Een firewire kaart belast je CPU quasi niet, daar waar USB dit wel doet. Een vriend van mij heeft een Mac en zelfs als zijn computer zo zwaar belast is dat alles traag begint te draaien gaat die firewire aansluiting netjes verder zonder gemor.
Een ander voordeel van firewire is dat er constant 400 Mbps kan doorgevoerd worden, terwijl dit bij USB max. 480 Mbps is, maar dat is de max. "burst" snelheid, en is niet constant gegarandeerd.
Wil je op een PC firewire gebruiken dan koop je best een PCI kaart van bv. Belkin met een Texas Instruments chip.
Ook indien je een USB audio interface gebruikt is het vaak best een aparte PCI kaart hiervoor te gebruiken, omdat je anders die 480 Mbps moet delen met alle andere rotzooi die aan je usb poorten hangt (dongle voor Cubase, klavier/muis, wifi, printeraansluiting, MIDI interface, enz...)
Trouwens, AMD based moederborden zijn er voor gekend dat ze problemen hebben met USB en geen hoge snelheid halen. Vandaar dat sommigen met AMD processors gekraak krijgen met de audio interface. Daar is de oplossing ook om een dedicated PCI USB kaart te gebruiken.

Laatst gewijzigd:
Ik ben aan het orienteren voor een nieuwe geluidskaart /audio interface.

Nu rock ik nog de Emu-0404. Wil meer ingangen.

Lijkt me ook handig om een breakoutbox te hebben, of zo'n fw/usb mixer.

Budget ongeveer 300 euro.

Wat kan ik het beste halen?

Zag bijv. op marktplaats Yamaha MW-10 USB en de Helixboard 17 voor best weinig geld. Is dat wat?

Back