synthesyzerles?

poul

Stamgast
he goeiedag,

ik ga mij aanmelden voor muziektechnologie aan de HKU. nu is een van de vereisten een acceptabel (lees: behoorlijk hoog) spelniveau op een instrument. op dit moment bespeel ik er 4 matig tot redelijk nl, drums, bas, gitaar en toetsten.
ik heb in geen les gehad behalve vijf jaar keyboardles, van mn 7e tot mn 12e.
nu ben ik reeds 18 jaren oud, en wou weer les gaan nemen in 1 of 2 instrumenten. in ieder geval toetsen, want ik wil me dus gaan verdiepen in synthesyzers. en ik wil goed (lees: heel goed) worden. maar wat en waar kan ik dan het best gaan lessen? piano of keyboard, muziekschool of prive. ik heb zelf een keyboard, een yamaha psr 620.
bestaat er ook synthesyzer les?

poul

ps: het gaat dus niet om het programmeren van synths, maar puur om het spel

eerst maar es een bijlesje nederlands (of engels) lijkt me ;)
het is nl synthesizer en niet synthesyzer ;)

zo nu bijdehand genoeg geweest......Rob Papen op dit forum geeft masterclasses synth programmeren...maarrrr..ik denk niet dat ze met een instrument beheersen ook het programmeren bedoelen, maar meer het bespelen

Olaf

Zeker niet om lullig te doen!!!!

Maar, als je zo geinteresseerd bent in synths en die opleiding, vind ik het vreemd dat je geen synth bezit :confused:

Om goed en overtuigend met synths te kunnen spelen, heb je naast keyboard- of piano basisvaardigheden in eerste instantie vooral behoefte aan wat ervaring met synths.

Ik heb wel enig recht van spreken, denk ik. <hoop ik> Ik werd ooit afgewezen voor zo'n opleiding omdat ik, na alle voorrondes te zijn doorgekomen, niet goed genoeg van papier kon zingen. Ja, ZINGEN.. En dat was puur door de zenuwen..... =(

Verder geef ik keyboardles, en ook synth/computerles etc.
Neem van mij aan dat als je muzikaal bent, en enigszins uit de voeten kunt met toetsen, je gewoon wat ervaring moet opdoen met een synth.

Veel succes!

Cozko

Spelen: Piano. Gewoon privéles ofzo. Maakt niet uit wat je speelt als je maar studeert;)
Synths: verkoop dat keyboard, koop een analoge synth ála Juno of iets dergelijks ga je er een flink in verdiepen etc.

Origineel geplaatst door Cozko
Ik werd ooit afgewezen voor zo'n opleiding omdat ik, na alle voorrondes te zijn doorgekomen, niet goed genoeg van papier kon zingen. Ja, ZINGEN.. En dat was puur door de zenuwen..... =(

Zingen?? Ik wist niet dat je ook op zo'n opleiding moet gaan zingen:confused: (hoe goed was je?, zo goed als die ene van Idols;) ;) )

Origineel geplaatst door JazzMann
doe als ik Jazzstudio (antwerpen...)

kost wel plaat, meer spelen leer je er wel !!!

Regel even een vrijkaartje North Sea Jazz Festival voor me zodra je daar uitgenodigd wordt :W
Of zal ik maar ook gelijk op het podium gaan staan. Jamm ik mee op saxofoon, maar dan wel op de "Bobby Mc Ferrin way"

retuuu tuuu tuuuu padaapap pap tooooo, yeah... Don't worry, papaappa, ieeeeuuwww.... Machtige stemvirtuoos :D

Origineel geplaatst door J-Run
Zingen?? Ik wist niet dat je ook op zo'n opleiding moet gaan zingen:confused: (hoe goed was je?, zo goed als die ene van Idols;) ;) )

Dat zingen van papier, behoorde netals 'solfège' e.d. gewoon tot de standaard toelatingseisen van het conservatorium. Ik wist het van te voren, was ook goed voorbereid enzo.....

Bij Idols zingen ze nog niet eens van papier! Ik was vast veeeeeeel beter ;)

Spelen: Piano. Gewoon privéles ofzo. Maakt niet uit wat je speelt als je maar studeert;)
Synths: verkoop dat keyboard, koop een analoge synth ála Juno of iets dergelijks ga je er een flink in verdiepen etc.

ik heb er inderdaad ook al aan gedacht om een synth te kopen, maar dan moet ik wel geld hebben... dus nu kloot ik wat aan met softsynths. maar hoeveel zal ik voor mijn yamaha psr620 kunnen vragen. hijs 5 jaar oud en kostte toendertijd 2500 gulden.
en wat kost een redelijke synth ongeveer? want als ik bij feedback kijk, en ik schat ijn budget op maximaal E800, vraag ik me af of ik daar wat goeds voor kan krijgen.

hmmm... als ik dat keyboard nou aan een onwetend iemand verkoop...

(ja, ik ben een beginner...;) )

Laatst gewijzigd:
Je keyboard aan onwetende zielen verkopen zou ik off topic een beetje stom vinden, maar ik ga ervanuit dat je een grapje maakte. :biertje:

Je hoeft toch niet persee een nieuwe te kopen? Er is genoeg moois tweedehands verkrijgbaar. Ik zou je willen aanraden om een va of echt analoge synth te zoeken als je je met synthese wil bezighouden. Ik denk dat je daar het meeste van leert kwa geluidsopwekking. Een samplebased synth kan op zich ook wel hoor. Je kiest dan gewoon een basisgeluid uit en kijkt wat er gebeurd bij welke settings. Succes iig.

ik weet niet precies welke richting je gaat doen maar bij mij in de klas speelt denk een kwart geen instrument, zo'n vereiste is het nou ook weer niet volgens mij(wel voor sommige richtingen idd)

maar als je nu nog voor het aankomende jaar wil gaan goed een instrument wil gaan leren, lijkt me dat een beetje kort dag..

Eigenlijk vind ik 'synthesizerles' gewoon een heel dom woord. Als woord dan he.

Maar dat staat eigenlijk los van deze discussie.

Origineel geplaatst door poul
ik heb er inderdaad ook al aan gedacht om een synth te kopen, maar dan moet ik wel geld hebben... dus nu kloot ik wat aan met softsynths. maar hoeveel zal ik voor mijn yamaha psr620 kunnen vragen. hijs 5 jaar oud en kostte toendertijd 2500 gulden.
en wat kost een redelijke synth ongeveer? want als ik bij feedback kijk, en ik schat ijn budget op maximaal E800, vraag ik me af of ik daar wat goeds voor kan krijgen.

hmmm... als ik dat keyboard nou aan een onwetend iemand verkoop...

(ja, ik ben een beginner...;) )

2500 gulden?? voor een keyboard? Daar kan je zo 2,3,4 of 5 synths voor halen =( Voor 800 euro heb je ook al 2 mooie synths. Kijk niet alleen naar de nieuwste stuff in Feedback met allerlei touchscreens en nog meer toeters en bellen. Haal gewoon een simpel iets. Waarom heb je eigenlijk 5 jaar geleden niet een synth gehaald inplaats van een duur keyboard met voorgebakken geluiden. haal gewoon analoog. Lekker weinig presets en genoeg mogelijkheden. Dan wel 2e hands, want als je nieuw een analoge synthersizer wilt en je gaat naar Feedback, kan je alleen kiezen tussen euh.. Alesis Andromeda;)

De psr 7xx was toendertijd volgens mij 2500 gulden. Dat was een tijd dat ik volgens mij een psr630 wilde kopen en Muziek Hakkert in Rotterdam zo slim ws geweest om mij te vertellen dat ik voor hetzelfde geld van die psr630 beter de Korg X5D kon kopen. Een 64 stemmige synth en klinkt echt waanzinnig, zo zei de man. Blij dat hij dat had aangeraden. Deze synth kost overigens 550 euro bij Feedback nu, als ik me niet vergis. Ik was er erg tevreden mee moet ik zeggen.

2500 gulden?? voor een keyboard? Daar kan je zo 2,3,4 of 5 synths voor halen

Een goed keyboard is gewoon duurder dan een vergelijkbare synth! Dat komt o.a. door alle extra's: ingebouwde versterking, begeleidings-automaat etc.

Waarom heb je eigenlijk 5 jaar geleden niet een synth gehaald inplaats van een duur keyboard met voorgebakken geluiden.

Omdat hij toen misschien een jaar of dertien was...??? En keyboard wilde spelen. ;)

ik zou voor een klassieke subtractive synth gaan, met vooral een duidelijke interface..... voor 800 euro kan je bv makkelijk een 2e hands Roland Juno kopen.....of een novation K-station.....of een Korg MS2000.... daarmee kan je perfect leren synths programmeren...

Olaf

bedankt voor alle reacties iedereen!

ok, dus een 2ehands analoge synthes>I<zer is het "verstandigst" om te kopen voor een beginner zoals ik. nu heb ik al een paar types voorbij zien komen en dat zegt me allemaal dus nog niks. maar daar ga ik meer informatie over zoeken op internet.

maar waar kan ik het best naar 2ehands synths zoeken, marktplaats?, hier?

Marktplaats heeft idd een uitgebreide muziekinstrumenten-sectie. Natuurlijk wordt hier op het forum ook wel het een en ander aangeboden.
Als je meer info wilt over een bepaald type synth, ga dan eens kijken op www.vintagesynth.com, daar hebben ze een uitgebreide database van oude en nieuwe synths.

Re: synthesyzerles?

Origineel geplaatst door poul
he goeiedag,

ik ga mij aanmelden voor muziektechnologie aan de HKU. nu is een van de vereisten een acceptabel (lees: behoorlijk hoog) spelniveau op een instrument. op dit moment bespeel ik er 4 matig tot redelijk nl, drums, bas, gitaar en toetsten.
ik heb in geen les gehad behalve vijf jaar keyboardles, van mn 7e tot mn 12e.
nu ben ik reeds 18 jaren oud, en wou weer les gaan nemen in 1 of 2 instrumenten. in ieder geval toetsen, want ik wil me dus gaan verdiepen in synthesyzers. en ik wil goed (lees: heel goed) worden. maar wat en waar kan ik dan het best gaan lessen? piano of keyboard, muziekschool of prive. ik heb zelf een keyboard, een yamaha psr 620.
bestaat er ook synthesyzer les?

poul

ps: het gaat dus niet om het programmeren van synths, maar puur om het spel

gezien je credits en je leeftijd denk ik dat je gewoon verwezen wordt naar de basisopleiding, waar je alle basisbegrippen londerwezen krijgt, dus maak je geen zorgen.

Back