Beats maken

Jarno

Ingeburgerd
Hoi allemaal,

Ik zit al enige tijd met een bijzonder prangende vraag. Ik probeer al enige tijd beats te maken die wat 'dikker' zijn. Met compressie en EQ weet ik wel wat dikte toe te voegen maar ik slaag er niet in die echte dikheid te krijgen zoals die wel gebruikt wordt in tracks zoals Fake Blood - Mars, of Bodyrox - Yeah Yeah.

Daarnaast vraag ik me af hoe die claps (zijn het claps) zo ongeloofelijk lekker en crispy klinken, als ik een clap layer en daar processing op toepas kom ik niet eens in de buurt van dat soort geluiden.

Zou iemand me kunnen helpen met het bereiken van mijn doel? Graag met uitleg als er moeilijke terminologie gebruikt wordt, ik ben hobbyist van formaat, en heb al mijn centjes bij elkaar gegrabbeld om met Ableton live te kunnen klieren in mijn vrije tijd en ben dus allesbehalve een pro.

Alvast heel erg bedankt! Mocht iemand een audiosample verwachten hier, laat het even weten, dan knip en plak ik dat thuis even aan elkaar.

Groeten,

Jarno

Weet niet of je compressie toepast op de complete beat, maar je kan ook eens proberen om elk onderdeel (bas/tom/snare/hihat) eerst apart voor te behandelen met compressie/EQ en dan pas de beat in elkaar zetten met de bewerkte onderdelen.. Dus elk drum-onderdeel krijgt z'n eigen en dan daar nogmaals een compressie voor de totale beat overheen zetten.

Dat zou je in staat kunnen stellen om die clap die je graag wilt hebben, eerst op je gemakkie helemaal voor te shapen voordat-ie samen gaat werken met de rest van de beat. Weet 't, beetje algemeen antwoord, mja 't is vaak geheim van de kok met dat soort dingen.. blijven proberen, welke manier je ook gebruikt om bij dat geluid te komen ; wat werkt dat werkt.

Goed basismateriaal is belangrijk want shit in= shit out. Wanneer het in de basis al niet goed zit, kun je processen, eq-en tot je een ons weegt, maar het zal je niet het resultaat geven dat je zoekt. Ook zou ik niet per se meteen verschillende sounds gaan layeren. Als je clap-sound niet genoeg heeft om op zichzelf te staan, moet je gewoon op zoek naar een ander.
Je schrijft dat je EQ gebruikt om dikte toe te voegen. Je zou ook eens kunnen proberen met EQ ruimt te creeren door te cutten ipv te boosten. De bas uit sporen draaien waar je 'm niet nodig hebt, kan ook al veel helpen.

Precies, een goede/dikke beat begint toch eigenlijk bij de kwaliteit van het brongeluid en de keuze van van dat geluid.. sommige kicks passen gewoon niet bij sommige snares of claps (en vice versa), dat is 't eerste waar ik aan werk altijd ; als die 2 maar goed bij elkaar passen. Afijn, dat weet de Ts vast ook wel alleen lukt 't niet.

Zou je eens wat kunnen posten ? een kort fragmentje ofzo

Een sample kan vast wel, dat zal ik vanavond even bekijken. Zit nu helaas mijn beroep uit te oefenen, ver weg van mijn hobbies!

Wat mij vooral opvalt bij genoemde artiesten is dat de clap niet echt een clap lijkt, meer een crackle of iets dergelijks. Geen idee hoe je dat omschrijft. Het lijkt op een snare gelayerd met een lichte clap, of meerdere claps wellicht. Dat heb ik meermalen geprobeerd, maar nog zonder enig succes.

Wat ook lastig is voor mij is het maken van de volle kick, in de zin dat 'ie vrij lang is in mijn perceptie, en lekker 'bol?' klinkt. Dat in tegenstelling tot kickdrums van bijvoorbeeld trance die die klinken doorgaans nogal mager en dun. Ik ben erg gecharmeerd van de echte clubhouse kicks. Is het eigenlijk wel clubhouse? Hmm...

anders voor de clap wat bewerkte white noise ercover? kan soms ook helpen.

Gagarin

yep, de basis moet er zijn. Je kunt die maken met een tr909 of een andere analog drumcomputer, of zoiets als stylux RMX (mijn favoriet).

waar maak je nu je beats mee dan?

Potverdorie, ik moet hier nog op terugkomen. De laatste periode geen vrije tijd meer gehad voor het knoeien met geluid (mag geen muziek maken heten, vind ik zelf).

Zodra de tijd het toelaat probeer ik even een sample te posten, in de hoop dat dit wat tips losmaakt. Alvast bedankt iig!

Back