Met wat doen jullie drums en beat etc

Anony

Ingeburgerd
Hallo

Ik vroeg mij af hoe jullie je beat, drums, percussie etc op je muziek zetten? Dus welk soort en naam van de hardware die je gebruikt en zeg er ook bij welk genre je maakt.

Ik zou dit eens willen weten want ik ben van plan, omdat ik kan drummen, om het via een elektrische drum te doen. Meer bepaald via de roland HD1 omdat die niet veel plaats inneemt en ik beleef er veel plezier aan dus leek mij het inruilen van een akoestische drum voor een elektrische drum geen slecht idee. Of wel? Een andere optie was via de pad kontrol maar dit spreekt mij veel minder aan.

De richting die ik alleszins niet uitwil is house en techno en andere verwante genres maar zou het toch ook graag van deze mensen willen weten.

Ik heb trouwens nog geen ervaring hiermee... vandaar mijn vraag... .

Waarom wil jei info hebben van forumleden die dance-trance-techno-minimal-dubstep enzo maken terwijl je zelf die kant niet uitwil?

Ik bedoel het gaat toch om jou (ideale) workflow?

Als jij je happy voelt met je elec. drumstel prima :okdan:

Diverse forumleden spelen beats in met synths (gewoon op de keys drummen), of gebruiken een MPC of vergelijkbare midicontroller, slicen en dicen via hun softseq's, weer anderen gebruiken diverse samplers die ze triggeren met hard of software seqencers...

je begrijpt: ieder z'n workflow...

Om een idee te hebben hoe iedereen dit doet :) en bedankt voor het antwoord. Maar ik ben nieuwschierig of er nog mensen het doen via een elektronische drum want het lijkt alsof de meesten het anders doen ;).

een hoop gebruiken de phrases uit NEXUS VSTi of Vengeance Sample CD's en slaan zelf helemaal niks in. soms layeren ze nog een kick en dat is het dan wel.

De techno boys daarin tegen programeren wel vaker zelf.

De richting die ik alleszins niet uitwil is house en techno

Welk genre of stijl wil je dan wel uit? Lijkt mij alles bepalend hier.
Als je de feel en sound van echte drums wil bereiken gebruik dan een echte drummer en een echt drumstel.
Wil je een compleet jazzarangement neerzetten bereidt je dan maar voor op een serieuze cursus programmeren.

Wat bedoel je met een serieuze cursus programmeren?

Ik wil de dancerichting ingaan maar met invloeden van meer algemenere genres zoals pop en hiphop. Jazz niet zozeer eigenlijk... dat laat ik aan virtuozen over hehe... . Maar drums wil ik meestal wel natuurlijk laten klinken dus dan kan je het toch best inspelen met een edrum?

Ik ga trouwens ook een midicontroller aankopen dus die kan ik ook gebruiken.

ik gebruik per nummer weer iets anders zo 'n beetje. het hangt er van af wat voor muziek ik aan het maken ben, soms gebruik ik een sample, soms lose drums met mn keyboard inrammen, soms echte drums opnemen en dat dan als sample gebruiken, en soms met mn v-drums. soms ook geen drums trouwens...

Ik heb hier een elektronisch drumstel van yamaha..

handig.. want maakt minder herrie (vinden me buren leuk)
en het is makkelijker samplen...

de sequencer van de drumsis gelinkt aan de sequencer van de groovebox..

inspelen op de drums..

midi dumpen in de groovebox.. swing aanpassen en quantizen..

dan speel ik de sequence af via de groovebox..

het geluid van het drumstel gaat via het mengpanaal
me sampler in...

en dan knippen en plakken..
en ik heb nieuwe drums en loopjes

Die gebruik ik dan weer gechopt enzo in het uiteindelijke liedje..
met echte drums zou ik minder kunnen klooien..

met een drumcomputer had ik sommige dingetjes niet kunnen verzinnen.. met het drumstel wel :)

en nee, ik doe het niet zo om het echt te laten klinken. bwahahaha hi fi... kraak geeft smaak aan je muziek..

ik gebruik spectrasonics' Stylus RMX in groove midi slice mode. d.w.z. de voorgeprogrammeerde loops zijn nog per 16de noot te editten. Soms doe ik er ook nog wat van een drumkitje bij van m'n fantom G, maar dat is zelden.

Ik vroeg mij af hoe jullie je beat, drums, percussie etc op je muziek zetten?
NI Battery. Genres: naja, eigenlijk maar een rommeltje, maar Battery heeft een hele lading gewone rock/jazz/akoestische drumkits erin zitten.

Meer bepaald via de roland HD1 omdat die niet veel plaats inneemt en ik beleef er veel plezier aan dus leek mij het inruilen van een akoestische drum voor een elektrische drum geen slecht idee. Of wel?
Dan kun je beter een stel echte drummers vragen; verreweg de meesten hier hebben een MPC or TR-achtige oplossing. Wat je bij akoestisch wel hebt is het typische terugveren dat echt puur aan het materiaal ligt, wat de hele "feel" definieert. Je zult altijd puristen houden en mensen met kleine kinderen zodat oefenen met akoestisch alleen in de weekends kan.

Ik heb trouwens nog geen ervaring hiermee... vandaar mijn vraag... .
Wat je doet is dat je het drum brain (het kastje met de geluiden) van je HD1 vervangt door iets anders. De Boss DR-machines zijn al wat ouder en hebben volgens mij niet zoveel detail, de Alesis DMs zijn ook al niet de jongste meer - dus dan kom je bij een betere drum brain uit of bij een computer met leuke software (behalve Battery kun je ook kijken naar Toontrack Superior of zo). Als de drumgeluiden eenmaal zijn ingeladen en je alles voor de eerste keer hebt ingesteld kun je vooruit.

Vind je wat er in je HD1 zit goed genoeg, gewoon mee blijven werken.

Analoge drumsynths hier en een dikke sampler. Maar ook m`n gewone "synths" gebruik ik wel als drumsynth
Meestal programmeer ik x0x-stijl, soms mishandel ik de pads op m`n controller met m`n dikke knuisten. Holemanstijl, oldskool!

Genoeg info? :)

een hoop gebruiken de phrases uit NEXUS VSTi of Vengeance Sample CD's en slaan zelf helemaal niks in. soms layeren ze nog een kick en dat is het dan wel.

Ik zeg bannen dit soort types :D

Ik gebruik een MPC + Drumtraks voor m'n drums.
En ook gebruik ik "gevonden" geluid als ritme loop. Denk hierbij aan het getingel met een thee lepeltje in een kopje of geselecteerde stukjes uit een opname van bijvoorbeeld een knapperend haardvuur.

Om het volgens Frizzle Sizzle te zeggen: Alles heeft een ritme

Roland TR-drummachines voor de techno-achtige dingen.
Drumsamples in Cubase (soms op de Akai MPC1000) voor de meer experimentele dingen.
Drumstel met drumtriggers die de MPC1000 aansturen (via zo'n Roland TD-5) voor live hiphop.

Laatst gewijzigd:
[ontopic] Owja, als drumsequencer gebruik ik een EMU commandstation[/ontopic]

-Novation Drumstation
-Samples (in Akai S3000, Roland W30 en soms Battery)

Met samples kun je alle kanten op: losse drumhits, zelf gemaakte hits, zelf geknipte loops, kant-en-klare loops enzovoorts. En complete kits zijn er in alle formats en soorten en smaken te verkrijgen.

Meestal speel ik de drumpartijen in grove lijnen zelf in - en onthoudt: niet alles hoeft per sé ge-quantized, hè? - en programeer dan details in MIDI. Daarna bounce ik de drumtracks naar audio. Afhankelijk van gewenste resultaat, alleen naar stereo, of alles eigen spoor...

Ik heb een voorbeeld toegevoegd. Komt van 1-bar drumloop, verknipt en versneden tot losse hits. In de sampler (Akai) gestopt en eigen patterns (MIDI) geprogrammeerd.

Attachments

• Mixdown BB-02.mp3
    823,7 KB · Bekeken: 105
Laatst gewijzigd:
Back