Juno 106

maar toch, die calibratie is nodig om het 100% perfect te krijgen hoor.

Jah maar een oscilliscoop is behoorlijk duur heb ik begrepen. Kan m wel laten na kijken door een kennis maar dan moet ik helemaal naar Enschede rijden :confused:

Das een rit van circa anderhalf a twee uur, vanuit Utrecht:(

als je geld teveel hebt
haha die is tricky he! :P

kan je alle voices meteen veranderen, die andere gaan toch vroeg of laat stuk.. hij heeft een "buy 6 pay 5" policy.
Daar zat ik ook al aan te denken. Maar ben er nog niet 100% over uit of k m wel wil houden. Daarvoor heb ik er te weinig mee gespeeld/ gebruikt.

Heb m gekocht werkend, dag 2 was chip kapot hehe.

Is extreme ruis normaal bij deze bak of komt dat door die kapot-e chip?

er is vast wel iemand in Utrecht die je kan helpen..

Is extreme ruis normaal bij deze bak of komt dat door die kapot-e chip?

niet normaal.

#NOISE TEST:
-Set NOISE to 10.
-Play a few notes.
*You should hear noise from all voices.
*If you hear constant noise without playing a key, then you have one or more
hanging VCA's.
*If you hear no noise at all, then you have a dead noise generator. There is
only one noise generator.
*If you have one or more voices without noise, then the VCA for that voice is
dead.
-Set NOISE back to 0.

Jah die (complete) test heb ik helemaal doorlopen.....is gelukkig niet iets anders defect.

Behalve dat je wat gekraakt en een lange noot oneindig (zacht) blijft horen.

met extreme ruis bedoel ik niet noise achtige ruis maar ruis alsof je geluid te hard open staat.

het is een soort ffffffffffttt wat je hoort hahahha (kon het niet anders uitleggen)

Dit soort ruis heb je oa ook bij Berhinger mixers.

Hier een voorbeeld op de achtergrond hoor je die ffffffttt
http://www.partnersinrhyme.com/soundfx/noise_sound/noise_nter-ference_wav.html

er is vast wel iemand in Utrecht die je kan helpen..
Ik hoop t.

*Update*

Eindelijk na een paar weken wachten is i er. :)

Nah uitpakken, bekijken en snel inbouwen, eindelijk afmaken en de Juno gebruiken.

Soldeer hem in schroef hem dicht (microswitch ook vervangen, doet het nu :P)

Hoor ik een hanger, ik wtf is dat dan. Test menu weer in en ja hoor bij number 4 hoor je hem zachter.

Ik snap er geen hol meer van, ben de kluts kwijt (kut ding) :confused:

Jaaa heb de juiste er uit gesoldeerd, staat onder op de module board aangegeven, daarom snap ik t niet :(

Ik heb hulp nodig is er iemand in Utrecht in de buurt van de Jaarbeurs die dit ooit eerder heeft gedaan/ verstand van heeft? ik kom er niet meer uit.

Attachments

• DSCN1351.jpg
    DSCN1351.jpg
    109,3 KB · Bekeken: 103
Laatst gewijzigd:
FF wat meer info.

#NOISE TEST:
-Set NOISE to 10.
-Play a few notes.
*If you have one or more voices without noise, then the VCA for that voice is
dead.nummer 4 dus
-Set NOISE back to 0.
#WAVE FORM TEST:
-Turn on SQUARE.
-Play a few notes while playing with the PWM slider.
*You should hear sound from all voices and pwm should work too. PWM slider werkt nummer 4 hoor je zachter
-Turn off SQUARE and turn on SAW.
-Play a few notes.
*You should hear sound from all voices. nummer 4 is zachter
-Turn off SAW and set SUB to 10:
-Play a few notes.
*You should hear sound from all voices.nummer 4 is zachter
*If any of the above failed for a voice (except the ones that already failed in
the above noise test), then that voice has a broken wave generator chip.
*If you have a hanging note, then play some different notes with any wave form.
When the pitch of the hanging note changes, then the voice you last played has a broken VCA. op de achtergrond hoor je een hanger die veranderd idd van pitch als je op verschillende toetsen drukt. Nummer 4 is zachter
-Set SUB back to 0

#FILTER TEST:
-Make sure SQUARE, SAW, SUB and NOISE are off.
-Set FREQ to 5.
-Set RES to 10.
-Play a few notes.
*You should hear sound from all voices.
*When playing 6 times the same note, you should hear 6 time 'almost' the same note.
*If you hear no sound from a voice or the pitch is 'way' off, then that voice
has a broken VCF. If the pitch is a little off, then your JUNO-106 needs
adjustment.nummer 4 wijkt af
-Now play a bit with different RES settings. The sound should disappear for all
voices at about the same RES level. If a voice still plays with a RES level far
below the ones where the other voices stop, it means that this voice's feedback VCA is hanging.als de RES level op 7 of 8 komt dan hoor ik niets meer

De hanger is mogelijk nog een defecte VCF/VCA module.

Afstellen doe je met een oscilloscoop, dan kun je afwijkingen corrigeren.

ik heb al heel veel juno 106 synths gerepareerd, en voordat je ergens een nieuw filter inzet is het toch wel de bedoeling om het ding binnenstebuiten te keren om te kijken wat er precies stuk is, daarvoor is de voicetest niet toereikend.
het test programmaatje heeft namelijk geen oren.................
je mag er mee langskomen, als je wilt.
in castricum ( is nietdirect utrecht)
groeten,
jeroen

Laatst gewijzigd:
De hanger is mogelijk nog een defecte VCF/VCA module.

Afstellen doe je met een oscilloscoop, dan kun je afwijkingen corrigeren.

Nog 1 :confused:
Oscilloscoop heb ik niet :o:

ik heb al heel veel juno 106 synths gerepareerd, en voordat je ergens een nieuw filter inzet is het toch wel de bedoeling om het ding binnenstebuiten te keren om te kijken wat er precies stuk is, daarvoor is de voicetest niet toereikend.
het test programmaatje heeft namelijk geen oren.................
Goed punt, voorheen deed i kraken als een gek vanaf het moment dat je hem aanzette. Tijdens het spelen deed 1 voice het gwoon niet, was dus spelen met 5 toetsen en een hoop gekraak, zoals omschreven in dit topic

Nu ik hem heb vervangen doen alle 6 de voice's het en gekraak is er niet meer, tijdens het spelen hoor je dus niks raars, alleen een hangende noot als je niets doet.....heel zacht.

je mag er mee langskomen, als je wilt.
in castricum ( is nietdirect utrecht)groeten, jeroen

Graag J. Baars, goed plan, zou je mij een groot plezier mee doen, ik zie het niet meer zitten :o:

Langskomen wordt wel over 14 dagen, ik heb vanaf as ma tentamens, ja ik studeer er nog fulltime naast :D

Pm je om een afspraak te maken, je hulp, wordt erg geapprecieerd Jeroen thnxx voor het aanbieden.

:okdan:

Laatst gewijzigd:

Goed punt, voorheen deed i kraken als een gek vanaf het moment dat je hem aanzette. Tijdens het spelen deed 1 voice het gwoon niet, was dus spelen met 5 toetsen en een hoop gekraak, zoals omschreven in dit topic

Nu ik hem heb vervangen doen alle 6 de voice's het en gekraak is er niet meer, tijdens het spelen hoor je dus niks raars, alleen een hangende noot als je niets doet.....heel zacht.

Jeetje,dit heb ik ook in Poly mode 1,altijd af en toe krakende geluiden maar geen hangende noot(en),in Poly mode 2 doet ie het perfect,na een reperatie wel te verstaan,6 voice chips zijn vervangen door nieuwe,besef je wel dat na een reparatie je al je user en factory presets kwijt bent,dat word dan dagen,avonden,nachten nieuwe sounds programmeren 8)
Waz,ik hoop dat je 106 weer als vanouds word,de mijne alleen in poly mode 2:Ik wens je Suc6!
De 106 gebruik ik nog maar zelden,wel een fijne synth!

Laatst gewijzigd:
Is er iemand die kan helpen met het Calibreren van de juno ?
Ik heb net voice chip 3 vervangen en merk dat mijn juno nog steeds gek doet als ik de saw selecteer.
en vooral met voice chip 3

Het enige wat mij rest is calibreren.
Ik ben best bereid ervoor te betalen maar dan moet het ook goed zijn als hij klaar is

Joris

Jeetje,dit heb ik ook in Poly mode 1,altijd af en toe krakende geluiden maar geen hangende noot(en),in Poly mode 2 doet ie het perfect,na een reperatie wel te verstaan,6 voice chips zijn vervangen door nieuwe,besef je wel dat na een reparatie je al je user en factory presets kwijt bent,dat word dan dagen,avonden,nachten nieuwe sounds programmeren 8)
Waz,ik hoop dat je 106 weer als vanouds word,de mijne alleen in poly mode 2:Ik wens je Suc6!
De 106 gebruik ik nog maar zelden,wel een fijne synth!

hoi, als een van de golfvormen niet goed is dan moet je de waveshaper chip vervangen.
er zitten 3 stuks in, per2 voices wordt er een gebruikt.
het zijn ook van die zwarte reepjes.
volgens mij gewoon nog te koop bij roland.
groeten,
jeroen

Hmm iemand enig idee hoe deze chips kwa nummer enzo heten ?
Ik wil ze wel ergens bestellen maar dan moet ik wel weten wat

Dat zou je kunnen opzoeken in de service manual....ja ik denk dat het daar wel instaat. ;)

Back