Help! Apparatuur stuk, maar hoe?

molecular

PhD in synthesis
Na maanden veel te weinig tijd om muziek te maken dacht ik de draad weer eens op te pakken. Tot mijn grote schrik bleek eerst mijn Waldorf microQ er de brui aan hebben gegeven (na ca. 8 maanden inactiviteit). Hij staat in een rack met de rest van mijn gear in mijn studiootje (omgebouwde, geisoleerde voormalige bijkeuken). Misschien dat het er ondanks de isolatie toch nogal koud is geworden. Dat ia tenminste de beste oorzaak die ik kan bedenken. Een stroompiek lijkt me onwaarschijnlijk, want de rest lijkt OK.
Tenminste, totdat ik mijn Yamaha A4000 sampler weer eens aanzette. Ook deze heeft een probleem.

Omschrijving problemen:

MicroQ: start ogenschijnlijk normaal op. Al snel valt audio weg, Geheugen is nog aanwezig. Scrollen gaat traag. Uiteindelijk crasht het ding met een watchdog timeout. Pogingen het OS te updaten leiden tot hetzelfde resultaat.

A4000: Ook deze start ogenschijnlijk normaal op. Scrollen en display verversen gaan traag. Sounds laden van CD-Rom gaat traag en leidt tot crash met veel lawaai van hangende sample (zonder gespeelde noot). Laden van ZIP leidt onmiddelijk tot crash. Dit lijkt erger te worden.

Mijn vraag: Herkent iemand deze problemen? Is het euvel te verhelpen?

Ik ben zelf absoluut niet technisch genoeg om dit te repareren. Ik kan me herinneren dat er een aantal reparatiegoeroe's op het forum zitten, maar ik ben de namen even kwijt. Misschien dat ik zo mijn verwaarloosde doch geliefde spulletjes weer aan de praat kan krijgen.

HA water MOLECULEN...?

Als het HEEL erg vochtig+fris is in de aanbouw is..zou het kunnen zijn..dat de warmte die door de electra gegenereert wordt op de electronica..
tot condensvorming heeft geleidt...(:<<
maar dat het dan zo ophoudt is toch wel ERG vreemd..????

eerder denk ik dan dat het dan niet aleen lage temperatuur is geweest maar ook een merkwaardig TE HOOG lucht vochtgehalte..

staat er ook nog een wasmachien en een droger..?
of wordt er ook de was opgehangen.!!! niet doen DUS...

ik zou de spullen een aantal dagen laten acclimatiseren in een meer normale omgeving dus naar moeder de vrouw inde de woonkamer met die KOSTBARE spullen..

EN na na een aantal dagen (niet ongeduldig wezen..he...!..)
nogmaals eens proberen..

OH en NIET !!ik herhaal NIET, daarom alles op de kachel zetten ..!

Groet Murc :kimono:

Een groot temperatuurverschil kan problemen veroorzaken
ook kan de batterij leeg zijn hierdoor kan een apparaat
soms rare dingen gaan doen.
verder als een display koud is kan hij traag reageren maar dit moet
zeker naar 10 minuten weer goed zijn.
Het is trouwens verstandig om apparatuur wat je maanden niet gebruikt
toch een keer aan te zetten al maak je er geen muziek mee.

Tip :ik gebruik zelf een hygrometer om de luchtvochtigheid te meten
deze moet zo tussen de 30% en 60 % zitten

Tja, inmiddels heb ik er natuurlijk voor gezorgd dat de temperatuur weer op huiskamerniveau is. Bij de microQ is het al weer even geleden dat ik het probleem opgemerkt heb. Koud is de boel dus niet meer en van abnormale luchtvochtigheid is ook geen sprake geweest (geen was te drogen etc).
Misschien toch iets met de batterijen? Of toch iets met een stroompiek? Ik heb daar verder nooit iets van gemerkt. Beide apparaten zitten ook op verschillende stekkerdozen aangesloten op verschillende stopcontacten en andere apparatuur op deze dozen doet het nog prima.
Zal het dan toch een kwestie zijn van te weinig gebruikt. Ik weet nix van electronica, maar wat zou erdan mee kunnen zijn (en belangrijker, wat is er dan tegen te doen)?
Ik heb mijn microQ voor de leuk eens opengemaakt, maar daar ziet een kruk als ik natuurlijk niets bijzonders aan.

gaat alle apparatuur in 1 keer aan of appart?
Ik heb na een stroomstoring (waarbij alles aan stond) een aantal
apparaten appart aan en uit moeten zetten, allemaal digitale, omdat deze
wel "aan" stonden maar niet functioneerde ( 2x triple c , 2x S100 fx en alle akai samplers).
Ik denk dat als bij mij alles in 1 keer aan gaat de stroom het niet helemaal trekt..

In een keer of apart, maakt niet uit. Steeds hetzelfde probleem. Ik heb het inmiddels al tientallen keren geprobeerd met beide apparaten. Bij de microQ blijft het steeds hetzelfde probleem, de A4000 lijkt elke keer weer nog sneller te crashen.

Toch nog even een keer omhoog schoppen....
Even resumeren: Ondanks het feit dat ik mijn apparatuur (naar mijn beste weten) niet mishandeld heb, heb ik steeds weer bovengenoemde problemen. Is er niemand die deze problemen herkent of wellicht zelfs denkt ze te kunnen oplossen (repareren)?
Ik wil uiteraard best betalen voor een evt. reparatie. Het is dan wel handig als de reparateur niet te idioot ver weg woont.

van waldorf site:

Q: Anybody know what 'watchdog timeout' means on a microQ screen?

A: This comes up, when the DSP spends more time in a routine, or hangs, than
expected by the host processor.

To fix it try the following:

1. Reset the DSP clock by pressing during startup
Multi = Service mode + DSP clock default

If this is not working out, do the full package:

1. Backup all patches and stuff in the machine.
2. Erase Memory by pressing during startup
Global + Inst.3 = Clear Flash File System
3. Redump the latest OS by pressing during startup
Global + Shift = wait for system dump
4. Reset the DSP clock by pressing during startup
Multi = Service mode + DSP clock default

If you still get the timeout, then it would look like a hardware
failure.

Thanx, ik zal het tweede eens proberen morgen (eerste werkte helaas niet). Even verder googlen wees uit dat een defecte power supply/connector de oorzaak kan zijn. Misschien is dat het......

Thanx, ik zal het tweede eens proberen morgen (eerste werkte helaas niet). Even verder googlen wees uit dat een defecte power supply/connector de oorzaak kan zijn. Misschien is dat het......

wellicht.. ik heb mn mq ooit nieuw gekocht en die power supply/adapter deed het ook al vrij snel niet meer.. msgien heb je nog n andere liggen , ik gebruikte mijn yamaha xs1x adapter daarna altijd, ongeveer zelfde amperage/voltage

afgelopen zomer misschien in de buurt een blikeminslag gehad?
en anders lijkt het toch op een vochtprobleem, dit aangezien beide apparaten bijna dezelfde mankementen vertonen.
en wat ook zou kunnen, maar is wat ver gezocht.....
te weinig netspanning waardoor de voedingen niet fatsoenlijk werken.
( even testen bij een ander stopcontact.)
/.

Back