Jaren 80 house synthesizers

sander

_
De laatste tijd ben ik wat meer in de jaren 80 house/acid (traxx, warehouse style) dan electro enzo.
Nu wil ik eigelijk wel weer eens wat nieuwe geluidsbronnen aanschaffen.

Hebben jullie nog aanraders?

Ik neem aan dat ze voornamelijk, juno en FM bakken gebruikten. En ook de D50 geloof ik.

Welke juno's waren in dat genre erg proulair? (afgezien van de 60/106).

Hoe klinken de JX3p/8p tenopzichte van de J-60. Lijkt dit erg op elkaar, op wat warme na?

Sander

juno106.....of 6/60 .... dx100......CZ101..... crappy samplers... casio RZ drumsampler....

De jx3p en 8p hebben 2 oscillatoren per voice ipv 1 + sub, dat geeft natuurlijk wel een hoop extra mogelijkheden.

En dan zoek ik de module uitvoeringen, want het is hier aardig vol en live is het natuurlijk wel makkelijk.
Een DX-100 is toch harstikke goedkoop? Das toch een vrij eenvoudige FM synth in vergelijking met een DX-7?
Wat is een relaxe FM module?

Origineel geplaatst door sander
En dan zoek ik de module uitvoeringen, want het is hier aardig vol en live is het natuurlijk wel makkelijk.
Een DX-100 is toch harstikke goedkoop? Das toch een vrij eenvoudige FM synth in vergelijking met een DX-7?
Wat is een relaxe FM module?

kheb hier nog een FB01 fm-module te koop staan....je kan em niet editen vanaf de frontpanel, alleen met software..... maar er komen wel hele fijne FM bassen en orgels uit....

Olaf

DX 100 is zeker okay, howel net zo eenvoudig als de DX 7 (dus eigenlijk gewoon niet handig). Verschil is (naast verschillen als polyfonie en geheugen enzo) het aantal algoritmes: bij de 100 zijn dat er 8, bij de DX 7 32 (?). De algoritmes worden gemaakt aan de hand van operators, wat eigenlijk een soort oscilators zijn. Meer operators is meer algoritmes, is meer mogelijkheden. FM synthese op de DX wijze is echt niet eenvoudig om te begrijpen, maar op het gehoor kom je een heel eind. Een alternatief is de FS1R, die FM synthese kombineert met reguliere synthese.

En nu we het er toch over hebben, de Casio synthese (fase distortion) en de D50 synthese (LA synthese) zijn OOK niet eenvoudig te begrijpen.

Een goed alternatief voor de DX voor house en chicago geluiden is de Korg DW 8000.

Origineel geplaatst door oli303
Als je al iets beter met synths overweg kan : een Oberheim Matrix-6 ???
Alleen nogal lastig om te editen... maar klinkt enorm graaf!

geloof niet dat veel van die gasten toendertijd geld hadden voor een oberheim matrix 6 ;)

Olaf

Armando (100% of dissin' you van weleer, jaja) gebruikte ook veel de Juno 1 en 2...maarja, naar Human Recourse is de Juno 2 eigenlijk "not done" meer :D

Yamaha TX-81z.

Je moet in je mpc eens een Casio RZ drumkitje laden....instant 'Work that motherfucker' :)

Roland D-110 is ook wel geinig, vooral voor de prijs. Ook nog eens een zooi uitgangen en drums...

Origineel geplaatst door Chinetti
Eentje voor triviant: Ik sprak een gast in Chicago die me vertelde dat omdat ze geen geld hadden voor een 909, ze er een leende van een producer (ben ze naam even kwijt) die er wel één had. Veel van die platen hebben dus één en dezelfde 909.

ja dat verhaal ken ik ook...diezelfde 909 heeft aan de basis van zowel de house als de techno gestaan....koel verhaal is dat...
kweetzosnel ook nie meer van wie die 909 nou was...

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
geloof niet dat veel van die gasten toendertijd geld hadden voor een oberheim matrix 6 ;)

Olaf

De matrix herken je toch duidelijk in heel wat ouwere Detroit-platen...
Persoonlijk weet ik niet wat een Matrix-6 in 1986 kostte, maar ik weet wel dat deze een stuk cheaper was dan de Matrix-12 of de Xpander... De afwerking was helaas iets minder : de toetsen slijten rapper en de originele IC-voetjes mogen best al eens vervangen worden, maar toch blijft het een graaf machien...

Re: Jaren 80 house synthesizers

Origineel geplaatst door sander

Hoe klinken de JX3p/8p tenopzichte van de J-60. Lijkt dit erg op elkaar, op wat warme na?

jx8p/8p hebben buiten de lp filter ook nog is een hp filter en meer opties dan de junos

Back