Welke VST en waarom

de wouzer

Ingeburgerd
Ik heb ableton suite en NI absynth en massive (op mac).

Ik gebruik midi en audio effecten en instrumenten van ableton.

Ik hoor altijd iedereen over vst's praten, maar heb eigenlijk geen idee wat ik dan moet hebben, en waarom.

Zijn andere effecten vaak beter dan die van ableton?

Gaat mijn geluid door alleen ableton te gebruiken te typisch ableton klinken?

Zijn er vst's die echt aan te raden zijn. Ik maak techno, ambient, acid, dubstep, gebruik graag instrumenten die in ableton zitten voor composities van meer klassieke muziek.... van alles en nog wat dus)

(ik zou eigenlijk graag een goeie 303 willen trouwens)

Waar haal ik mijn vst's vandaan (downloaden... om uit te proberen... ableton suite gekocht omdat ik hier echt mee verder ben gegaan.)

ik hoor het graag, ben benieuwd naar jullie meningen, ideeën en tips.

Ik heb ableton suite en NI absynth en massive (op mac).

ik hoor het graag, ben benieuwd naar jullie meningen, ideeën en tips.

Zal als ik jou was ook is kijken of apple logic studio niet wat is voor je.. als je toch op de mac bezig bent..lijkt dit me een logische keuze..(hoef je dus ook geen vst te hebben maar gewoon de vertrouwde audiounits die speciaal bedoeld zijn voor een mac omgeving....stukke stabieler en onafhankelijker dan vsti) logic is ideaal voor je afmix/bounce ed.. en de sequencer is 1000x beter dan die van ableton.. en je hebt een lading synths en effecten waar je u tegen zegt.. en een hoop loops ed..
Logic lijkt duur mischien...(was vroeger wel het dubbele) maar goed is eigenlijk praktisch gratis als je kijkt hoeveel content erbij zit..
Daar kunnen de andere merken wat van leren..

Je geluid gaat echt niet ableton klinken.. alhoewel de standaard plugs wel een eigen tintje hebben.. dus herkenbaar zijn..
Bij fruityloops heb je dit wel heel erg. denk dat je het daar mee verward.. en reason kan je ook wel horen..
Maar goed dit probleem los je makkelijk op door verschillende plugs te gebruiken van andere merken..

Goede tb 303 plugs zijn er genoeg..
Download de demo's en kijk welke het beste bij je passen..

Laatst gewijzigd:
Ik hoor altijd iedereen over vst's praten, maar heb eigenlijk geen idee wat ik dan moet hebben, en waarom.
Wat denk je dat Massive is?

Zijn andere effecten vaak beter dan die van ableton?
Dat moet je zelf bepalen. Ableton's effecten hebben een smaakje dat je leuk vind of niet; en andere software doet dat weer anders. Zo heb je ook hardware met kleurende en neutrale equalizers en kleurende en transparante compressors.

Over het algemeen is reverb het zwakste punt, omdat het moeilijk/duur is om een fatsoenlijke te bouwen. Bij Ableton vind ik zelf de distortion ook niet echt geweldig, vandaar dat ik liever Guitar Rig of D16 Devastor erover jaag.

Dat ligt dan puur aan jezelf. Er zit genoeg variatie in om dat te vermijden.

Sowieso is de uitspraak "dat klinkt alsof het uit Fruity Loops komt" veel meer gerelateerd aan een ondermaatse compositie en het gebruik van de standaard-samples en presets die er bij zitten. Zo ook bij Ableton; mensen horen Beat Repeat of de typische filter-echo en weten dan genoeg.

Zijn er vst's die echt aan te raden zijn. Ik maak techno, ambient, acid, dubstep, gebruik graag instrumenten die in ableton zitten voor composities van meer klassieke muziek.... van alles en nog wat dus)
Er is geen techno-VST of trance-VST, er zijn wel (software)-synthesizers die het makkelijk maken om die typische geluiden te krijgen of die een hoop presets erin hebben die op die stijl zijn gebaseerd. Als je een beetje creatief bent kijk je daar gewoon omheen.

Zelf heb ik NI Komplete, daar zit alles in wat ik nodig heb. Klassiek wordt gecoverd door Akoustik Piano en de VSL (Vienna Symphonic Library) in Kontakt. Ambient is Absynth goed in. Dubstep en techno is met Massive prima te doen, en FM8 voor de weirdere geluidjes.

Verder is Sylenth1 ook een leuke; relatief eenvoudig, maar klinkt erg goed.

(ik zou eigenlijk graag een goeie 303 willen trouwens)
AudioRealism Bassline en D16 Phoscyon zijn beide goed, welke je wilt moet je even uitproberen.

Waar haal ik mijn vst's vandaan (downloaden... om uit te proberen... ableton suite gekocht omdat ik hier echt mee verder ben gegaan.)
Vrijwel elke site heeft demo's die je of een half uurtje ongestoord kunt gebruiken of die om de zoveel tijd ruis geven. Daar is prima mee te werken als je het uit wil proberen. Die het niet hebben of die je dwingen om veel moeite te doen (voor sommige demo's heb je een iLok of Syncrosoft dongle nodig - volstrekt belachelijk) kun je ongestoord overslaan.

Ook nog aanraders: Rob Papen's Blue en Predator.

Ik heb eerst Komplete 4 gekocht (met Kontakt 2 - daar zit 'ie ook in) en toen geupgrade naar 5. Eigenlijk vond ik de upgrade naar K3 niet zo nodig, K2 was nog goed genoeg voor me.

Let wel: niet de hele VSL zit er in, maar wel een selectie. Wat het ook is, in combinatie met de convolutiereverb in Kontakt klinkt 't stukken beter dan de Orchestral expansion van mijn XP-30 of de strings in m'n Trinity rack.

Waar het gegeven vandaan komt dat een audio unit stabieler is dan een VSTi zou ik graag willen weten. Er is namelijk geen enkele onderbouwing voor en de VST standaard biedt juist meer mogelijkheden qua interfacing (bijvoorbeeld het sturen van midi want een audio unit plugin simpelweg niet kan).

Wat Marax zegt over logic klopt wel deels, de meegeleverde FX en instgruments bij Logic zijn gewoon heel erg goed. Maar de sequencer 1000x beter noemen vind ik wat vergezocht. Ableton heeft tegnwoordig ook een heel capabele arrangement view die niet te vergelijken is met wat je kreeg in V3 of 4. Logic is overigens helemaal niet duur....als je ebay een beetje in de gaten houdt kun je logic voor minder dan 300 euro scoren terwijl je voor een full version van Ableton op zeker meer gaat betalen.

In Ableton en cubase voor de mac is het om het even of je een VST of AU plugin gebruikt al is het wel overzichtelijker om alles of audio unit of VST te houden.

Wat betreft de vraag of 3rd party plugisn vaak beter zijn dan die in Ableton. Ja en nee. Sommigen zijn zeker beter maar er zijn ook zeker slechtere, de truuk is om te bepalen wat je zoekt en dat te kopen. Dit wil echter niet zeggen dat alle in ableton meegeleverde plugins slecht zijn want het is en blijft nog steeds hoe goed je in staat bent een plugin in te zetten.

Waar het gegeven vandaan komt dat een audio unit stabieler is dan een VSTi zou ik graag willen weten. Er is namelijk geen enkele onderbouwing voor en de VST standaard biedt juist meer mogelijkheden qua interfacing (bijvoorbeeld het sturen van midi want een audio unit plugin simpelweg niet kan).

Hai,

Ik had poos terug een heel stuk er over gelezen.. dus vandaar mijn opmerking.. Heb geprobeert om het ff op te zoeken.. maar kom nu alleen maar spook verhalen tegen..
Hier stond ook een mooi stukje daar over.. http://www.osxaudio.com/forums/viewtopic.php?p=45249 maar is helaas niet meer zoals je ziet....
Hoop dat ik nog wat serieus tegen kom en zal t dan zeker posten..
Wat je zegt qua interfacing is zeker waar.. sturen van midi.. kan helaas nog niet.. wordt wel aan gewerkt meende ik.. maar goed met een beetje rommelen in het enviroment kom je zelf al een heel end... maar goed midi dump ed das wel jammer ja.. had graag al een audio unit gezien van rekonaudio.. maar het is toch echt wachten op apple..
Maar goed audiounit kan wel mono zijn.. vst geloof ik nog niet... scheelt toch een hoop cpu.. ook erg intressant..

Maar ook als ik in de praktijk kijk bij mij in ieder geval...
Bevallen AU mij stukken beter!! vele male stabieler.. of ligt dat aan MAC..
Als er iets mis zou gaan... waar ik echt nog nooit last van heb gehad.. op 1 keer vastloper door Powercore na dan.. zou alleen je AU plug crashen..
En dus niet je sequencer..
Is bij Vst toch echt wel anders... die lopen dus echt vast.. en moet je de grote knop op je computer voor de zoveelste keer in duwen..
Alhoewel ik moet zeggen dat VST op de Mac toch ook wel te gek gaan..
Maar op de meeste Pc is het een kriem..
Maar ik ken systemen waar het ook wel redelijk best gaat..

Maar ik stop nu want ik dwaal weer is af.. :D
Mocht ik wat tegen komen zal ik het ff posten..

Wat betreft de vraag of 3rd party plugisn vaak beter zijn dan die in Ableton. Ja en nee. Sommigen zijn zeker beter maar er zijn ook zeker slechtere, de truuk is om te bepalen wat je zoekt en dat te kopen. Dit wil echter niet zeggen dat alle in ableton meegeleverde plugins slecht zijn want het is en blijft nog steeds hoe goed je in staat bent een plugin in te zetten.

Dit is precies wat ik heel moeilijk vind. Hoe weet ik wat bij mij past? Zo klinkt absynth in eerste instantie heel mooi, maar voor ik begrijp hoe iets werkt ben ik over het algemeen een aantal maanden verder (zeker bij absynth)

En logic....
Dat kan ik volgens mij als arrangement view instellen als ik het koppel via rewire (toch?) Begrijp ik het goed dat ableton dan beter klinkt? Of was dat vroeger zo. Iemand van SAE amsterdam heeft me dat ooit aangeraden. maar zou ik zowel ableton als logic op min macbook 2.4 Ghz intelduo 2GB ram kunnen draaien... ben bang dat het dan een beetje vol raakt allemaal

in ieder geval dank voor de vele reacties....

Dit is precies wat ik heel moeilijk vind. Hoe weet ik wat bij mij past? Zo klinkt absynth in eerste instantie heel mooi, maar voor ik begrijp hoe iets werkt ben ik over het algemeen een aantal maanden verder (zeker bij absynth)

En logic....
Dat kan ik volgens mij als arrangement view instellen als ik het koppel via rewire (toch?) Begrijp ik het goed dat ableton dan beter klinkt? Of was dat vroeger zo. Iemand van SAE amsterdam heeft me dat ooit aangeraden. maar zou ik zowel ableton als logic op min macbook 2.4 Ghz intelduo 2GB ram kunnen draaien... ben bang dat het dan een beetje vol raakt allemaal

in ieder geval dank voor de vele reacties....

Haha.. kies je ook net een van de lastigste synths.. (absynth)
Das ook wel lastige materie om mee te beginnen.. denk ik..
Op internet kan je heel veel vinden over hoe de basis is van synthese ed..
Gewoon is een weekendje googlen..
Probeer ook om je heen te kijken wat je vrienden/bekende gebruiken..
Kan je hun wel vragen hoe en wat..
Hier een linkje mischien wel wat voor jou: http://www.macprovideo.com/
Er zijn ook boeken natuurlijk.. maar dit is wat leuker...
Begin is met wat simpele synths zoals de Pro53, of Moog achtig iets..
dus een synth die er overzichtig uitziet zeg maar.. Maar jezelf op massive of absynth storten is erg leerzaam...

Logic zorgt niet voor een beter geluid... en ableton klinkt niet slecht..
Bedoelde idd dat je kan rewiren... en dat je logic mooi voor de afmix ed kan gebruiken.. is een beetje veel om het je zo 1,2 +3 uit te leggen..
En iedereen heeft een andere werkwijze natuurlijk..
En ik bedoel dus niet... dat je verplicht logic nodig hebt om een produktie af te krijgen... met ableton alleen kan het ook hoor... hangt dus allemaal van je werkwijze af... mischien is het slim om je eerst is te vediepen wat logic is zodat de mogelijkheden dan wat duidelijker zijn..
Ableton en logic samen is een krachtig setje samen.. en heb je in princiepe voorlopig niks meer nodig op plugs naar keuze dan..

Enne... haha.. je macje kan veel meer aan dan je denkt hoor..
Ik draai met gemak logic met veel plugs, reason en peak en de nodige editors stand alone's en al het nodige outboard.. . ik heb volgens mij altijd zo'n 8 programma's open staan.. sluit nooit wat af..
Zoals het hoort... dus..

Als je vragen hebt kan je me altijd pmen..
Jammer dat je zo ver weg woont.. had je graag op weg geholpen..

Succes en groet..

O ja.. ik draai met het zelfde als jij doet.. :P

Waarom moet je dat begrijpen? Het gros van de synth-spelers verandert nooit de factory presets.

Als je Massive onder de knie hebt is Absynth ook beter te bevatten. Waar Massive vrijwel alles in 1 scherm doet heeft Absynth dat allemaal uitgesplitst; niet perse iets waar ik fan van ben, magoed. Ik vind wel dat 't nodeloos ingewikkeld werkt met oscillator-golfvormen, daar is GUI-technisch nog wel iets op te verzinnen, maar ik werk niet bij NI :P.

Back