PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Meen je dat nou?
Ik heb hier 2 professionele geluidskaarten liggen.
Je denkt tog niet dat ik een crappy onboard geluidskaart ga gebruiken.

Meen je dat nou?
Ik heb hier 2 professionele geluidskaarten liggen.
Je denkt tog niet dat ik een crappy onboard geluidskaart ga gebruiken.

Nou , nou rustig maar...
Staat nergens te lezen dat je al geluidskaarten hebt,en ik probeer alleen maar te helpen hoor...

Inderdaad wat sommige anderen ook zeggen, gewoon een zeer simpele PASSIEVE videokaart. Scheelt met kast geluid, én je voeding hoeft dan ook niet meer zo sterk te zijn. Verschillende videokaarten verschillen héél erg veel in verbruikte wattage (hoe sneller, hoe meer). En je gebruikt het alleen voor muziek dus... Scheelt dus ook op je stroom rekening!!! Misschien een beetje offtopic, maar het overstappen voor mij van desktop naar laptop scheelde een dikke 500+ euro per jaar.

Hier is nog een fijn linkje over stille PC's voor verschillende budgetten:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1403150/0

Nieuwe laptop

Nieuwe laptop

Ik moet een nieuwe computer hebben en het wordt een laptop daar ik het beestje ook zal gebruiken voor Autocad en dit gebeurt op een andere locatie dan de studio. Daarnaast wil ik occasioneel meespelen op de Lannetjes onder vrienden.

=> LAPTOP

- Doel: - opnemen via externe geluidskaart van geluid in Ableton en dit met software fx bewerken. Ook wordt de laptop de tempo-master.
- aangezien ik ook Warcraft/Starcraft zal spelen moet er toch ook een deftige grafische opzitten.

- qua geluidskaart denk ik aan een MOTU UltraLite-mk3 Hybrid

- Processor: wat heb ik nodig om dit allemaal vlotjes te kunnen doen?? Ken hier helemaal niks van...
Ik wil wel sowieso W7 alleen vraag ik me af of 64-bit nodig is (tov 32-bit)

- RAM: 3G (tenzij ik toch 64-bit verkies dan wordt het 4G)

- Harde schijf: paar 100G is genoeg, maar ze moet wel snel zijn

- firewire ingang (met TI chipset ofzoiets?), minstens 2 x usb, cd/dvd lezer/schrijver. Schermgrootte is niet zo belangrijk maar toch 15.6" minimum

Zijn er modellen die ik eens moet bekijken. Welke merken moet ik zeker NIET bekijken?
En wat moet ik eventueel aan vragen aan de laptop-boer?

Je wilt dus een laptop voor 3 verschillende dingen:
- gaming
- 3d modelling via autocad
- audio-toepassingen

Ik hoop dat je budget ruim genoeg is, want dit alles in laptop-formaat gaat je toch een flinke duit kosten vrees ik. (voornamelijk door de gaming, zeker als je zware patsers zoals Starcraft2 wil draaien)
Sowieso gaat het lastig worden om de ideale setup te vinden. Ben je zeker dat je geen (compacte) desktop wil ?

Orden de 3 bovengenoemde activiteiten eens naar prioriteit.
Mijn inziens zet je gaming best op de laatste plaats. Op elke laptop kan je wel min of meer gamen. WoW mag geen probleem zijn. Maar zware patsers zoals Far Cry, CoD, Starcraft2 enz. gaan snel een probleem vormen, zeker op een laptop.

Hij wilt er niet eens kutnummers mee gaan maken :D

neen, daarvoor heb ik hardware :D

het idee is om op te nemen in Ableton, en via sofware fx het opgenomene bewerken. Dit is het eerste doel van de pc.

Dan Autocad, geen nood, het is niet het zware modelling werk. Ik bedoel, autocad 2007 is nu niet bepaald het zwaarste programma dat er is.

En Starcraft 2: de recommended specs:

Dual Core 2.4 GHz
512 MB NVIDIA® GeForce® 8800 GTX
ATI Radeon® HD 3870
(or better
2G (or more) RAM

Denk niet dat dit bepaald superzwaar is, ja het is wel zwaar maar het is nog maar dual... Het is ook ofwel het één dat draait ofwel het ander...

en wat bedoel je met
ga je waarschijnlijk niet vinden
mbt firewire TI chipset?

Prioriteit:

1. Muziek bewerken (in Ableton)
2. Gamen
3. Autocad (omdat dit toch processor en geheugengewijs het minst zware is, dit ging perfect op mijn oude kapotte laptop met 1G Ram, pentium M740 (1,73 GHz).

SC2 draait zonder problemen op mijn simpele kantoorlaptop: 1,8 GHz dual, 256 MB video, 3 GB RAM. Welliswaar in lagere resolutie maar dat maakt voor mij niet uit.

Op pad gebruik ik een Sony Vaio met cubase 5 en een rme fireface 800, en dat werkt super.

Ga je waarschijnlijk niet vinden. Vergeet Fire wire audio....Fire wire express card met Ti chipset gaat ook niet werken aangezien de fire wire uitgang & express card reader vaak hun chipset delen.

Zo'n beetje alle laptops van tegenwoordig worden niet meer geleverd met een Ti chipset, grote kans dat er een Ricoh chipset inzit en Ricoh schijnt niet heel erg goed te zijn.
Het probleem met de in de fabriek samengestelde laptops is dat ze voor de doorsnee consument zijn gemaakt om doorsnee dingen te doen, beetje internetten, gamen etc.
Voorheen was firewire nodig voor een snelle data overdracht (voornamelijk voor audio en video) en had firewire zijn eigen chipset die niet iets hoefde te delen met andere chipsets. Tegenwoordig is alles sneller en hebben fabrikanten blijkbaar het idee dat, als alles nu toch sneller gaat, ze firewire en allerlei andere chipsets de datastroom te laten delen met elkaar.
En hierdoor ontstaat meer kans op dpc latency.

Info en een gratis tool met betrekking op dpc latency.

en nog n draad op gearslutz over dpc latency.

Ik wil niet zeggen dat je op een consumenten laptop geen muziek kan maken, want dat doe ik zelf ook, het is maar net hoe professioneel je wilt zijn. En daar komt over het algemeen een gat in je portemonnee bij kijken.

grrrr

dus ik zou dan toch voor een desktop moeten opteren? Maar dan moet ik tekenen in de studio en dat zint me niet want dan teken ik hoegenaamd niet, en desktop constant verplaatsen lijkt mij nou ook niet echt leuk ofzo...

als ik dan een desktop zou configureren, wat raden jullie aan? gewoon de zwaarste specs eruit kiezen en alles net een beetje zwaarder (dus overdimensioneren).

dit zou de laptop zijn die ik voor ogen heb;

Toshiba Satellite P500-199 Azerty

Processor Intel Core i5 430M
Werkgeheugen 8 GB
Harde schijf 640 GB @ 5400 rpm
Beeldscherm 18,4 inch met 1680 x 945 resolutie
Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Home Premium
Videokaart
Videokaartfamilie NVIDIA GeForce
Type videokaart GT330M
Videogeheugen 1024 MB
Firewire aanwezig
W7 home premium 64bit

Dual core vs quad core?

Dual core vs quad core?

Ableton zegt zelf multiple core support te hebben in live. Worden ook alle cpu's van een quad core ook gelijkmatig belast?

Ik weet niet hoeveel keer ik het moet blijven herhalen maar als je zeker wil zijn van een TI Firwire chipset dan moet je een Sony VAIO kopen. (Tenzij zij ondertussen ook op de minderwaardige chipset trein gesprongen zijn, maar tot voor kort was dit zeker nog niet het geval).

ik weet niet veel over pcs

maar een ding weet ik wel : koop een 24-7 harddisk

die hebben een langere levens duur dus dan ben je niet ineens al je werk kwijt op een dag

Wtf is een 24/7 harddisk? Ik heb zelf IT gestudeerd en daar heb ik dus nog nooit van gehoord...
Ik denk dat je een RAID1 opstelling bedoelt? Dezelfde data over 2 HD's verspreiden, dus mocht er 1 overlijden dan heb je nog altijd een backup.
Daarintegen, een SSD is nog veiliger wat betreft data verlies, geen bewegende onderdelen dus de kans dat een SSD crashed is vrij gering (MLC snellere kans op datacorruptie dan SLC weliswaar).
Mijn FLP's staan dan ook op mn SSD (tevens O/S disk) en mijn samples mirror ik op een externe schijf.

Wtf is een 24/7 harddisk? Ik heb zelf IT gestudeerd en daar heb ik dus nog nooit van gehoord...
Ik denk dat je een RAID1 opstelling bedoelt? Dezelfde data over 2 HD's verspreiden, dus mocht er 1 overlijden dan heb je nog altijd een backup.
Daarintegen, een SSD is nog veiliger wat betreft data verlies, geen bewegende onderdelen dus de kans dat een SSD crashed is vrij gering (MLC snellere kans op datacorruptie dan SLC weliswaar).
Mijn FLP's staan dan ook op mn SSD (tevens O/S disk) en mijn samples mirror ik op een externe schijf.

Hij bedoelt dus een SCSI schijf (ja ik heb ook IT gestudeerd en weet dus wel waar ie het over heeft :kroon: ).

Back