Gem S2 Turbo batterij vervangen

Eraser127

Ouwe rot
Heb een Gem S2 Turbo waarvan de batterij vervangen moet worden, nu heb ik de oude baterij weggegooid (domdomdom) en een nieuwe gekocht. De oude had 3 pootjes (2+, 1-) en de nieuwe 2 (1+, 1-), nu is het probleem dat bij de oude de 2 pootjes van de plus waren doorverbonden en de - alleen op de print zat (zover ik kan zien).

Nu is het punt dat op de print de - nergens heen gaat, voorop en achterop de print niet (zie plaatje). Weet iemand hoe dit zit? Want zo kan de batterij natuurlijk nooit worden opgeladen.

Attachments

• gem_060606_05.jpg
    gem_060606_05.jpg
    117,7 KB · Bekeken: 123
Het kan een multilayer printplaat zijn (dan zit er nog een laag (of meer) in de print, die je dus niet ziet. Maar ik dacht eerlijk gezegd dat het gewoon een dubbelzijdige was. Het is alweer even geleden dat ik de turbokit ingebouwd heb (daarbij moet je ook de batterij vervangen).

Als er echt zowel op de bovenkant als de onderkant geen printsporen naar de - lopen dan is het denk ik aannemelijk dat er nog een ground plane in de print zelf zit.

Ok, dan soldeer ik de nieuwe baterij er gewoon in.

Iemand die een goede foto heeft van de batterij op de print? Hij doet nu niets meer. :( De lcd licht wel op, maar er komen geen tekens in beeld en hij start ook niet door.;{

Niet per ongeluk wat losgetrokken ?
Controleren dus.
Als je het niet vertrouwd, ga er a.u.b ergens mee heen wie er meer zicht op heeft.
Zal jammer wezen dat die het nooit meer gaat doen.
Succes......

Ik krijg nog steeds geen beeld of functie, maar als ik de kabel van het frontpanel in de oorspronkelijke connector op het mainboard doe dan schakelen de relais op het output board wel en via de turbokit niet (wat ze wel zouden moeten doen).

Iemand nog een idee? of iemand in de buurt van Dordrecht die ervaring met de S2 heeft?

Ik krijg nog steeds geen beeld of functie, maar als ik de kabel van het frontpanel in de oorspronkelijke connector op het mainboard doe dan schakelen de relais op het output board wel en via de turbokit niet (wat ze wel zouden moeten doen).

Iemand nog een idee? of iemand in de buurt van Dordrecht die ervaring met de S2 heeft?
Iemand?

Ideeen genoeg...Oplossingen niet.
Op afstand foutopsporen is namelijk erg moeilijk.

Tip , als je er nog zelf na wilt kijken.
Ga struktueel te werk.
Kijk of er niets los getrokken is , of een connector scheef/niet goed inzit.
Is er geen connector omgedraait ?, dus dat die 180 graden om zit ?
Geen print onder mechanische spanning aangedraait, zodat er een verbinding/soldeerpunt los zit ?
Zit er een meetbare voeding op de i.c's /componenten waar de boel het niet doet ?
Ik heb mij gem nog niet vaak open gehad ., maar zitten er geen [kapotte] zekeringen in ?

Dus punt voor punt nakijken.
Zeker niets overhaast doen waar je later spijt van kunt krijgen.
En als je het even niet weet,..even laten rusten.

succes

Back