Dynacord reparatie thread

je kan ook zelf bipolair maken.

je neemt dan 2 gewone elco's van de dubbele waarde en knoopt de +en aan mekaar.
de 2 -en zijn dan de bip aansluitingen.
dus je hebt nodig bv. 10uFbip.
dan neem je 2 elco's van 22uF, die in anti-serie ( zo noemen ze dat) en voilla, een bip elco.
neem wel een fatsoenlijke soort van een forse spanning ( 40 of 63 volt zal meestal prima voldoen.
25 volt is voor pro audio echt te weinig, elaas moeten sommige fabrikanten daar nog achter komen.

---------|]+-------+[|----------

zo dus.
:okdan::biertje:

Jeeeej, een Dynacord club. Mag ik ook meedoen?

Nadat ik ongeveer 8 jaar geleden mijn VRS23 (defect) voor een paar gulden kocht heeft hij altijd in mijn rack gehangen tot het moment dat ik hem een keer repareren zou. Dit topic was een goede inspiratie om er eens mee aan de gang te gaan, en wat blijkt?

Ik dacht dat het een probleem met de op-ampjes was omdat de voeding wel scheen te werken en de input vu-meter (volgens mij, althans) oplichtte bij een ingangssignaal. Bij het openschroeven bleken er echter twee zekeringen te zijn waarvan er één kapot was (inderdaad, dat duurt 8 jaar om te ontdekken :stupid ).

Alleen vind ik het ingangssignaal idioot zacht. Zelfs als ik mijn Juno 106 voluit er doorheen jaag, krijg ik het ding miet aan het pieken (tenzij ik hem goed laat feedbacken, dan wel).

Iemand enig idee wat dat kan zijn?

Haha, is ieder probleem terug te voeren op die bitches?

Net wat Jeroen zegt veel wel....maar wat ik uit jou verhaal begrijp is dat de VRS wel gewoon aangaat......alleen het input signaal is dus laag....het is dan trouwens 1 van de weinige Dyna's waar het inputsignaal te laag is...meestal moet de input getemperd worden....dan knalt ie nbaar binnen met als gevolg distortion....en das niet altijd gewenst.

Nou ja, ik zal eens kijken of ik op korte termijn dat hele ding niet kan re-cappen. Die voeding-elco's zien er ook uit als een uitgemergelde verrimpelde topless zonnende bejaarde op het strand van een Spaanse Costa of een Canarisch eiland.

Bij het openschroeven bleken er echter twee zekeringen te zijn waarvan er één kapot was (inderdaad, dat duurt 8 jaar om te ontdekken :stupid ).
Alleen vind ik het ingangssignaal idioot zacht. Zelfs als ik mijn Juno 106 voluit er doorheen jaag, krijg ik het ding miet aan het pieken (tenzij ik hem goed laat feedbacken, dan wel).

nog goed dat de zekeringen niet allebei kapot waren dan, anders had het al snel 2017 geworden.

ik vind het ingangssignaal ook niet eg hoog, maar het gaat net. ik zet de potmeter helemaal open en dan is het prima, op de ingang achterop.
het gekke is dat de ingang voorop veel gevoeliger lijkt, dan moet ik de potmeter zeker de helft terugdraaien.
ik had bij een eerdere vrs23 precies hetzelfde.

overigens werkt de vrs23 die ik nu heb prima en ik wil geen lid worden van de club.
dit is een witte en hoewel het niks met de kleur te maken zal hebben, viel me op dat deze veel beter klinkt dan de zwarte die ik eerder had. die heb ik weggedaan omdat ie niet veel indruk maakte, maar deze geeft veel plezier, met name als reverb.

ow, succes allemaal. ik hoop hier nooit meer te komen. maar je weet maar nooit.

Hi verzamelaars van grote stilstaande Teutoonse 483mm-bakken ;-)

Laat ik ook alvast eens lid van deze klup worden, d'r is een zwarte VSR-23 in aantocht,
de oudere zwarte versie zoals ik begreep.

Vroeg me af wat er uiteindelijk aan documentatie voor de VSR-23 beschikbaar is.
De twee schema's heb ik, maar bestaat er ergens een afregelprocedure voor de diverse instelpots ?

Of zou het zelfs een poging waard zijn om via Dynacord/Bosch aan wat uitgebreidere service info
proberen te komen ? Of heeft iemand die al ? Interesse !

De gebruikte NE503-emmertjesgeheugens vond ik al wel apart, niet de 'gebruikelijke' types.
Ook helemaal niks van een datasheet voor kunnen vinden... let's hope dat ik de ICs zelf
niet hoef te gaan zoeken ;-)

Grtn,

Peter

heb onlangs een van mn twee vrs-23jes geruild voor een adrenalinn. mn mooiste vrs 23 heb ik gehouden maar daar was de reverb van defect, de vrs die 100% werkte heb ik weggedaan, bij mn laatste check was ik toch el gecharmeerd van die reverb... misschien toch eens kijken of die te repareren is

'k Heb het schema nog niet helemaal doorgeworsteld maar verwacht dat als je de delay werkend hebt
de reverb niet ver weg meer hoeft te zijn ?

Jij eventueel nog extra info/service-data/manual van die VRS-23 vergaard ?
Met name de afregelprocedure zou tof zijn
(om die dan vervolgens te hacken om ook aan de self-oscillation te kunnen gaan 8) )

Grtn!

heb onlangs een van mn twee vrs-23jes geruild voor een adrenalinn. mn mooiste vrs 23 heb ik gehouden maar daar was de reverb van defect, de vrs die 100% werkte heb ik weggedaan, bij mn laatste check was ik toch el gecharmeerd van die reverb... misschien toch eens kijken of die te repareren is

Net eens in de schema's gekeken. (mooi ding, lijkt op de yamaha E-1010 van opzet.)
Ik denk dat of de schakelaar niet goed meer werkt of de 14016 chip (die de daadwerkelijke schakeling maakt) stuk is.
De delay en de reverb worden allebei door de BBD's gegenereerd, dus als de delay('s) nog werken zijn die iig niet stuk.

Groet en succes.
Maarten

ow, ja. De schema's:
vrs23_controlboard.jpg

vrs23_mainboard.jpg

En de datasheet van de MC14016
Bekijk bijlage MC14016.pdf

P.S. Denk je aan me als je er vanaf wil? :)

Kijk, actie hier, mooi! Ben benieuwd van welke smaak er in NL er nu het meeste zijn: werkende of niet werkende VRS-23's 8)

Wel, ik heb hier dus ook een defecte op komst, eens zien wat er bij die aan schort...

Zijn die twee schema's zo'n beetje het enige wat er op da interweb van de VRS-23 ronddwarrelt ? 'k Heb tot zover nog niks meer dan dat gevonden.

Ook gekeken of ik verwante info zag (SRS-56), mar ok nie...

Ik zag wel de VRS-23 service-doc te koop, maar weet iemand of daar zinnige aanvullende dingen in staan ? Of weinig meer dan deze schema's ?

Dank + grt !

Als ik dat had geweten, hoefde jij hem natuurlijk niet meer te kopen :)

Haha, ja precies ! :)

Ik wilde niet meteen zo lurkend/bedelend overkomen, kan me voorstellen dat iemand die z'n pegels er aan besteed heeft 'm niet meteen kado wilt doen.

En na een recente ervaring van een service-doc kopen terwijl 'ie zo later bleek ook doodleuk in de Korg-yahoo-filesectie stond
tel ik eerst altijd even tot 23 voordat ik geld omruil voor 'ne pdf 8)

Maareh, 'm samen kopen ? 8o) ;)

De VRS-23 is binnen, en ik zag i.p.v. de me tot zover nog onbekende NE503 emmertjesgeheugens er deze types in zitten: N823-OM (10 stuks)

(dit gaat dus over de zwarte versie met het ellips+rechthoek logo op de frontplaat)

Nieuwsgierig... wie weet meer ? Mogelijk een intern Dynacord-nummer ?

Grt !

Attachments

• Dinochord-VRS-23_BBD-alternative.jpg
    Dinochord-VRS-23_BBD-alternative.jpg
    32,4 KB · Bekeken: 137
Laatst gewijzigd:
Volgens mij zijn er nog meer VRS-23 delays die in reparatie zijn, let's samenwerken.
Ben met name wel benieuwd wat er zoal aan die BBD-chips inzit... ik verwachte dus NE503, maar trof die N823-OM aan. Bij jullie soms ook ?

Vandaar: wie in deze thread even een leesbare foto post van de ingewanden van z'n VRS-23 die mail ik desgewenst de service-manual (pdf, incl. afregelinfo).

Grt !

Back