PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Maakt het nu nog aanzienlijk veel verschil of je een Intel i7 8xx serie processor hebt (met 4 cores), of een dure 9xx serie (met 6 cores)?

Als je nu op zoek bent naar een nieuwe computer, dan zou ik niet meer gaan voor de verouderde i7 8xx serie of de dure i7 9xx serie.. ik zou gaan kijken naar de Sandy Bridge cpu's en moederborden (socket 1155)

Leuk setje:
Moederbord: http://tweakers.net/pricewatch/279470/gigabyte-ga-h67a-ud3h-b3.html
CPU: http://tweakers.net/pricewatch/275087/intel-core-i7-2600-boxed.html
Geheugen: http://tweakers.net/pricewatch/245237/corsair-xms-cmx4gx3m2a1600c8.html

Dit setje kost ongeveer €400,=
Leuk upgrade pakketje bijvoorbeeld voor iemand die nog met een Intel Core 2 Duo of Core 2 Quad zit te spelen..

Zo'n Core i7 2600 cpu wint het van de Core i7 950 en wint het af en toe zelfs van de 6core Core i7 970 die veel meer kost.

dus wat is dan een goede geluids kaart voor een windows 7 64 bit amd athlon x6 1100t
van eenbudget tussen de 2 en de 300 euro? werkt die saffire pro 24 vlot op dat systeem?

of een geluidskaart vlot werkt op een pc hangt ook af van het systeem. Te beoordelen aan de spec's zit dat wel goed.

Vraag 1: Hoeveel in's/out's denk je nodig te hebben.

Vraag 2: Heb je de beschikking over een FireWire poort? Anders uitkijken naar een USB-geluidskaart

Die Saffire is een prima geluidskaart lijkt me.

Op de meeste moderne systemen hoef je je echt geen zorgen meer te maken of je soundcard er goed op performt :-)
Het belangrijkste is om even te kijken of er drivers beschikbaar zijn voor jouw besturingssysteem. En let op, er is verschil tussen 32bit en 64bit drivers !
En wat @Daan79 zegt is uiteraard ook belangrijk: check even je aansluitmogelijkheden.

oke ja ik heb idd een 64 bit maar waar kan ik zien of ik een firewire aansluiting heb ? en hoe ziet hij eruit

FirewireSocket.jpg

Ik ga er even van uit dat je geen aparte FireWire pci kaart hebt. Dus als je bovenstaande poort niet op je pc hebt (achterkant), dan heb je geen FireWire.

Maakt het nu nog aanzienlijk veel verschil of je een Intel i7 8xx serie processor hebt (met 4 cores), of een dure 9xx serie (met 6 cores)?

Weet je zeker dat je wil investeren in 4 of 6 cores?

Check this Klik

oww didn't knew over het hoofd gezien, sorry.

OT......M audio delta 44 ooit gekocht.....doet het nu 6jr of langer... later nog steeds er goed.

De uad's zijn ook erg lekker.

Als je nu op zoek bent naar een nieuwe computer, dan zou ik niet meer gaan voor de verouderde i7 8xx serie of de dure i7 9xx serie.. ik zou gaan kijken naar de Sandy Bridge cpu's en moederborden (socket 1155)

Dit setje kost ongeveer €400,=
Leuk upgrade pakketje bijvoorbeeld voor iemand die nog met een Intel Core 2 Duo of Core 2 Quad zit te spelen..

Zo'n Core i7 2600 cpu wint het van de Core i7 950 en wint het af en toe zelfs van de 6core Core i7 970 die veel meer kost.

Ik speel met een Intel i3 530. Het CPU verbruik moet met minstens 50% omlaag en eigenlijk nog wel meer. Denk je dat jouw oplossing dat gaat halen? In dat geval kost het de helft van wat ik zelf in gedachten had.

Weet je zeker dat je wil investeren in 4 of 6 cores?

Check this Klik

En in 2012 komt Intel met een 80 core processor. Het gaat me er nu even om dat ik voor niet al teveel geld weer lekker muziek kan maken zonder me teveel zorgen te maken over het cpu verbruik. €5000 heb ik even niet liggen.

Ik speel met een Intel i3 530. Het CPU verbruik moet met minstens 50% omlaag en eigenlijk nog wel meer. Denk je dat jouw oplossing dat gaat halen? In dat geval kost het de helft van wat ik zelf in gedachten had.

Ik denk dat het wel lukt.

PassMark CPU Mark
Intel i7 2600 = 9.179
Intel i3 530 = 2.730

3DMark Vantage Overall Performance
Intel i7 2600 = 16.480
Intel i3 530 = 11.938

Cinebench 11.5 (Multi-threaded)
Intel i7 2600 = 6.87
Intel i3 530 = 2.46

Nou zeggen benchmarks niet alles, dat besef ik, maar je kan er wel vanuit gaan dat je gemiddeld ruim meer dan een verdubbeling in performance krijgt als je van een Core i3 530 naar een Core i7 2600 zou gaan upgraden.

Dan heb ik inderdaad geen firewire is een usb geluidskaart dan ook gewoon goed?
FirewireSocket.jpg

Ik ga er even van uit dat je geen aparte FireWire pci kaart hebt. Dus als je bovenstaande poort niet op je pc hebt (achterkant), dan heb je geen FireWire.

Dan heb ik inderdaad geen firewire is een usb geluidskaart dan ook gewoon goed?

Als het een firewire geluidskaart is, dan werkt hij niet op usb... :eureka:

Maar je kan wel voor twee tientjes een PCI , PCIx of PCI express Firewire insteekkaartje kopen.
Da's misschien slimmer dan weer op zoek gaan naar een hele andere geluidskaart.

k ga de Emu 404 usb geluidskaart bestllen, samen met KRK RP6. Ik ben nu alleen aan het kijken naar kabels. Ik heb gebalanceerde kebels gezien van jack naar XLR voor ongeveer 5 euro maar ook voor 25 euro met o.a. Neutrik aansluitingen. Zal de kabel invloed hebben op de kwaliteit van mijn geluid?

Waar boek ik de meeste winst mee

Waar boek ik de meeste winst mee

Ik wil mijn pc een update geven.
Geld om een volledig nieuwe te kopen is er niet, maar ik wil wel met wat stappen naar een andere pc toe. Als ik wil letten op muziektoepassingen waar valt dan de meeste winst mee te boeken. Dat is eigenlijk de hoofdvraag.

Ik beschik nu over een Inter Core 2,66 GHz chip met 3 Gb DDr2 geheugen.
Mijn moederbord ondersteunt een Quad Core 2 processor en tot 8 Gb geheugen (ddr 2)

Kosten: 2x4 Gb ddr2: 100,- en processor 250,-

Waar valt de meetse winst in eerste instantie te boeken op gebied van muziek. (samples sneller inladen, vlotter lopen van cubase in grotere projecten, kortere latency kunnen gebruiken zonder dat het gaat stotteren.)

Kan iemand daar iets overzeggen?

Paul

Geld om een volledig nieuwe te kopen is er niet, maar ik wil wel met wat stappen naar een andere pc toe. Als ik wil letten op muziektoepassingen waar valt dan de meeste winst mee te boeken. Dat is eigenlijk de hoofdvraag.

Mijn moederbord ondersteunt een Quad Core 2 processor en tot 8 Gb geheugen (ddr 2)

Waar valt de meetse winst in eerste instantie te boeken op gebied van muziek. (samples sneller inladen, vlotter lopen van cubase in grotere projecten, kortere latency kunnen gebruiken zonder dat het gaat stotteren.)

Paul

Hallo Paul,
afhankelijk van hoe snel hij moet zijn heb je ook veel goedkopere Core 2 Quad CPU's: http://tweakers.net/pricewatch/238885/intel-core-2-quad-q8400.html

Verder is het nut van meer RAM afhankelijk van of je OS (Windows) 32-bit of 64-bit is. Bij 32-bit heeft meer dan 3GB geen nut omdat het OS er niet mee om kan gaan.

Verder is de CPU sowieso meestal de eerste bottleneck in de prestaties van een DAW. Behalve dan misschien veel te weinig RAM of langzame HD's. Dus ik zou met de CPU beginnen.

Als je met heel veel samples/grote libraries gelijktijdig werkt, is meer RAM ook verstandig, maar dan pas bij een 64-bit OS dus. En als je naar 64-bit wilt, moet je wel eerst checken of je voor al je randapparatuur 64-bit drivers hebt, anders loop je daar weer tegen problemen aan. En dat gaat pas echt geweldig werken wanneer je DAW ook 64-bit is, en de VSTi's ook 64-bit zijn.

Veel succes met je keuze.

Paul

Ik zou het sterk afraden om €250,- uit te geven aan een verouderde processor.
Beter is om te denken aan een upgrade setje bestaande uit een moederbord, processor en geheugen.

Je zou dan aan het volgende kunnen denken (met www.4launch.nl prijzen er bij als indicatie):

Intel Core i5 2500K = €174
Corsair Vengeance 8GB PC12800 (dual channel kit) = €78
Gigabyte GA-PH67A-UD3-B3 = €102

totaal €352,- Dat is net zo'n beetje het bedrag uit jouw post, maar dit levert je veel meer performance op, je bent dan weer helemaal "up to date"

De Intel Core i5 2500K "crushed" een Intel Core 2 Q9450 met gemak, echt een wereld van verschil. Tevens is de nieuwe Core i5 behoorlijk zuinig te noemen.

Het moederbord wat ik heb genoemd heeft native ondersteuning voor 2x sata-600, dus ook op dit vlak ben je op de toekomst voorbereid. USB 3.0 mag dan natuurlijk ook niet onderbreken, hiervan zitten er ook 2 sloten op dit bordje.

Je moet alleen wel rekening houden met de overige hardware in je huidige computer. Is je voeding van goede kwaliteit en levert deze voldoende vermogen? Niet dat ik verwacht dat je meer vermogen nodig hebt met dit upgrade setje, t.o.v. je huidige set.

Als er vragen zijn dan hoor ik het graag!

Succes!

Paul

Marando heeft gelijk !
Verouderde pc updaten is enorm slecht in prijs-prestatiewinst.

Als je toch alleen wil updatn, dan zou ik tweedehands kijken. Dan ben je voor 100 Euro klaar.

Sorry als dit al eerder voorbij is gekomen. Ik heb een aantal pagina's doorgespit, maar kon geen antwoord vinden op mijn vraag.

Ik zoek een nieuwe audio interface voor live gebruik. Op dit moment gebruik ik een Edirol UA-25, die het overigens altijd perfect heeft gewerkt, maar nu toch echt te beperkt is geworden.
Wat ik nodig heb is een stabiel systeem in een solide kastje, met voldoende (jack) in- & outputs, koptelefoon uitgang waarmee je kan afluisteren (seperate uitgang) en midi in/out als optie. Interne effecten zijn niet nodig.
Ik weet niet zeker of ik nou voor een USB of Firewire kaart moet gaan. Ik heb ergens gelezen dat Firewire er binnenkort uit gaat, is dit waar?

Mijn budget ligt rond de 500 euro.

De NI Audio6/10 ziet er interessant uit, mede omdat deze gebouwd zijn om mee te smijten :) Nadeel zijn de RCA in- & outputs. Een andere optie die ik heb overwogen is de Motu Ultralite MK3 Hybrid. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Bij voorbaat dank!

Laatst gewijzigd:
Back