alternatief voor Laptop?

Toon

Ursa Major
Kent er iemand misschien mooie alternatieven voor Laptops. Ik kwam op het net een 1U server tegen (1.8 GHz) voor 800€ , als je daar nu nog zo'n TFT LCD scherm bovenop monteert heb je toch ook iets redelijks (wordt ook al wel duur dan denk ik). Ik heb zo'n vergelijkbaar systeem eens in SOS tegengekomen, kent iemand die firma nog?

Als je alleen met midi werkt zou een midi-sequencer een alternatief zijn. Die zal niet vastlopen iig.
Zoiets als een Alesis MMT-8 maar dan met meer dan 1 out en 1 thru erop. Zou opzich prima kunnen werken

[ot] Jeez mopo kan die sig nóg groter? [/ot]

Hou je aan een paar vuistregels vast en je kan tegen een gunstigere prijs zelf iets bouwen.

1* lees voor de koop van een systeem welke chipssets je geluidskaart/midi interface aardig vind
2* Koop een kast (al dan niet 19") met een voeding die een flinke config aan kan. (>300 W)
3* Koop een Intel mamaplank (tenzij je PCI-kaarten VIA/SIS/ALI chipsets wel aardig vinden, zie punt 1)
4* Koop een Pentium processor.
5* Koop snelle Hard disks, zet je audio op aparte HD. SCSI is te preferreren maar een IDE vanaf 7200 kan ook)
6* Zorg voor voldoende geheugen; 512 MB is al snel een must

In deze volgorde kan je problemen tot een minimum beperken.

De bedoeling is echt om de computer zo klein mogelijk te maken (doch geen laptop), en ik merk precies dat ze in de normale computerzaak niet echt hebben wat ik wil.

Origineel geplaatst door Toon
De bedoeling is echt om de computer zo klein mogelijk te maken (doch geen laptop), en ik merk precies dat ze in de normale computerzaak niet echt hebben wat ik wil.

Dat klopt; jij zoekt waarschijnlijk de bekende "pizza dozen" 19 inc, 1 unit hoog en soms wel 50 cm diep.

We gebruiken ze op de universiteit voor lichte applicaties en internet, nadeel is wel dat ze een lichte voeding hebben en maar 1 pci kaart aankunnen. Op deze link kan je ze bewonderen.

Last but not least; ze maken een bak herrie waar ike niet lekker van wordt...

Origineel geplaatst door Toon

Misschien moet je eens kijken naar VIA Mini-ITX systemen. Ze alleen een beetje te langzaam voor audio met veel plugins maar voor MIDI is het perfect. Ik heb zelf een systeempje (VIA EPIA 5000/Fanless ATX-PSU/ATA-FlashDrive) waar geen enkel bewegend onderdeel in zit. Dat is dus 0 dB.

http://www.viavpsd.com/product/epia_mini_itx_spec.jsp?motherboardId=21
http://www.mini-itx.com/

kijk eens naar barebone systemen van oa Shuttle, Asus en Gigabyte.... die hebben een flexATX size mobo.....shuttle verkoopt zelfs draagtassen.....moet er nog wel een monitor aan, en natuurlijk voeding..maar tis wel lekker klein..nog beter is microATX sized mobo's ....zoals idd van VIA Epia series, en leadtek..... kies daar een mooie casing bij.....koeling is wel een issue bij kleine kastjes..

Ik heb een Shuttle SS51g, lekker klein, stiller gemaakt met andere fans, en super stabiel, USB 2.0, firewire, onboard netwerk en ruimte voor 2 PCI sloten. Bevalt me geweldig.

Grtz,
Jeroen

ik ben bezig met het opstarten van een bedrijf gericht op audio-pc's, en we leveren hiermee ook 19" pc's. je hebt keuze uit een 1, 2 of 4 unit kast. het nadeel bij een 1unit kast in natuurlijk dat er maar 1 PCI kaart inpast.

als je echt een enorm kleine kast wilt, dan moet je eens naar die barebones kijken, bijvoorbeeld naar een shuttle. die zijn ongeveer zo groot als een broodtrommel, en daar zit op zich alles in. kosten niet eens zo heel erg veel. maar ze zijn niet heel erg geschikt voor audio omdat ze vaak met via chipsets volgepropt zitten...

maar ik wil best een offerte voor je maken voor een audio-systeem als je kan aangeven wat voor iets je ongeveer zoekt en waarvoor je het wilt gebruiken... pb me maar.

mocht je voor een 19 inch gaan raad ik je toch een 4u rack aan.. dit ivm de pci kaarten die er zo wel allemaal inkunnen. Stille voeding erin, of ander fans erin en klaar is je audio systeem. Zie verder de punten van Q..

Die shuttles zijn ook wijs..

http://www.spacewalker.com

Origineel geplaatst door Jeroen
Shuttle wekt niet met VIA chipsets maar met SiS of Intel...

Grtz,
Jeroen

onzin, shuttle heeft een heleboel modellen, waar ook VIA chipsets tussenzitten..... de nieuwere AMD shuttles hebben overigens een Nforce2 chipset....

zo'n shuttle systeem heeft zelf toch al een voeding? Of heb ik afgelopen HCC een completere versie dan normaal aangeschaft voor mijn vriendin? :confused: ;)

Werkt prima, van zichzelf wel veel lawaai dus het aanpassen van de fans is wel een aanrader.

Origineel geplaatst door I-eye
zo'n shuttle systeem heeft zelf toch al een voeding? Of heb ik afgelopen HCC een completere versie dan normaal aangeschaft voor mijn vriendin? :confused: ;)

Werkt prima, van zichzelf wel veel lawaai dus het aanpassen van de fans is wel een aanrader.

ik bedoel eigenlijk dat een laptop een accu heeft, dus geen stopcontact nodig

Origineel geplaatst door olafmol
ik bedoel eigenlijk dat een laptop een accu heeft, dus geen stopcontact nodig

dan heb je lef als je met je laptop zonder voeding durft te werken... echt lang houden die krengen het ook niet uit..

Origineel geplaatst door krz
dan heb je lef als je met je laptop zonder voeding durft te werken... echt lang houden die krengen het ook niet uit..

mmm hoe doen al die mensen in de trein dat dan? ;)

Origineel geplaatst door krz
een goede laptop (lees met een processor voor mobile doeleinden gemaakt) zou het toch zo rond de 2 uur moeten volhouden op een accu. Zie onderstaand plaatje (bron ZdNet: http://www.zdnet.nl/rev.cfm?id=18091)

020603_ibmtabel_zd.jpg

Back