Kawai K1/m/r circuit bending

bedankt voor de reactie! met midi CC is dat idd ook mogelijk en waarschijnlijk veel handiger dan analoog/circuitbending.
maar aande andere kant: het leuke leek mij nou net om alles van elkaar los te koppelen en van banaantjes te voorzien.

het laatste idee is een soort symbiose: een kastje maken met daarin een doepfer pocket electronic midi waarbij verschillende parameters via midi bestuurt worden: waveform selectie bijvoorbeeld. maar ook het los patchbaar maken van de verschillende elementen.
Die doepfer geeft de mogelijkheid om 16 vrij aan te wijzen parameters te gebruiken, dat lijkt me wel voldoende gezien het aantal parameters.
ik ga nog eens goed nadenken over hoe ik dit aan ga pakken en inlezen in wat er allemaal mogelijk is. daarna zal ik een layout in elkaar photoshoppen om t idee wat duidelijker neer te zetten.

ik wist trouwens niet dat er een dedicated noise generator in zat. ik dacht dat er in de wavetable osc een aantal ruis waves zaten. ik heb het apparaat ook een tijdje niet meer onder handen gehad eerlijk gezegd..

Het benden is natuurlijk wel op digitaal niveau.
Dus even ergens een signaaltje oppakken , om die daarna te bewerken gaat zomaar niet.

Algemene indruk .
Het gaat wel van dat bend gebliep , naar voor mij verrassend subtiel modulatie of een vorm van s&h in een patch.
Binnenkort een mp3 of een vid hier plaatsen

Mijn k1r met Basid bend/ mod module.
Hier zitten dus voorop de basis mogelijkheden om de k1r te benden.
Alles achter die 50 polige sub-d connector.
Het is mijn bedoeling om nog een 19 inch module te maken waar nog meer uitgebreide patch mogelijkheden op zitten , en gebufferde optocouplers om de bend mogelijkheden met mijn modular aan te sturen.

Links naar rechts . audio outputs / patch switches/ sample rate/ 30 bend punten rond de kawai chip/ midi out front

attachment.php

Attachments

• kawai k1r mod module.jpg
    kawai k1r mod module.jpg
    29,6 KB · Bekeken: 127
Ik heb een tijdje zitten experimenteren ,om via de patchpunten een elektronisch component te plaatsen.
Mijn gedachte was om een [ger] diode te plaatsen om zo een stukje van het digitale signaal weg te halen , en dit dus hoorbaar was.
Helaas is het signaal te zwak om door een [ger] diode te gaan.

Maar, wat wel leuk en hoorbaar is , is een gewone condensator , rond de 100uF is goed.
Dit geeft leuke distortion achtige effecten bij sommige patches , en bij andere patches hoor je weer dat de sounds gescheiden worden.
Toch een leuke toevoeging.

Aha een gewone condensator. Met Elco's doet ie niks kwam ik achter.

Maar goed details... Waar het om gaat is dat ik dus ook aan een project begonnen ben met een ietwat andere opzet.
Ik wilde met zo min mogelijk panels, knoppenpoespas e.d. (ik zag zelfs lampjes, bah)
Eerst ben ik natuurlijk begonnen met de draadjes aan de pinnentjes.
attachment.php

En ben ik aan het expirimenteren gegaan. De draadjes waren voorzien van kleine stickertjes voor de nummering. Al snel werd ik al helemaal gek van mijn eigen aantekeningen met woorden als; "metaalgruizig" en "zachte bitcrust".
Ik gaf ik het op de beste bents te vinden.

attachment.php

attachment.php

Ik was al van plan met draaischakelaars te gaan werken en heb gekozen voor 3x12.
De keuze van de pinnen is ook een combinatie van orde en onbedoelde chaos geworden maar is er grotendeels op gericht de ene met de andere kant te verbinden (Met dan aan de TS.
Om een aan/uit schakelaar overbodig te maken heb ik alle drie de eerste pinnen vrij gelaten.
Op die manier kom je globaal op 1331 mogelijkheden.

attachment.php

Helaas had ik al wel een gat voor een schakelaar geboord, daarvoor heb ik nog de keuze tussen met of zonder condensator bedacht, nou eh gejat dus.
En ook nog met de verkeerde condensatoren :dubbel:

Maar ik ben er best mee in mijn (k)nopjes!
:mega:
En zo klinkt ie het nu dus:

Attachments

• k1pinnen1.jpg
    k1pinnen1.jpg
    102,7 KB · Bekeken: 123
  • k1pinnen2.jpg
    k1pinnen2.jpg
    46,7 KB · Bekeken: 126
  • k1pinnen3.jpg
    k1pinnen3.jpg
    108 KB · Bekeken: 135
  • k1pinnen4.jpg
    k1pinnen4.jpg
    61,1 KB · Bekeken: 126
  • K1MTragmabent1.mp3
    996,4 KB · Bekeken: 121
Mooi om te zien dat iemand de k1 benden toch weer oppakt :)
De bend geluiden zijn ook erg k1 , dit haal ik er dus ook uit in de wat extremere instellingen.
Interessant zijn ook de subtiele standen , een flute als voorbeeld ,zie je dan gewoon in voetnoten stijgen .
Of een klein randje op de drums.

Noteren van alle connecties heb ik ook opgegeven, het zijn er gewoon te veel.
Wat wel weer leuk zijn zijn ,die multi-verbindingen.
Dus meerdere combinaties te gelijk [ erg ... eeehh.. modular] ;)

Back