Hardtrance

jopjoey

Ingeburgerd
Hallo, ik ben nog niet zolang bezig met cubase en soft synths.
Ik gebruikte eerst trackers maar ben nu overgestapt.
Ik vind het nummer alleen super dof klinken, hoe moet ik dit equalizen of compressen, ben dr lang mee bezig geweest.
Ik hoorde laatst dat als je een nummer maakt, het eerst nog de studio ingaat om het door iemand anders af te laten werken maar dat lijkt mij sterk.

Luister en oordeel zou ik zeggen

Groeten Jop

Verwacht niet veel feedback als je maar 8 seconden van je nummer laat horen. Upload effe een langere versie aub.

Wat je laatst hoorde klopt, dat heet masteren. Er wordt dan een eindmix gemaakt om het nummer klaar te maken voor bijv op plaat of cd uit te brengen.

in dit geval zou eq en compressie niet alleen helpen om de boel wat helderder te maken, maar ook om een betere balans te vinden in de verschillende geluiden. dat is namelijk hard nodig hier.

Gaat dit met behulp van de volume knop of komen daar nog andere dingen bij kijken, lijkt me haast wel...he..
Zou je daar wat meer over willen vertellen...

Zoek ook effe op masteren, er zijn hier namelijk al heel wat topics over verschenen en daarin zijn veel interessante/nuttige informatiie/tips te vinden.

ff kort dan :

de geluiden worden met de (vaak parametrische) eq een eigen plek in het frequentiegeheel gegevenzodat ze elkaar minder overlappen of boxen,

met compressie worden geluiden los of in groepen die bij elkaar horen in volume gemoduleerd (moeilijk iets heb er zelf ook moeite mee)

en met multiband compressie worden die eerste twee een beetje gecombineerd, wat er dan gebeurt id at er een paar gebieden van de frequentiegeheel gepakt (bv. de 1e band is van 20 hertz naar 120 hertz en de 2e band van 120 tot 500 hertz en de 3e band van 500 tot 5000 hertz of 5khz wat je wil hehe en de laatste band bv. van 5 khz tot 20 khz) en dan om het ff simpel te zeggen doen die baden de volume vershillen onderling in die band rechttrekken en dan kan je via de verschillende banden ook anders afte stellen het midden wat lichter maken (wat aardig TE vol was bij je stukje audio) en de laatste band trek je wat omhoog om wat lekker sprankelend hoof toe te voegen, en de laagste band gebruik je om de lekkere sunbaslaag toe te voegen.

nou dit zijn dingen die je kan doen om het geluid voller en helderder te maken zonder zo drukkend te zijn in het mid
, maar is wel iets wat tijd nodig heeft om te leren kennen, ik zou zeggen ga vooral met de eerste aan de slag bv. wat me heel erg opviel aan je preview was dat je synth heel drukkend was in het mid en midlaag gebied, nou dat kan je al een flink deel oplossen door met een eq op die synth het mid laag een klein beetje minder te doen (gebied tussen 150 en 400 hertz ongeveer niet teveel, want dan verlies je teveel kracht eruit, een klein beetje dus)
en dan de mid gebied wat meer omhoog te verplaatsen, ik weet niet of je al een eq gebruikt hebt voor ie synth , maar mocht dat dus het geval zijn, dan gooi die mid gedeelte dan ongeveer naar de 5 tot 8 khz, dan gaat die al een stuk helderder klinken en duidelijker , dan kan je die synth zelfs iets zachetr zetten.

verder de kick kan je bv. compressen om hem meer te laetn knallen vooral omdat die nu meer ruimte heeft omdat die niet meer zo botst met de melodielijn, maar compressen is wel een moeilijk iets waar veeel, nee heele veel oefenen en veel heel oed luisteren helpt, wat je vooral niet moet doen is kicks teveel sublaag geven , dat klinkt thuis vaak vet, maar dat zal voor veel problemen geven als je het wil uitbrengen !

nou hoop je al wat op weg te hebben geholpen en ga zo verder, de melo klonk iig al cool, maarjah nou de rest van de track nog ;) :okdan:

heb ff je stukkie van die track ff opgelapt voor je , zal hem zo snel moegelijk ff online zetten voor, dan snap je misschien wat beter wat de eq en compressorKAN doen (heb hem wel wat overdreven omd e effect wat dramatischer te maken zodat het verschil duidelijk hoorbaar is :D)

hoi, ik heb het iets verandert en het nummer in fruityloops gezet, tis een super beperkt programma maar de geluiden onder elkaar klinken dan wel (automatisch????) beter.
Hoe dat kan en welk effect dat is weet ik niet.

Het nummer zelf klinkt wel lekker, lekkere hardtrance :dj: Waar heb je dat meegemaakt ??

De mixing is idd wel brak, wat voor geluidskaart gebruik je ? wat voor samples e.d. ?

Ik heb cubase gebruikt met allerlei plug in synths
Fm 7 en absynth en reason als drumcomputer gebruikt.
Ik heb een yamaha xg geluidskaart....
blijkbaar niet zo goed, heeft ook maar 1 uitgang.

wat is er dan zo super beperkt aan fruityloops? ik hoor zulke dingen wel vaker maar wat kan je dan met bijv. cubase meer dan met fruitieloeps?
erg benieuwd naar

Origineel geplaatst door EDP
in dit geval zou eq en compressie niet alleen helpen om de boel wat helderder te maken, maar ook om een betere balans te vinden in de verschillende geluiden. dat is namelijk hard nodig hier.

eq wel..maar compressie? zo te horen smeert de boel nu al dicht.... zou vast is beginnen met wat minder galm op die lead te zetten.

en de lead of bass ff anders spelen... klink soms nl niet echt lekker in o.a. de laatste maat 8)
de 'versmering' komt o.a. doordat de bass en de lead door het zelfde geluid worden gespeeld (?)
probeer eens ff wat KBD-Tracking (VCF key follow) in je geluid te gooien om zo doende de bass doffer te laten klinken...

hmmm mijn ftp werkt ff niet naar behoren :( , ach komt wel goed

Back