Jaren 80 house synthesizers

Zonder knoppen is niet zo erg. Ik ga een hele uitgebreide midicontroller knopen.

Bassen, strings en percussie is geen probleem. Daarvoor heb ik alles al in huis,
maar voor leads en overige geluiden ben ik wel geinteresseerd in FM of LA of wat dan ook.

Misschien een MKS-nog wat, een DX-module en een D550 module ofzo.

Origineel geplaatst door arnoldroelz
Armando (100% of dissin' you van weleer, jaja) gebruikte ook veel de Juno 1 en 2...maarja, naar Human Recourse is de Juno 2 eigenlijk "not done" meer :D

Je klinkt alsof je er nog nooit een in handen hebt gehad.

De 803 en 303 al helemaal waren destijds "not done". Die hele hauws en tegno zut was "not done", Rick Ashley was duidelijk veel cooler.

Origineel geplaatst door mono-poly
jx8p/8p hebben buiten de lp filter ook nog is een hp filter en meer opties dan de junos
bijna...

de JX-3p heeft een traploos HPF... bij de JX8 is dit in 3 stappen zoals bij de JU
de JX-3p heeft net zoals bij de JU maar 1 ENV, de JX8 heeft er 2
de JX-3p heeft geen LFO depth op de 2 OSC's maar alleen een switch on/off

een JX is van nature minder diep... stand 1 van het HPF bij de JU staat gelijk aan stand 0 van het HPF op de JX

om ff een paar verschillen te noemen...

Origineel geplaatst door 6 trak
de JX-3p heeft een traploos HPF... bij de JX8 is dit in 3 stappen zoals bij de JU
de JX-3p heeft net zoals bij de JU maar 1 ENV, de JX8 heeft er 2
de JX-3p heeft geen LFO depth op de 2 OSC's maar alleen een switch on/off

om ff een paar verschillen te noemen...

De jx-3p is een van de meest onderschatte synth's; Ik vond hem rete gaaf. Eigelijk is het bijna een jx8p, maar dan veel mindere midi (een van de eerste synths met midi) en kleine verschillen zoals hierboven vermeld.
Maar toch heeft hij iets subtiels; er komen wrede bassen uit en de filter klinkt iets minder "clean" dan de nieuwere, zoals de @juno en jx8p, wel typisch roland filter. Er zit wel een stepseq op die op gate synct. Programmeren is minder lastig als de jx8p (met die verdomde alpha dial die je 10keer in de rondte moet gooien!!), maar de pg-200 maakt hem perfect.
De prijs is erg laag.

Voor die house sound, zou je ook de casio cz-101 kunnen pakken. Lekker digitaal, soms ranzig, maar ik heb er ook rhodes achtige dingen uitgekregen. Het lijkt op fm, maar is te bedienen als een analoge synth. Verder zit er het bekende cheesy jaren80 orgeltje als preset in. Is tegenwoordig ook erg cheap.

Ik heb ook nog misschien een jx10 of jx8p en een tx7 (module van dx7) te koop staan. Maar ik ben nog aan het tweifelen :)

Origineel geplaatst door sander
Zonder knoppen is niet zo erg. Ik ga een hele uitgebreide midicontroller knopen.

de jx3p reageerd niet op je controller denk ik
de mks-en mischien wel
maar dat zou ik wel ff nakijken

ik heb zelf die hele serie gehad en alleen nog de mks30 en de juno 60 staan

de mks 30 (jx3p in rack versie) klinkt heel goed tegen over de juno 106 en je zal zeker twijvelen als je deze 2 apparaten naast elkaar hebt staan
ik heb uit eindelijk mijn juno 106 weg gedaan (ook omdat ik de juno 60 heb)

het geluid van de mks 30 is appart echt roland maar ook weer anders als de juno serie
wat ik wel mis met de mks 30 dat is het echte laag van de juno 's en helemaal van de juno 60
maar de mks 30 kan wel weer die lekkere bij geluidjes leveren die je stiekem op de achtergrond van je track kan plaatsen
de mks 30 of jx3p ligt een beetje tussen de juno 106 en de jx8p in
nadeel van de mks 30 is dat er de zelfde stemmen in zitten al de juno 106 (AHA 80017 A combinatie chip) dus als die stuk gaan heb je een probleem en bij de jx3p niet daar zitten de filters er los in die je nog redelijk kan krijgen en niet zo snel stuk gaan
toch nog wat verschillen tussen de mks en de jx3p
de combinatie tussen de mks30 en de juno 60 bevalt mij prima en is zeker een aanrader al gebruik ik deze apparaten niet echt veel
zorg wel dat je bij de mks30 of jx3p een programmer hebt dat maakt de synth helemaal leuk

persoonlijk vind ik de mks50 niet zo bijzonder maar er zitten wel leuke geluiden in
maar ga niet uit van mijn mening omdat er veel mensen zijn die wel te spreken zijn over de mks50

mks-50...

mks-50...

is dat niet die bak waar al die terror geluiden in zitten
veel voor gabber gebruikt enzo dacht ik
je zou eens aan eye-d moeten vragen, die gebruikt hem volgens mij nog dagelijks
(als ik me niet vergis met een andere module)

Afgezien van de terror geluiden:

MKS50 in het kort:

oscillators:
-square-oscillator met een aantal verschillende golfvormen, vast volume of uit
-saw oscillator met verschillende golfvormen, vast volume of uit
-sub oscillator met verschillende golfvormen, 3 verschillende volumes of uit.
-noise oscillator met verschillende volumestanden
Pulsbreedte en - modulatie is instelbaar

Filter:
-12 dB LPF met resonantie en mogelijkheid om de envelope (al dan niet inverse) te volgen
-?dB HPF filter met 1X low boost, 1x bypass en 2 maal highpassfilter stand.

chorus:
-aan of uit, chorus speed (of was het nou dpth) regelbaar

envelope:
-5 stage envelope te koppelen aan DCO (toonhoogte) VCF (filter) en DCA (amplitude)

Er zit ook nog chord mem op maar dat gebruik ik niet.

Mijn mening over dit bakje:
Lekker bakje, vette terror en hoover geluiden kun je er mee maken, maar reken ook op zeer spacy pads en bliepjes, of gewoon rare noises. Ik ben al redelijk in de buurt gekomen van 303 geluiden.
Hij is ook lekker om te gebruiken als bass, dit heb ik laatst geprobeerd door de MKS50 en een superbassstation op hetzelfde midi-kanaal te gooien.

Hij ontvangt wel midi controllers zoals volume, pan, portamento on/off en portamento amount (of hoe dat ook heet)
De rest is in te stellen via sysex (Jaaaaa daarvoor wil ik dus ook die UC-33 van evolution!!!)

Hoop dat je hier wat aan hebt. :)

Mocht je vragen hebben, pb me maar :)

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

In oude hardrock platen kom je volgens mij ook veel Oberheim bakken tegen. OB8s enzo..

80s

80s

80s je hebt al aardig wat 80ies synthies
voor leads ;een mks 50 ,...hmm ,
beter een jx8p [met prgrm ,laatst ging er hier nog een voor 400,.]
zeker een pro one proberen ,..geliefde detroit synth toen ,en nu nog !!
en check voor 200.- eurootjes een s950 lo-fi sampler van akai natuurlijk,..
een erg ok machine voor weing geld, dees days
sccs en laat weer wat horen .

Zo dit is een oude threat van mij. Hoe kom je nu ineens weer hierin terecht?
Ik heb ondertussen al weer 1000 en 1 stukjes onafgemaakte chigago house nummertjes liggen.
Nauw ja nummertjes, gewoon wat wat basjes, strings, etc. Het enige apparaat wat ik er nog niet
zo lang geleden bijgekocht heb is de Matrix-1000. Eigelijk ben ik wel tevreden met wat ik heb en
kan ik er zeker van die jaren 80 house mee maken.
Maar nogmaals bedankt voor alle reacties.

wat dacht je van een DX7 alhoewle dat meer poppy sounds zijn.
maar gebruik veel goedkoope troep en zet er een distortion pedaal van een gitaar achter.
krijg je ook wel leuke dingen mee

Origineel geplaatst door C738
Afgezien van de terror geluiden:

Er zit ook nog chord mem op maar dat gebruik ik niet.

die chord memory kan je wel vette dingen mee doen: je kan je noten stapelen e.d.
hierdoor krijg je soms echt waanzinnig zuigende hoovers
en de mentasm sound.

Alpha juno hoor ik in een fast eddie plaat. is zelfs ne ranzige preset!

Back