WSG kitje gebouwd, doet het niet; wat nu...

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Hoi,
ik heb onlangs een Weird Sound Generator van www.musicfromouterspace.com besteld en gebouwd.
Heb al vaker van alles van dit soort dingen gebouwd en besteld, en nooit met enige problemen.

Behalve dit keer..... hij doet het niet.

Weet iemand wat ik moet checken als de fout aan de volgende symptomen voldoet:
- er komt geen geluid uit
- bij uitschakelen hoor je zeer zachtjes de "stroom v. het circuit wegvloeien", omlaaggaande "pwwhhhhhhhhh".
- als ik het printje draai en de frontplaat niet, komt er soms wel het goeie geluid uit. Op enig moment had ik hem op de goeie hoek en kwam er het gewenste geluid uit en deden de knoppen wat ze moesten doen. (de paar die ik even kon testen dan)

Ik word er gek van. Ik heb de contacten gecheckt, draadjes alle kanten opgedrukt, maar er gebeurt niks. De chippies eruit en weer erin, de bedrading en elementjes gecheckt, of ze goed om zitten en op de goeie plek. Maar ik ben in dit soort zaken erg precies, kan me niet voorstellen dat er hier fouten in zitten. Voordat ik iets soldeer check ik minstens 2 keer of ik het allemaal echt goed heb.
Op de website staan ook dit soort tips. Maar ook: als je er met deze tips niet uitkomt, vraag dan een electronica-vriend je te helpen.... dusssssss.

Het rare feit is dus: onder een bepaalde hoek, of misschien is het bij bepaalde druk op de draadjes, doet hij het WEL :frons:

Waar moet ik hierbij aan denken? Dacth zelf aan een draadje dat mss. van binnen rot is ofzo?!
Ik ben verder niet van het doormeten en dat ik weet welk onderdeel wat doet ofzo, ik kan hier verder niks mee qua debuggen. Om in m'n eigen jargon te blijven :)

Systmatisch fouten gaan zoeken.
Eerst optisch.
Daarna voeding..is deze goed..goede spanning /polariteit/vermogen
komt deze spanning goede over op de print/ i.c's ?
Geen printbreuk/spoorbreuk/tin goed dorgevloeid en zijn de pootjes ook goed aangevloeid.
Dat laatste is vaak een regelmatige boosdoener.
Nergens een foute brug gemaakt.
Tin flux goed gereinigd ?

Van een afstandje zo iets beoordelen is altijd moeilijk.

goed dorgevloeid en zijn de pootjes ook goed aangevloeid.
Dat laatste is vaak een regelmatige boosdoener.

Pootjes aanvloeien? Voor zover ik tot nu toe gehannest heb met chippies was het altijd: het zadel (zeg maar even) in de printplaat solderen en dan de chip erin drukken. Al vond ik dit keer de contactpuntjes v. het zadel erg eruit zien alsof er wat tin in zit. Ik vermoed dat we hier mss. op een spoor zijn :) ? Hoop het iig. Dat je die pootjes nog 's in het zadel moet solderen... wat het nut dan nog van dat zadel is weet ik even niet, maar goed.

Van een afstandje zo iets beoordelen is altijd moeilijk.

Dat is duidelijk, snap ik :)
Maar ik vind het zo'n typisch probleem...

Pootjes aanvloeien? Voor zover ik tot nu toe gehannest heb met chippies was het altijd: het zadel (zeg maar even) in de printplaat solderen en dan de chip erin drukken. Al vond ik dit keer de contactpuntjes v. het zadel erg eruit zien alsof er wat tin in zit. Ik vermoed dat we hier mss. op een spoor zijn :) ? Hoop het iig. Dat je die pootjes nog 's in het zadel moet solderen... wat het nut dan nog van dat zadel is weet ik even niet, maar goed.

Dat is duidelijk, snap ik :)
Maar ik vind het zo'n typisch probleem...

Ik denk dat Hilltree meer bedoelde dat de pootjes van het IC voetje wel goed contact maken met de pcb. Dus of het tin daar goed is gevloeid. Maar als tie af en toe goed geluid geeft dan maakt er toch ergens iets geen goed contact. En zadels? Het is geen paard wat je soldeert...:D

ps niet de ic's nu vast solderen in de voetjes dan hebben die eigenlijk ook geen nut maar dat had jezelf al door. ;)

Ok. Thnx...

Hier heeft me een collega even uitgelegd hoe ik verbindingen kan doormeten op contact wel of niet, dus dat ga ik vanavond even doen.
Multimeter op ohm en dan het soldeerpunt v. het voetje en de pin v.d. IC aanraken en dan moet de weerstand zo goed als nul zijn.
En hoe potentiele slechte verbindingen er uit zien.
Mss. moet ik ze allemaal even opnieuw vloeien, voor de zekerheid, te beginnen op de printplaat. Of is dat overdreven?

Dat even opnieuw aantippen met wat soldeer is een goed idee en vaak werkt dat ook. En zo groot is die pcb toch niet van de WSG? Wel even de ic's verwijderen voordat je dat doet. En je moet maar zo zien je heb er al geluid uit gekregen dus je bent er bijna.8) Succes.

Heb je voor de aansluitdraadjes draad met soepele kern of stugge kern gebruikt?
Met de stugge variant wil nog wel eens draadbreuk in de draad optreden en dan wil het wel zo zijn dat als je op een bepaalde manier op de draden drukt hij het wel doet.

Heb je voor de aansluitdraadjes draad met soepele kern of stugge kern gebruikt?
Met de stugge variant wil nog wel eens draadbreuk in de draad optreden en dan wil het wel zo zijn dat als je op een bepaalde manier op de draden drukt hij het wel doet.

Ok. Ik denk dat het niet-stugge zijn.
Het waren er wat die erbij zaten, maar daar had ik niet genoeg aan. Toen heb ik nog wat draad uit 'n aansluitkabel voor 'n oude iPod getrokken.
Van die echte stuggen heb ik in 't verleden wel 's gehad denk ik, dat was een ramp om te solderen; want bij wat draai-krachten erop ging ook vaak het soldeerpunt zelf los zitten.

Nee het waren denk ik zeker weten vermoed ik met stelligheid niet-stugge :engel:

Met niet stug wordt ook wel een draad die uit meerdere litzen bestaat bedoeld.
Vroeger ook weleens draad dat uit een masieve kern bestond gebruikt, maar wat een ramp is dat zeg...

Is er trouwens geen pootje van een IC omgebogen bij het insteken?
Naja, even doormeten dus. Meet ook eens de voedingspanning op diverse plaatsen op de print. Weet je ook of alles goed door komt.

Mij lijkt het ook op een draadbreuk. Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat een pinnetje van een ic bij een draaibeweging opeens wel of niet contact maakt.

Ik ben zelf een beginner dus veel weet ik er niet vanaf maar de logica zegt mij dat het niet bij een ic zit maar in een verbinding tussen het front en de pcb maar dat had jezelf ook al bedacht. :D

Ok, gisteren op de hele printplaat alle puntjes even aangetipt met de soldeerbout. Hielp niet. Toen ben ik verder gegaan op de achterkant v.d. frontplate, terwijl het ding nog aan stond. Blijkbaar doen allebei de osc's het, maar dan heel zacht. De tuning pot is namelijk zo dat je in minstens 50% van de range gewoon niks hoort; te laag of te hoog. (mss. functioneren ze ook als LFO?)

Het hoofdprobleem is dus nu: ik hoor alles onversterkt, o.i.d.

Tot mijn grote verbazing vond ik dat als ik van een specifieke potmeter de pootjes aanraakte met m'n soldeerbout het geluid op normale line-level kwam. Dit betrof een pot van de filter. Weet niet precies wat het geluidspad van dit ding is, maar ik vermoed dat beide osc's naar de filter gaan, en dat het probleem bij de filter ligt; want ik heb ook niet het idee dat draaien aan diens pots het geluid verandert.

Nouja ik heb in ieder geval een hele hoop andere dingen alweer uitgesloten. Mss. ga ik die filterpot-bedrading vanavond gewoon in z'n geheel vervangen.

Qua chippies; weet iemand of de filter zelf misschien nou juist in 1 van de chippies zit?

Lijkt wel dat je op een stuk van je pcb geen ground/min hebt.
Dus door de aanraking van je soldeerbout maak je dan een verbinding naar de mn.
hierdoor doet de boel het dan weer.
Heb je overigens de potmeter goed angesloten ?

Lijkt wel dat je op een stuk van je pcb geen ground/min hebt.
Dus door de aanraking van je soldeerbout maak je dan een verbinding naar de mn.
hierdoor doet de boel het dan weer.
Heb je overigens de potmeter goed angesloten ?

Ok... dat ga ik vanavond 's checken dan. Kan ik dan op de pcb het min-traject volgen en elk appart stukje doormeten op connectie?
Of hoe ga ik dan te werk?

Ik denk wel dat de potmeters goed aangesloten zijn, ja. Het enige wat ik kan verzinnen dat er niet aan zou kunnen kloppen is dat ze zijn omgewisseld ofzo; maar nogmaals zoiets dubbelcheck ik normaliter minstens 4 keer voordat ik ze erin monteer.

Die min (/aarde?) moest trouwens in dit ontwerp ook op de metalen faceplate. Zodat alle pots via de faceplate ook de min meekrijgen. Kan het zijn dat de betreffende pot geen goed contact maakt met de faceplate dan, of zeg ik nou iets heel vreemds? Of dat die min-naar-faceplate verbinding niet goed is? (Want dat was geklooi; die plate pikt geen soldeerwerk dus heb ik dat draadje gewoon bij het bevestigen van een in-de-buurt-zijnde potmeter tussen die potmeter en de faceplate in geklemd)

Is het een aluminium behuizing? Zit er een coating op het metaal? Je zou een schroef en een borgmoer kunnen gebruiken met een soldeerlipje waaraan je de draaden van de massa soldeert.

Ik weet het niet meer hoor. Ik heb er nu zo lang mee geprutst dat draadjes beginnen los te gaan omdat er onderhand te veel mee gebogen is al zoekende naar de oplossing. Heb er al 2 of 3 moeten terug solderen na afgebroken te zijn.

Ik heb nog 2 puntjes ontdekt die maken dat als ik het ene aanraak wordt osc A harder, als ik het 2e aanraak wordt osc B harder.

Maar het gewoon doen, ho maar. Als ik de hele kabelkluuw boven het printje flink induuw, op een bepaalde plek boven de frontplaat, ja dan doet hij het. Maar zodra ik dan individuele dingen ga induwen op de plekken die ik bij die actie zie bewegen doet hij niks meer. Zodat ik niet meer verder kom qua waar het 'm in zit.

Kl*te kitje. Daar gaat 100 euro. :doei: Als dat niet meer goed komt is het bij deze de laatste keer dat ik zoiets doe. Het lijkt wel of god zelf ermee speelt. Koop ik ook 's een keer een wat duurder soldeerprojectje.
Het is waarschijnlijk een boodschap: laat deze techniek over aan mensen die er verstand van hebben. Stick to the music.
Welke kant op is Mekka ook weer :halleluja

ikzelf had overlaatst ook een probleem op een MOTM oscillator.
als ik op bepaalde plaatsen op de print duwde bleef de pitch goed, maar liet ik de print los, dan ging de pitch semi random op en neer.

dus ik dacht ook gelijk aan een draad breuk of een baan op de print die gebroken was, na lange tijd maar uitmeten en uitmeten vond ik geen enkele onderbreking.

toen het schema maar eens verder bekeken en dan kon ik het probleem limiteren tot een opamp die een konstant 5vdc signaal moest genereren ter referentie spanning.
Bleek dus dat deze opamp vanbinnen een slecht kontakt had !
TL074 vervangen en alles werkt terug zoals nieuw...

wat ik dus maar wil zeggen, het kan ook een defecte komponent zijn en hoeft niet altijd een breuk in de bedrading te zijn!

Back