intellectueel eigendom

olaf

Ouwe rot
Ik ben op het moment samen met een vriend druk bezig met het maken van een goed foute trancy cover van een oud liedje. Nu willen we de lyrics opnieuw laten inzingen door een zanger. Binnenkort gaan we met BuMa stemra praten, maar ik dacht ik stel de vraag hier ook alvast eens:

hoe zit het met auteurs rechten?

het nummer is niet ouder dan 20 jaar en we gebruiken, c.q. jatten de melodie en de teksten. Nu vroeg ik me af of we hier toestemming voor moeten vragen aan de oorspronkelijke schrijver en of performer van het nummer, cq. het label waaronder de plaat toen is uitgebracht. dat we, als het nummer wat wordt, geld moeten afdragen begrijp[ ik, maar ik vind het momenteel belangrijker of we dus een formele toestemming nodig hebben om dit te maken. we gebriuken trouwens geen orginele geluidsfragmenten uit het oude nummer.

iemand ideeen, cq suggesties??

ach, zelf cover ik ook genesis. We zijn nu bezig met tonight tonight tonight (hele ding. meer als 9 minuten). Ik de muziek en vriend de zang (al zing ik ook wel wat op de 8ergrond...). Hiervoor gaan we nix aan buma/stemra vragen. het is immers niet commerciel. Gewoon voor de lol. Sort tribute ook. Nix mis mee in mijn ogen.

Ik denk dat je goed moet bedenken of je dit commerciel wilt gaan doen of niet. Als het niet is dan zie ik ook niet waarom je dan met buma moet gaan praten.

btw: hehe ik gebruik heel veel origineel. Drum loop gesampled. FM7 gebruikt voor string patch (origineel in feite...) originele lead van remix gesampled, linndrumm leeg gesampled en gebruikt (ook origineel achtig dus...).

Mocht allemaal schijnt. Ik heb het hier over gehda op het G forum. Van de band (en de maatschappij hit & run) zelf. Die hebben mensen gebanned omdat ze illegale kopieen, bootlegs verkoichten, bootlegs hadden van testify (dus opnamens voordat het album was uitgebracht) etc. Hier is een topicje over geweest en de webmaster heeft hem ook gelezen. Alleen maar positieve reacties en nog nix gehoord van R&H of Gen. Webmaster.

Dus ja... waarom dan met buma praten??

Op het moment dat je denkt dat de track potentieel heeft om tot iets groots
uit te groeien zou ik toch bellen met de Buma, aangezien je de vocals
opnieuw in laat zingen betaal je alleen de tekstschrijver een bepaald bedrag
of percentage, wat al een stuk beter te doen is dan een sample gebruiken.

Denk je dat het geen hardloper is ,maar meer een leukigheid dan kan je qua
platen meende ik tot 500 stuks persen zonder problemen. (met orig. samples)

Back