faseverschil corrigeren op eindmix?!

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
haai mensjes,

ik was bij record industry en sommige van mijn tracks blijken onpersbaar op vinyl vanwege een teveel aan faseverschil hier en daar. Zij kunnen dat wel wegwerken, maar ik wil het liever zelf doen, zodat ik weet dat er aan wat ik aangeleverd heb niet meer veel gesleuteld hoeft te worden aldaar; ik wil niet teveel verrast worden door ongewilde veranderingen in het geluid als ik dadelijk de plaat opzet.

Wie weet een (gratis...?) PC plug-in tooltje om een teveel aan faseverschil weg te werken? Ik wil het niet egaal trekken want het haalt de 'sparkle' uit mijn mix in dat geval en dan ben ik nog verder van huis, maar ik wil het wel 'binnen de perken' houden van de eisen die vinyl stelt aan de master.

fase analyzers heb ik wel, en fase omdraaien zit ook hier en daar in de plug-ins die ik heb..., maar daar raak je het teveel aan faseverschil niet mee kwijt in een eindmix waarbinnen elk afzonderlijk geluid aan zijn eigen faseverschuivingen doet alsof het verboden is door zijn ouders tijdens zijn puberteit.

Ik moet instelbare fasecorrectie hebben!!

En ook heb ik eigenlijk wel de preventieve vraag:
hoe ontstaan er in godsnaam zoveel faseverschillen in mijn tracks?
Speelt geexperimenteer met teveel digitale fx'ten hierin een hoofdrol? Kunnen kabels 'corrupt' zijn?
Default zal fase toch nergens worden omgedraaid, of wel?

Dob,

Volgens mij geld hier de regel : Fase=tijd, dus je panning naar elkaar toe draaien schiet je niet zoveel op, mischien kun je proberen 1 kant heel klein delaytje te geven en zo het probleem op te lossen.
Het fase-verschil ontstaat omdat je waarschijnlijk veel chorus of unison effecten gebruikt. Die kun je bij de meeste synths wel minder laten werken. Ik had het probleem ook met mijn nordlead 2 totdat ik gewoon minder unsison gebruikte.
Je kunt het fase verschil tussen links/recht altijd ook nog controleren door je mix mono af te luisteren, blijft er geen reet van over, dan heb je een behoorlijk fase probleem.
(stereoverbreders zijn wat dat betreft ook 'link'om te gebruiken)

Martijn

Re: faseverschil corrigeren op eindmix?!

Origineel geplaatst door dob

Wie weet een (gratis...?) PC plug-in tooltje om een teveel aan faseverschil weg te werken?
Default zal fase toch nergens worden omgedraaid, of wel?

Denk je nu echt dat een gratis PC-plugin de fase beter corrigeert dan een geoefende mastering-engineer met profi-spulletjes in de vinylfabriek?!?!

Ik ben even faseloos...

phasers, stereo chorussen, en stereo delays kunnen voor vervelende fase verschillen zorgen
tussen L/R.

In Cool Edit kun je de stereo breedte plaatselijk veranderen. Hiermee worden fase-verschillen
ook kleiner.

Eigenlijk moet je eens kijken in welke frequentie-gebieden de ergste fase-draaiingen plaats vinden.
Dan hoef je niet de volle bandbreedte te corrigeren: het stereo beeld van de mix blijft dan een stuk beter.

Je kunt voor vinylpersingen alles onder de 300Hz best mono maken als dat je probleem verhelpt. Er zijn ook snij-machines die standaard alles onder de 700Hz mono maken.

Je bent niet bekend met het fenomeen vinyl...

Je moet simpelweg opnieuw mixen. Zoals je in een aantal antwoorden al hebt kunnen lezen gaat het om het "stereobeeld". Dat mag voor vinyl niet te breed zijn.

Een breed geluid gaat ten koste van de energie oftwel het volume. Dus maak met een mix zonder effecten (dus ook de fx uit je synths moeten uit). Dát is de basis voor een vinyl eindmix.

Ben je klaar, schuif dan hier en daar de effecten er in, maar hou je stereobeeld in de gaten. Luister regelmatig je mix in mono af. Als het goed is, moet je mix in de mono stand harder klinken. Klinkt hij zachter dan treedt er fase verschil op: begin je gewoon weer opnieuw!

Nu weet je meteen waarom professionele tafels een MONO knop hebben.

wat ik zelf een keer gedaan heb bij een track met faseproblemen (ik heb er gevoelige oren voor) is de track in 2'en gesplit, 1 part van 1khz tot 22 khz en een stuk van 0hz tot 1khz.
Het fase probleem deed zich voor in het 0 tot 1 khz deel, daarboven is een faseprobleem minder ernstig, onder de 1khz heb je zeker een probleem voor op vinyl. (naald komt omhoog en gaat dus springen)
Ik heb dus het 0 tot 1khz deel mono gemaakt en dat weer gemixt met de stereo 1 khz > 22khz.
Er zal nu ongetwijfeld een pluginn zijn die dat al voor je kan doen maar ik heb het destjds met de hand op die manier in wavelab gedaan.
het resultaat was best OK, toch stereo, hetzij wat minder en geen faseproblemen.

Wat ik zelf altijd gebruik om faseproblemen e checken is de fase analyzer die in de steinberg mastering edition zit, om te kijken waar het probleem zit gooi je een low of hipass filter op de track en je kunt meteen zien wara je probleem zit.

OK maar je kunt toch wel chorus, phaser en/of unison gebruiken voor leads, hihats, stemmen, dat soort dingen?

Ik zie dat de dingen die het meeste uit fase gaan in de track waar ik nu mee bezig zijn samples zin uit een film en mijn leads.

Moet ik dan aparte stukken nog door een soort plugin halen die het zelfde doet als wat da Goose ongeveer beschreef? Liever niet dat het over de hele mix gehaald wordt natuurlijk....

Origineel geplaatst door bikkel
OK maar je kunt toch wel chorus, phaser en/of unison gebruiken voor leads, hihats, stemmen, dat soort dingen?

Ik zie dat de dingen die het meeste uit fase gaan in de track waar ik nu mee bezig zijn samples zin uit een film en mijn leads.
yep, kun je gebruiken maar niet over laag, ten eerste hoor je het toch niet (een sub kun je niet voor niks achter de kast zetten, hoe lager de freq hoe minder je kunt thuisbrengen waar het geluid vandaan komt, probeer maar is) en ten tweede, zoals vermeld, het probleem doet zich vnl. voor in het laag op vinyl zoals ik al vertelde.
Dat heeft te maken met het feit dat laag de naald met een lagere freq zal doen trillen dan het hoog, hoe hoger hoe beter de naald blijft liggen.. oef.. hoe leg ik dit uit?
Stereobeeld hoeft ook niet per defenitie een faseverschuiving te veroorzaken maar het leidt (lijdt) er wel snel toe, gewoon uitkijken dus en je metertjes en oren goede kost geven.

Als je eenmaal weet hoe een faseprobleem klinkt ben je het al heel snel voor doordat je meteen kunt ingrijpen, oefening baart kunst zeg maar..

Ja ik ben nu aan het kijken naar die fasemeter bij cool edit pro 2.0

Als ik geluiden heb met veel lage tonen er in en ik zie veel verschuiving heb ik een probleem dus.

Back