voor iedereen met een tr 808

bruin of zwart... ik geloof er nog steeds niets van.
ik heb een flink aantal 808's gezien, en ben geen kleurverschillen tegengekomen, afgezien van rookaanslag.
klankverschillen wel!

serienr 248967

Die lijkt niet op de nummers die hier eerder genoemd worden. Ik heb gewoon weer een nepper in huis! Waarschijnlijk een TR8 op het onderstel van een eend....

Heb dezelfde service manual denk ik, maar wat dan een beetje verwarrend is dat er onderaan pag 1 staat `3e druk june 1986 printed in Japan` , dus wat je daar voor waarde aan kan hechten.., aan de andere kant, Roland gaat echt niet elke paar maanden of zelfs jaren wat nieuws bedenken voor een (uit)lopend product...

sja zeg, nu je het zegt...!

Wikipedia zegt dat de 808 werd geproduceerd van 1980 tot 1983 (hoewel onder de foto 1984 staat).
Verder dat er ongeveer 12000 van zijn gemaakt.

Dan zou de service manual toch wel up to date zijn. Helemaal met een 3e druk in 1986.
Dus de conclusie blijft dat er geen aanpassingen zijn geweest die het geluid zouden beïnvloeden, op de BIAS offset in de noise (v.a. 010600), HPF op de claps (v.a. 010600) en een aanpassing om de cowbell beter te kunnen kalibreren (v.a. 000300).

Hoe moet ik de serienummering zien eigenlijk? Volgens deze service manual loopt dat van rond de 000300 tot over de 051850... Als er maar 12.000 zijn, dan hebben ze dus grote sprongen gemaakt ergens.
En mijn SN is 207xxx...

serienr 248967

Die lijkt niet op de nummers die hier eerder genoemd worden. Ik heb gewoon weer een nepper in huis! Waarschijnlijk een TR8 op het onderstel van een eend....

waarom niet dit nummer is toch boven de 05****
misschien zijn er gewoon 250.000 van

Ik heb ook een njeppert. Bolschroefjes aan alle kanten, voorzijde, front onder midden boven en links / rechts. En dat voor serienummer 259498 (is die dan gemaakt na de laatste nr228254 die in Roland Museum staat, zijn de serienummers chronologisch oplopend?)....

En is die van mij nu bruin, zwart, antraciet of ordinair grijs? Ik heb geen idee.

Wat ik wel weet is dat die van mij een techno kick heeft en totaal geen miami bass / hiphop Boooooooom...=(

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Attachments

• 808.jpg
    808.jpg
    70,4 KB · Bekeken: 94
  • 808 links.jpg
    808 links.jpg
    59,9 KB · Bekeken: 98
  • 808 rechts.jpg
    808 rechts.jpg
    63,2 KB · Bekeken: 98
ik heb ook ergens gelezen dat Hawtin in z'n begintijd vaak z'n 808 open had om de instellingen te tweaken.
met z'n 303 deed hij dat niet omdat hij er 1 had die qua geluid boven de andere 303s uit kwam.
hij zou toch hetzelfde gezegd hebben als hij verschillende 808's had geprobeerd lijkt me...?

ik denk dat 't de afstelling/calibratie is, of misschien noeg wel iets als wat Raphie eerder suggereerde een andere batch opamps of zo...

Bolschroefjes aan alle kanten, voorzijde, front onder midden boven en links / rechts. En dat voor serienummer 259498 (is die dan gemaakt na de laatste nr228254 die in Roland Museum staat, zijn de serienummers chronologisch oplopend?)....[/IMG]
jij hebt helemaal geen bolschroefjes, maar goed we zitten hier niet op een grafisch forum dus een beetje kippigheid is niet erg. mss heb je de fotootjes niet gezien hier voor.

je zou verwachten dat er reden is waarom juist die met s/n 228*** in het museum staat .. niet dus!!!!

Attachments

• Schermafbeelding 2014-01-22 om 01.59.45.png
    Schermafbeelding 2014-01-22 om 01.59.45.png
    71,2 KB · Bekeken: 93
Laatst gewijzigd:
Maakt de zoektocht naar een mooi exemplaar niet makkelijker :D

lol echt joh, koop er gewoon een...
ik ben 't met Elektrovolt eens, volgens mij is 't ook gewoon allemaal bla bla

Volgens de mythe zou de mijne dus een slecht klinkende moeten zijn (zwart, laat serienummer)
maar als ik 'm droog naast m'n andere drumdozen zet (dat zijn er nogal wat) dan blaast ie alles weg.

Gewoon kopen, je kan er echt geen buil aan vallen...

was laatst iemand die ging een kapotte kopen. dus dan wel!!!

Maakt de zoektocht naar een mooi exemplaar niet makkelijker :D

Wat Barno zegt, er zijn geen slechte 808's (op het moment dat ze technisch ok zijn).
Volgens mij is het ook gewoon blabla, daarom probeerde ik dat lijstje uit post 331 van de grond te krijgen maar niemand weet iets zeker dus het zal wel nooit aangevuld worden of compleet gemaakt worden, zegt al genoeg :D haha

lol echt joh, koop er gewoon een...
ik ben 't met Elektrovolt eens, volgens mij is 't ook gewoon allemaal bla bla

Volgens de mythe zou de mijne dus een slecht klinkende moeten zijn (zwart, laat serienummer)
maar als ik 'm droog naast m'n andere drumdozen zet (dat zijn er nogal wat) dan blaast ie alles weg.

Ok, maar wat Monotron zegt over zijn BD?
Geen BOOOOM, dat lijkt me toch niet heeel fijn voor E2500.

En... een 'serviced' exemplaar: loop ik dan niet het risico dat er componenten vervangen zijn door alternatieve moderne componenten waardoor hij niet klinkt zoals het hoort?

Laatst gewijzigd:
kan prima monotron z'n kamer en monitoren zijn, 5.25" monitoren geven sowieso geen booom
en staande golf in kamer is ook weg boooom......
gewoon één kopen die cosmetisch aanvaardbaar is en waar alles goed speelt. bij voorkeur niet vernaggelt met mods / of midi interfaces

kan prima monotron z'n kamer en monitoren zijn, 5.25" monitoren geven sowieso geen booom
gewoon één kopen die cosmetisch aanvaardbaar is en waar alles goed speelt. bij voorkeur niet vernaggelt met mods / of midi interfaces

Het komt bijna niet voor dus vandaar heb ik de drang om het even te benoemen, maar ik ben nu eens met wat Raphie zegt!! :D

op dit soort instrumenten wil je geen lelijke mods en opzichtige midi interfaces.
din sync is prima, als je dat niet wilt koop je toch een acidlab miami...

de 808 sub is ook afwezig bij mijn monitors, helaas. toch maar eens een subje er bij kopen.
ooit had ik er een tweede 808 bij, die was optisch beter, maar klonk veel dunner en saaier.
ze waren alletwee even zwart
die heb ik toen verkocht voor 1200, nu zie ik dat de prijzen alweer verdubbeld zijn.

mijn 'ouwe' 808 heeft serienr. 0314xx, en die andere die minder goed klonk had serienr. 1764xx, nieuwer dus.

Back