Yamaha CP70 klank

Daftmax

Girls In Your Town - Anonymous Casual Dating - No
Ik zoek een overtuigend alternatief voor een Yamaha CP70 zonder meteen
het origineel in een aanhanger te hoeven meeslepen met inbegrip van 3 roadies.

De samples uit mijn S90 zijn het niet helemaal en de Triton is al niet veel beter.

Is de CP80 uit de Nord Stage/Electro bijvoorbeeld de moeite waard?

Ik zoek een overtuigend alternatief voor een Yamaha CP70 zonder meteen
het origineel in een aanhanger te hoeven meeslepen met inbegrip van 3 roadies.

De samples uit mijn S90 zijn het niet helemaal en de Triton is al niet veel beter.

Is de CP80 uit de Nord Stage/Electro bijvoorbeeld de moeite waard?
Vind de Nord niet veel beter dan dat de S90 hem voortbrengt.
Kan me niet voorstellen dat Roland of Korg het beter zouden kunnen dan Yamaha. Wat ik in de Yamaha's hoor klinkt al behoorlijk goed maar mist vaak wat warmte (wat yamaha's sowieso missen).

Ik gebruikte altijd een set samples en dat werkte prima. 4 velocity layers, iets van 40 MB.
Hollowsun heeft een sample cd sinds een paar jaar waarbij echt iedere toon gesampled is. Je zou die kunnen gebruiken in een goede sampler (misschien de Akai S6000 of bijvoorbeeld een Roland Fantom). Wel de variant zonder chorus pakken en zelf de chorus eroverheen gooien. Niets is zo erg als instrumenten met effecten gesampled. Klinkt altijd weird, zeker modulatie effecten.

Uit Sound on Sound:
The CP70 disc is by far the most RAM-hungry instrument of Hollow Sun's libraries, needing 180MB for the full natural instrument and 188MB for the chorused version. For samplers with rather less RAM than that, 'Lite' (with two velocity layers but fewer multisamples) and 'Ultralite' natural and chorused versions (with just one velocity layer) are provided, requiring just 69MB and 39MB of RAM respectively.

Zit ik dan met mijn Triton met 64MB :frons:

Ik vraag me ook af hoe ze het gesampled hebben.
Want er zijn veel manieren om een CP70 gaaf op te nemen.
Direct out -> geluidskaart
Direct out -> gitaaramp -> microfoon -> geluidskaart
Microfoon -> geluidskaart
en combinaties daarvan.

Overigens kan ik me wel goed voorstellen dat samples goed werken.

Ik ga binnenkort toch maar eens een Nord Stage / Electro proberen.

Ik gebruik hem nooit maar ik vind de sample uit de Stage erg overtuigend, vooral met chorus.

Behalve warmte bij Yamaha vind ik dat op elk ander board (Korg, Roland) er dynamiek ontbreekt, t.o.v. de Stage. Dat gevoel ervaar ik bij alle 'pianoklanken' trouwens in vergelijking met de Stage, of het nu gesamplede Rhodes, Wurlitzer, Grand, CP-80 of Upright is.

Dan te bedenken dat de sample in de Stage slechts 5 MB is. Er is nu trouwens een custom sampleset verkrijgbaar op de Nord website.

Er is nu trouwens een custom sampleset verkrijgbaar op de Nord website

Hoe bedoel je die? Ik heb gekeken maar vond hier niks van terug.

Hoe bedoel je die? Ik heb gekeken maar vond hier niks van terug.

Nord Piano Library

Electric Grand Model G
This is a one of a kind custom modified Gärbstedt acoustic grand piano fitted with CP-80 pick-ups.

Ik neem je trouwens zo snel mogelijk een stukje op van de CP-80 uit de Nord.

De CP-geluiden van de Kurzweil RM4-26 Rom Vintage Electric Piano zijn erg mooi. Vind ik veel mooier dan bijvoorbeeld de CP in de Motif (classic)-serie. Moet je uiteraard wel weer een Kurzweil hebben.

Nord Piano Library

Electric Grand Model G
This is a one of a kind custom modified Gärbstedt acoustic grand piano fitted with CP-80 pick-ups.

Die pickups zijn nog steeds nieuw te koop bij Yamaha. :)

Ik heb ondertussen even een Nord Stage Compact, een Yamaha XS en een Roland G-6 geprobeerd en moet zeggen dat de Nord Stage wint.

Vooral in het laag klinkt het meer realistisch dan de rest.

Back