Ableton Live Bussen

SCE

hiep hoi
Hoi,

Als je een send van een kanaal in live opendraait,
stuurt hij het signaal OOK nog naar de master!

Weet iemand hier iets op?

Thx,
Bob

Wat bedoel je precies?

Als je een send opendraait zal je master volume inderdaad ook omhoog gaan omdat de send bus default ook naar je master gaat.

Wil je van het kanaal waar je de send over zet de audio kwijt dan moet je gewoon de output op "no output" zetten.

Wil je dat de send niet op de master terecht komt moet je op de bewuste aux bus de output naar "no output" zetten.

het is toch heel vreemd? of ligt dat aan mij:)
meestal is het toch gewoon dry/wet?

Maar als ik het kanaal op no output zet, kan ik dus niet de hoeveelheid dry/wet bepalen...
en ik wil immers ook hebben dat als ik de fader van dat kanala uitzet, hij ook niks naar de send stuurt.

ik snap t niet hoor. als je wel dry/wet controle met een send kanaal wil laat je het source kanaal toch gewoon naar de master gaan voor het dry signaal. en de wet regel je met de send naar het fx kanaal. daar wel je fx op 100% wet zetten.

als dat niet is wat je wil moet je geen send maar een insert fx gebruiken, dus op het source kanaal zelf.

Maar ik wil graag het sequencen en de FX splutsen over twee laptops.

Ik heb het opgelost:
ik zet de channel op sends only en vervolgens midibind ik hem zo dat als ik send A opendraai, er een mastersend dichtgaat(en andersom).

Nou... in ieder geval bedankt!

wat is een mastersend?

ok; dat was een beetje gek:)

Van een kanaal zet ik de output op "sends only".
Vervolgens maak ik 4 bussen:
3 bussen waarnaar ik de kanalen kan sturen als er effecten overheen moeten en 1 bus(bijv D) waar ze heen gaan als er geen effecten op moeten.

Dan midibind ik het zo dat als ik van een kanaal send A dichtdraai, send D automatisch opengaat en andersom.
Zo stuur ik het dus of over de effecten of over de "masterbus"(D).
capice?:)

Misschien heb je iets aan deze truuk...

maar wat bereik je hier nou precies mee wat je normaal niet kunt bereiken?

Het is toch normaal dat als je de send van een kanaal open zet, je het kanaal zelf ook nog gewoon hoort. Alleen komt er een effectgeluid bij vanaf je send. Het geluid wat vanaf je send (of eigenlijk je return) komt is als het goed is het 100% wet signaal en het geluid op je kanaal 100% dry.

wil je het signaal dry hebben, dan moet je je send niet opendraaien. Wil je alleen het effectsignaal hebben, dan schuif je de fader van het kanaal dicht en zet je de send op pre (-fader)

maar wat bereik je hier nou precies mee wat je normaal niet kunt bereiken?

Het is toch normaal dat als je de send van een kanaal open zet, je het kanaal zelf ook nog gewoon hoort. Alleen komt er een effectgeluid bij vanaf je send. Het geluid wat vanaf je send (of eigenlijk je return) komt is als het goed is het 100% wet signaal en het geluid op je kanaal 100% dry.

wil je het signaal dry hebben, dan moet je je send niet opendraaien. Wil je alleen het effectsignaal hebben, dan schuif je de fader van het kanaal dicht en zet je de send op pre (-fader)
dat is toch in principe hetzelfde wat ik voorstel, alleen hoef je dan maar aan een knop te draaien, en aangezien ik het sequencen en de fx wil splitten over twee laptops(en twee personen) lijkt het me efficienter om de om de fx op post fader te houden.

misschien had ik dit even moeten vermelden:)

En waarom zou je een dubbel signaal ooit willen?

Back