Hulp nodig bij samenstellen opname-setup.

Julest

Stamgast
Beste mensen,

De laatste tijd heb ik me wat meer verdiept in opnamen en mix apparatuur. Hierbij kom ik veel verschillende verhalen tegen over technische problemen en verschillende voorkeuren voor verschillende oplossingen. Nou ben ik voor mezelf nagegaan wat ik nodig (denk) te gaan hebben en ben tegen een paar oplossingen aangelopen. Nou weet ik dat ik beperkt ben door mijn eigen referentie kader en zie waarschijnlijk veel over het hoofd. Vandaar deze topic zodat ik met wat meer breinen bij elkaar misschien tot een goede keuze kan komen.
Wat ik graag zou willen is al mijn apparatuur tegelijkertijd kunnen opnemen (voor eigen producties) en in de toekomst ook graag bands willen opnemen. En dan uiteindelijk ook een eind mix kunnen maken. Een aantal vereisten zijn:
- 24 bit/96khz (minimaal) opnamen kwaliteit
- 24 kanalen (insert/mic)
- Aux heb ik nog niet echt een goed overzicht van maar wil uiteindelijk wel een compressor, reverb en effecten bak aan hangen (deels zal ook software matig opgelost worden)
- total recall (zal wel heel fijn zijn maar ik wil niet dat dit een goede analoge suggestie in de weg staat)
- PC/Cubase competible (veel is dat natuurlijk wel maar toch zijn sommige drivers hier beter toe in staat dan de andere)
Nou heb ik drie verschillende mogelijkheden voor mezelf bedacht waar ik graag met jullie naar zou willen kijken:
- Een digitale mixer (zoals een Tascam bijvoorbeeld)
- Een breakout box + Controller (zoals bijv. een Motu + Mackie Universal Pro)
- Een breakout box + analoge mixer
Nou is het budget waar ik aan zit te denken natuurlijk belangrijk. Ik had zelf voor de gehele oplossing +/- 3500 Euro in gedachten. Maar voor de voorstellen hoeft dit niet het limiet te zijn, ik heb liever dat ik langer door spaar en iets goeds koop dan later te moeten veranderen van setup. Maar als het richting de duizenden Euros gaat gaat het wel mijn petje te boven. Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,

Julest

Last edited by a moderator:
Er is niet zoveel keuze maar digitale mixer met 24 inputs is al 5900 of zo. Bijv. motu 24io zijn alleen 24 ins/outs zonder pre-amps, auxen en bussen. Dus een analoge tafel erbij zou wel praktisch zijn.

Ja ik denk dat ik aan 24 kanalen echt genoeg heb en dat 24/96 een goede kwaliteit is. Wat zou jij voorstellen dan?

Ik zou recorden op 24/44.1
Dan kan je met adat relatief simpel aan 24 i/o's komen. Je hebt dan ruim de keus qua convertors en budgetten etc, omdat er heel veel keus is in ADA convertors die adat hebben.
Als je Cubase op een PC gaat gebruiken dan zou ik daar een RME HDSP(e) 9652 of een RME raydat bij gebruiken, Die hebben 3 x Adat i/o> en natuurlijk de beste drivers voor PC ever...

Met een Motu 24 i/o is ook weinig mis, maar dan moet je idd wel nog voor pre amps gaan shoppen natuurlijk...

Dat is idd ook een mooie oplossing. Zijn er ad da converters die met mic preamps? of kan je dan eventueel 3 verschillende converters er aan hangen?

Heb even heeel snel gekeken maar feedback heeft niet zoveel converters. is er ergens anders meer keus?

Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf pas mn ddx 3216 eruitgedaan ( had m in combi met mn rme 9636 staan, 2 adat in enuit ). Uiteindelijk vond ik de vele mogelijkheden van die digitale tafel minder belangrijk dan, mn kwaliteit, wat ik nu heb kan minder maar wat het doet isvan veel betere kwaliteit.

Heb nu losse converters gekocht en een DDA interface 24-4-2 analoge tafel. Hier zitten primapreamps op (mocht ik ze nodig hebben..lol) Wat ik voornamelijk wilde was een goede mengtafel, goede eq, modulair, overzichtelijk en iets wat positief toevoegt aan het geluid om mn outputs van mn computer op te leggen.

Qua converters kan je het zo gek maken wat je zelf wil, ik heb zelf een presonus fire station ( 8 in en 8 uit+ 2 buisen preamps, 24b, max 48khz ) en een creamware a16 ( 16in en 16 uit op 16b, max 48Khz ). Belangrijker m.i. dan puur de sample rate van je converters ( wel liefst minimaal 24 bit ) is de dynamiek, daar zitbehoorlijk wat verschil in per type.

RME heeft b.v. de Adi-ae ( wat betaalbaarder dan de DS ) de mogelijkheid om de 8 ins en 8 outs op 96khz uit te sturen, ditkan de bandbreedte van je adat niet aan en daar zal er dan per adat kabel maar 4 sporen kunnen worden vervoerd, er zitten dus 2 ins en 2 outs op.

Liefst zou ik mn 16bits creamware in loop der tijd verruilen voor een 24 bits converter.

Volgens mij moet je voor ca. 3500 ruim kunnen uit komen met een mooie set-up.

Dat is idd ook een mooie oplossing. Zijn er ad da converters die met mic preamps? of kan je dan eventueel 3 verschillende converters er aan hangen?

Heb even heeel snel gekeken maar feedback heeft niet zoveel converters. is er ergens anders meer keus?

In het kort; 3x ja.

Er is zoveel keus; kijk eens bij www.thomann.de bvb.
Als je 3500 aanhoud als budget voor alles, dan is het grofweg 1500 voor PC + software, 500 voor je RME kaart (of 250 2e hands, goed te vinden). Heb je dus 1500 over om 3 converters te kiezen. Dit is zeker mogelijk. Vooral 2e hands kan je hiervoor redelijk mooie dingen scoren, zeker met wat geduld...
Ik denk trouwens niet dat je ook 24 outs nodig hebt? Er zijn ook 8 kanaals AD's met adat out, met of zonder pre amps. Dus je hoeft ook niet perse te investeren in een hoop DA's die je uiteindelijk toch niet gaat gebruiken.

paar convertors om je op weg te helpen:
-RME ADI8-DS (of AE) (of ...)
-Focusrite octopre, isa 428, isa828, enz.
-Presonus digimax DS, FS, etc.
-Behringer ADA8000
-Cranesong spider
-enz enz enz

Er is idd een hoop te vinden daar. Thanks! Ik heb trouwens al een computer net een half jaartje oud dus die hoef ik niet meer aan te schaffen. Nou kom ik idd verschillende converters tegen die ook een aantal inserts met buizen versterking hebben. Moet ik me daar net als bij een gitaar versterker met buizen bij voor stellen dat het warmer gaat klinken?

*EDIT* Ik had er een beetje overheen gelezen maar zie net dat een adat kabel 4 sporen van 24/96 aan kan. Is dit bij 24/44.1 anders? Want als je dan een converter koopt van 16 kanalen met maar 1 adat uit heb je er niet zoveel aan toch (met insteek dat je alle kanalen tegelijkertijd wil gaan opnemen). Dus daar zit dan nog wel een tricky part in dat je wel een kaart koopt met genoeg adat ins en outs naar behoeven van het aantal kanalen dat je tegelijkertijd wilt opnemen.

Volgens mij had OJS nog van die Lucid converters te koop. Iig interessant om even naar te kijken.

En bedenk ook even qua praktische kant hoe je die kanalen op wilt gaan nemen en evt afmixen.
De keren dat ik zelf bandjes heb opgenomen heb ik altijd een analoge mixer ertussen gebruikt om zo goed te kunnen tracken. Want tracken met een muis en een DAW is wel te doen maar wel omslachtig en duurt langer.

Ik zat er idd over na te denken om daar nog een analoge mixer tussen te hangen of misschien een controler zoals die van mackie. Of is dat af te raden?

*EDIT1*
Of ik 24 out wil... De enige reden dat ik dat zou willen is omdat ik dat vanuit de computer weer alles naar een analoge mixer kan sturen voor de eindmix. Heeft iemand hier ervaring met in the box mixen met een controler, want daar zit ik nog een beetje met een dilemma. Ik had eerst zelf in gedachten om via een analoge mixer naar ad/da converters op te nemen. Dan in de computer aan de slag te gaan en eventueel nog wat bewerkingen te doen (en omdat de muis een beetje vervelend is daar een controler voor aan te schaffen) En dan het geheel weer terug te sturen naar de analoge mixer voor de eindmix. Of is dit dubbel op en geld verspilling en moet ik gewoon tussen de twee kiezen?

*EDIT2*
Ik heb nog verder gekeken converter land en kom heel veel tegen, maar veel converters liggen boven de 24/44.1. Kan je de bijv. een 24/96 ook instellen in 24/44.1 of moet dat in de specs. er echt bij staan (ben ik wel tegen gekomen)?

Laatst gewijzigd:
Hoi Julest,

Ik neem min of meer 'op jouw manier' op, en mix in ieder geval zo. Bevalt zeer goed. Als mixer heb ik een analoge 24ch Soundtracs Topaz met 8 subgroepen. De subgroepen heb ik aangesloten op mijn Echo Audiofire12 interface. De naam zegt het: 12 I/O 24bit/192kHz. En je kunt er max 3 koppelen. Met twee zit je dus op jouw 24ch en dat voor ca. € 1200. Reken voor een 2e hands mixer van deze kwaliteit € 1000. PC heb je al............ De mixer heeft trouwens ook DirectOuts, dus je kunt ook 24ch gelijktijdig van de mixer opnemen.

Bij mixen bevalt het prima, want ik kan zo gebruik maken icm Cubase van zowel plugins alsook van mijn hardware FX die allemaal op de mixer zit aangesloten. En ik heb zo ook mijn HW EQ ter beschikking, ipv alleen software. En bij het opnemen kun je er gewoon lekker analoge compressors tussen pluggen voor drums, evt. bas en zang. Erg prettig ook.

Volgens mij had OJS nog van die Lucid converters te koop. Iig interessant om even naar te kijken.

En bedenk ook even qua praktische kant hoe je die kanalen op wilt gaan nemen en evt afmixen.
De keren dat ik zelf bandjes heb opgenomen heb ik altijd een analoge mixer ertussen gebruikt om zo goed te kunnen tracken. Want tracken met een muis en een DAW is wel te doen maar wel omslachtig en duurt langer.

Mijn ervaring is toch echt anders. :bekdicht: Zeker als je bands gaat tracken op locatie waar je alles vanaf scratch opbouwt hardwarematig is het gebruiken van een mixer juist de omslachtige (en gevaarlijke) manier, als je het vergelijkt met losse 8ch. pre amps met digi uit. En wbt hands on controle over je gainstaging maakt het niks uit.

*EDIT2*
Ik heb nog verder gekeken converter land en kom heel veel tegen, maar veel converters liggen boven de 24/44.1. Kan je de bijv. een 24/96 ook instellen in 24/44.1 of moet dat in de specs. er echt bij staan (ben ik wel tegen gekomen)?

Als je meerdere verschillende converters tegelijk gebruikt moet je ze allemaal aan dezelfde (externe) clock syncen. (wordclock of aan de ADAT in) Dus het antwoord op je vraag is JA, allemaal geen probleem..

Iedereen super bedankt voor de reacties, als ik nog iets meer bij elkaar heb gespaard dan komen er zeker wat ad/da converters. Thanks!

Back