External FX/Instruments: User Delay en latency

Johndoe11

Gedeactiveerd account
heb vandaag m'n DAW maar eens opnieuw geinstalleerd
ben nu bezig m'n Cubase 4 te configureren en ik wil het nu eindelijk wel eens doen zoals het hoort

Ik heb nu 2x een Yamaha MR816-X welke samen als 1 16 inputs interface werken.
Op de RCA spdif heb ik m'n Lexicon MX200 aangesloten als external FX

De ASIO buffer size staat op 512 samples (heb 2 duendes en een Poco X8) dit komt volgens de Yamaha driver overeen met een input latency van 12.131ms :okdan:

So far so good. Wanneer ik nu de Delay compensation loopback meet van de MX200, dan geeft Cubase consistent aan dat dit 1.09ms is (Cubase zend een pulsje door en meet de turn around time)

wanneer ik nu met de Halion 1 een 909 kick laat lopen en ik zet via external instruments m'n JOMOX er naast, dan loopt die zonder delay compensatie al nagenoeg strak mee (ik hoor phase cancelling effecten en het klinkt als een goede layer) wanneer ik nu eigenwijs ben en de delay compensatiin voor de JOMOX op de 12.13ms zet dan loopt hij verder uit de maat.

Wie kan me uitleggen wat ik nou exact moet met delay compensation, waar die 12.131ms nou precies betrekking op heeft en hoe de loopbakc van de MX200 maar 1.09ms is..........?

op het oor hoef ik niks te doen, maar ik wil ook graag snappen waarom.
Heeft iemand tevens nog goede tips om dit perfect tot de laatste ms te tunen? bijv d.m.v. bepaalde samples en opnemen als wave of zo? alle tips zijn welkom.

Wie kan me uitleggen wat ik nou exact moet met delay compensation, waar die 12.131ms nou precies betrekking op heeft en hoe de loopbakc van de MX200 maar 1.09ms is..........?

Die 12.131ms is je asio latency, die wordt dus automatisch gecompenseerd als je een external fx en/of instrument aanmaakt. Het gedrag met de Halion en de Jomox is dus nu verklaard; als je niks doet loopt het in sync, ga je de jomox 12.131ms terughalen, compenseer je dubbel.

De 1.09ms tenslotte, is een latency die door de lexicon ZELF wordt veroorzaakt. Als je die dus in sync wilt laten lopen moet je bovenop de AUTOMATISCHE 12.131ms compensatie nog handmatig 1.09ms compenseren. Daar is dus die ping functie voor bedoeld in external fx.

Ah, duidelijk, dat verklaart een hoop :okdan:

Da's top, dus zo lang ik alles als rxternal instruments definieer, dan hoef ik niks aan handmatige delay compensation te doen.

Ah, duidelijk, dat verklaart een hoop :okdan:

Da's top, dus zo lang ik alles als rxternal instruments definieer, dan hoef ik niks aan handmatige delay compensation te doen.

klopt

ff een vraag en/of antwoord in 1:

Het maakt toch niet zo gek veel uit of de Lexicon helemaal in sync loopt?
Het is een galm. Da's een verstragingseffect.

ff een vraag en/of antwoord in 1:

Het maakt toch niet zo gek veel uit of de Lexicon helemaal in sync loopt?
Het is een galm. Da's een verstragingseffect.

hangt ervan af,
in bepaalde stijlen gebruik je bijvoorbeeld ook wel de reverb als korte decay verb achter je kick of zo, dan heb je een korte droge kick gevolgd door een korte reverb, dat moet dan perfect in sync lopen anders klinkt het nergens naar. Zo zijn er wel meer reverb tricks die een strakke sync nodig hebben.

Ik snap em.
Ik werk nooit met external FX dus heb er totaal geen ervaring mee.
En op mijn reverbs heb ik altijd wel een (kleine of grote) predelay ingesteld staan.
Vandaar mijn gedachtengang.

Alle digitale FX proc's hebben wel een beetje latency. Maar dat is zo weinig dat het te verwaarlozen is. Maar met de ext fx in cubase heb je dan zeg maar de uber-luxe die latency er ook nog eruit te compenseren. Als je een lexicon aan een send return hangt van een analoge mixer heb je dus ook die latency, maar zoals gezegd, die is te verwaarlozen.

Back