Track rollend maken. (LEES: drive)

djrikwatts

Nieuwkomer
Ik heb tips en tricks nodig: ik krijg mijn minimal/techhouse/techno-tracks niet zoals ik wil. Ze klinken dan wel leuk maar missen net iets waardoor ik geen drive er in krijg zoals ik wil. Hierdoor ga ik te veel toevoegen waardoor het te veel wordt en geen minimal meer is.
Ik ben gaan zoeken met tom's, snare's en ride's maar het verkeerd intekenen is het probleem naar mijn idee. Een swing gebruiken, delay's en percussie namaken vanuit een wave heb ik gedaan. Maar niet naar mijn zin.
Wie kan mij simpele tips geven om minimaltracks te maken die maar 1 doel hebben: iemand te laten bewegen en niet meer te laten stoppen!!!!

ja idd laat eens wat horen! ben benieuwd wat je tot nu toe maakt én ik ben ook wel benieuwd wat je gebruikt om te tracks te maken

Timing, nootlengte en dynamiek heb je nodig. :yamaha:

IDD KWILDE RONGEVEER T ZELFDE ZEGGEN :doei::engel:
kben opgegroeid met de atari
en dan is cubase nie soo intressantie met aldie virtuele instrumenten van tegenwoordig ...

timing
ga maars aan de slag met twee drum patterns en groove daarin veranderen ovver verschillende patterns
en je muziek wordt houterig aster geen dynamiek qa sounds in zit veel div velocitys / af en toe een hat/ rimshot ofso verwisslen ,...

allemaal vrij easy te doen met ghost copys

dus pas aan fx en compresie denken ast met midi tekenen lekker loopt
persoonlijk vindt ik guru een erg lekker / makkelijk programma voor drum te expressieren

Een MPC doet ook wonderen, makkelijk met verschillende velocity´s en timingsverschillen werken.
Als de groove lekker loopt, doet een beetje sidechain compressie ook wonderen maar kijk uit, want overdaad schaadt.

zonder voorbeeld kan niemand je gericht helpen.

Is ook lastig uit te leggen zoiets.. beste advies is goed luisteren naar je favoriete tracks van je 'helden' in minimal scene.. en proberen te ontcijferen waarom iets lekker rolt op een gegeven moment.

Welk dingetje doet het 'm op dat moment? of vooral juist, welke leegte op welke tel doet het 'm ? (kan ook)

Ben niet zo op de hoogte van minimal.
Voor mij is meestal het ritme/drums en basloopjes welke zorgen voor de drive
De rest is puur opbouw van een song/track

Ellk genre heeft zo z'n eigen patroontjes. En zoals sander al zegt. Het is de kunst van de juiste elementen op de juiste tijd neer te zetten of weg te laten.

Laatst gewijzigd:
Djeezz, idd, zie tweede comment. Zet is een delay op die rimshot's (kling, snap, klik klak), draai 'm helemaal naar wet en de feedback zo kort mogelijk zodat de geluiden tussen de 16de (noten )gaan zitten. Tja hoe leg je dat uit. Verder een zeer goeie track, maar echt jammer van je timming. Dit is ook hetgeen dat minimal zo moeilijk maakt

Back