Harddisk stil krijgen

djdeon

Pulserend Lid
Weet iemand of er iets in de handel een harddisk wat stiller te krijgen? Ik heb twee Maxtor diamondmax schijven in mn pc en dat fluitende toontje begint me een beetje te irriteren.

Fluittonen kun je er niet uit krijgen, dat is waarschijnlijk een teken dat de lagers en/of de motor beginnen te slijten. Quantum schijven hebben na een paar jaar ook nog wel eens de neiging hoge tonen te gaan produceren.

Wat je wel kunt doen:
- plaats de HD in een silent drive-bay (in een 5,25" van je PC). Mogelijk nadeel: warmteproductie, alhoewel er wordt gezegd dat dat meestal geen problemen geeft.
- soms kun je met zg. Acoustic Management tools nog wel eens wat uithalen, maar of het zal helpen tegen hoge fluittonen weet ik niet, meestal is het meer van invloed op de geluidsproductie van de lees/schrijfkop. Kijk eens op de site van maxtor. http://www.maxtor.com

[edit]
thegreatmuffin had een goeie link naar informatique zag ik.
Je kunt ook nog kijken op http://www.silentpc.nl (fabrikant van vermeldde drivebay)
[/edit]

kom maar bij mij luisteren van de week, ik heb 2 silent drive behuizingen in mijn systeem.
het meeste herrie in mijn studio maakt mijn hubje die op de grond ligt en heeeel zachtjes piept op de achtergrond.
Je weet waar mijn huis woont.

Ik zag op die site staan dat ze geschikt zijn voor schijven van maximaal 5400rpm, die van mij zijn allebei 7200rpm.

Hoe zit dat bij jullie?

Origineel geplaatst door djdeon
Ik zag op die site staan dat ze geschikt zijn voor schijven van maximaal 5400rpm, die van mij zijn allebei 7200rpm.

Hoe zit dat bij jullie?

ik heb een 7200 rpm ibm en een 7200 rpm maxtor zonder problemen

Kan geen kwaad. Ik heb een test gedaan met een IBM DTLA schijf en de Matrox. De IBM kun je zelfs zonder behuizing haast niet meer aanraken aan het einde van de dag. De Maxtors (2x40GB op 7200rpm) waren wel warm, maar bij lange na niet heet.

zeraken ook een hoop warmte kwijt door het metalen frame waar in je schijf valt.
Ik heb geen problemen, zijn echt perefect die dingen, gewoon online betsled en 2 dagen later al in huis.
Nog een aanrader, enermax voeding en zalmon coolers !!

Origineel geplaatst door da goose
kom maar bij mij luisteren van de week, ik heb 2 silent drive behuizingen in mijn systeem.
het meeste herrie in mijn studio maakt mijn hubje die op de grond ligt en heeeel zachtjes piept op de achtergrond.
Je weet waar mijn huis woont.

Ik kom vd week wel ff een bakkie:koffie: doen en mn oor te luister leggen als ik tijd heb. Bel je eerst wel ff

Back