Raphie's nieuwe studio: bouwadvies gevraagd

het is natuurlijk wel zo dat je in een professionele ontworpen studio natuurlijk automatisch betere muziek maakt....

:dubbel:

je hebt een duidelijker beeld van de werkelijkheid ipv er omheen proberen te werken zodat het goed is

en dat zal vast weer een positieve invloed hebben :)

Dikke tapijten/gordijnen dat is gewoon afdoende, wil je echt helemaal 0,0 doorlating hebben kan je beter een kuil graven in de grond...

De zogeheten "duitse studio" :dubbel:

het is maar goed dat er inmiddels al enkele draadjes zijn, waar wel info in staat :P

leuke draad hoor, daar niet van, vermaak me kostelijk, al de hele middag :)

Adrenalin: ik heb met interesse naar de foto`s van je bouwproject kekeken. Ik vroeg me alleen af welke oplossing je hebt gebruikt bij het raam? Het lijkt nu alsof daar gewoon een gat in de constructie zit en dat het glas de enige barriere is tussen binnen en buiten? Het lijkt me dat daar ook nog een stuk isolatie moet zitten, anders gaat een groot deel van de geluidsisolatie verloren doordat het via het raam naar buiten lekt.

Ik zag dat je aan beide kanten van het houten frame gipsplaten hebt bevestigd. Ik vraag me af of het niet beter is om aan de buitenkant van de doos-in-doos juist geen gipsplaten te gebruiken en bijvoorbeeld meerdere lagen aan de binnenkant te gebruiken. Dat is wat ik in ieder geval veel lees op diverse akoestiek/isolatie sites. Ik vraag me af waarom je hiervoor hebt gekozen?

In jouw situatie heb je dus (van binnen naar buiten) massa-veer-massa-veer(spouw)-massa(buitenwand/dak)
In het ideale geval heb je massa-veer-(spouw)-massa(buitenwand/dak)

1. Het zijn 2 dubbelglazen ramen met daar tussen een spouw.. Geluidslek valt daar reuze mee.

2. Als je goed naar de foto's kijkt heb ik alleen de voorkant van de studio van binnen voorzien van gips. Dit heb ik gedaan voor de slot resonator walls te maken, jaja klinkt duur ;).. Deze moesten luchtdicht worden.
De rest van de ruimte is voorzien van stof, zodat ik geen absorbers meer neer hoef te hangen. Al met al heb ik het zo gemaakt zodat ik zoveel mogelijk ruimte over hield.
Qua akoestiek ben ik ook dik tevrede! Heb nog steeds geen metingen ofzo gedaan, wil ik wel nog een keer doen..

nou, ik denk dat een bunker met 1,5 meter dikke muren best goed klinkt van binnen! :okdan:

De dikte van de muren zorgt er enkel voor dat het geluid de ruimte moeilijker kan verlaten, maar dat zegt niets over de akoustiek van de ruimte zelf.

De dikte van de muren zorgt er enkel voor dat het geluid de ruimte moeilijker kan verlaten, maar dat zegt niets over de akoustiek van de ruimte zelf.

en vooral ook geluid wat van buiten naar binnen wil

Daar heb ik de volumeknop voor, om dat buiten te houden..

hehe, nee geintje, je hebt gelijk. :D

Ik ga qua meting nog wel een apart topic openen over bass trapping, nagalmbeheersing, RTA meeting en roomcorrectie.
Leuk dat ieder topic gewoon weer wordt geprobeerd om zeep te helpen. Ik focus me maar even op de mensen met postieve bijdragen. Adrenaline, wat voor deur/kozijn heb jij gebruikt?

Ik ga qua meting nog wel een apart topic openen over bass trapping, nagalmbeheersing, RTA meeting en roomcorrectie.
Leuk dat ieder topic gewoon weer wordt geprobeerd om zeep te helpen. Ik focus me maar even op de mensen met postieve bijdragen. Adrenaline, wat voor deur/kozijn heb jij gebruikt?

wat je gelijk hebt.
ik vind het wel interessant om te volgen en al dat geleuter / comentaar er om heen vind ik stiekem ook wel leuk eigenlijk. :D

Ik heb inmiddels al aan 2 timmermannen offerte gebraagd, de eerste komt morgen kijken. Als er hier op het forum members zitten die verstand van zaken hebben en in Lelystad willen klussen dan hou ik me ook aanbevolen.

Heb nu wel een redelijk idee van wat ik wil, maar mis de handigheid en de routine om het alleen te doen.

zijn dat die gasten met die spijkers met de kop aan de verkeerde kant zeker, die kan je beter niet inhuren :)

tiktiktiktiktik

@ralphie, nou hopen dat het goed uitpakt dan.

Adrenaline, wat voor deur/kozijn heb jij gebruikt?

De deur heb ik zelf gemaakt met het zelfde idee als de rest van de studio.
Gewoon van hout, binnen in isover, de buiten kant gips en van binnen bekleed met stof.
Met een rubber sluit de deur af in het kozijn.

phocos weet nog een haagsch timmerbedrijf.

Biereco?

biereco.gif

Het gaat dus binnenkort beginnen, ben druk bezig met offertes aan het opvragen "kamer in kamer" gaat het niet worden, aangezien mij woning net 5 jaar oud is en verder al goed geisoleerd op dank en spouw.

Nu heb ik 2 opties voor een scheidingswand:

1. een gipsplatenwand 2* 12mm aan iedere kant opgevuld met rockwool
2. GIBO blokken wand 10cm

voor deur en kozijn bij ik op zoek naar een merk/leverancier die geluidsisolerende deuren levert zodat ik daaruit een keuze kan maken.

Nu is de vraag wat beter dempt: gipsplaat of GIBO? of misschien GIBO met aan 1 kant afgeracheld met gips? gaat dus vooral om breedbandige demping richting trapgat.

eind deze maand ga ik een keuze maken uit de offertes en kan de bouw gaan beginnen.

voor deuren heb ik info opgevraagd over de merfords MD55 MD56L (indien betaalbaar..)

TOEBEHOREN
De MD55 / MD56L deuren kunnen o.a. met onderstaande
standaard toebehoren worden geleverd:
✔ BKS deurslot type 1206
✔ Anti panieksluiting met duwstang
✔ Deurbegrenzer / Deurdranger
✔ Espagnoletsluiting
✔ Primerafwerking (2-componenten)
✔ Aflak in Ral kleur n.t.b.
GELUIDSISOLATIE*
Rw = 55 dB / 56 dB
MD55 / MD56L Ra popmuziek 48/50 dB*
MD55 / MD56L Ra housemuziek 38/45 dB*
FREQUENTIE (Hz) ISOLATIEWAARDE (dB)*
MD55 MD56L
63 26 34
125 41 43
250 46 47
500 50 50
1000 56 56
2000 56 55
4000 55 55
8000

Ik ben net in de afrondende fase van het bouwen van mijn nieuwe studio. in 14 dagen tijd hebben we met 2 man vanaf de eerste steen een inpandige studio gebouwd (dat wil zeggen, ik had een vloer en dak).

Wat mij tijdens het bouwen opviel is dat gipsbeton vaak niet de oplossing is. Kijk bijvoorbeeld eens naar kalkzandsteen blokken. Deze hebben een grotere dichtheid, waardoor beter isoleren. (met name voor lage tonen en staande golven interessant).

Ik heb bij mij de studio na laten rekenen, zodat ik geen staande golven krijg, en daarna gaan bouwen. Het resultaat is (nu al) verbluffend! Het compleet laten berekenen is echter wel een prijzige aangelegenheid.

Als ik tijd heb, zal ik binnenkort de bouwfoto's eens posten.

Groetjes,

Peter

Back