Vraag over aanschaf Cubase.

axn

Ouwe rot
overleden lid
Na een tijd lang gewerkt te hebben met Logic Pro 8, wil ik binnekort toch weer terug gaan op Cubase. (waar ik voorheen ook mee werkte)

Ik werk voornamelijk met software, maar heb ook een Sherman Filterbank 2, aangezien dat hardware is, is dan de volledige versie van Cubase 5 nodig, of volstaat de Studio, of Essential versie ook?

Ook zie ik hier "EDU" versies te koop staan:
Cubase 5 EDU Full: http://www.thomann.de/nl/steinberg_cubase_5_engl_edu.htm
Cubase 5 EDU Studio: http://www.thomann.de/nl/steinberg_cubase_studio_5_e_s_edu.htm

Zit daar een verschil in t.o.v. de retail versies?, ze zijn de helft van de prijs ...

"EDU" mag je niet gebruiken voor commerciele doeleinden.

Nee, dat ook niet. Je moet ze een bewijs van inschrijving faxen om te laten zien dat je leraar of student bent, en dan helpt het ook nog om een relevante opleiding te volgen.

Ik zou op z'n minst voor Studio gaan; de volledige versie heeft ook nog External FX, maar of dat de moeite waard is voor 1 effect weet ik niet.

Gewoon even doorsparen dus :)

Als ik jou was, zou ik voorlopig nog even niet over stappen. Dit gaat waarschijnlijk weer een hele discussie ophalen, maar Cubase 5 zal zeker nog kinderziektes hebben (is nog nooit anders geweest bij Steinberg). En Cubase 4 bijvoorbeeld is nooit helemaal uit ontwikkeld (bevat nog steeds fouten).

Kortom: wees gewaarschuwd!

Hopelijk komt er nu niet weer een enorme berg replies met andere beweringen waardoor je orignele vraag niet meer beantwoord raakt.

GRTZ

Nee, dat ook niet. Je moet ze een bewijs van inschrijving faxen om te laten zien dat je leraar of student bent, en dan helpt het ook nog om een relevante opleiding te volgen.

Ik zou op z'n minst voor Studio gaan; de volledige versie heeft ook nog External FX, maar of dat de moeite waard is voor 1 effect weet ik niet.

Gewoon even doorsparen dus :)

Dus ik kan gewoon werken met de Sherman, als ik een studio versie aanschaf?

Tja zit zeker wat in, maar kan altijd natuurlijk 2 DAWs gebruiken... , alvast wennen aan de nieuwe etc..

Als ik jou was, zou ik voorlopig nog even niet over stappen. Dit gaat waarschijnlijk weer een hele discussie ophalen, maar Cubase 5 zal zeker nog kinderziektes hebben (is nog nooit anders geweest bij Steinberg). En Cubase 4 bijvoorbeeld is nooit helemaal uit ontwikkeld (bevat nog steeds fouten).

Kortom: wees gewaarschuwd!

Hopelijk komt er nu niet weer een enorme berg replies met andere beweringen waardoor je orignele vraag niet meer beantwoord raakt.

GRTZ

Dus ik kan gewoon werken met de Sherman, als ik een studio versie aanschaf?

Als je de Sherman over een hard of softsynth wil smijten en dat weer terug de computer in wil sturen - dat gaat zo ongeveer met elke Cubase-versie wel.

Als je de Sherman wil integreren mag je dit lezen: http://www.soundonsound.com/sos/mar04/articles/pcmusician.htm

External FX is een feature die bij mijn weten alleen in de hogere Cubases zit - dus niet in SL en Studio.

Ik ben nog niet zo heel bekend met mn Sherman, maar het is dus mogelijk begrijp ik om voor de Studio versie te gaan, en toch de sherman te gebruiken?

D.m.v. sherman over het signaal, cubase in, recorden ... etc?

Ik werk voornamelijk met software, maar heb ook een Sherman Filterbank 2, aangezien dat hardware is, is dan de volledige versie van Cubase 5 nodig, of volstaat de Studio, of Essential versie ook?

Wat een vreemde stelling .. "aangezien dat hardware is, welke versie van Cubase moet ik dan hebben"

Da's hetzelfde als .. "maar ik heb ook een bureau-stoel, welke versie windows heb ik dan nodig? "

De enige link die de Sherman heeft met je computer is (misschien) midi, nou daar kan elke Cubase/logic/cakewalk/etc versie mee overweg.
En audio, tja, ook daar kan elke Cubase/logic/cakewalk/etc versie mee overweg.

Ik doel erop dat er veel zeggen dat "external fx" niet in de studio/essential versie zit...

Maar ik begrijp dus van jou, dat de studio versie dus voldoende is, en ik dus de sherman gewoon kan gebruiken in die versie?

ok, "external fx" .. dat ken ik niet, stuurde gewoon m'n audio m'n geluidskaart uit (via de mixer / of effect) en weer terug naar binnen.
Wat kan je dan precies met External FX ? wat is het gemak?

Dat zou ik ook wel willen weten inderdaad.

Begrijp dus nu, dat gewoon in/out mogelijk is (in de studio vers.), en "external fx" een extra feature is..

ok, "external fx" .. dat ken ik niet, stuurde gewoon m'n audio m'n geluidskaart uit (via de mixer / of effect) en weer terug naar binnen.

Dat zou ik ook wel willen weten inderdaad.

Begrijp dus nu, dat gewoon in/out mogelijk is (in de studio vers.), en "external fx" een extra feature is..

Argh! Nou heb ik dat al 3 keer uitgelegd wat het doet en dat het niks uitmaakt :P. Ja, natuurlijk is in en out is mogelijk.

http://www.steinberg.net/en/product...details/nuendo4_details_externalhardware.html < dit is voor Nuendo maar het principe is gelijk in Cubase.

http://www.gotmyidea.com/16803-cubase-using-external-fx.php

Dat external FX houdt zo'n beetje in dat je een device panel kan maken voor je hardware, dus een zogeheten VST plugin voor bijvoorbeeld je Sherman Filterbank kan maken en dan kan je met het gemak van normale VST plugins je hardware automaten. Dus vooral het gebruiksgemak wordt groter bij de volledige cubase versie, maar qua werking volstaat Cubase Studio net zo goed, zoals Yoozer al zei.

Super, bedankt voor alle reacties.

Zeker wat wijzer nu... en zal voor de C5, Studio versie gaan waarschijnlijk.

Maw, je begrijpt de originele vraag niet maar komt wel even stellen dat ze absurd is :mega:

Axn, ik ben in het bezit van Cubase 5 en maak daarin gebruik van mijn Sherman Filterbank 2. Als je vragen hebt over hoe de aansluiting en koppeling voor elkaar gekregen moet worden kun je altijd even een pm sturen.

Cool, thanks!

Heb jij de studio versie, of de full?

En werk je dus via "external fx", of op de andere manier?

Back