De rechten over geluiden uit synths.

bambamstudio

Certified MoogPro
Maar zijn synthgeluiden wel te beschremen dmw rechten?

Software snap ik, maar geluiden?
Weet nog wel dat Roland ziek werd van alle presets van de D50 die om hun oren vlogen in 100e producties toen deze net uit was.

Of is het zo: als je geluiden koopt, koop je het voor jezelf en mag je voor jezelf net zo veel copiien maken als je wilt, als je deze maar nier aan derde geeft/verkoopt, zoals bij geluidsdragers?

Origineel geplaatst door bambamstudio
Maar zijn synthgeluiden wel te beschremen dmw rechten?

Software snap ik, maar geluiden?
Weet nog wel dat Roland ziek werd van alle presets van de D50 die om hun oren vlogen in 100e producties toen deze net uit was.

Of is het zo: als je geluiden koopt, koop je het voor jezelf en mag je voor jezelf net zo veel copiien maken als je wilt, als je deze maar nier aan derde geeft/verkoopt, zoals bij geluidsdragers?

Presets die bijvoorbeeld in de Albino zitten worden aan de koper gelicenseerd.
Deze mag er muziek mee maken maar deze presets niet doorverkopen of samplen en dan doorverkopen.
(staat trouwens ook in de license van Albino).

Het klopt dus wat je zegt.

Rob

Ps. Ik denk dat Roland er niet ziek is van geworden. Misschien wel de synth liefhebbers.
De presets waren er juist voor om in de muziek te gebruiken.
Nu nog zijn sommige D50 sounds cult in het genre Frans Bouwer en Duitse slagers (nee geen duitse vleeshandelaren).

okee, maar toch kan ik geen rechten ontlenen over de vele geluiden die ik in de jaren 80 en 90 gemaakt heb voor de DX7, Roland D50 etc etc....

Op welke wijze bedoel je dat?

Die sounds heb je zelf gemaakt, waarschijnlijk voor eigen gebruik.
Het blijven jouw sounds en zodra je ze gaat verkopen moet je ze licenseren.
Ze blijven dan van jouw, maar de koper mag ze gebruiken.

Groetjes,

Rob

Ps. je ben dubbel aan het posten.
Stereo?? :D

ff Off-topic

ff Off-topic

Nou ik heb veel sound gemaakt voor bands en project studio's in de jaren 80/90....

damn iedereen kon die vrij gebruiken...had geen kaas gegeten van rechten toen...

Maar waarom pik je dit niet terug op, misschien wordt je er niet rijk van maar een aardig zakcentje kan toch nooit kwaad? Zeker als je al zolang een D-50 bezit en vroeger karrevrachten met patches hebt gemaakt die door menig D-50 enthousiast werden gebruikt. Ze zullen dus zeker goed zijn.

Wie weet wordt je wel ... de tweede Rob Papen 8)

leegsamplen en doorverkopen mag dus niet, maar hoe zit het met leegsamplen en gratis aanbieden? (i.e. op internet) Bijv alle drumsound uit mijn MC-307 trekken en die te download zetten. Mag dat wel, mag dat niet, of is dat grijs gebied?

Hej, moderators...

Wat ik wel weet is dat het helemaal niet meer over een softsynth gaat.
Ik stel voor dat jullie deze thread gaan splitsen en dat er een mooie nieuwe thread komt met de naam:
"Ik heb een machine en hoe zit het met de rechten van de geluiden."

Of moet ik dat doen?

Je kunt losse geluiden uit een synth niet claimen. Het is immers zo dat iemand die een D50 (als voorbeeld) heeft staan dezelfde geluiden gemaakt zou kunnen hebben en dat mag hij omdat hij de D50 gekocht heeft. Je kunt niet iemand verbieden een bepaalde (knoppen)instelling van een synthesizer niet te gebruiken omdat dat door iemand anders eerder geprobeerd is. Alle knoppencombinaties etc etc zijn vrij omdat je dat apparataar met al die mogelijkheden gekocht heb.

Echter als je een geluid als nummer (track) opneemt dan is die track wel copyright beschermd tegen kopieren. Maar mocht iemand ongeveer dezelfde track maken met hetzelfde geluid (dus niet gejat door te kopieren) dan heeft hij daar ook weer copyright op. Met sample-cd's is dat hetzelfde je mag de samples niet kopieren maar je mag wel wel weer je eigen sample CD gaan maken.

Echter..........

Of je recht hebt om samples te verkopen en te zeggen dat het roland D50 samples zijn is weer een ander verhaal. Je mag bijvoorbeeld ook geen foto's van Frank de Boer verkopen vanwege het beeldrecht. Zo zou je de naam Roland en D50 ook wel eens niet zomaar mogen gebruiken. Dus dan mag je alles doen met een synth en je bent niemand iets verschuldigt als je het geluid verkoopt tenzij de fabrikant je zou verbieden om zijn naam/type (roland D50) te gebruiken. Dat laatste betekent dan ook dat je alle geluiden etc. uit de MC307 wel mag verkopen maar er niet bij mag zeggen dat het MC307 geluiden zijn. Ik kan me herinneren dat een sample-cd collectie met synth geluiden waabij naam en type werd genoemd op die grond uit de markt gehaald is.

AHa dus als ik van cd's enzo ga samplen (gewoon audio cd's) om die geluiden te kunnen gebruiken (drum pattern ofzo...) dan mag dat dus ook niet omdat daar dan copyright op rust... Heel vaag allemaal...

Toch wel te laat nu aangezien ik al heel wat nummers heb leeg gesampled...

Maar goed dat terzijde. Als ik bijvoorbeeld die geluiden weer zelf ga gebruiken en dat uitbreng mag dat dan weer wel. Ik bedoel je hebt het zelf gesampled. En je brengt het uit. Kijk als iemand een trommel van buddy rich sampled (zelfde model. Niet DE trommel maar wel gelijke) en dat gebruikt dan is dat toch ook weer geen schending.

't zit allemaal maar vaag in elkaar :confused:

rechten op (preset) geluiden uit synths....wat een onzin imho...

En waar zou men de scheidslijn dan moeten gaan trekken? Moeten het geluiden zijn
die in het memory zijn opgeslagen...of mogen ook bepaalde knoppen instellingen op een
minimoog niet omdat die al eens door iemand gebruikt zijn ? :confused:

En beperken we het dan alleen tot synths...of trekken we het ook door naar andere instrumenten?
Zoals een digitaal drumstel...of een orgel?

Ik begrijp best dat je zelf geluiden zou kunnen gaan maken en die verkopen (er zijn genoeg
bedrijfjes die dat doen) ...maar het lijkt me toch moeilijk om daar enige vorm van copyright op te claimen...

En dat een fabrikant van een synth niet zou willen dat hun presets gebruikt worden..tsja dat lijkt me
toch ook erg vaag. Ik denk dat je juist door goede bruikbare (lees: ge-bruikbare) en interessante
presets in je synth te stoppen de verkoop kunt stimuleren. (iets wat bijvoorbeeld bij de ob-12 van
oberheim mislukt is...).

equate

Een mooi geluid om rechten voor te vragen:

een Moog Voyager die te pletter valt vanaf een 10-hoog flatgebouw

Origineel geplaatst door dekzster
Een mooi geluid om rechten voor te vragen:

een Moog Voyager die te pletter valt vanaf een 10-hoog flatgebouw

Pas d'rop he! Waag het niet! 8o)

Maar volgens mij is het gewoon een groot grijs gebied. Mag het niet en doen ze het toch.
Qua verspreiding is er volgens mij geen onderscheid tussen verkopen of gratis op een website zetten.
En wie controleerd dit allemaal?

Hoe zat het ook al weer met rechten van drumsamples en de Roland MDBC? Die had de prodigy toch vastgelegd? En daarom moest die bak toch uit handel...

Zoiets ongeveer. Wie weet het naadje van de kous? ;)

Ik zal morgen even m'n setje 0.10 snarensetje even laten kopieschrijven :D

Theorievraagje aan Rob onze Sounddesigner pur sang:
Stel dat ik je Microwave Soundsetje zou kopen, dan mag ik het gebruiken, niet doorverkopen. Nu ga ik elke patch (zullen er niet zoveel zijn op zo'n geheugenkaartje) net ietsjes veranderen. Kwa klank wijkt elk soundje misschien 3% af van de door jouw ontworpen patches.

A: Dit zijn nu mijn patches geworden en ik mag ze aan Jan en Alleman verkopen
B: Ik schendt nogsteeds de rechten
C: Ik bevind me op een grijze scheidingslijn tussen wat mag en wat niet mag

Niet dat ik dit van plan ben maar misschien is dit voor ieder wel een interessant antwoord.

Back