voor iedereen met een tr 808

Net even dezelfde "snelle bassdrums" sequence gedaan met de TR-8. Geen accent gebruikt.

Dit is oversturing neem ik aan? De mijne gromt niet zo iig.

Op de een of andere manier hebben ze het best wel goed gedaan, maar ook weer niet 8)
Die extra frequenties bij stapeling daar is iets mis mee, weet niet precies wat maar dat hadden ze echt anders moeten doen naar mijn idee. Niemand zeurt er verder over dus een update zal er niet inzitten.

cosmetisch moet je zelf beslissen waar je genoegen mee neemt, qua sounds zou ik ze sowieso op locatie goed uitluisteren om gevalletjes monotron te voorkomen

Zo ja, dat hoop ik niet in huis te halen. (komt er vast weer bovenop die BD :))
Opnames opvragen zou ook kunnen toch?

Laatst gewijzigd:
Hmm, die piep hoort niet in de sample :D Geen idee wat die daar doet, blijkbaar iets fout gegaan met omzetten naar mp3.
De tikjes die je hoort bij de distorted kick horen er wel. Dat is een bleedthrough van de overige geluiden die tijdens de tikjes getriggerd worden. Dit zal wel door de zware oversturing komen, in de eerste sample worden ook andere geluiden getriggerd, maar hoor je de tikjes niet.

Dat de decay helemaal non-existent is, ja volgens mij ook. Heb de 808 nu open liggen om te cleanen, maar zie nog weinig vreemds...

In post 22 van de thread staat een opname van m'n 808 van 6 jaar geleden. Ook daar weinig decay te bespeuren :(

Hmm, die piep hoort niet in de sample :D Geen idee wat die daar doet, blijkbaar iets fout gegaan met omzetten naar mp3.
De tikjes die je hoort bij de distorted kick horen er wel. Dat is een bleedthrough van de overige geluiden die tijdens de tikjes getriggerd worden. Dit zal wel door de zware oversturing komen, in de eerste sample worden ook andere geluiden getriggerd, maar hoor je de tikjes niet.

Dat de decay helemaal non-existent is, ja volgens mij ook. Heb de 808 nu open liggen om te cleanen, maar zie nog weinig vreemds...

In post 22 van de thread staat een opname van m'n 808 van 6 jaar geleden. Ook daar weinig decay te bespeuren :(

Gelukkig maar! Dacht al, die piep, serieus?:D
Decay moet te fixen zijn toch?

ik zou de koperbanen rond weerstand R169, condensator C43 en potmeter VR6 eens doormeten.
Daarna kijken of die elementen zelf misschien kapot zijn.
Die 3 dingen bepalen de lengte van de decay (http://en.wikipedia.org/wiki/RC_circuit).
en dan het meest voor de hand liggende probleem is dat of C43 kapot is of dat de potmeter VR6 het niet meer doet en op z'n maximale waarde blijft staan.

merk je überhaupt wel verschil in decay als je die opendraait?

Ik heb 'm gisteravond open gehad en goed schoongemaakt. Ik heb nu 2 milliseconde meer decay. Ik kan iig concluderen dat de decay pot nog wel iets doet.
Zie de bijgevoegde sample, waarbij ik de decay in de derde bar open draai. Het verschil is nauwelijks hoorbaar, maar wel te zien aan de waveform.

Heiko heeft mijn 808 een paar jaar geleden onder handen gehad en heeft toen volgens mij ook iets aan de decay gedaan.
Ik zie in ieder geval dat R169 aan de component kan van de PCB weg is en aan de andere kant zit nu een weerstand gesoldeerd waarbij aan het tin te zien is dat het nieuwer is dan de overige soldeerverbindingen.
Ik heb Heiko gevraagd of hij nog exact weet wat hij destijds gedaan heeft. Dat zal het in ieder geval ophelderen.

Het is iig voor mij een beetje vreemd dat R169 nu aan de andere kan gesoldeerd is, terwijl de originele eruit is gehaald.
Ik zou het dan logisch vinden om een nieuwe weerstand dan ook aan de component kant te solderen en niet aan de achterkant.

Nieuwe R169 aan de achterkant van PCB (linksonder van flits reflectie)
attachment.php

Originele R169 weggehaald (ongeveer in het midden, links van de drie BD potmeters):
attachment.php

Vanuit andere hoek:
attachment.php

Attachments

• 20140521_224134.jpg
    20140521_224134.jpg
    131,7 KB · Bekeken: 130
  • 20140521_224104.jpg
    20140521_224104.jpg
    93,1 KB · Bekeken: 127
  • 20140521_224110.jpg
    20140521_224110.jpg
    108,4 KB · Bekeken: 131
  • 808 BD 0-10 decay.mp3
    652,1 KB · Bekeken: 141
Laatst gewijzigd:
ah!

het maakt in principe niet uit aan welke kant de weerstand zit. Je kan er zo makkelijker bij dus mocht je later nog wijzigingen willen aanbrengen in de waarde dan is het een stuk makkelijker nu.

de waarde is nu (voor zover ik de kleuren van de ringen op de weerstand goed kan beoordelen) niet wat er in de manual staat: de manual zegt 47kΩ (dat is geel-paars-oranje-goud) en nu zit er oranje-zwart-oranje-goud in en dat is 30kΩ.

Als ik het goed begrijp zit het zo:
in deze decay schakeling loopt de stroom van een gate signaal door VR6 (da's de decay draaiknop van de BD) naar condensator C43. Die wordt daardoor opgeladen als een soort mini accu. Als de gate wegvalt ontlaadt C43 zich via R169 en zorgt voor een fade out van het gate signaal wat de decay is.

volgens de formule voor de tijd van het rc-netwerk op wikipedia is de decay t=RC (de parallelle R) dus als R kleiner wordt dan wordt de decay ook kleiner.

Misschien kan Heiko even uitleggen wat zijn redenering was...?

ik zeg er wel bij dat ik geen pro electroër ben hoor!
dus ga niet met blind vertrouwen in je 808 zitten solderen ;)

(dat doe ik eerst bij m'n eigen 808 wel :D )

monotron die bass klinkt best wel goed toch (op 9 tot 14 sec van je mp3)??? kan langer maar dik is hij wel.

Thanks voor de toelichting Barno! Ik heb weinig kaas gegeten van electronica maar met jouw uitleg erbij begrijp ik hetzelfde uit de service manual van de 808.

De kick klinkt wat aan de hoge kant, heb 'm nog niet opgemeten, maar is iig geen 56hz zoals het ooit was. Verder klinkt ie idd wel goed, de punch zit er goed in en ook de attack klinkt lekker.

Met een beetje hoop is het alleen de weerstand van de decay en iets voor de pitch/tune en ze is weer helemaal het vrouwtje ;)

Wie van jullie zou zijn exemplaar 'mint' noemen?
Of beter, hoe zou je jouw exemplaar omchrijven in cosmetische zin?

Er staat nu een mint exemplaar op Ebay maar met prijskaartje, is mint echt zo schaars als ik denk?

Ik zou zeggen dat die van mij in "zeer goede staat"is, zeker niet mint.

Mint is imho als die voor het eerst uit de doos komt vanuit de fabriek.
New Old Stock (NOS) is vaak als mint te bestempelen.

Mint is natuurlijk onzin voor zo'n oud apparaat. Ik vind mijn 808 in (erg) goede staat. Er zitten nagenoeg geen krasjes op, er mist 1 slider cap (en kick is momenteel nog in winterslaap)

Zoals ook al door anderen gezegd; gewoon in de buurt zoeken, zover als dat je er naar wilt rijden (dus evt benelux en duitsland). Dan kan je het gewoon uitproberen en checken of die het goed doet. Dat is namelijk belangrijker dan of er een paar krasjes op zitten en of die te koop staat als 'mint'.
Andere tip: Check ook een op ebay.de of ebay.co.uk daar staan eventueel 808's die niet worden verzonden en dus niet internationaal tevoorschijn komen bij zoekopdrachten.

Tevens moet je er gewoon rekening mee houden dat de 808 oud is en er elk moment een onderdeel kapot kan gaan waardoor iets niet meer (helemaal) werkt. Je moet dus af en toe onderhoud plegen en reparaties doen.

Die 808 cube is wel grappig, kan je ook nog het hele ding draaien of zit je vast aan 3 geluidjes?

Edit: al gevonden :D

Ja ok mint is niet de juiste term misschien. Very good dan.

De meeste 808's die ik op dit moment te koop zie staan worden omschreven als 'in excellent condition some age related surface wear' maar zitten toch best vaak onder de krassen of missen knoppen oid.

Ik probeer uit te vinden wat realistisch is qua verwachting maar zo te horen is cosmetische conditie enorm ondergeschikt? Ik zie iig niet veel prijsverschil tussen de wat beter en wat slechter ogende.

Back