geinig ding > Dying Battery Simulator

Yep, ik kreeg met m'n Soundmaster drumdoos ook altijd mooie effecten. Meestal hield de hihat het er het eerst mee op, na even onregelamtig te zijn geweest. Ook een Pearl flanger kon er niet goed tegen: haperende straaljager zeg maar. 35 euro, toe maar.

mja...35 euro is wel veel geld.

Als je een beetje handig bent.......
Beetje diode in serie , en dan heb je ook al een stuk spannings val.
Zonodig 2 of 3 stuks achter elkaar.
Mag niet meer kosten dan een paar tien eurocent.
Er is ook wel wat anders electronisch te verzinnen.
Het gietijzeren metalen kastje is natuurlijk wel duur.

ik ben niet egt heel tegnisch, maaruh een traploze voeding, zoals die van een elektrische trein moet toch hetzelfde effect hebben...?

je kan ook een 9volt batterij met een potmeter aan je (gitaar)pedaal hangen. krijg ook leuke effecten mee. kost ngeveer 2euro.

Ik vond het kastje ook wel handig dus binnen een uurtje zelf wat gemaakt :D
Hoe laat is het nu, na mijn vorige post ?

Kastje..paar gaatjes geboord...wat stikkertjes geprint, en de electronica erin.
ook nog een gelijkrichtbrug erin met extra afvlakking met een elco.
En een superhandige omkeer schakelaar , in plaats van die rare omkeer stekkertjes.
Ledjes geven aan waar die op staat, en dimt als je de potmeter/spanning terugdraaid.
Universeel bruikbaar dus.....

p.s de naam van het kastje veranderd in het engels ;)

Attachments

• the volt.jpg
    the volt.jpg
    51,5 KB · Bekeken: 104
Kijk dat bedoelde ik nou, waarom 35euro betalen als je voor een paar euro er zelf een kan maken. Daarnaast is het zo simpel dat ik met mijn mavo diploma het zelfs snap.

Ik vond het kastje ook wel handig dus binnen een uurtje zelf wat gemaakt :D
Hoe laat is het nu, na mijn vorige post ?

Kastje..paar gaatjes geboord...wat stikkertjes geprint, en de electronica erin.
ook nog een gelijkrichtbrug erin met extra afvlakking met een elco.
En een superhandige omkeer schakelaar , in plaats van die rare omkeer stekkertjes.
Ledjes geven aan waar die op staat, en dimt als je de potmeter/spanning terugdraaid.
Universeel bruikbaar dus.....

p.s de naam van het kastje veranderd in het engels ;)

Kun je er een schemaatje posten misschien voor anderen misschien ook leuk.
Heb wel interesse in ieder geval.

grt Gert-Jan

Schemaatje zit bij de link op mijn #8 post.
Gewoon een potmetertje.

Toegevoegde waarde van dit ding ?
Soort van circuitbend zonder de synth of fx zonder deze te slopen.
Kijk maar eens hoe een stuk gear raar kan doen en vreemde geluiden genereerd als je er weinig spanning op zet.

Als test voeding ook wel makkelijk, zeker met die polariteits switch.

Dat met potmetertje&weerstand snap ik wel maar je hebt er ook nu brugje en een elco ingedaan en die switch.
Het is voor mij puur voor beeldvorming zo'n schemaatje.

grt Gert-Jan

Heb er gister even eentje gemaakt van een oude usb-stick casing :)

Effect op boss ds2 was toch wel behoorlijk merkbaar. Klonk een stuk schoner rond de 6-7v en de irritante pieptoon was meteen verdwenen.. Op de laagste standen klonk t zelfs wat "buizerig" bij gebrek aan een beter woord.. Van de week maar es testen wat t op mn andere pedaaltjes doet..

Voor de prijs van een biertje en een half uurtje knutselen best een leuke investering :)

Kun je er een schemaatje posten misschien voor anderen misschien ook leuk.
Heb wel interesse in ieder geval.

Nou..hier komt die dan.
Dit is erg basic en dit leer je normaal in de eerste klas ;)
Ik kan mij wel wat beters bedenken met een regelbare spanningsregelaar zoals eentje uit de LM serie.
Maar dit doet het ook, en is een stuk eenvoudiger.
Als je wat vermogen trekt kun je beter een "vermogens" potmeter gebruiken.
Ik gebruikte een draadgewonden potmeter [5 Amp]

Attachments

• potty (Small).jpg
    potty (Small).jpg
    15,6 KB · Bekeken: 102
echt wel grappig die batterij met potmeter, een batterij is volgens mij de schoonste volt bron.

Alleen dat de circuits uit fx/drum/synth bakkies zich echt anders gaan gedragen had ik niet gedacht.

Ben benieuwd wat er gebeurd bij bv een distortion als die op het puint komt dat die niet meer werkt.

bedankt voor de tips

Ben benieuwd wat er gebeurd bij bv een distortion als die op het puint komt dat die niet meer werkt.

bedankt voor de tips

Distortion op zich is vaak een passieve schakeling: diodes kappen de pieken af.

Vaak is er echter wel een ingangs- en uitgangsbuffer met opamps. Die hebben voediing nodig. Een distortion met te weinig voeding gaat dus net hetzelfde doen als om het even welke passieve schakeling met opamps aan ingang en uitgang. Ik heb het zelf niet getest, maar ik verwacht dat je er niks van merkt tot de voedingsspanning van de opamps zo laag is dat het signaal niet meer vervormloos doorheen de opamp kan gaan. En dan krijg je dus...distortion. :) Die waarschijnlijk wel anders zal klinken.

Maar goed, een distortion lijkt me dus één van de minst spannende dingen om aan een te lage spanning te leggen.

Back