Pad sound prikken niet door gitaar geluid heen.

Wokker

Ingeburgerd
Even een lastig vraagje. Ik weet niet of er een eenduidig antwoord op te geven is.

Wat is de truuk om als toetsenist niet niet door de gitarist weg geblazen te worden qua geluid....

Ik bedoel dan niet dat de gitarist in onze band altijd te hard sta. Maar als ik bv een Pad/motion sound onder een nummer leg wordt dat vaak helemaal weggevaagd door het gitaar geluid ik kan dan mijn keyboard wel harder zetten. Maar dan klinkt het weer zo hard dat het hele balans weg is.

Terwijl als ik naar band als porcupine tree luister er ook heftige stukken zijn waar de toetsenist ook een beetje spacy sound gebruikt duidelijk uit de mix naar voren komt.

Ik ben me er van bewust dat er heel veel factoren meespelen maar ik hoop dat er mensen zijn met wat bruikbare tips....

Ik denk dat een mixer de oplossing zal zijn.
Qua frequenties zitten geitaar en pad sounds ongeveer in het zelfde gebied mid/hoog.
Wat je kunt doen is de gitaar iets boosten in het midden en in de pad hetzelfde gebied wat wegsnijden.
Verder is plaatsing in het stereobeeld ook erg belangrijk. Zo zet je de geluiden naast elkaar in plaats van op elkaar.

Ik neem aan dat je het hebt over hoe het klinkt in de oefenruimte of evt. op het podium. Heb je het met porcupine tree over een uitgemixte en gemasterde CD?

Misschien dat je gitarist eens zn distortion anders in moet stellen, eq pedaaltje dr achter?

-C-

Ik denk dat het probleem is dat er veel meer dynamiek zit op je pad dan op de gitaar, waardoor sommige nuances amper hoorbaar zijn. Probeer eens om je keyboard live door een compressor the halen. Die bestaan ook in pedaalvorm waardoor je hem kan aanzetten als je hem nodig hebt.
Natuurlijk bij opname kan je ervoor kiezen zonder compressor op te nemen en in de mixdown indien nodig pas toe te passen.

Is idd een lastige ja..

- misschien is je geluid te wollig ?
- Je zou je sound met bijv. resonantie je sound toch wat meer aanwezig kunnen maken (niet Eq, dat geldt gelijk voor al je sounds :) )

- als je helemaal stopt met spelen, op die momenten dat je wegvalt in het gitaar-geweld valt er dan toch een onprettige leegte? of maakt het totaal geen r**t uit wat je op zo'n moment doet?
- moet je pad uberhaupt wel harder in het nummer, of wil je alleen jezelf beter horen ?
- hoe is de speaker-opstelling in de ruimte ?
- staat de gitarist niet toevallig met z'n speaker in je oor te knetteren ?

- is je pad op momenten dat de gitarist niet speelt, dan wel hard genoeg ? zoja, dan toch proberen of de gitarist echt niet beetje kan indimmen :P is moeilijk, I know. Misschien dat de gitarist dan eerder een compressor/limiter nodig heeft, dan jij hehe.

vind je toch een dovemans-oor bij de gitarist, zorg dat je een keer iets eerder binnen bent dat de gitarist, en zet z'n versterker stiekum een stukje zachter.. kijken wanneer die 't merkt hehe.

Laatst gewijzigd:
Punt 1: Ik denk dat het volkomen terecht is dat een gitarist harder gaat dan een toetsenist. Just in general :)

Punt 2: Je kan ook vragen aan de gitarist of hij met meer dynamiek gaat spelen. Oftewel, af en toe zijn snavel ff houdt zodat jij wat ruimte krijgt. Ik weet dat gitaristen daar over het algemeen niet zo goed in zijn (zie punt 1 en bedenk dat ikzelf ook gitarist ben:)).

Het hele concept van een pad is toch ook juist om op de *achtergrond* aanwezig te zijn? Nou dan! :D

Gitaar spelen is een kwestie van zoveel mogelijk pedaaltjes dr achter, wijdbeens staan, stoer kijken en proberen mee te knikken met wat de drummer doet?

-C-

een pad geluid is per definitie in de "verliezende" rol
als je moet opboksen tegen een gitaar met distortions ed,
je zou er wat scherps in kunnen gooien met een sawpad of zoiets
en als ze dan gaan klagen dat je te veel aanwezig bent
weet je gelijk waar je staat in de band :duivels:

Het hele concept van een pad is toch ook juist om op de *achtergrond* aanwezig te zijn? Nou dan! :D

Helemaal gelijk :) Maar als ik het dan zo hoor bij (professionele) bands hoor je gewoon de pad sound met al zijn nuances naast de gitaar in de klank. Zonder dat de pad sounds overhersend worden.

Ik zou inderdaad een compressor gebruiken, zorgen dat de frequenties elkaar niet in de weg zitten door bij de ene te boosten en bij de ander te snijden en weer andersom.

Dan nog een plaatsje geven in het stereobeeld en dan zou het goed moeten klinken eigenlijk...

Heb het wel nog nooit live geprobeerd...

Back