Strakke dinsync met je pc/mac!

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Na jaren gezaag en geklaag dat sync24 (tb-303 e.a.) niet mooi strak in sync loopt met pc..

EINDELIJK! De oplossing. DINSync over Audio, rechtstreeks uit je DAW.
0ms latency :halleluja
0ms jitter :halleluja

Benodigdheden:
- 1 geluidskaart met DC coupled outputs (bvb Motu Ultralite)
- 1 speciale jack naar din kabel (zelf maken)
- sample van een "piek" en een DC sample. (beide genormaliseerd)

Werkwijze:
(ik post later wel nog een Logic template en de losse samples hiervoor)
gebruik een pulse en logic's softsampler om de dinsyncpulses voor te stellen (24 pulses per kwartnoot)
gebruik de DC sample om het "run" signaal voor te stellen.
Ik gebruik de phones out van de motu met een stereo jack naar din kabel, zo verlies ik geen outputs.

Ik moet mijn template file nog wat uitkuisen maar zal deze toevoegen aan het forum voor andere logic users.. Heb ook 12ppqn en 48ppqn sync erin gezet.. Je kan zelfs de syncclock varieren/sequencen, een nieuwe dimensie.

Hier een voorbeeld, welke file klinkt strakker?
(1 is met midiclock + dinsync converter, andere is rechtstreeks via audio uit de DAW geclockt)
http://users.telenet.be/darffader/s24test/02.ogg
http://users.telenet.be/darffader/s24test/04.ogg
(sorry van het ogg vorbis formaat, mp3's op aanvraag)

Nog even toevoegen dat je anders toch een 10tal ms lag kan hebben. om nog niet te spreken van jitter..

De midiclock in 1 van de bovenste soundfiles is Logic + Unitor, dus ook al superstrak.. En toch hoor je het verschil! (ook zichtbaar in de waveform)

Ben benieuwd naar meningen. Welke is de strakste volgens jou? Welke klinkt lekkerder/punchier?

Run aan TIP
Clock aan Ring
Gnd aan Sleeve.
(edit: in mijn geval uiteraard omdat ik de phones out gebruik, clock en run mag je wisselen, is gewoon een kwestie van juist te pannen in je DAW)

Hoor jij het verschil?
Ik zou es moeten testen met een slechtere midi interface, bvb M-audio 2X2, dan zal het verschil veel duidelijker zijn.

Laatst gewijzigd:
Schema liefhebbers:
attachment.php

Ik was infeite een audio unit aan het programmeren hiervoor maar dat ging niet vlug genoeg.. Als iemand zich geroepen voelt?
Anders zal het er wel eens van komen hoor...

Attachments

• dinsync.jpg
    dinsync.jpg
    47,5 KB · Bekeken: 178
ik moest gelijk aan deze thread denken. jouw oplossing is dus heel wat goedkoper. ik vermoed alleen dat m'n geluidskaart (EMU1820M) dat DC gedoe niet kan maar ik zal het eens checken. ik begrijp overigens niet waarom je DC-coupled outputs nodig hebt als je gewoon een sample afspeelt. Wat is de presieze toegevoegde waarde van die DC toestand?

een DC coupled soundcard kan 5V (TTL) signalen stabiel uitsturen..
een gewone soundcard gaat niet zo hoog

je kan checken of ie DC coupled is door hier "DC (0 Hz), -20 dBFS, 16 bit stereo wave file" te downloaden, te normalizen en dan af te spelen.
op je outputs zou je dan zo ± 5V moeten meten.

Zonder DC coupled soundcard moet je nog gaan versterken neem ik aan. Ik ben geen expert op vlak van elektriciteit en elektronica. Ik heb gewoon gezien wat MOTU deed met Volta, en innerclock met Sync-Lock, en beide dingen samen gegooid.

En idd, hij doet bijna identiek hetzelfde als de Innerclock Systems Sync-Lock.
Maar de Sync-Lock doet ook nog midi clock en pulse out.
Mijn oplossing kan enkel dinsync aan.

Bovendien zou het kunnen dat de Sync-Lock nog iets beter werkt (doordat ipv noten in exs24 er een Au/Vst gebruikt wordt die maybe net iets nauwkeuriger is nog, weet ik niet en kan ik ook heel moeilijk testen)
Het zou ook kunnen dan mijn oplossing beter is.. We hebben het hier over microseconden!

ik vermoed alleen dat m'n geluidskaart (EMU1820M) dat DC gedoe niet kan maar ik zal het eens checken.

heb even gegoogled en ben bijna zeker dat hij ze niet heeft.
input, dat wel: "DC-coupled, low-noise input circuitry"

Ben hier al heel de tijd bezig in de studio, eindelijk klinkt het hier zoals het hoort, na in feite jaren te investeren in (pc)materiaal en er praktisch niets mee doen vanwege de slappe synchronisatie.
Het verschil op een 606 is immens, ik dacht altijd al dat de 606 een "trage" bak was, maar die loopt zo strak als het maar kan.

Hier zijn nog wat sampletjes, deze keer verklap ik wat het is:
Deze is met audio sync: 05.mp3
Deze is met midi sync: 06.mp3
De beat met 16den hihats is een loop uit de pc, de 303 en 606 lopen mee via dinsync.
06 is gewoon niet aan te horen fout gesynct. Het is wel een worst case geval. Dit kan je toeschrijven aan de foutmarge bij dinsync converters. Een geval van op het juiste moment op play drukken.

Laatst gewijzigd:
Netjes hoor. Ik hoorde het al bij die 2 voorbeelden die je weer weg hebt gehaald. Naar dat Volta heb ik ook maar eens gekeken want ik heb een traveller.

Goed bezig!

mmm. zojuist wat informatie ingewonnen en je moet dus persee DC coupled outputs hebben. versterkertje erbij op een "normale" geluidskaart schijnt niet te werken. Jammer voor mij dus want ik had dit graag willen gebruiken.

zei die rvoohtje nou datje met een m audio 2x2 t ook kan mmmm ???

kheb ook vaak [niet altyd beetje vertraging uit sync en meer geneuzel d8 ik geef de doepfre de schuld
mn regelwerk heb wels gelezen dat de regelwerk beetje last heef in de midi ketting ...zeker 8x cv gate & din sync ...doorgeven x ..t app dat t hier nodig heeft
best veel

zei die rvoohtje nou datje met een m audio 2x2 t ook kan mmmm ???
goed lezen

je hebt een AUDIO interface nodig met DC coupled outputs.

de m-audio is een midi interface. Dus nee.
Tuurlijk kan je je 303 er wel mee aansturen mbv dinsync converter, maar het zal nooit zo strak zijn als de audio methode.. Reken op een foutmarge van bijna 10ms

Die laatste 2 mp3 voorbeelden hierboven zijn echt overduidelijk.
Nu ben ik aan het twijfelen, ofwel deel ik hier de samples en een midifile, kan iedereen hiermee aan de slag in eender welke DAW, onder het motto 'trek uw plan'. Want met een Logic template zijn enkel maar de Logic users geholpen, dit moet ook werken in Ableton, Cubase, ...

Ofwel moet ik met enkele ontwikkelaars de krachten bundelen om zo snel mogelijk een Audio Unit en VSTi te maken met dezelfde functionaliteit.
Ik heb niet echt ervaring met Audio Units proggen dus behalve naar de SDK staren is er nog niet veel productief uitgekomen. Wie zich geroepen voelt?

Ik heb hier wat oscilloscoop software nu dus ik doe nog een betrouwbare test.

Wat overigens niet goed werkt zijn realtime tempo wijzigingen.

mmm. zojuist wat informatie ingewonnen en je moet dus persee DC coupled outputs hebben. versterkertje erbij op een "normale" geluidskaart schijnt niet te werken. Jammer voor mij dus want ik had dit graag willen gebruiken.

moet werken hoor, het is gewoon niet zo simpel als "een versterkertje"
maar het moet werken, anders zou de Sync Lock niet werken.

ik meen op electro music forum enkele circuits gezien te hebben hiervoor.

moet werken hoor, het is gewoon niet zo simpel als "een versterkertje"
maar het moet werken, anders zou de Sync Lock niet werken.

ik meen op electro music forum enkele circuits gezien te hebben hiervoor.

ik wil het je niet te lastig maken maar een link naar zo'n circuitje zou handig zijn. heb vanmiddag ook al een tijdje lopen googlen op zoiets maar ik gebruikte wss verkeerde termen want kwam niks bruikbaars tegen.

Wel een serieuze (potentieel domme) vraag. Hoe meet je de voltage van de outputs. Ik heb een multimeter, moet ik dan 1 staafje in de output douwen oid?

hmm nee een jackplug zonder behuizing of een kabel erin steken
en dan daar je meetpunten op nemen

kom nou beetje inventiever zijn hé :D

Kan dat ook met firewire interfaces? Zoals mijn ZED R16? :-)

mijn motu ultralite is een firewire interface. daar werkt het met alle outs incl de phones out..

je zult eens moeten googlen of zelf meten met een multimeter

Voor wie wil proberen,
iemand doet iets soortgelijk met zijn Linn Drum: http://www.mdz.de/www/blog/27
Je kan er een Logic file downloaden en de nodige samples. Er zit ook een midifile bij om in een andere sequencer te laden.

Je zult wel moeten de pulse sample normalizen. Alsook de midi file veranderen, want de Linn Drum is 48ppqn, din sync is 24ppqn. Telkens nootje van tussen halen dus.
Voor het run signaal moet je zelf een nieuwe track maken, en het genormalisede DC signaal van de RME website gebruiken en loopen. (dc_16.zip)

Hiermee moet het iedereen wel lukken voorlopig.

Laatst gewijzigd:
Back