FutureRetro ORB sequencer

http://www.future-retro.com/orboverview.html
[wiki]FutureRetro Orb[/wiki]

attachment.php

Introducing the Orb... the first offering in our new line of XS-ories.

The Orb is an easy to use, single track, step-based digital sequencer, ideal for controlling our XS semi-modular synthesizer as well as other analog CV/Gate or MIDI synthesizers. The Orb is also a perfect solution for controlling 303 clones which often lack the essential sequencer.

Based on our highly successful Revolution concept, the Orb provides an intuitive interface that we feel most accurately represents the principles of time and music. From ancient sundials to modern day analog clocks, time has been represented as the circle, a cycle which never ends. For time itself is nothing more than our perception of the revolution of planets as they journey through their celestial orbit. It is this motion that we call time that can be measured, divided, and arranged to provide the foundation of music. This circular cyclic theme can furthermore be found throughout music in everything from song structure and repeating rhythms to the fundamentals of sound itself, being the sine wave. With this understanding we must conclude that music is cyclic and should so be represented in its natural form.

Attachments

• orb_sequencer.jpg
    orb_sequencer.jpg
    56,2 KB · Bekeken: 96
Last edited by a moderator:
ziet er erg goed uit... is er al een prijs bekend?

hey een HW sequencer van een fabrikant van leuke analoge synths, das altijd interessant. dus snel even de specs bekeken om te zien of dit inderdaad de betaalbare en met name snel en intuitief te programmeren stepsequencer is...

helaas moet je eerst in een bepaalde modus de steps aanzetten/uitzetten zoals je wil in het pattern, dan naar een andere modus en hierin kun je dan per step met de up/down toetsen een pitch instellen mbv het display. dan duurt het dus lang voordat je een paar verschillende pitches hebt geprogrammeerd en doordat je een pitch bewust moet kiezen en zoeken met up/down ben je niet op gevoel aan het "draaien" . Heb nog in de midi-implementatie gezocht of je een 16 knobs controller eraan kunt hangen om per step een pitch draaiknop te krijgen maar zo te zien niet mogelijk.

zit eigenlijk te wachten op een soort doepfer maq16/3 maar dan met maar 2 rijen van 16 (2 is genoeg als de rijen vrij aan controller nummers toewijsbaar zijn) en een rij buttons om iedere step aan/uit/chain te kunnen doen. behoeft verder geen tierlantijnen en hoeft alleen maar patterns vooruit af te kunnen spelen, als ik em achteruit wil hebben programmeer ik wel een nieuwe pattern. dus op fratsen kan bespaard worden. en dan voor max 400 euro, moet toch kunnen?

zo te zien een wat uitgebreidere versie van de mobius maar daardoor ook wat lastiger te bedienen dus.
dat hele verhaal van cirkels enzo schiet mij wat in het verkeerde keelgat. marketingprietpraat en meer niet. het ziet er leuk uit maar de bediening wordt er niet helderder door.

desalniettemin, alstie een keer tweedehands voor een redelijke prijs wordt aangeboden koop ik'm wellicht toch. zoveel goede stepsequencers zijn er niet en deze heeft wel wat leuke extra remix funkties t.o.v. de mobius. nieuw vind ik'm nu te duur.

er staat dus $550 boven het promotiepraatje
da's niet echt heel veel voor zo'n apparaat

't kan zo als prop in Star Trek.

da's niet echt heel veel voor zo'n apparaat

het is een redelijke prijs als je dollars volgens de huidige koers in euro's omrekent. probleem is dat er weer vanalles bij moet als je'm gaat importeren of hier wilt kopen. ik vermoed dat hij dan qua euro's ook op 550 of wellicht zelfs 600 terecht komt.
persoonlijk zou ik er 350 a 400 euro voor uitgeven maar misschien ben ik gewoon een krent. :)

het is een redelijke prijs als je dollars volgens de huidige koers in euro's omrekent. probleem is dat er weer vanalles bij moet als je'm gaat importeren of hier wilt kopen. ik vermoed dat hij dan qua euro's ook op 550 of wellicht zelfs 600 terecht komt.
persoonlijk zou ik er 350 a 400 euro voor uitgeven maar misschien ben ik gewoon een krent. :)

Nou 400 euro kan je wel shaken denk ik.....pasgeleden een berekening gemaakt om een MidiBox Sequencer te maken en alleen qua materiaal ben 350 euro achteruit en dan moet ie nog in mekaar.

on topic. Ziet er leuk uit, zou het nooit kopen.

oja over die cirkels Koedi:

As you can see, the sequencer's interface is circular, which provides several benefits over the traditional linear-style step sequencers. Visually, it is easier to divide a measure of music into equal parts. The circular interface also provides a more intuitive way of displaying patterns playing as cyclic loops, either forwards or reverse, and will help you better understand the underlying geometric symmetries used throughout our Remixing process. This design also allows the user to carry out all sequencing functions with a single hand.

Dus het heeft wel een logische nuttige functie.:okdan::D

oja over die cirkels Koedi:
Dus het heeft wel een logische nuttige functie.:okdan::D

Volgens de marketingmensen van FR wel... ik zie er zelf eerlijk gezegd de meerwaarde niet van in en de TR sequencers hebben zich wel bewezen dacht ik zo.

het is dus een revolution zonder synth? dan sluit ik me bij synthmann aan.
en ik vind 550 $ voor een single track digitale seq ook niet heel erg meevallen eigenlijk.

Volgens de marketingmensen van FR wel... ik zie er zelf eerlijk gezegd de meerwaarde niet van in en de TR sequencers hebben zich wel bewezen dacht ik zo.

Dat was dus ook cynisch bedoeld:D:dj:

Ziet er wel geinig uit dat bakske. Maar toch zou ik meer de voorkeur geven voor TR-style-sequencing. Ach het is meer een kwestie van wennen misschien

550 lijkt me wat veel aangezien de revolution voor 750 gaat en minstens dezelfde functionaliteiten lijkt te hebben. De mobius was dacht ik ook de helft goedkoper dan de 777 maar misschien geen goede vergelijking.

zie nie goed in waarom dit beter zou zijn om een XS aan te sturen dan wat ik nu gebruik. De reverse play en remix zijn eerder gimmicks dan echte productie tools.

ben wel benieuwd naar eventuele andere XS-ories in de toekomst.

zie nie goed in waarom dit beter zou zijn om een XS aan te sturen dan wat ik nu gebruik. De reverse play en remix zijn eerder gimmicks dan echte productie tools.

ben wel benieuwd naar eventuele andere XS-ories in de toekomst.

Daar ga ik toch niet mee akkoord. Die remix is echt een zeer handige functie die de grooves zeer levendig maakt. Of je kan het gebruiken als overgang naar een volgend patern.

Back