Aan uit schakelaar in studio...

Mindhunter

Ouwe rot
Ik heb een studiomeubel gemaakt, maar nu is het erg vervelend dat wanneer ik mijn Mackie control universal , mijn masterkeyboard en mijn BCR2000 wil aanzetten ik eerst de apparaten onder het hout vandaan moet halen om aan de aan/uit knop te komen.

Nu kan ik dit oplossen door een aan en uit schakelaar op de stekkerdoos te zetten.

Zodat ik de apparaten dus aan en uitzet via de stekkerdoos.

Maar is dit schadelijk??? En zo ja waarom??? En zijn er andere oplossingen hiervoor?

thanx

Niet schadelijk.
Ik heb het zo aangesloten dat als ik mijn pc aanzet, meteen de rest van de apparatuur aangaat. En als ik de pc uitzet gaat ook alles weer tegelijk uit. Prima oplossing dus.
Dit doe je met een contactverlengdoos die een master (pc) en slave's heeft (gear).

Is al eens eerder een topic over geweest.

Bergen mensen gebruiken al jaren een master schakelaar zonder problemen. Zorg wel dat je gewoon een goede schakelaar gebruikt en dat je geen 16 ampere op 1 schakelaar gaat schakelen ofzo.

Oké ik ga 4 schakelaars maken.

één voor een Mackie control universal / bcr2000 / yamaha sy-99

één voor mijn 19" rackje met 5 units.

één voor mijn PC met 3 beeldschermen

en één hoofdschakelaar voor alles (modem, routers, telefoon)

Dus zou zou het moeten kunnen....

thanx!

Is een (19") switchpack niets voor je? Hoef je niet te klussen en ben je snel klaar :)

en het is natuurlijk vulling voor je rack ;)

Afhankelijk in welke ruimte je zit beschik je over 1 of meerdere groepen. Als je maar 1 groep hebt en alles tegelijk inschakelt kan er bij inschakelen een piekstroom onstaan die groter is dan 16A met als gevolg dat de zekering eruit klapt. De grap is vaak als je de zekering weer inschakelt, blijkt dat daarna de zekering er niet uitklapt. De inschakelverschijnselen kunnen bijv. te maken hebben met onladen condensatoren (voedingen) die daarna dus weer (deels) geladen zijn zodat bij de 2e poging het inschakelen wel goed gaat.

Hye Phony, zo'n switchpack is inderdaad wel een optie! Ziet inderdaad nog leuk uit in het rackje..

En Syntax,

Euhm het probleem is dat ik in mijn studio maar één stopcontact heb. Hier zitten iets van 6 stekkerdozen op. Ik heb wel eens gelezen dat dit niet zo goed zou zijn. Waarom weet ik ook niet.

Wil dit dan zeggen dat zoals ik het van plan ben om te doen goed is?

En wanneer die piekstroom onstaat, is dit dan schadelijk voor de apparatuur?

Wil dit dan zeggen dat zoals ik het van plan ben om te doen goed is?

En wanneer die piekstroom onstaat, is dit dan schadelijk voor de apparatuur?

Uiteindelijk heb je weinig keus met 1 stopcontact :D
Hoe meer apparatuur hoe meer stroom afname. Uiteindelijk moet alle stroom door het ene stopcontact worden geleid. Normaliter is dit afgezekerd tot 16A (op 1 groep), wat voor de huis tuin keuken studio voldoende zou moeten zijn. Hierbij de kanttekening dat als andere stopcontacten (bijv. andere ruimte) op dezelfde groep zitten het totaal van stroomafname begrenst is door 16A zekering.

De piekstroom wordt veroorzaakt door de apparatuur zelf en heeft als zodanig geen nadelig effect op de apparatuur. Als ten gevolg van de piekstroom de zekering eruit klapt, wordt de apparatuur weer spanningsloos. Dus de apparatuur heeft kortstondig onder spanning gestaan. Lijkt alsof je de apparatuur snel aan en uit schakelt. Dit lijkt mij nooit voordelig voor je apparatuur.

Oké bedankt voor de uitleg.
Dus ik kan dit gewoon toepassen tenzij vaker de zekering springt...

thanx!

Ik bedoelde eigenlijk meer zo`n ding: linkje
160548.jpg

Nu kun je (groepen van) apparaten los schakelen en heb je ook geen grote inschakelpiek meer. Bovendien lijkt het me ook wel praktisch, want vaak wil je niet alles aan of uit hebben. Zekeringen zitten aan de voorkant en stekkers aan de achterkant. max 5A per kanaal en 15A in totaal :kroon:

Dat ding kost 4 tientjes, maar je kunt natuurlijk ook met een paar schakelaars van de bouwmarkt aan de gang als je zelf wat wilt knutselen.

Wat ook handig is, zijn aan/uit schakelaars met een afstandbediening. Kun je in groepen aan/uit schakelen. BV bij aanzetten eerst je PC, dan synths's en dan monitoren en mengpaneel (tegen het 'ploppen' bij inschakelen) en bij uitdoen in de omgekeerde volgorde. Zoals eerder gezegd is hier al eens een topic over geweest

Voordeel van afstandbediening is dat je het gewoon vanuit je luie stoel kunt doen en niet hoeft te bukken en alles netjes kunt weg werken. Daarnaast kun je behoorlijk veel schakelaars in één groep opnemen (dus 1 afstandbediening) in de huiskamer gebruik ik dit ook voor de lampen en dan ook nog met een dimmer. Erg handig. Alles makkelijk aan/uit vanuit de luie stoel. Ik heb zelf schakelaars van Elko en die kun je meen ik uitbreiden tot 16 schakelaars op 1 afstandbediening. Gewoon tekoop bij de bouwmarkt.

Bijgevoegd plaatje van een mogelijk voorbeeld (wel een ander merk).

Attachments

• b_3029.jpg
    b_3029.jpg
    18,2 KB · Bekeken: 164
Hye vasc, met die dingetjes wilde ik het ook doen. Ik kwam op het idee toen ik deze nog op zolder vond.

Maar dat apparaatje van Phony ziet er wel wat mooier uit eigenlijk.

En voor die 4 tientjes...

Het lijkt wel alsof het geen 19" is, maar dat zal het toch wel zijn...

Ik denk dat ik me die aanschaf. Of eens ga kijken om zelf te knutselen.

Want ik heb nu van die afdek plaatjes. Die kun je daar goed voor gebruiken...

Bedankt allemaal, ben er echt een stuk wijzer van geworden.

Ik bedoelde eigenlijk meer zo`n ding: linkje
160548.jpg

Een heel oud draadje, ik weet het. Maargoed. Ik heb dat eurolite ding en hij past dus echt totaal niet in mijn 19" rack. De gaten zitten helemaal verkeerd, het frontje is te breed (of niet breed genoeg, ik weet het zogauw ff niet). Komt nog bij dat ie net niet hoog genoeg is waardoor de meeste stekkers er onderuit steken en ie ook al niet normaal op tafel kan staan. Het is een vreselijk onding dat ik zeker niet nog eens zou kopen...

Eurolite = Behringer van de licht spullen.

- Eindversterker/monitoren als laatse aan en als eerste uit
- Maximum amperage van stekkerdoos of switchpack niet overschrijden
- Apparatuur met zware ringkerntrafo's voorzien van inschakelvertraging indien noodzakelijk

simpel zat :D

Ik gebruikte ook zo'n leuk setje met een afstandsbediening.
Best handig, maar......
Er bleek in de directe omgeving iets te zijn wat op dezelfde frequentie of zo zat.
Hoewel ik altijd braaf alles met de afstandsbediening uit deed, stond er later toch weer een van die dingen aan.
En daarmee dus een deel van mijn apparatuur.
Toch maar weer over op stekkerdozen met schakelaar, zonder afstandsbediening.
Wel jammer, want het werkte wel erg handig.

Ik gebruikte ook zo'n leuk setje met een afstandsbediening.
Best handig, maar......
Er bleek in de directe omgeving iets te zijn wat op dezelfde frequentie of zo zat.
Hoewel ik altijd braaf alles met de afstandsbediening uit deed, stond er later toch weer een van die dingen aan.
En daarmee dus een deel van mijn apparatuur.
Toch maar weer over op stekkerdozen met schakelaar, zonder afstandsbediening.
Wel jammer, want het werkte wel erg handig.

Klopt... dat hebben die goedkope setjes altijd.. kan je beter iets duurdere kopen, die hebben dat niet..

Heb het hier ook, doe ik de laptopstekker erin, en dan floept de lamp die aanstaat via zon schakelaar weer uit.. haha.. Irritant!

Weer een oud draadje maar toch maar:

Ik heb ook die Elko schakelaar met afstandbediening en daar zitten alleen adapters achter geprikt. Toch slaan ze om de haverklap door en kan ik het weer weggooien want je kan de zekering niet vervangen.
Is het door de piekspanning? Er zitten hooguit 15 adapters in van tussen de 5 en 12 volt en bij zo'n Elko kun je er iets van 1500 watt aan troep achter zetten.

Back