Beats maken

Jarno

Ingeburgerd
Hoi allemaal,

Ik zit al enige tijd met een bijzonder prangende vraag. Ik probeer al enige tijd beats te maken die wat 'dikker' zijn. Met compressie en EQ weet ik wel wat dikte toe te voegen maar ik slaag er niet in die echte dikheid te krijgen zoals die wel gebruikt wordt in tracks zoals Fake Blood - Mars, of Bodyrox - Yeah Yeah.

Daarnaast vraag ik me af hoe die claps (zijn het claps) zo ongeloofelijk lekker en crispy klinken, als ik een clap layer en daar processing op toepas kom ik niet eens in de buurt van dat soort geluiden.

Zou iemand me kunnen helpen met het bereiken van mijn doel? Graag met uitleg als er moeilijke terminologie gebruikt wordt, ik ben hobbyist van formaat, en heb al mijn centjes bij elkaar gegrabbeld om met Ableton live te kunnen klieren in mijn vrije tijd en ben dus allesbehalve een pro.

Alvast heel erg bedankt! Mocht iemand een audiosample verwachten hier, laat het even weten, dan knip en plak ik dat thuis even aan elkaar.

Groeten,

Jarno

Weet niet of je compressie toepast op de complete beat, maar je kan ook eens proberen om elk onderdeel (bas/tom/snare/hihat) eerst apart voor te behandelen met compressie/EQ en dan pas de beat in elkaar zetten met de bewerkte onderdelen.. Dus elk drum-onderdeel krijgt z'n eigen en dan daar nogmaals een compressie voor de totale beat overheen zetten.

Dat zou je in staat kunnen stellen om die clap die je graag wilt hebben, eerst op je gemakkie helemaal voor te shapen voordat-ie samen gaat werken met de rest van de beat. Weet 't, beetje algemeen antwoord, mja 't is vaak geheim van de kok met dat soort dingen.. blijven proberen, welke manier je ook gebruikt om bij dat geluid te komen ; wat werkt dat werkt.