PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Wat raar. Ik heb sinds vorig jaar ook zo'n R4 erbij staan. Bij mij is die R4 lekker stil. Zijkanten sluiten ook prima.

Het zal een fabricagefout zijn. Ik kon hem echter niet meer terugsturen. Maar zo vaak maak je hem nou ook weer niet open. Het is verder ook geen enorm lawaai maar ik had na alle juichende reviews toch verwacht dat hij wat stiller zou zijn. Misschien dat andere ventilatoren dat gaan oplossen.

Heeft iemand hier een mooi idee voor een NAS? Liefst met onboard ftp protocollen (mits mogelijk?). Zit er tevens over te denken om gewoon een mITX systeem in elkaar te zetten. Mijn pc zal enigsinds mobiel moeten blijven en een laptop is me niet krachtig genoeg af :) Heb nu al een lian li rack case maar die is me eik nog te groot af (full atx)

PC-C32B%201.jpg

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe muziek pc/laptop.

Ik werk met Studio One en werk volledig in the box. Ik gebruik veel vst's en effecten (5 x saurus, 5 x nexus en 5 x sylenth1 in 1 project moet kunnen). Effecten die ik gebruik zijn ozone5, pro-q, lexicon pcm reverb, L2, etc.

Ik werk nu met een quadcore 2,4 ghz, 4gb intern geheugen en windows xp (deze is zo'n 6 jaar oud). Op deze pc werkt het, alleen bij grote projecten moet ik vst sporen bouncen om er nog mee te kunnen werken.

Wat ik me vooral afvraag of het verschil in prijs tussen een i5 en een i7 het geld waard is. Wat raden jullie aan of wat zijn jullie bevindingen op dit gebied? Eventueel nog extra zaken wat van belang is voor mij om rekening mee te houden.

Aangezien een nieuwe pc win8 bevat is de kans groot dat mijn Focusrite Saffire LE audio interface niet werkt (aangezien focusrite geen driver heeft ontwikkeld en gaat ontwikkelen voor win8). Ik ben dus ook opzoek naar een nieuwe audio interface. Ik gebruik buiten een midi keyboard en monitors geen hardware (wil ooit nog wel een virus ti).

Ik heb naar de volgende audio interfaces gekeken.

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidsk...-desktop-audio-interface/product-details.html

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidsk...-2i2-usb-audio-interface/product-details.html

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidsk...io-6-usb-audio-interface/product-details.html

Deze komen op mij over als gelijkwaardig alleen is er toch een verschil in prijs. Iemand die het verschil kan uitleggen en eventueel adviseren welke beter is en meer gepast is voor hetgeen ik nodig heb? Eventuele andere interfaces?

Bedankt alvast!

Jij vindt het prijsverschil tussen een Core i5 en Core i7 de moeite waard? Ik vind het wat te kort door de bocht, want de vraag is wat het budget is van iemand.

Toen ik mijn computer ging samenstellen zat er €115 verschil tussen de Core i5 3470 en Core i7 3770 cpu's. Het kwam er op neer dat je voor een tikkeltje meer clocksnelheid en hyperthreading, een price premium moest betalen van zo'n 70% voor die Core i7, terwijl het in de praktijk lang niet 1 op 1 die 70% ook in prestatie winst oplevert, t.o.v. die Core i5.

Ik heb gekozen voor de Core i5 en heb die €115 gebruikt om een goede SSD te kopen.

Als je voor budget X kan kiezen tussen Core i5 + SSD of een Core i7 zonder SSD, dan ga ik ALTIJD voor de eerste optie. Ik wil niet meer zonder SSD.

Had ik geld genoeg gehad, dan had ik die Core i7 gehaald, maar dat was dus niet het geval, ik moest keuzes maken. Daarom ben ik dus van mening dat je niet zwart op wit kan stellen dat het prijsverschil tussen de Core i5 en de Core i7 de moeite waard is. Het hangt van je budget af!

Jij vindt het prijsverschil tussen een Core i5 en Core i7 de moeite waard? Ik vind het wat te kort door de bocht, want de vraag is wat het budget is van iemand.

Toen ik mijn computer ging samenstellen zat er €115 verschil tussen de Core i5 3470 en Core i7 3770 cpu's. Het kwam er op neer dat je voor een tikkeltje meer clocksnelheid en hyperthreading, een price premium moest betalen van zo'n 70% voor die Core i7, terwijl het in de praktijk lang niet 1 op 1 die 70% ook in prestatie winst oplevert, t.o.v. die Core i5.

Ik heb gekozen voor de Core i5 en heb die €115 gebruikt om een goede SSD te kopen.

Als je voor budget X kan kiezen tussen Core i5 + SSD of een Core i7 zonder SSD, dan ga ik ALTIJD voor de eerste optie. Ik wil niet meer zonder SSD.

Had ik geld genoeg gehad, dan had ik die Core i7 gehaald, maar dat was dus niet het geval, ik moest keuzes maken. Daarom ben ik dus van mening dat je niet zwart op wit kan stellen dat het prijsverschil tussen de Core i5 en de Core i7 de moeite waard is. Het hangt van je budget af!

Ik heb nog geen precies budget. Ik wil weten wat ik nodig heb. Als een i5 niet goed genoeg is dan hoef ik daar ook niet meer naar te kijken. Het verschil tussen een i5 en i7 is vaak een redelijk verschil in prijs, maar als ik met een i5 ook kan doen wat ik wil dan is een i7 niet nodig. Ik vind het zonde van me geld een zware pc te hebben terwijl het niet nodig is. Aangezien ik ook een ssd, audio interface en een beeldscherm nodig heb.

Ik heb zowel een i5 als een i7, kan nou niet echt direct zeggen dat een van de 2 heel veel sneller of langzamer is dan de ander.

Beiden draaien op een SSD, W7 x64 en een Samsung SSD als OS disk.

De i5 is een 2500K uitvoering, de i7 is een 2600K uitvoering. (socket 1155 dus)

Een SSD (of meerdere zelfs) zou ik direct weer kopen, beste upgrade die je kan doen.

Yes ik vind het de moeite waard. Heb laatst een i5 gehaald en verschil tussen i7 en 5 is er.

Ik wil weten wat ik nodig heb.
wbt computing....beste van de beste nieuwste van de nieuwste, klinkt gek maar je geld uitgeven aan oude techniek is n beetje jammer.

Als je nieuwste van nieuwste koopt loop je al gauw achter......met een oudere versie ga je nog meer achterlopen.

maar als ik met een i5 ook kan doen wat ik wil
met een pentium 2 kan je ook doen wat je wilt, ja zelfs met een oude amd, het is maar hoeveel tijd je wilt wachten ed.

Ik vind het zonde van me geld een zware pc te hebben terwijl het niet nodig is.
is niet zonde van het geld, een i7 druk je ook met gemak op zn staart (2 sporen vsti), in the end, hoe meer hoe beter.

Aangezien ik ook een ssd, audio interface en een beeldscherm nodig heb.
doorsparen

Ik zou vooral niet te veel naar Waz en z'n Gearslutz-achtige antwoorden luisteren.
"Q: Wat koop ik, een ION of een AN1X" -> "A: Een Prophet 5 en een Moog Modular, al de rest is geldverspilling"

Niemand kan zeggen wat jij nodig hebt... Misschien beslis je binnen 6 maanden dat je ineens Diva wil en 300 noten tegelijk wil ermee. Misschien ga je ineens interesse hebben in analoge synths. Misschien etc...

Er is maar 1 advies: koop wat binnen je budget valt.
CPU power is vaak zoals geld, hoe meer je hebt, hoe meer je gebruikt/verspilt/uitgeeft - en omgekeerd natuurlijk.

wbt computing....beste van de beste nieuwste van de nieuwste, klinkt gek maar je geld uitgeven aan oude techniek is n beetje jammer.

Als je nieuwste van nieuwste koopt loop je al gauw achter......met een oudere versie ga je nog meer achterlopen.
Heb je ook een PM gestuurd dat hij die bakken met geld in jouw PC-winkel moet uitgeven?

[waz-modus]
Voor minder dan dit zou ik niet gaan! [ame="http://www.amazon.com/Intel-i7-4960X-Extreme-Processors-BX80633I74960X/dp/B00EMHM6JK"]Amazon.com: Intel i7-4960X Extreme Edition LGA 2011 Processors BX80633I74960X: Computers & Accessories
[/waz-modus]

Ik zou vooral niet te veel naar Waz en z'n Gearslutz-achtige antwoorden luisteren.
Gearslut :D

Er is maar 1 advies: koop wat binnen je budget valt.
Bricks vraagt wat beter is, i5 of i7....als Bricks het budget niet zou hebben had men die vergelijking niet gemaakt maar gevraagd welk i5 is het best.

Antwoord op de vraag is een i7 beter dan een i5, kan men onmogelijk ontkennend invullen, dus ja een i7 is beter dan......een i7 3th gen is ook beter dan 1st gen.

Xeon beter dan i7, enz. enz.

CPU power is vaak zoals geld, hoe meer je hebt, hoe meer je gebruikt/verspilt/uitgeeft - en omgekeerd natuurlijk.
precies wat ik zeg, hoeveel tijd wil je wachten of hoeveel omwegen wil je bewandelen.

Laatst een video van ongeveer 4 min gerenderd op een dual core x aantal Uren over gedaan en niets meer met het systeem kunnen doen

i7 max 1 min ofzo en nog van alles met het systeem kunnen doen.

Heb je ook een PM gestuurd dat hij die bakken met geld in jouw PC-winkel moet uitgeven?

[waz-modus]
Voor minder dan dit zou ik niet gaan! Amazon.com: Intel i7-4960X Extreme Edition LGA 2011 Processors BX80633I74960X: Computers & Accessories
[/waz-modus]
Nee, T-CM11 deze jonguuuh

De nieuwe Mac Pro is een echte krachtpatser. Het begint met de Intel Xeon E5-chipset van de nieuwe generatie. Dankzij configuraties met maximaal 12 cores rekenkracht, tot 40 GB/s PCI Express-bandbreedte van de derde generatie en drijvende-komma-instructies met een bitbreedte van 256 bits weet je zeker dat je nooit snelheid tekort komt.
http://www.apple.com/nl/mac-pro/

Net ff getest; mn i5 PC renderde een Bluray sample filmpje in 2 minuut 31 sec, de i7 deed er 2 minuut 27 sec over.

Dat soort verschillen zul je dus gaan tegenkomen Brick, aan jou de keus of je per dag een heel aantal malen een paar seconden tijd over hebt.

Net ff getest; mn i5 PC renderde een Bluray sample filmpje in 2 minuut 31 sec, de i7 deed er 2 minuut 27 sec over.

Dat soort verschillen zul je dus gaan tegenkomen Brick, aan jou de keus of je per dag een heel aantal malen een paar seconden tijd over hebt.

Dit vind ik geen relevante vergelijking. Renderen is offline. Audio DAW is normalerwijze altijd realtime.

Bij audio is de belangrijkste bottleneck altijd de CPU. Die is belangrijker dan de keuze tussen HDD of SSD en tussen 8GB RAM of 16GB RAM (behoudens misschien wanneer je met heel erg veel sample based VST instruments werkt).

SSD is leuk voor opstarten, maar die is juist bij DAW minder belangrijk dan de CPU. Die gaat normaal het eerst over zijn nek. HDD is pas een probleem als je een hele oude hebt met 5400rpm ofzo. Bij DAW zijn de drives waarop je projecten en samples staan belangrijker dan je systeemschijf. En wie heeft nu zijn samples of projecten op een SSD staan? Ik denk bijna niemand, want er zijn nog geen grote betaalbare SSD's. En als je ergens grote schijven voor wilt hebben, zijn het samples.

Mijn stelling is dus dat je CPU het belangrijkste component in je computer is als het op audio aankomt.

Arno ik trok die vergelijking omdat waz ook kwam aanzetten met een video-render vergelijking :).

Uiteraard heb je helemaal gelijk en heeft dat met audio/DAW weinig tot niets te maken.

Overigens heb ik wel 1 SSD voor samplegebruik (256GB), maar het grootste deel staat nog steeds op een 7200RPM SATA600. Werkt ook prima, en snel.

Arno ik trok die vergelijking omdat waz ook kwam aanzetten met een video-render vergelijking :).

Uiteraard heb je helemaal gelijk en heeft dat met audio/DAW weinig tot niets te maken.

Overigens heb ik wel 1 SSD voor samplegebruik (256GB), maar het grootste deel staat nog steeds op een 7200RPM SATA600. Werkt ook prima, en snel.

En anders zijn er ook nog steeds 10000rpm drives.... ;)

Ja ik verwacht dat een i5 dan ook wel genoeg zal zijn. Aangezien de pc die ik nu gebruik zeker 6 jaar oud is en over het algemeen de meeste projecten prima afspeelt. Bij de zware projecten geeft S1 aan dat ram aan zijn max zit en CPU niet.

Kunnen degene die produceren op een i5 aangeven wat voor projecten ze zonder problemen draaien en waar het pas problematisch wordt?

Iemand die de vraag over de audio interfaces nog kan beantwoorden?

Ja ik verwacht dat een i5 dan ook wel genoeg zal zijn. Aangezien de pc die ik nu gebruik zeker 6 jaar oud is en over het algemeen de meeste projecten prima afspeelt. Bij de zware projecten geeft S1 aan dat ram aan zijn max zit en CPU niet.

Kunnen degene die produceren op een i5 aangeven wat voor projecten ze zonder problemen draaien en waar het pas problematisch wordt?

Iemand die de vraag over de audio interfaces nog kan beantwoorden?

Dat je met 32-bit (dus 3GB RAM beschikbaar) tegen het plafond loopt is logisch. Dat zal met 64-bit zeker anders worden, met vast wel 8GB of meer erin?

Wat betreft je interface zou ik me geen zorgen maken. Ik vind dit zo op hun website:

SaffireControl LE 1.5
03/08/2010
Click here for more details:

This release adds native 1394 driver support for the Saffire LE on Windows 7 32bit and 64bit. For more information about this, please visit the Focusrite Answerbase.

Ik zou niet weten waarom een W7 driver het niet op W8 gewoon zou doen. Bij mij deden de XP drivers het nog op W7. Kwestie van niet bang zijn en proberen. Zeker niet meteen iets nieuws kopen. Waarschijnlijk werkt het gewoon.

De interfaces waar jij naar hebt gekeken ben ik persoonlijk alle 3 niet gek van.

Met Lexicon ervaring met slechte drivers (hoge latency)
Met Focusrite Scarlett slechte ervaringen van mensen waarbij hij zomaar de koppeling met de computer verliest
Met NI slechte ervaring dat het al heel lastig is het goed en volledig aan de praat te krijgen

Dit bij allen (wel deels andere types) uit eigen ervaring.
Met dan van Focusrite ook wel goede ervaringen. Dat ontkoppelen gebeurt niet bij iedereen. Maar onbetrouwbaar.

Zelf vooral goede ervaringen met hardware van Steinberg, Echo en Motu.
Maar er zijn heel veel merken en ook altijd mensen met goede ervaringen met spul waar andere juist slechte ervaringen mee hebben. Belangrijkste is dat tegenwoordig alle converters wel van redelijke kwaliteit zijn.

Persoonlijk zou ik in deze prijscategorie gaan voor:
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/motu-microbook-ii-usb-audio-interface/product-details.html of
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidsk...usb-audio/midi-interface/product-details.html of
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/steinberg-ci2-usb-audio-interface/product-details.html of nog goedkoper
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/steinberg-ur22-usb-audio-interface/product-details.html of
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/presonus-audiobox-usb-audio-interface/product-details.html

Back